Hero image

Reparere produktet

Finn ut alt du trenger å vite om å sende produktet til reparasjon. Dette inkluderer å finne et autorisert serviceverksted, trinnene du må gå gjennom for å ordne med reparasjon og et utvalg av vanlige spørsmål som kan gi svar på ting du lurer på.

Koronaviruset

I denne spesielle tiden er det å prioritere tryggheten og sikkerheten til kundene og medarbeiderne våre det aller viktigste, og det innebærer også å tilpasse vår måte å jobbe på innen noen områder. Vi gjør også alt vi kan for å forutse, forberede oss på og minimere potensielle forstyrrelser.

Med dette i bakhodet opererer Canons service- og reparasjonssentre med redusert bemanningsnivå og andre ansatte jobber også hjemme i løpet av denne tiden, for å begrense risikoen for smitte. På nåværende tidspunkt er reparasjoner mottatt med budleveranse den foretrukne leveringsmåten. Imidletid, for å tilby passende støtte til våre kunder der det er behov aksepterer vi nå også personlig inlevering av reparasjoner. (I tråd med lokale myndigheters retningslinjer i henhold til sosial distansering). Det kan være en forsinkelse i reparasjonstidene, og vi vet ennå ikke når vi vil være i stand til å gjenoppta vårt normale servicenivå.

Våre autoriserte servicepartnere fra Canon står også overfor lignende utfordringer, så før du sender inn produktet ditt for reparasjon, anbefaler vi at du kontakter disse på forhånd. 

Med dette i tankene, kan du vurdere om reparasjonen din haster, da noen budtjenester også kan bli påvirket. Vi beklager uleilighetene og takker for din forståelse og støtte, mens vi fortsetter å gjennomgå og adressere situasjonen. Hvis du trenger assistanse, vil telefon og e-postmeldinger fortsatt bli håndtert som vanlig, så bare kontakt oss. Vi vil oppdatere denne informasjonen når situasjonen endrer seg.

 

COVID-19 Veiledning for rengjøring av Canon-enheter

 
Teknikerne våre rengjør forbrukernes enheter grundig etter at en kundestøttejobb er utført. 
Vi anbefaler videre at retningslinjene for rengjøring i enhetsmanualen følges. (Manualer kan lastes ned fra Canons webområde for kundestøtte

Som følge av COVID-19 har mange forbrukere bedt om råd for hvordan de kan rengjøre enhetsoverflatene som berøres oftest, på en trygg måte. Canon anbefaler derfor rengjøringsinstruksjonene nedenfor. 

Merk: Disse retningslinjene for rengjøring garanterer ikke at koronaviruset fjernes fra enhetene. Virkningen av alkoholbaserte rengjøringsmidler må kontrolleres med produsenten. 

  • Følg prosessen for å slå av enheten, og koble enheten fra strømkilden før du rengjør den.
  • Desinfiser enheten ved hjelp av en myk klut fuktet med et alkoholbasert rengjøringsmiddel. Tørk over enhetsdelene som brukere ofte tar på, for eksempel knappene på betjeningspanelet, berøringsskjermer, deksler og håndtak.
  • Du må ikke spraye alkohol eller andre desinfiseringsmidler direkte på områder der væske kan trenge inn i enheten, for eksempel området rundt berøringsskjermer eller knapper. Pass på at væske ikke drypper på disse områdene.
  • Skriverens utside kan bli misfarget eller miste farge, avhengig av alkoholtypen eller tørkemetoden som brukes. Skriverens funksjon blir imidlertid ikke påvirket.
  • Legg merke til at noen kommersielle produkter, for eksempel våtservietter, kan inneholde ikke-alkoholholdige sammensetninger og anbefales ikke til dette formålet.
  • Canon vil ikke anbefale et varemerke for eller en produsent av alkoholbaserte rengjøringsprodukter. Vi anbefaler imidlertid å bruke et rengjøringsprodukt som inneholder minst 60 % alkohol. Vær oppmerksom på at alkohol er en lett antennelig væske. Du må derfor aldri bruke slike produkter i nærheten av en åpen flamme.
  • Du må ikke bruke alkoholbaserte rengjøringsmidler på bildesensorer på kamera- eller videoobjektiver da disse har et belegg som kan bli skadet.

Autorisert serviceverksted

Velg produktet ved hjelp av søkefiltrene for å sørge for at du finner riktig, autorisert serviceverksted som kan reparere Canon-produktet ditt.

