BELYSNINGSTEKNIKKER

8 tips til å utnytte lysforholdene maksimalt

Lys er det viktigste elementet i alle bilder vi tar. Finn ut hvordan du kan finne det beste lyset, enten det er naturlig eller kunstig, og hvilket oppsett du trenger for å utnytte det.
Et Canon EOS R6-kamera tar et bilde av et barn som holder ballonger i hånda og med sola i bakgrunnen.

Når lysforholdene er i harmoni med scenen eller motivet foran deg, kan resultatet bli sensasjonelt. Det kan være en stor fordel å lære hvordan du gjenkjenner den beste tilgjengelige lyskilden, enten det er naturlig eller kunstig lys. Det beste av alt er at du ikke trenger dyrt lysutstyr for å få mest mulig ut av det. Alt du trenger, er et øye for godt lys. Når du begynner å lete, oppdager at du det finnes lys overalt.

Her er åtte tips for å mestre fotografering med tilgjengelig lys.

1. Bruk tidspunktet på dagen til din fordel

Et båtcruise midt på dagen på Douro-elven i Porto i Portugal. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Midt på dagen i klarvær kommer sollyset ovenfra, har kalde farger og skaper harde skygger over elven i Porto. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 44 mm, 1/125 sek, f/10 og ISO 100.

Sola går ned over Douro-elven i Porto i Portugal. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Ved skumring er den lave vinkelen på sollyset varmere, mykere og mer atmosfærisk. Lyset får frem detaljene og fremhever omgivelsene med et vakkert spill av høylys og skygge. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 24 mm, 1/100 sek, f/10 og ISO 640.

Jorden roterer konstant, så vinkelen og kvaliteten på det naturlige lyset endrer seg hele tiden. Midt på dagen, under en sterk sol på en klar himmel, kommer lyset ovenfra og er hardt, noe som gir bilder med sterk kontrast. Fotografer liker ofte ikke denne typen lys, men det kan fungere hvis målet er at sollyset skal være en del av scenen.

Når solen står lavere på himmelen, må lyset bevege seg gjennom mer av jordens atmosfære. Lavere bølgelengder på fargespekteret, for eksempel blå og fiolett, spres av partikler i atmosfæren, slik at fargene blir mykere og varmere. Det er grunnen til at kveldslys og solnedganger har levende røde og gule farger, og derfor er tiden rett etter at solen står opp, og rett før den går ned, kjent som den gylne timen.

2. Gjør mest mulig ut av værforholdene

Nakne trær i blå tåke. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv.

Skyer og tåke mykner opp og sprer det naturlige lyset og gir stemningsfulle resultater. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/160 sek, f/7.1 og ISO 250.

En mann som står i en skog på en vinterdag, og Canon-kameraet hans er montert på et stativ.

Det tåkete lyset en vintermorgen er ideelt for å ta stemningsfulle bilder av landlige scener.

Værforholdene har stor effekt på kvaliteten på det naturlige lyset. På en overskyet dag sprer skyene sollyset, og skyggene blir mindre markante. På lignende måte kan tåke og regn mykne og kjøle ned lyset ytterligere.

Tiden på året spiller også en rolle. Det kommer an på hvor du er i verden, men generelt er det slik at om vinteren forårsaker jordas helning at solen er lengre unna, noe som gjør vinkelen på lyset skarpere. Så selv om dagene er kortere, har vi mer retningsbestemt lys å jobbe med. På den annen side er det slik at om sommeren står sola mye høyere på himmelen, slik at den er mer ovenfra og ned og dermed mindre fotovennlig i timene rundt kl. 12.

«På vinteren kan det være vanskeligere å finne de rette innstillingene, særlig når du filmer eller fotograferer snø eller skyer», forklarer Canon Ambassador Sebastien Devaud. «Det er lurt å øke eksponeringen litt fra de automatiske eksponeringsinnstillingene. Da ser snøen og skyene hvitere ut. Det kan også være en god idé å fotografere eller filme i sort-hvitt for å fremheve den dramatiske siden ved årstiden. Tåke, dis, lave skyer og vann kan gi vinterbildene dine en bestemt atmosfære.»

3. Bruk tilgjengelig lys til portretter

Et portrett, opplyst fra siden og tatt med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv, av en person med krøllete blondt hår som ser rett inn i kamera.

En ideell måte å utnytte lyset på er å plassere motivet ved siden av et stort vindu eller takvindu. Et karnappvindu til venstre for kameraet skaper et tiltalende mykt, naturlig lys. Du kan prøve å eksperimentere med et forheng eller en duk for å spre lyset og oppnå ønsket effekt. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/200 sek, f/2.8 og ISO 500.

En ballettdanser som balanserer på det ene benet med armene utstrukket mens sollyset strømmer gjennom lukkerne foran henne. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv.

