GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

Tips for fotografering med bokeh: veiledning for nybegynnere

Ingenting slår ekte bokeh! Følg disse tipsene for å skape en vakker uskarphet i bakgrunnen ved hjelp av våre beste anbefalinger for objektiver, innstillinger og teknikker du kan prøve.
Canon Camera

Ordet bokeh er japansk, betyr «uskarphet» og brukes for å beskrive utseende på områder som er ute av fokus i et bilde. Bokeh uttales som regel uten «h» på norsk; den andre stavelsen på japansk er en kort e, som i «sett». Bokeh blir tydeligst på bilder med mange små lyspunkter, som gatelys om natten. Det handler ikke bare om klare runde lyspunkter, det peker til kvaliteten på eventuelle uskarpe deler av et bilde.

Å ta med disse uskarpe områdene er en av de mest attraktive effektene vi kan bruke i fotograferingen. Det lar oss løse opp distraherende rot, leder oppmerksomheten mot de viktigste delene av bildet og forvandler unødige detaljer til nydelige kremete farger og toner.

En smilende, blond liten gutt i en hvit skjorte med korte ermer, lys gulbrun vest og sløyfe, som er avbildet i skogen.

Det er ikke nok å gjøre bakgrunnen uskarp – du må velge en bakgrunn som vil se interessant ut, og ideelt sett dristigere, når den er utydelig. Vanligvis vil spredte lyspunkter skape attraktiv bokeh, for eksempel ved at solen skinner gjennom blader. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/500 sek., f/1.8 og ISO 100.

En kake på et bord med roser og et kakefat med svanefigur. Uskarpe lys lyser opp bakgrunnen.

Når lyset ikke er i fokus, forvandles lyspunkter til vakre, runde bokeher. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/10 sek., f/1.8 og ISO 100.

Av den grunn har bokeh lenge vært et av de kraftigste visuelle knepene i fotografens verktøyskuff. Nå for tiden kan smarttelefoner med dobbelt objektiv etterligne bokeh, men bare ved hjelp av programvare. De små objektivene og sensorene i smarttelefoner gjør det umulig å oppnå den grunne dybdeskarpheten som du må ha i naturlig bokeh. Det er en optisk effekt som bare kan oppstå med objektiver og sensorer som du har på større kameraer, og ingenting ser bedre ut enn den ekte varen. Fotografer pleide å tro at man måtte ha DSLR for å få en god uskarp bakgrunn, men speilløse kameraer som Canon EOS R6 som er brukt her er ideell, og speilløse modeller for nybegynnere som Canon M50 eller EOS M6 Mark II er nesten like effektive. Objektivet er det kritiske elementet, ikke kameraet.

Her vil vi se på noen av de beste teknikkene, kameraferdighetene og utstyret du kan bruke for å skape bilder som blir mer slående, ved å at du fanger inn tiltalende bokeh. Det er ikke mer avansert enn at du gjør bakgrunnen uskarp, og finner det rette lyset eller detaljene som vil se fantastiske ut når du gjør dem uskarpe.

De beste objektivene til bokeh

Et Canon EOS R-kamera med Canon RF 24–50 mm F1.8 STM-objektiv.

Et objektiv med stor maksimal blenderåpning, som Canon RF 50 mm F1.8 STM, kan forvandle bakgrunnen til en vakker, kremet bokeh. Legg også merke til hvordan bladene som er synlige i objektivet i dette bildet, gir en avrundet åpning – dette bestemmer i stor grad formen på bokeh.

For å fange inn en tiltalende bokeh trenger du et «raskt» objektiv – det vil si en med stor maksimal blenderåpning, ideelt sett f/2.8 eller bredere (lavere f-nummer). Dette er en av de viktigste grunnene til å ha et objektiv med fast brennvidde i utstyrsbagen, selv om denne brennvidden er noe du allerede har i objektivet som følger med. Et objektiv med fast brennvidde med en bred maksimal blenderåpning, for eksempel Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektivet som er brukt her, lar deg enkelt gjøre bakgrunnen uskarp ved å løse opp detaljene til vakre lyspunkter. Mens objektivet som følger med, har en maksimal blenderåpning på f/4-5.6 eller mer og gjør det mulig å få en uskarp bakgrunn, vil du ikke oppnå samme kvalitet på bokeh. En maksimal blenderåpning betyr selvfølgelig at objektivet slipper inn mer lys, noe som er nyttig i omgivelser med svakt lys, så du virkelig kan være kreativ med bokeh.