Deretter kan du ta med produktet direkte til et autorisert serviceverksted eller ordne levering. Se mer informasjon om reparasjonsprosessen.



Merk – Avhengig av hvor du bor, kan du være kvalifisert for en garantiservice på stedet hvis du eier en imageRUNNER C1225iF, PIXMA PRO-1, imagePROGRAF PRO-1000 eller en valgt MAXIFY- eller i-SENSYS-skriver. Hvis skriveren din er dekket av Canons europeiske garantisystem (EWS), må du først kontrollere tilgjengelighet og, hvis du er kvalifisert, kontakte oss direkte for å avtale garantiservice på stedet. Hvis du ikke er kvalifisert for service på stedet, kan du finne et autorisert serviceverksted nedenfor.



Reparasjoner

Canon-produktet mitt fungerer ikke. Hva gjør jeg?

I første omgang foreslår vi at du ser på støtteområdet for forbrukerprodukter, som inneholder informasjon som kan hjelpe deg med å løse problemet. Etter å ha valgt produkt, vil du ha tilgang til vanlige spørsmål, brukerhåndbøker, drivere, programvare og fastvarenedlastinger. Det vil også være annen informasjon som kan være nyttig for deg, blant annet hvordan du kan kontakte oss for å motta støtte via telefon og e-post.

Hvis du ikke klarer å løse problemet ved hjelp av disse ressursene og produktreparasjon er nødvendig, kan du følge fremgangsmåten nedenfor. Siden det kan være lokale forskjeller i fremgangsmåten mellom ulike land, må du kontroller støttesidene for ditt land ved hjelp av landvelgeren.



Canon-produktet mitt må repareres. Hvordan går jeg frem?

1 – Skriv ut og fyll ut det standard reparasjonsskjemaet fra Canon, som du sender inn med produktet

Dette skjemaet vil gi oss all informasjonen vi trenger for å undersøke problemet med produktet, reparere det hvis det er nødvendig, og oppdatere deg om statusen for reparasjonen. Hvis du ikke kan skrive ut skjemaet, kan du bekrefte den samme informasjonen i et brev som du sender til oss sammen med produktet.

2 – Finn nærmeste autoriserte serviceverksted

Bruk lokaliseringsverktøyet for reparasjonssenter for å finne informasjon om nærmeste autoriserte serviceverksted.

3 – Sørg for at du inkluderer all nødvendig informasjon med produktet som returneres

Ved garantireparasjon er det nødvendig å inkludere datert kjøpsbevis for produktet. Canon kan ikke tilby garantireparasjoner uten slik dokumentasjon.

4 – Sikre at produktet er forsvarlig pakket for transport

Canon påtar seg ikke noe ansvar for tap eller skader som oppstår under transport, derfor anbefaler vi at produktet er trygt og forsvarlig pakket. Avhengig av verdien av produktet kan du også vurdere å forsikre forsendelsen.

Vær oppmerksom på at det alltid er mulig for deg å personlig levere et produkt til et autorisert serviceverksted. Åpningstider, adresse og andre relevante detaljer finner du via koblingen til reparasjonskontakter ovenfor.



Når jeg har sendt produktet til reparasjon, hva skjer videre?

Når produktet er mottatt av et autorisert serviceverksted, blir det registrert i reparasjonssystemet, og vi sender en bekreftelse til deg for å bekrefte mottaket.

Hvis du krever garantireparasjon for produktet, foretar vi en undersøkelse av produktet og dokumentasjon for å bekrefte at garantien gjelder. Hvis garantireparasjon gjelder, går produktet til vår standard reparasjonsprosess, når det er ferdig, vil produktet bli sendt til deg, eller du kan hente det.

Hvis garantireparasjon ikke er aktuelt, vil du bli informert om dette og få et prisoverslag for reparasjon mot betaling. Denne vurderingen kan innebære et lite gebyr, men du vil bli kontaktet for avtale før dette. Det vil tydelig fremkomme av prisoverslaget om reparasjonen dekkes av ordningen vår med reparasjon til fast pris, ellers gis et prisoverslag basert på nødvendige reservedeler og arbeid.

Prisoverslag fra Canon kan alltid godtas eller avslås av kunden ved å informere det aktuelle autoriserte serviceverkstedet. Avslag på et prisoverslag vil føre til at produktet returneres av Canon. Godta prisoverslaget hvis du vil at produktet skal gå gjennom reparasjonsprosessen, og når det er ferdig, vil produktet bli sendt til deg, eller du kan hente det.

