FOTOGRAFERE MOTIVER I BEVEGELSE

Ta bedre actionbilder med Speedlite-blits

En enkel blits fra Canon Speedlite kan åpne en hel verden av nyskapende teknikker for actionfotografering. Finn ut hvordan du får mest mulig ut av dette praktiske utstyret.
En kvinne som skater, fanget i luften ved hjelp av en Speedlite på et stativ. Brettet flipper under henne.

Blitsfotografering kan virke skremmende, men egentlig er en blits enkel bruke. Formålet er å løfte deler av bildet med et lysglimt i riktig øyeblikk. Noen ganger kan det være nødvendig på grunn av mørke forhold, men andre ganger kan du bruke blits i kombinasjon med omgivelseslys for å oppnå en bestemt effekt. Én enkelt Speedlite-blits gir deg mange kreative valgmuligheter, spesielt innen action- og sportsfotografering. Du kan fryse handlingen, få med uskarpe bevegelser eller fange begge deler i ett og samme bilde.

Her er noen tips om hvordan du kan bruke Speedlite til imponerende action- og sportsfotografering, enten du er nybegynner eller er ute etter nye måter å utvikle de kreative lysteknikkene dine på.

1. Frys handlingen med høyhastighetssynkronisering

En mann som står på toppen av en skaterampe og fotograferer en skateboarder.

Når du skal ta bilder i HSS-modus (høyhastighetssynkronisering), trykker du på synkroniseringsknappen på Speedlite til den viser symbolet H. Deretter øker du lukkerhastigheten for å fryse et motiv i rask bevegelse.

En mann i mørke klær og caps er midt i et skateboardstunt, han lener seg bakover på toppen av en rampe.

Med HSS kan du stille inn eksponeringen for å skape en dramatisk bakgrunn og fortsatt få god eksponering av motivet i forgrunnen. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 24 mm, 1/1600 sek, f/5 og ISO 1000, med Canon Speedlite 600EX II-RT.

Mange kameraer er begrenset til en maksimal lukkerhastighet på 1/200 sek ved bruk av blits, noe som kan være for tregt til å fryse motiver i rask bevegelse. Hvis kameraet og blitsen er kompatible, som for eksempel Canon EOS RP og Canon Speedlite 600EX II-RT, som er brukt her, kan du imidlertid ta bilder med høyhastighetssynkronisering (HSS). Dette åpner for mye raskere lukkerhastigheter.

For å ta bilde av personer som går, er en lukkerhastighet på 1/250 sek rask nok, mens 1/1000 sek er bedre for å ta skarpe bilder av et motiv som beveger seg litt raskere, for eksempel en løper eller en skateboarder. Ulempen med HSS-modus er at blitsen må utløse en serie pulser som er for raske til å oppfatte, for å sammenfalle med kameraets to lukkergardiner, noe som betyr at biltsens maksimale effekt reduseres når du øker lukkerhastigheten. Ikke desto mindre kan HSS være uvurderlig når du vil belyse motivet mens du tar actionbilder.

2. Få ekstra dybde med ekstern blits

En skateboarder som utfører et triks foran en graffitidekt vegg, opplyst av blitsen fra en Speedlite på et stativ.

Bruk blits til å belyse motivet fra en hvilken som helst vinkel, for eksempel fra siden eller bakfra. Dette kan gi bildene dybde og virke mer interessant enn lyset rett forfra som du får fra blitsen på kameraet.

En skateboarder som utfører et triks foran en graffitidekt vegg.

Canon Speedlite-senderen ST-E3-RT (ver. 2) har et nesten identisk knappeoppsett som 600EX II-RT og kan brukes til ekstern HSS-blits. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 46 mm, 1/200 sek, f/8 og ISO 320, med Canon Speedlite 600EX II-RT.

3. Undereksponer bildet for omgivelseslys for å få motivet til å skille seg ut

En mann som tar bilde av en kvinne som utfører et skateboardtriks, brettet hennes er opp ned i bildet idet hun hopper.

Ved å undereksponere bildet for omgivelseslys skaper du en mørk og stemningsfull atmosfære. Dermed trer motivet enda bedre frem når det blir opplyst av en Speedlite-blits.

En kvinne som skater, fryst i luften, idet brettet hennes flippes under henne.

Med den eksterne blitsen til venstre for motivet og solen som kommer bakfra, fra høyre, kan vi skape dramatisk kryssbelysning. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 48 mm, 1/180 sek, f/13 og ISO 100, med Canon Speedlite 600EX II-RT.

Når du kombinerer blits med dagslys, kan du eksperimentere med forholdet mellom to lyskilder. Du kan for eksempel velge å undereksponere omgivelsene for dagslys, og bruke blitsen til å eksponere og isolere motivet. For å oppnå dette må du først la blitsen være av og komme frem til en manuell eksponering som undereksponerer bildet for omgivelseslyset, slik at det blir mørkt og stemningsfullt. Slå deretter på blitsen, og sett den til manuell effekt.