Det er også en annen faktor man må ta i betraktning, selv om den ikke er kritisk. Objektiver fanger uskarphet på forskjellige måter, og noen skaper mer tiltalende bokeh enn andre. Generelt sett vil et objektiv med større blenderlameller lage med tiltalende runde bokeh, siden hvert lyspunkt vil speile formen til blenderåpningen. Dette er mindre viktig om du tar bilder med en helt åpen blenderåpning – det vil si på den maksimale blenderåpningen (laveste f-nummer) som objektive håndterer, når åpningen blir rund likevel – men det er ikke alltid tilfellet. Du kan finne ut hvor mange lameller objektivet ditt har, i veiledningen som fulgte med, eller du kan se på spesifikasjonene for objektivet ditt på Canons nettsted. Sju lameller er bra for tiltalende bokeh, men ni er enda bedre.

Velg den beste blenderåpningen for bokeh

En ung gutt med lys gulbrun vest og sløyfe stående foran en uskarp vegg av eføy mens han holder en ring i en eske.

La oss se på forskjellen mellom å ta bilder med en blenderåpning på f/1.8 og f/8. Med den større blenderåpningen f/1.8 blir bakgrunnen gradvis mer uskarp. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/200 sek., f/1.8 og ISO 100.

En ung gutt iført lys gulbrun vest og sløyfe, stående foran en godt synlig vegg av eføy, som holder en ring i en eske.

Tar du derimot bilder med f/8, blir bakgrunnen mye mer detaljert og vil i stedet trekke oppmerksomhet bort fra motivet. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/200 sek., f/8 og ISO 1250.

Valg av blenderåpning vil ha stor innvirkning på bokehen på bildene dine. Jo større blenderåpning (det vil si, jo lavere f-nummer), desto grunnere dybdeskarphet, som igjen betyr at bakgrunnen blir mer uskarp. Prøv å ta bilder enten med Aperture Priority (Av) eller Manual (manuell), og velg en stor blenderåpning (lavt f-nummer).

De beste kamerainnstillingene til bokeh

LCD-skjermen på Canon EOS R6 viser innstillingene i blenderprioritet-modus.

Med Aperture Priority-modus (blenderåpningsprioritet) kan du angi en stor blenderåpning for grunn dybdeskarphet, noe man trenger for å få en sterk bokeh i bakgrunnen.

En smilende ung gutt iført beige vest og sløyfe går i en skog.

Fotografering med stor åpning ved f/1.8 betyr at feltdybden vil være svært liten, slik at fokuset må være perfekt. Et kamera som EOS R6 hjelper deg virkelig her, siden AF-teknologien for ansiktsgjenkjenning automatisk kan registrere og låse seg på det nærmeste øyet. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/500 sek., f/1.8 og ISO 320.

I Aperture Priority (Av) vil du også måtte stille inn ISO – prøv 100 til å begynne med, og se om lukkerhastigheten er rask nok for ditt behov. Som alternativ kan du i Manual-modus (M) med Auto ISO stille inn både blenderåpningen og lukkerhastighet, og så la kameraet velge riktig ISO. Nøkkelen er å velge en stor blenderåpning og en lukkerhastighet som er rask nok til å sikre at fokusområdene på bildet er skarpe når du holder kameraet med hendene. (Prøv noe slikt som 1/200 sek.)

Tilpass avstanden for å bedre bokeh

En vase med rosa blomster foran en uklar mursteinsvegg.

Motivet er ganske nær bakgrunnen, så selv om bakgrunnen er uklar, kan du fremdeles se formene på mursteinene. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/200 sek., f/1.8 og ISO 100.

En vase med rosa blomster med en svært uklar bakgrunn som knapt kan skilles fra en murvegg.

Hvis avstanden mellom motivet og bakgrunnen økes, blir bakgrunnen enda mer uklar. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/200 sek., f/1.8 og ISO 100.

Ved å øke avstanden mellom motivet og bakgrunnen blir bakgrunnen mer uskarp. En annen faktor er avstanden mellom motivet og kameraet. Jo nærmere objektivet er motivet, desto smalere er dybdeskarpheten. Dette betyr at områder i bakgrunnen fortere vil miste fokus. Legg merke til at når du tar bilder av blomster, så er blomstene foran i skarp fokus, mens blomstene bak allerede er ute av fokus. For å gjøre bildet uskarpt kan du flytte motivet nærmere kameraet og lenger unna bakgrunnen.