Canon beskytter ditt personvern, og personlig informasjon som du oppgir, brukes bare for gjennomføring av reparasjonen. Dine personlige data oppbevares trygt av Canon, og vil ikke bli brukt til noe annet formål. Noen av opplysningene under denne kategorien kvalifiserer ikke som personlige opplysninger (for eksempel Innstillinger). Vi behandler disse dataene for å tilby, vedlikeholde, beskytte og forbedre produkter og tjenester samt utvikle nye. For ytterligere detaljer om Canons personvernerklæring kan du se våre Vilkår og betingelser.

Tilbake til toppen



Vanlige spørsmål

Her er en liste over vanlige spørsmål som kan hjelpe deg hvis du trenger å reparere produktet.

Merk, denne informasjonen gjelder kun Canons konsumentprodukter.


Sp: Hva koster det å avslå et kostnadsoverslag?

Sv: Dette er avhengig av hvilket produkt det handler om. Kontakt nærmeste autoriserte serviceverksted for informasjon.



Sp: Hvor leverer jeg inn mitt feilaktige/defekte produkt som fortsatt er under garanti?

Sv: Ta kontakt med nærmeste autoriserte serviceverksted for innlevering/innsending av ditt produkt. Du kan også kontakte din forhandler for hjelp.



Sp: Hva skal jeg sende med når jeg leverer inn mitt produkt til service? Tilbehør, ladere, kabler etc.

Sv: Send inn tilbehøret som hører med til produktet om ikke problemet er bekreftet til en bestemt del. VELDIG VIKTIG! Når du sender inn din skriver så skal skrivehodet og blekkpatroner alltid være i/sendes med. (For Swap@home gjelder ikke dette)



Sp: Hvordan får jeg status på min reparasjon?

Sv: Uansett om du leverte inn ditt produkt direkte til et autorisert serviceverksted eller din forhandler så skal du kontakte innleveringsstedet.



Sp: Jeg vil ha et nytt produkt istedet for at dere reparerer det.

Sv: Som regel reparerer Canon produktene, det autoriserte serviceverkstedet bestemmer om produktet skal byttes ut. Ta kontakt med din forhandler om du har spørsmål rundt nyinnkjøpt produkt.



Sp: Jeg vil klage på reparasjonen, det savnes deler når den kom tilbake etter reparasjon etc.

Sv: Ta kontakt med det autoriserte serviceverkstedet som utførte reparasjonen.
Jeg opplever samme problem etter reparasjonen, hva gjør jeg?
Hvis det autoriserte serviceverkstedet ikke har lykkes i å løse problemet så kontaktes de igjen, slik at du kan klage på reparasjonen.



Sp: Hva koster reparasjonen for mitt produkt som er utenfor garanti?

Sv: Ta kontakt med nærmeste autoriserte serviceverksted for kostnadsoverslag.



Sp: Koster det noe å levere inn et produkt som viser seg å være feilfritt?

Sv: Under garantitiden koster det ingenting.



Sp: Hvor kan jeg få tak på manualer, drivere eller programvare?

Sv: Ta kontakt med nærmeste forhandler om du har mistet din manual/programvare/driver-CD slik at en ny bestilles til deg. Vil du ha tak på den seneste driveren så finner du den på websiden http://www.canon.no/Support/Consumer_Products/index.aspx



Sp: Hvor henvender jeg meg for å bestille tilbehør eller forbrukningsartikler til produktet?

Sv: Ta kontakt med nærmeste forhandler.



Sp: Hvor kan jeg kjøpe reservedeler til mitt produkt?

Sv: Du kan bestille reservedeler via Convena International AB, eller EET Nordic Sweden AB. Vennligst merk at garantien ikke er gyldig hvis du har byttet noen deler ved å demontere produktet selv. Da anbefaler vi alltid at du henvender deg til et Canon serviceverksted.

Tilbake til toppen


Reparasjonsskjema

Før du sender enheten din til et Autorisert serviceverksted, må du fylle ut dette skjemaet og sende det sammen med produktet. Opplysningene gjør det enklere for det Autorisert serviceverksted å behandle reparasjonen din så raskt som mulig. Individuelle reparasjonsprosesser for de Autorisert serviceverksted og gjeldende gebyrer varierer. Hvis du vil ha mer informasjon om reparasjonskrav for et bestemt Autorisert serviceverksted samt gjeldende vilkår og betingelser, kan du kontakte det Autorisert serviceverksted direkte før du sender produktet.

Du kan også ha interesse av …

Feedback