Det sterke sollyset som strømmer gjennom lukkerne her, har blitt brukt for å skape en mer dramatisk effekt, noe som utgjør et viktig element i bildet. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50 mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1500 sek, f/2 og ISO200. © Javier Cortés – Canon Ambassador

I de fleste innendørsmiljøer finnes det sannsynligvis lommer med vakkert naturlig lys som du kan utnytte. Et vindu gir mye mykt lys som ligner på en softboks. Så hvis du tar bilder av personer innendørs, kan du be dem om å gå nærmere et vindu og slå av eventuell kunstig belysning.

Du kan også bruke en reflektor for å reflektere lyset utenfra tilbake mot motivet. En reflektor kan være noe så enkelt som et stort stykke hvit papp eller aluminumsfolie. Reflektoren gir et mykt og naturlig lys som du kan vinkle og rette på samme måte som når du sikter med en blits.

Et barn i en åker som hviler armen på en trestolpe. Det direkte sollyset kaster harde skygger på ansiktet. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

En enkel reflektor kan være nyttig for portretter på solfylte dager. Her skaper direkte sollys harde skygger. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/250 sek, f/5.6 og ISO 100.

Et barn i en åker som hviler armen på en trestolpe. Det har blitt brukt en reflektor for å gjøre lyset mykere. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

I dette bildet brukes reflektoren til å reflektere lys til skyggene og redusere kontrasten. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/250 sek, f/5.6 og ISO 100.

Kvaliteten på lyset gjør en stor forskjell i utendørsportretter. Sterkt sollys kan ha en ganske brutal effekt på ansiktet, for det skaper harde skygger og får personen til å myse. Overskyede forhold er perfekte, for det myke lyset reduserer skygger.

Hvis sola skinner og du ikke kan vente på at skyene kommer tilbake, kan du prøve å ta portrettbilder i skyggen av et tre eller en bygning, siden lyset der er mykere og snillere mot ansikter. Eller du kan prøve å styre lyset med en reflektor, enten ved å skyggelegge motivet, reflektere lys inn i skyggene eller bruke et spredningspanel. En effektiv og prisgunstig 5-i-1-reflektor er ideell. Velg en reflektorfarge som passer til modellens hudtone.

Et barn i en åker som hviler armen på en trestolpe. En reflektor har blitt brukt til å skjerme ansiktet. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

Her har reflektoren blitt brukt til å skjerme ansiktet fra sola for å gi mykere resultater. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/250 sek, f/5.6 og ISO 640.

Et barn i en åker som hviler armen på en trestolpe. Et spredningspanel har blitt brukt til å gjøre sollyset mykere. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

Til sammenligning gjør spredningspanelet fra en 5-i-1-reflektor sollyset mykere, som igjen gir et mer balansert portrett. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/250 sek, f/5.6 og ISO 100.

4. Utnytt lite lys til din fordel

Et enslig tre i en åsside i silhuett mot en blå himmel i skumringen. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Den innebygde bildestabiliseringen (IBIS) i kameraer i EOS R-systemet, som EOS R6, gjør at du kan ta håndholdte bilder ved lite lys med lukkerhastigheter som er helt nede i et par sekunder. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 27 mm, 2 sek, f/11 og ISO 100.

Når sola går ned bak horisonten, får det gjenværende naturlige lyset de kalde, blå fargene fra skumringen. Dette kan være en tid som gir spesielle muligheter til å ta med kameraet ut. Men fordi lysnivået er så lavt, trenger du et kamera som har god ytelse ved lite lys. Kameraer med større sensorer kan samle mer av det avtagende naturlige lyset, spesielt når disse brukes sammen med et objektiv som har en stor maksimal blenderåpning.

I skumringen kan det hende du at må senke lukkerhastigheten for å slippe gjennom mer lys til kameraets sensor. Canons speilløse kameraer i EOS R-systemet har banebrytende IBIS, slik at du kan holde kameraet i hånda og få eksponeringer på et sekund eller mer uten å bekymre deg for at risting i kameraet skal ødelegge bildet.

5. Velg de beste innstillingene for omgivelsene

Et nærbilde av et Canon 50mm-objektiv på et Canon EOS R6-kamera.

Objektiver med en bredere eller raskere blenderåpning, for eksempel Canon RF 50mm F1.8 STM eller RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, er ideelle for fotografering i lite lys.

Berøringsskjermen på et Canon EOS R6 som viser innstillinger for manuell modus.

Prøv å bruke manuell modus (M) med Auto ISO for bilder med naturlig lys, slik at du har kontroll over både lukkerhastigheten og blenderåpningen.

Hvis du er komfortabel med å stille inn blenderåpningen og lukkerhastigheten, er manuell (M) innstilling med Auto ISO en av de beste innstillingene for eksponering for fotografering i naturlig lys. Da finner kameraet ut hva som er den beste ISO-innstillingen for det tilgjengelige lyset. En god generell eksponeringsinnstilling i dagslys er lukkerhastighet på 1/200 sek, blenderåpning f/8 og ISO Auto. Om kvelden, når lysnivået er lavere, kan du åpne blenderåpningen til f/2.8 eller det bredeste nivået, for å holde ISO-nivåene nede og dermed få skarpere bilder med mindre støy. Det er her et objektiv med rask maksimal blenderåpning, for eksempel Canon RF 50mm F1.8 STM, er uvurderlig.

