INTERVALLOPPTAK

Kontroller tiden – utforsk opptak i sakte film, intervallopptak og opptak i fortfilm

Finn ut hvordan du kan filme tid og bevegelse på en kreativ ny måte med tips fra filmskaperen Matthew Vandeputte.
Filmskaper Matthew Vandeputte bruker kameraet sitt på et høyt sted i et bylandskap. © Pete Jobson

Når du leker deg med tid og bevegelse i videoene dine, kan du avdekke en verden som vanligvis er skjult for det blotte øye – reduser hastigheten på raske bevegelser, eller øk hastigheten på mer langvarige hendelser som soloppgangen eller skyer som svever over himmelen. Her deler filmskaper Matthew Vandeputte teknikkene sine for å dekke hele tidsspekteret med opptak i sakte film, intervallopptak og opptak i fortfilm.

Nøkkelen til alle disse teknikkene er bildefrekvensen. Bildefrekvensen angir opptaks- og avspillingshastigheten for videoopptak i bilder per sekund. De vanligste opptaks- og avspillingshastighetene er 25 eller 30 bilder per sekund. Filmer viser vanligvis 24 bilder per sekund, så 25 bilder per sekund ser mer «kinoaktig» ut. 30 bilder per sekund ser skarpere ut og brukes ofte til for eksempel sports- og nyhetsopptak med raske bevegelser.

Det spiller egentlig ingen rolle hva du velger, men bildefrekvensene for opptak og avspilling bør samsvare. Når du skal gjøre opptak i sakte film, må du filme med en høyere bildefrekvens. Hvis du for eksempel gjør opptak ved 50 bilder per sekund og spiller av opptaket ved 25 bilder per sekund, vises alle bevegelser i halv hastighet.

Når du skal øke hastigheten på tidsforløpet, må du filme med lavere bildefrekvens. Hvis du tar 25 individuelle bilder over en lengre tidsperiode og deretter spiller dem av ved 25 bilder per sekund, kan du komprimere minutter, timer eller til og med dager til bare ett sekund med video. Slik lages intervallopptak og opptak i fortfilm. Opptak i fortfilm er en type intervallopptak der kameraet beveger seg. Intervallopptak gjøres vanligvis på et stativ eller en bevegelseskontrollglider, slik at kameraet holder seg på nesten nøyaktig samme sted. For opptak i fortfilm må du imidlertid flytte på kameraet mellom hvert bilde.

En klar blå himmel fylt med hvite skyer.

«Intervallopptak er en god metode for å gjøre et utgangsopptak eller introduksjonsopptak av en ny scene eller et nytt sted, for eksempel et bredt landskap eller bylandskap», forklarer Matthew. «Et opptak i fortfilm er mer som et opptak med spesialeffekter der du tar seeren med på en reise. Som en regissør en gang fortalte meg, er det som en reise gjennom tid og rom.»

Filmskaperen og videoklipperen Matthew har spesialisert seg på imponerende opptak som kombinerer sanntid og sakte film med særegne teknikker for intervallopptak og opptak i fortfilm. Arbeidet hans brukes av kommersielle aktører og kan ses på Netflix, National Geographic og Discovery Channel.

«Jeg så et intervallopptak av stjerner på nettet da jeg gikk på filmskole for cirka 11 år siden, og jeg ble helt blåst av banen», forteller han. «Jeg hadde et EOS 600D-kamera [nå etterfulgt av Canon EOS 850D] på den tiden, og det gikk opp for meg at jeg kunne bruke det til intervallopptak også. Jeg filmet min første sekvens den natten, og siden har jeg bare fortsatt.»

En bygate med biler som stopper ved trafikklys.

Teknikker for intervallopptak og opptak i fortfilm

Både intervallopptak og opptak i fortfilm krever at du tar stillbilder med jevne mellomrom. For intervallopptak anbefaler Matthew å ta minst 300 bilder: «Det vil gi deg minst 10 sekunder med video, enten du spiller dem av ved 25 eller 30 bilder per sekund.»

En rekke EOS-kameraer, inkludert Canon EOS R6 og EOS RP, har en innebygd intervalltidtaker som du kan bruke til å automatisere prosessen, samt en modus for intervallopptak som produserer videoklipp du kan dele direkte fra kameraet. Matthew foretrekker imidlertid å lagre enkeltbilder som RAW-filer, siden dette gir ham flere alternativer i etterbehandlingen. Når han har behandlet RAW-bildene sine, bruker han digital stabilisering i Adobe After Effects* og gjør den endelige redigeringen i Adobe Premiere Pro.* Du kan imidlertid begynne å lage intervallopptak fra et sett med JPEG-filer i en rekke programmer, inkludert de kostnadsfrie programmene iMovie for Mac eller MakeAVI for PC.

