Når du leker deg med tid og bevegelse i videoene dine, kan du avdekke en verden som vanligvis er skjult for det blotte øye – reduser hastigheten på raske bevegelser, eller øk hastigheten på mer langvarige hendelser som soloppgangen eller skyer som svever over himmelen. Her deler filmskaper Matthew Vandeputte teknikkene sine for å dekke hele tidsspekteret med opptak i sakte film, intervallopptak og opptak i fortfilm.
Nøkkelen til alle disse teknikkene er bildefrekvensen. Bildefrekvensen angir opptaks- og avspillingshastigheten for videoopptak i bilder per sekund. De vanligste opptaks- og avspillingshastighetene er 25 eller 30 bilder per sekund. Filmer viser vanligvis 24 bilder per sekund, så 25 bilder per sekund ser mer «kinoaktig» ut. 30 bilder per sekund ser skarpere ut og brukes ofte til for eksempel sports- og nyhetsopptak med raske bevegelser.
Det spiller egentlig ingen rolle hva du velger, men bildefrekvensene for opptak og avspilling bør samsvare. Når du skal gjøre opptak i sakte film, må du filme med en høyere bildefrekvens. Hvis du for eksempel gjør opptak ved 50 bilder per sekund og spiller av opptaket ved 25 bilder per sekund, vises alle bevegelser i halv hastighet.
Når du skal øke hastigheten på tidsforløpet, må du filme med lavere bildefrekvens. Hvis du tar 25 individuelle bilder over en lengre tidsperiode og deretter spiller dem av ved 25 bilder per sekund, kan du komprimere minutter, timer eller til og med dager til bare ett sekund med video. Slik lages intervallopptak og opptak i fortfilm. Opptak i fortfilm er en type intervallopptak der kameraet beveger seg. Intervallopptak gjøres vanligvis på et stativ eller en bevegelseskontrollglider, slik at kameraet holder seg på nesten nøyaktig samme sted. For opptak i fortfilm må du imidlertid flytte på kameraet mellom hvert bilde.