Lite lys betyr ofte at man må ta bilder med høy ISO, noe som kan føre til mer bildestøy. Autofokus kan også være mer utfordrende. Men når du bruker et kamera som har god ytelse ved lite lys, for eksempel Canon EOS R6 eller EOS R7, kan du fortsatt få rene resultater med høy ISO-innstilling, for eksempel 3200 eller mer. I tillegg fungerer dette ledende autofokussystemet i nesten totalt mørke.

6. Finn riktig hvitbalanse til temperaturforholdene

Berøringsskjermen på baksiden av et Canon-kamera som viser rosa blomster, og kameramodusen er angitt til Cloudy (overskyet).

Tilpass innstillingene for hvitbalanse til forholdene, slik at fargene blir nøyaktige.

I tillegg til kvaliteten på det naturlige lyset må vi også tenke på fargen. Dette kan endre seg gjennom dagen. Om morgenen er lyset ganske varmt. Midt på dagen er det kaldere, og om kvelden blir det varmere igjen. Vi måler dette i grader kelvin, og det kan gå fra 2000 K ved daggry til 7000 K i fullt dagslys.

Fargene kan også bli kaldere hvis du er i skyggen eller under et skydekke. Angi derfor hvitbalansen ved hjelp av en av de forhåndsinnstilte modusene, slik at den passer til forholdene. Hvis du er i tvil, kan du ta bilder i RAW-format, for da kan du velge en hvitbalanse senere når du redigerer bildene i programvare for RAW-behandling og fotoredigering, for eksempel Canons kostnadsfrie Digital Photo Professional.

7. Benytt lang eksponering etter mørkets frembrudd

Et høyt tre som står alene i skumringen, med en vidstrakt blå himmel bak. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Lang eksponering gjør skyene som beveger seg sakte, uskarpe her. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 29 mm, 137 sek, f/22 og ISO 100.

Et Canon-kamera som peker mot et enslig tre ved siden av en smarttelefon som viser Canon Camera Connect-appen.

Du kan bruke Canon Camera Connect-appen til å starte og stoppe bulbeksponeringer med telefonen – så enkelt er det.

Hvis du plasserer kameraet på et stabilt underlag eller på et stativ, kan du ta bilder i skumringen eller ved måneskinn, ettersom det betyr at du kan ta bilder med veldig lav lukkerhastighet som varer i flere sekunder eller mer. Hvis du sammenkobler kameraet med Canon Camera Connect-appen, kan du bruke telefonen til å utløse lukkeren, starte og stoppe bulbeksponeringer og ta bilder med fjernstyring. Dette er nyttig hvis kameraet er i en posisjon der det er vanskelig å se LCD-skjermen, eller for bilder der selv den minste bevegelse av kameraet kan føre til uskarphet eller ødelegge effekten.

8. Vær oppmerksom på motivet og omgivelsene

Et barn som sitter på et gjerde og holder på flere ballonger, i silhuett mot sola som går ned. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Bruk negativ eksponeringskompensasjon for å undereksponere forgrunnen og få sterke silhuetter mot sola som går ned. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 24 mm, 1/250 sek, f/16 og ISO 100.

Et bilde – tatt ved lite lys – av en modell i en skrukkete krage som poserer foran uskarpe gatelys. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objektiv.

De uskarpe gatelyktene skaper en stemningsfull bakgrunn for dette portrettet med lite lys. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objektiv ved 1/160 sek, f/1.2 og ISO 800.

Ulike egenskaper ved naturlig lys kan passe til forskjellige motiver. Diskré vinduslys kan for eksempel være ideelt for stemningsfulle og dempede portretter. Direkte sollys er derimot strålende til å vise frem sterke farger og teksturer som pels eller fjær i naturfotografering. Lange skygger kan fungere perfekt for arkitektoniske motiver og gatemotiver, mens motlys fra en solnedgang er ideelt for å fange opp silhuetter mot den levende himmelen.

Du kan også få mest mulig ut av eventuelt tilgjengelig kunstig lys, for eksempel gatelys, skrivebordslamper eller gløden fra et bål eller en bålpanne.

Det finnes et fantastisk mangfold av tilgjengelig lys der ute, så når du vandrer omkring med kameraet ditt, spør deg selv: Er lyset hardt eller mykt, sterkt eller svakt, varmt eller kaldt, ovenfra eller fra siden? Bli kjent med det grunnleggende om lysforhold, og vær sikker på at bildene blir bra, uansett forhold.



Skrevet av James Paterson

Related Products

Relaterte artikler