For et opptak i fortfilm er det ifølge Matthew kanskje litt upraktisk med så mange bilder. «Hvis du skal ta 300 bilder for et opptak i fortfilm, kan det ta flere timer å flytte stativet og ramme inn hvert bilde. Dessuten trenger du ikke en så lang sekvens for de fleste fortfilmklipp. Jeg anbefaler derfor å ta minst 120 bilder i stedet. Jeg anbefaler også å ta hvert bilde manuelt og prøve å ha et konsekvent intervall mellom hvert bilde. Hvis du bruker automatisk intervallopptak og ikke er klar til å ramme inn motivet før det startes, må du kanskje begynne på nytt.»

Hastigheten på bevegelsen du ønsker å fange inn i et intervallopptak eller opptak i fortfilm, bestemmer intervallet mellom hvert bilde. Motiver i rask bevegelse kan kreve korte intervaller på noen få sekunder, mens motiver i sakte bevegelse, for eksempel en voksende blomst eller råtnende frukt, gjerne krever intervaller på flere minutter.

Et bylandskap ved soloppgang med bølgende skyer på himmelen over.

Slik gjør du intervallopptak og opptak i fortfilm

Hvis du filmer noe på nært hold over lengre tid, må du vurdere å bruke en kunstig lyskilde for å sikre at ikke lysforholdene endrer seg for mye. I landskaps- og bybilder er imidlertid endringen i lyset gjerne en viktig del av opptaket. Uansett må du ha et stativ. Hvis kameraet beveger seg mellom opptakene, vil det se ut som om stillbildene flimrer, og objekter i bevegelse vil flytte seg unaturlig rundt. For å oppnå et effektivt opptak i sakte film må kameraet beveges jevnt og ikke ristes.

«Du trenger tre elementer for å gjøre opptak i fortfilm», sier Matthew. «Du trenger selvfølgelig et motiv og en vei eller sti du kan følge. Denne kan gå mot eller bort fra objektet, sidelengs eller i sirkel rundt objektet. Det tredje elementet du trenger er et ankerpunkt som du kan holde på nøyaktig samme sted i hvert bilde». Hvis du velger ett punkt i motivet som du holder på samme sted i hvert bilde, vil kameraet tilsynelatende dreie seg rundt dette punktet i en jevn bevegelse. For å holde ankerpunktet på nøyaktig samme sted anbefaler Matthew å markere det med samme AF-punkt i hvert bilde, eller å slå på rutenettlaget på kameraet.

Du kan gjøre et intervallopptak på nært hold (for eksempel av en blomst som åpner seg) eller fra langt borte (for eksempel av en panoramautsikt med skyer som glir over et landskap). Du kan bruke det objektivet som passer til motivet, men Matthews foretrukne objektiv er Canon EF 24-70mm f/4L IS USM, samt Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM eller Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM med EOS R-systemkameraer, siden utvalget av brennvidder er ideelt for de ulike motivene han filmer. For opptak i fortfilm anbefaler han maksimalt 24 mm bredde på grunn av den høye risikoen for at ultravidvinkelobjektiver lager perspektivforvrengning i kantene på bildet. «Hvis du for eksempel fotograferer i 16 mm og bommer på innrammingen med bare noen centimeter fra ett bilde til det neste, kan du ikke korrigere denne forskyvningen i etterbehandlingen.»

En mann iført jakke og lue justerer innstillingene på et Canon EOS R6-kamera som er montert på et stativ.

Filmskaper Matthew Vandeputte gjør intervallopptak med et Canon EOS R6-kamera og et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv. Dette er utstyret han brukte til å lage alle eksempelvideoene på denne siden. © Pete Jobson

Teknikk for opptak i sakte film

«Intervallopptak og opptak i sakte film befinner seg i hver sin ende av tidsspekteret», sier Matthew. «Intervallopptak øker hastigheten på bevegelsene, mens opptak i sakte film gjør det motsatte». Dette gjør at opptak i sakte film er ideelt hvis du skal se bevegelser som vanligvis er for raske til at du kan se dem ordentlig.

På mange måter er det enklere å gjøre opptak i sakte film enn intervallopptak. Alle kameraer i den nåværende Canon EOS- og PowerShot-serien (unntatt PowerShot ZOOM) kan gjøre videoopptak ved høye bildefrekvenser. De høyeste frekvensene er imidlertid som regel bare tilgjengelige når du gjør opptak med lav videooppløsning. EOS R6 tilbyr for eksempel en hastighet på 50 og 60 bilder per sekund i 4K eller 100 og 120 bilder per sekund i full HD.

