silhouette of woman in-front of city scape

Grunnleggende fotografering

Fotograferingstips og de beste objektivene for bokeh

Fotografer som bruker speilreflekskamera, elsker de ufokuserte områdene på bildene sine. Vi kan skille mellom bilder tatt med speilreflekskamera, og bilder tatt av enkle kameraer og smarttelefoner hvor det er vanskelig å oppnå samme effekt. Bokeh er begrepet som brukes til å forklare kvaliteten og kjennetegnene til disse ufokuserte områdene, og er mest synlig i uskarpe uthevede områder.

Mengden bokeh økes når bildet ditt har liten dybdeskarphet eller et mer ufokusert område. Du kan kontrollere mengden bokeh i bildene dine ved å øke de uskarpe områdene. Nedenfor ser du noen måter du kan gjøre bildene dine mer uskarpe på ved å redusere dybdeskarpheten, som igjen legger til bokeh på bildene dine.

1. Bruk et raskt objektiv – Dette gjelder de som bruker stor maksimal blenderåpning. Vi anbefaler EF 85mm f/1.8 USM eller EF 50mm f/1.8 STM

2. Ta bilder med stor blenderåpning – Bruk modusen Blenderprioritet (Av) eller Manuell (M) på kameraet ditt, og velg en stor blenderåpning (lavt f/-nummer) for å redusere dybdeskarpheten og øke uskarpheten på det fokuserte motivet.

3. Ved å øke avstanden mellom motivet og bakgrunnen blir bakgrunnen mer uskarp.

ornate lamp in-front of bokeh effect

4. Kom nærmere – ved å minimere avstanden mellom deg og motivet blir en større del av bakgrunnen uskarp.

5. Bruk lengre brennvidder for å øke størrelsen på det ufokuserte området i bildene dine. Hvis du har et zoomobjektiv, zoomer du til maksimal brennvidde. Objektiver med en brennvidde på 200 mm eller mer produserer større ufokuserte områder.

Beslektede artikler
How to use natural light

FOTOGRAFERINGSLYS

Hvordan du bruker naturlig lys

Å vite hvordan man utnytter lyset på best mulig måte vil ha en enorm innvirkning på bildene dine. Og du slipper å investere i nytt utstyr for å kunne se resultatene.

The difference a portrait lens makes

PORTRETTER

Forskjellen et portrettobjektiv kan utgjøre

Det finnes en rekke spesialobjektiver utviklet for bestemte sjangere, for eksempel portrettfotografering, som kan utgjøre en stor forskjell for bildene dine.

Take better portraits

PORTRETTER

Portrettbilder under utfordrende lysforhold

Det kan være vanskelig å ta portretter på kveldstid. Les om hvordan du kan forbedre portrettferdighetene dine.

6. Velg motiver med synlige uthevede områder i det ufokuserte området. Uthevede områder refererer til lyskildene i bildet. Dekorativt lys eller sollys gjennom bladene på trærne gir vakre sirkler og former med uskarpt lys eller bokeh.

7. Ikke glem forgrunnen – du kan også få til et ufokusert område i forgrunnen av bildene dine. Prøv å plassere motivet lenger bak i bildet og inkludere noen detaljer i forgrunnen, nærme objektivet.

8. Du kan også klippe ut figurer i papp og plassere dem foran objektivet for å få interessante effekter. Se videoen her:

Forbedring av kvaliteten i motsetning til kvantiteten for bokeh avhenger av hvilket objektiv du bruker. Formen på de uskarpe lysflekkene, som er spesielt synlige i ufokuserte uthevede områder, skapes av blenderåpningen eller hullet som lages av blenderlamellene på objektivet. Objektiv med flere blenderlameller produserer generelt sett en rundere blenderåpning og finere bokeh.

 silhouette of woman in-front of city scape with zoom

Relaterte produkter

Beslektede artikler



La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker