Fjernstyring ved hjelp av appen Canon Camera Connect

Dekorativt bilde

Med appen Canon Camera Connect kan du kontrollere kameraet fra en mobilenhet og laste ned bilder som er lagret på minnekortet, slik at du raskt og enkelt kan dele dem. Her er noen tips slik at du får valuta for alle funksjonene.

Før du kobler kameraet til mobilenheten, laster du ned Canon Camera Connect-appen fra App Store eller Google Play.

Fjernkontroll

Skjermbilder fra Camera Connect-appen som viser ulike innstillinger du kan justere.

Trykk på «Remote Live View Shooting» i Canon Camera Connect appen og du vil kunne styre kameraet som om du brukte kameraets bakskjerm – selv om ikke alle appens funksjoner er tilgjengelig på alle kameramodeller.

I tillegg til å kunne ta bilder ved å trykke på den store skjermknappen kan du be kameraet om å fokusere ved å trykke på skjermen, justere innstillinger, for eksempel blenderåpning, lukkerhastighet, ISO og hvitbalanse, og gjøre bildene skarpere eller mørkere ved hjelp av eksponeringskompensasjon. Velg innstillingen du vil endre, og bla mot venstre eller høyre for å endre den.

Hvis kameraet du bruker, støtter Bluetooth-lavenergi, bruker du Bluetooth-tilkoblingen. Årsaken til dette er at kameraet og mobilenheten vil forbli tilkoblet hele tiden hvis de er innen rekkevidde av hverandre, og dermed kan du raskt starte fjernstyrt fotografering etter at du har åpnet appen Canon Camera Connect.

Skarpere bilder

Skjermbilder fra Camera Connect-appen som viser funksjonalitet for manuelt fokus.

Et stativ kan være nyttig for å holde kameraet stille under lang eksponering eller når du bruker et makro- eller teleobjektiv. Da kan selv de minste kamerabevegelser føre til uskarpe bilder. Men et stativ garanterer ikke at du får skarpe bilder, ettersom det kan oppstå vibrasjoner når du trykker på utløseren. Ved å utløse kameraet eksternt med appen Canon Camera Connect løser du dette problemet.

Du kan dobbelttrykke på bildet på mobilenheten for å sjekke at linsen er fokusert på de riktige detaljene, og du kan til og med justere fokus manuelt via appen hvis modellen du har, støtter denne funksjonen. I stedet for å stille inn MF på objektivet eller kameraet trykker du på MF-ikonet på mobilenhetens skjerm og trykker på pilene for å justere fokusposisjonen. Jo høyere antall piler, jo høyere grad av justering.

Appen kan også ta gode valg i forbindelse med korte tidssekvenser. Kamerakontroll og gjennomgang av bilder via appen betyr at du slipper å berøre kameraet og dermed risikere å flytte det ut av posisjon.

Ta bilder på avstand

Angi kamerainnstillinger i Camera Connect-appen på avstand

En annen fordel med å ta bilder fjernstyrt ved hjelp av appen Canon Camera Connect er at du slipper å stå bak kameraet for å ta bildet. Ikke bare gjør dette det enklere å ta selvportretter og gruppebilder du selv er med på, men det gir også muligheter for å fotografere dyr og fugler som normalt sett ville blitt skremt hvis du nærmer deg dem.

Prøv denne funksjonen i hagen før du går ut i naturen. Sett kameraet på et stativ, og sørg for at det er beskyttet mot vind og vær. Deretter kan du trekke deg tilbake innendørs og vente på at motivene dukker opp. Det å kunne endre kamerainnstillinger fra mobilenheten betyr at du kan vente på det rette fotograferingsøyeblikket, og du kan øke ISO-verdien eller bruke en større blenderåpning når lysnivåene synker.

Kreative vinkler

Skjermbilder fra Camera Connect-appen som viser overførte bilder og rangeringsfunksjonalitet.

Et kamera som har en vribar skjerm gjør det enkelt å ta bilder fra uvanlige vinkler, for eksempel over en folkemengde eller nær bakken. Men appen Canon Camera Connect inneholder enda flere kreative muligheter, spesielt for brukere som har en fastmontert bakskjerm.

Det å komme på nært hold med ville dyr vil for eksempel kunne gi deg enestående bilder av fugler og dyr, så derfor bør du prøve å skjule kameraet nær bakken. Bruk stor blenderåpning, for eksempel f/4, og plasser kameraet slik at det står inntil gress eller blader for å skape en myk og naturlig ramme.

Dele bilder

Se gjennom bildene i Camera Connect-appen, og del bildene på mobilenheten

Med appen Canon Camera Connect kan du på avstand gå gjennom bildene på minnekortet i kameraet. Trykk på et miniatyrbilde for å vise det i fullskjermvisning, og dobbeltklikk deretter eller knip-zoom på skjermen på mobilenheten for å forstørre detaljene og sjekke at de er skarpe.

Rangering av bilder vil spare deg for tid når du skal redigere bildene senere. Det er raskt å gjøre dette via appen. Trykk på stjernesymbolet nederst i appen, og velg deretter rangering. Sveip mot venstre eller høyre på skjermen for å fortsette å se gjennom og rangere andre bilder. Når du senere åpner bildene i Digital Photo Professional, kan du bruke rullegardinlisten Sorter til å filtrere bildene etter rangering, noe som gjør at du raskt kan begynne å arbeide med favorittbilder.

Hvis du vil lagre en kopi av bildet på mobilenheten, kan du gjøre det også. Noen kameraer overfører bilder automatisk etter hvert som de tas. Bilder blir lagret som JPEG-kopier som standard, selv om du tok dem i RAW-format, noe som gjør at du raskt kan dele dem via e-post, meldinger eller sosiale medier. Hvis du tok et RAW-bilde, kan du velge å laste det ned som JPEG eller RAW (CR2- og CR3-bilder støttes). Dette gjør du ved å trykke på tannhjulikonet i hjørnet øverst for å vise alternativer.

Relaterte produkter

Relaterte artikler