Den beste brennvidden for bokeh

Hageutsmykning i form av et hjerte laget av glassperler, foran en hekk om høsten.

Se forskjellen mellom å ta bilder med de to ytterpunktene i zoomrekkevidden til et 24–105 mm zoomobjektiv. I den brede enden av zoomrekkevidden (i dette tilfellet 32 mm) er mer av bakgrunnen i fokus, slik at scenen ser rotete ut. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105 mm F4-7 IS STM-objektiv ved 32 mm, 1/200 sek., f/6.3 og ISO 2000.

Hageutsmykning i form av et hjerte laget av glassperler, med en uklar bakgrunn.

Hvis du går tilbake og zoomer inn ved hjelp av den andre enden av objektivets fokallengde (105 mm), komprimeres perspektivet, noe som forsterker uskarpheten i bakgrunnen. Tatt med et Canon EOS R6 -kamera med et Canon RF 24-105 mm F4-7 IS STM-objektiv med 105 mm, 1/200 sek., f/7.1 og ISO 3200.

En lengre brennvidde kan gi en større uskarphet i bakgrunnen. Dette er fordi synsvinkelen blir spissere, slik at det er reelt sett er en mindre del av bakgrunnen som blir med i bildet. Dette er grunnen til at telefotozoom kan brukes til å skape en effekt der man isolerer et motiv og omdanner detaljer til en uskarp bakgrunn. Om du ønsker mer uskarphet og bedre bokeh, ta noen skritt tilbake og zoom inn (eller bytt objektiv) med lengre brennvidde.

Hvordan skape en forgrunns-bokeh

En ung gutt i beige vest, stående ved siden av en vegg dekket med eføy, som holder en ring i en eske.

Når du tar bilder nær eføyhekken, kan vi fange uklare blader til venstre på bildet, og det gir en bedre dybdefølelse. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/160 sek., f/1.8 og ISO 100.

En ung gutt i beige vest og blå gummistøvler som løper gjennom en åpning i skogen.

Men en slik liten kameravinkel bakken foran motivet ikke bare uskarp, men «skyver» også bakgrunnen lenger bort for å skape en sterkere bokeh i bakgrunnen.. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/500 sek., f/1,8 og ISO 100.

Vi pleier å tenke på bokeh først om fremst som estetikk i bakgrunnen, men det kan også brukes med stor virkning i forgrunnen av bildet. Med en komposisjon som omfatter detaljer i forgrunnen som er ute av fokus, kan du trekke blikket mot det skarpe motivet ditt. Det kan bety at du fører kameraet tett mot løvverk eller lavt mot bakken for å få frem en uskarp forgrunn. Myke detaljer som dette kan gi en følelse av dybde i en scene, og det er en flott måte å få frem tydelige, uskarpe farger i komposisjonen på.

Hvordan skape bokeh i film

Twinkling Christmas tree lights in the foreground and a car's rear lights in the background are all out of focus.

Dybden er avgjørende også i en komposisjon, siden den hjelper seeren med å orientere seg i scenen. Å ta med detaljer som er ute av fokus i forgrunnen og bakgrunnen i en scene, er en flott måte å øke følelsen av dybde og trekke blikket inn i bildet. I tillegg ser bokeh-lyspunkter like fantastiske ut på film som de gjør i stillfotografering, med den ekstra bonusen at de kan bevege seg. Billykter, små fargelys og andre lys blir ekstra vakre når de blir til uskarpe, blinkende lyspunkter med en tydelig bokeh.

Hvordan legge inn tydelige bokeh-lyspunkter

En mann som fotograferer en rød katt gjennom en slynge med gjennomsiktige julelys.

Denne enkle teknikken kan også foretas med fargede lys, eller til og med julepynt.

Et portrett av en katt med uklare fargelys i bakgrunnen.

Prøv å ta med julelys i bakgrunnen på bildene dine for å skape en vakker bokeh.

En av de beste måtene å bruke bokeh på bilder på, er å ta med små lyspunkter mot en ellers mørk bakgrunn eller i en mørk lyssetting. Dette fanger inn effekten du kan finne i alle slags omstendigheter, som når solen skinner gjennom et tre, en travel gate etter solnedgang, eller lysene på en kake. Om du ønsker å prøve ut effekten, prøv å bruke et sett med julelys. Sett dem opp i bakgrunnen i bildet ditt, eller i forgrunnen, eller begge steder samtidig. Når de er ute av fokus, vil julelysene omdannes til tiltalende bokeh-ringer.