Du trenger ikke å filme ved et nøyaktig multiplum av utgangsbildefrekvensen – du kan for eksempel filme 120 bilder per sekund hvis dette er mulig med kameraet ditt, og redusere dette til 25 bilder per sekund i etterbehandlingen. Jo høyere bildefrekvensen er når du filmer, jo saktere beveger motivet seg når du spiller av opptaket i normal hastighet.

En mann iført jakke og ryggsekk vandrer opp en trapp utendørs i en by. Han holder et Canon EOS R6 i den ene hånden og et stativ i den andre.

Et stativ er svært viktig når du gjør intervallopptak, for å sikre at kameraet holdes stødig, slik at bare objekter i bevegelse beveger seg fra bilde til bilde. Matthew har også med seg et ND-filter som gjør det mulig å bruke lave lukkerhastigheter og større blenderåpninger, selv på lyse dager. «Jeg har som regel med meg et 10-trinns ND-filter», sier han. «Dette gjør det mulig å gjøre opptak ved f/4, slik at støv eller partikler på objektivet, filteret eller sensoren blir uskarpe». © Pete Jobson

Bruke lukkerhastighet

Lukkerhastigheten er vanligvis en av måtene du kan kontrollere eksponeringen på, men den bestemmer også hvordan objekter i bevegelse gjengis i bildet. Matthew advarer om at bruk av høye lukkerhastigheter i et intervallopptak eller opptak i fortfilm fryser all bevegelse og gjør hvert bilde superskarpt, noe som resulterer i hakkete bevegelser når bildene spilles av som en video. «Hvis du bruker en lavere lukkerhastighet for å gjøre elementer i bevegelse uskarpe, for eksempel passerende biler og mennesker, får du virkelig en imponerende effekt.»

Hvordan finner du frem til riktig lukkerhastighet? «Det finnes noe som kalles 180-graders lukkerregelen», forklarer Matthew. «Denne regelen sier at lukkerhastigheten for videoklipp skal være det motsatte av dobbel bildefrekvens». Hvis du for eksempel filmer ved 25 bilder per sekund, bør lukkerhastigheten være 1/50 sek. Dette gir deg den fineste bevegelsesuklarheten og de mest kinoaktige opptakene. Jeg følger fortsatt denne regelen når jeg gjør opptak i sakte film ved høye bildefrekvenser. For eksempel bruker jeg en lukkerhastighet på 1/200 sek når jeg gjør opptak ved 100 bilder per sekund.»

Selv når han tar en sekvens med stillbilder ved en mye lavere bildefrekvens for et intervallopptak eller opptak i fortfilm, følger Matthew 180-graders lukkerregelen til et visst punkt. «Hvis du har et intervall på fire sekunder mellom bildene, noe som er ganske vanlig for skyer, eksponerer du hvert bilde i to sekunder. Når intervallene blir lengre enn dette, kanskje flere minutter lange, trenger du ikke å følge regelen, men jeg anbefaler definitivt å alltid gjøre opptak med lavere lukkerhastighet og et stativ.»

Når du bruker lavere lukkerhastigheter, må du kanskje kontrollere eksponeringen må andre måter. Derfor bruker Matthew et ND-filter til å redusere mengden lys som kommer inn i objektivet. «Hvis du filmer på dagtid, må du ha et sterkt ND-filter på objektivet for å oppnå god eksponering ved lav lukkerhastighet», sier han.

Nå som du har alle verktøyene du trenger for å fange inn tid og bevegelser på en kreativ ny måte, hva med å prøve opptak i sakte film, intervallopptak eller opptak i fortfilm neste gang du finner frem kameraet?


Skrevet av Marcus Hawkins


*Adobe, Adobe Premiere og After Effects er enten registrerte varemerker eller varemerker for Adobe i USA og/eller andre land.

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • INTERVALLOPPTAK

    Slik tar du opp intervallopptak hjemme

    Intervallfilmmodusen gjør det enklere enn noen gang å få innblikk i en ny verden mens du er på farten.

  • LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    Fem gode tips til landskapsfotografering med intervallopptak

    Gi liv til landskapet med disse tipsene til intervallopptak.

  • INTERVALLOPPTAK

    Hvordan fotografere tidsforløp

    Finn ut hvordan du setter opp kameraet for å fotografere et intervallopptak fra dag til natt, slik at du får et flott tidsforløp som viser hvordan tiden har gått i ett bilde.

  • VIDEOTEKNIKKER

    Lag en stop-motion-film med et EOS-kamera

    Det å lage en stop-motion-animasjon er en morsom aktivitet som hele familien kan ha det gøy med å lage. Den profesjonelle animatøren Ed Jackson viser deg hvordan det gjøres.