Ta et par testbilder for å finne ut hva som er riktig effekt for motivet ditt. For å overgå det sterke dagslyset på denne måten trenger vi en kraftig blits, så start med 1/1 av full effekt og skru den ned hvis den blir for sterk. I tillegg til å stille på blitsen kan vi justere effekten av lyset ved å flytte det nærmere eller lenger unna motivet. Ved å bruke Speedlite-blitsen på denne måten kan vi skape en stemningsfull lyslomme rundt motivet.

4. Still inn blitsen på bakgardinsynkronisering for å legge til spor

En Speedlite-blits blir satt til eksponering i ett sekund.

Bakgardinblits er en modus der blitsen utløses på slutten av eksponeringen, eller ved bakgardinen. Her blir blitsen stilt inn til å utløses på slutten av en eksponering på ett sekund.

Når du bruker blits under lang eksponering, kan du skape en dynamisk blanding av uklarhet og skarphet. Bevegelsen i rammen skaper uklarhet, mens den korte blitsen fryser motivet i brøkdelen av et sekund under eksponeringen. Du kan velge om blitsen skal utløses på begynnelsen eller på slutten av eksponeringen. Det er vanligvis best å angi modus for bakgardinblits, slik at den utløses på slutten. På denne måten skaper uskarpheten et spor bak motivet. Hvis du vil bruke modus for bakgardinblits, trykker du på synkroniseringsknappen på Canon Speedlite til den viser ikonet med tre piler.

5. Bruk blits når du tar panoreringsbilder, for å gjøre motivet skarpt

Et bilde av en kvinne på skateboard. Den graffitidekte murveggen i bakgrunnen er uskarp, mens skateboarderen er skarp.

Hvis du vil skape uskarphet ved hjelp av panorering, kan du følge motivets bevegelser fra den ene siden av bildet til den andre, slik at kameraet samsvarer med motivets hastighet. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 26 mm, 1/30 sek, f/16 og ISO 100, med Canon Speedlite 600EX II-RT.

Ved å panorere kameraet med motivet kan du oppnå en fantastisk kombinasjon av uskarphet og skarphet. Hvis du timer det riktig, blir motivet skarpt, mens alt annet blir uskarpt. Panorering kan gjøres uten blits, men med blits blir motivet skarpere og mer definert. Sett blitsen til modus for bakgardinsynkronisering, bruk deretter lukkerprioritetsmodus og sett lukkerhastigheten til rundt 1/30 sek (eller raskere for motiver i hurtig bevegelse, som biler). Når du er klar, panorerer du kameraet med bevegelsen du skal fotografere. Det kan ta et par forsøk å få motivet skarpt, men følelsen av hastighet og bevegelse du kan skape, er verdt innsatsen.

6. Pulser blitsen for å lage et blandet bilde

En Speedlite-blits blir satt i MULTI-modus.

I MULTI-modus kan vi stille inn antall pulser og frekvens per sekund (Hz). Del antallet pulser på frekvensen for å finne ideell lukkerhastighet.

Et bilde av en skateboarder som gjør et triks, tatt med lang eksponering og pulserende blits.

Når du bruker MULTI-modus, har du tilgang til en verden av kreative ideer til actionfotografering, og du kan lage abstrakte, blandede bilder som dette.

MULTI-modus er en kreativ Speedlite-innstilling som utløser en rask rekke pulser. Når du kombinerer dette med lang eksponering, kan du ta bilder av motivet i flere posisjoner rundt i bildet. Utfordringen her – akkurat som ved dobbel eksponering – er at de lysere områdene overlapper og blandes med hverandre. Derfor er det best å ta bilder av motivet mot en mørk bakgrunn eller om natten, og fange bevegelsen fra den ene siden til den andre.

Når du har mestret disse teknikkene, kan du få mer inspirasjon fra Canon-ambassadøren Lorenz Holder, som fotograferer adrenalinsport profesjonelt, og som gir oss de beste tipsene sine1 for bruk av blits til actionfotografering. Du kan også følge den profesjonelle actionfotografen Dave Mackison, som bruker Speedlite EL-12.

Skrevet av James Paterson

  1. Kun tilgjengelig på engelsk.
  2. Kun tilgjengelig på utvalgte språk.

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • BEVEGELSESBILDER

    Ta bevegelsesbilder

    Finn ut hvordan du tar bilder av bevegelse og gir bildene en følelse av bevegelse.

  • GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

    Panorering for nybegynnere

    Finn ut hvordan du kan bruke panorering for å få bedre actionbilder med disse tipsene.

  • FOTOGRAFERE MOTIVER I BEVEGELSE

    De beste objektivene for motiver i bevegelse

    Vår veiledning til de beste objektivene for motiver i bevegelse.

  • GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

    Tips om lukkerhastighet

    Lær deg lukkerhastighet med nybegynnerveiledningen vår, og ta bedre actionbilder.