Hvordan lage egne bokeh-former

A blurred image with out-of-focus highlights in the shape of five-pointed stars rather than circles.

Når du tar bilde med et vidåpent objektiv (maksimal blenderåpning), skal du få runde bokeher i bildene dine fordi åpningen er rund. Ellers bestemmes formen på bokeh av antallet blenderlameller i objektivet. Generelt sett: Jo flere lameller, desto rundere forblir åpningen når den åpnes, og får du derfor rundere bokeh. I praksis betyr dette vanligvis at bokeh-lyspunktene blir runde eller sekskantede. Hvis du ønsker å se hva slags form du får på dine bokeh, kan du enkelt ta objektivet av kameraet, holde det opp og se gjennom det.

Skal du ikke prøve å være kreativ, og endre formen på din bokeh? Det kan du gjøre ved å klippe ut en mal i ønsket form og feste den foran på objektivet. I denne filmen omdannes bokeh av en pappbit til en sverm fargerike stjerner og snøkrystaller.

Prøv det nå: Ta bilde av et bokeh-stilleben

En bordplate med et speil omgitt av folie, med en lysboks på én side og et Canon EOS R6-oppsett for å ta bilder av en gul rose.

Dette er en veldig enkel og effektiv måte du kan eksperimentere med bokeh hjemme på, der du kan bruke alle tipsene i denne artikkelen.

En gul rose fotografert på en speiloverflate med uskarpe lys rundt.

Den krøllete folien reflekterer lyset fra lampen som spredt lys, noe som resulterer i vakre, runde bokeh. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1/640 sek., f/1.8 og ISO 100.

Vi har sett at lyspunkter som er ute av fokus, skaper tiltalende bokeher om du tar bildet med egnede innstillinger. Her er et enkelt oppsett som du kan prøve hjemme for å skape et stilleben med masse bokeh. Sett et motiv på en flate med speil, sett noe krøllete aluminiumsfolie i bakgrunnen (ikke for krøllete – noen få rynker er nok, så det sprer lyset i stedet for å bare speilet det). La en lampe lyse på aluminiumsfolien, og bruk et annet lys for å belyse motivet. (Vi brukte et LED-panel, men en enkel lampe vil også fungere.) Sett kameraet nær motivet, sett på Aperture Priority-modus (Av), bruk en stor blenderåpning – ideelt sett rundt f/1.8 - og ta bilder fra en lav vinkel for å fange den fantastiske uskarpe bokeh.

Skrevet av James Paterson

Tips for å fange inn bokeh

  • Bruk et raskt objektiv (f/2.8 eller mindre) med blenderlameller.
  • Bilde med vid åpning.
  • Bilde i Aperture Priority-modus (Av).
  • Øk avstanden for bedre bokeh.
  • Lengre brennvidde gir mer uskarphet.
  • Vær kreativ med bokeh i forgrunnen.
  • Husk at bokeh også fungerer på film.
  • Små lys mot mørk bakgrunn skaper tydelig bokeh.
  • Lag egne bokeh-former ved å klippe ut dine egne maler.

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • Long exposure photography

    EKSPONERINGSFOTOGRAFERING

    Fotografering med lang eksponering

    Lær hvordan du bruker lav lukkerhastighet for å fange myke bevegelser i vann eller spor av lys med disse enkle tipsene.

  • Et portrett av fotografen og poeten Amaal Said med lukkede øyne, og med et flagrende rødt hodesjal trukket ut over skuldrene.

    SELVPORTRETTFOTOGRAFERING

    Perfekte selvportretter

    Finn ut hvordan du kan forvandle en middelmådig selfie til et slående selvportrett.

  • Get creative in your garden: three techniques to master

    HAGEFOTOGRAFERING

    Vær kreativ i hagen din: tre teknikker du kan mestre

    Gøyale prosjekter du kan prøve hjemme, fra å male med lys til å fotografere stjernene.

  • A Speedlite on a tripod with a cardboard box mounted in front of it, throwing gentle light on a boy.

    HJEMMEPROSJEKTER

    3 fotoutstyr du kan lage hjemme

    Bruk hverdagslige gjenstander til å lage en softboks, et lyskasterrør og en ertepose.