Monokrom: mer enn bare sort-hvitt

Kunstfotografen Chris Ward forklarer hvordan det å se farger på en annen måte hjelper ham med å skape bilder som fokuserer på de finere detaljene.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Fargeoppfatning er sterkt knyttet til følelser. Det finnes psykologiske teorier om hvordan ulike farger påvirker oss. Det varierer mellom kulturer, men grønt og blått antas ofte å være beroligende, mens rødt og oransje stimulerer oss og kan faktisk gjøre oss sultne! Disse ideene spiller inn på det vi velger å ha på oss, hvordan vi innreder hjemmene våre og, når det gjelder fotografering, bildene vi tar.

Men det er ikke alle som oppfatter farger på samme måte. Den britiske kunstfotografen Chris Ward ble født med en tilstand kalt deuteranopi, grønnblindhet, som betyr at han har problemer med å se nyanser av grønt. Han har imidlertid oppdaget at synet gjør at han gjenkjenner fine detaljer, diskré kontraster og variert tekstur i langt større grad enn andre, noe som er perfekt for en spesialist i monokrom-bilder.

Betydningen av monokrom

Et sort-hvitt-bilde av et enslig tre i en åker. Bakken og himmelen lyser i sterk kontrast til det mørke omrisset av hekken og greinene i treet.

Kunstfotografen Chris Ward vender ofte tilbake til samme motiv – for eksempel dette treet, like sør for Lincoln i England – for å fange opp virkningen himmelen og avlingen som er plantet i åkeren kan ha på bildet. «Her var det en skyfri, uklar himmel og en stubb fra en nylig innhøsting», sier han. Chris overeksponert himmelen og åkeren for å få en renere sammensetning. «Det negative området bidrar til å isolere treet, og hekken gir en sterk horisontlinje skiller himmelen fra åkeren». Tatt med et Canon EOS R6 med Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv på 105 mm, 1/330 sek, f/11 og ISO 100. © Chris Ward

Monokrom og sort-hvit brukes ofte om hverandre, men monokrom brukes om bilder der alt vises i nyanser av samme farge. Det kan være hvilken som helst farge, men vanligvis er det grått eller sepia. «Det vi tenker på som sort-hvitt, er vanligvis gråtoner», forklarer Chris, siden man har et stort utvalg av fargedybder i grått. Det finnes enkelte motiver som passer spesielt godt til monokrom – akkurat de som øyet til Chris tiltrekkes av naturlig. De kan ha teksturer eller skygger som produserer et interessant tonespekter – spettet lys i en skog, de grove mønstrene som vises i steiner eller det bølgende vannet i en elv.

Det kan imidlertid fungere like godt til grafiske bilder. «Jeg tror faktisk at monokrom er mindre begrenset enn farger, fordi det allerede er ganske abstrakt, slik at du kan gå lengre med et bilde uten at det ser rart ut», sier Chris. «Hvis jeg overeksponerer et fargebilde for mye, ser det forferdelig ut, men på monokrom-bilder kan overeksponering skape en skarp, minimalistisk stil».

En monokrom fotograferingsøkt

Et sort-hvitt nærbilde av et pariserhjul mot en lett, men ensformig himmel.

«Den ensformige himmelen i Bridlington denne dagen var perfekt for å ta bilder gjennom pariserhjulet uten å bli distrahert av skyene», minnes Chris. «Hjulet var ikke i bevegelse, så jeg kunne slippe unna med ganske lav lukkerhastighet. Jeg ble tiltrukket av hjuleikene mot himmelen. Å øke kontrasten i Bildestiler hjalp med å skille hjulet fra himmelen bak det». Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv med 54 mm, 1/50 sek, f/22 og ISO 300. © Chris Ward

Et bilde i sepiatoner av en rekke lagre varehus langs en elv. De mange vinduene gjenspeiles i det stille vannet.

Disse lagrene ved elven i Boston i England er nå bygget om til leiligheter. Det nostalgiske, industrielle utseendet gjør at de passer godt til sort-hvitt-fotografering. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 50 mm, 1/60 sek, f/11 og ISO 100. © Chris Ward

Chris brukteCanon EOS R6 kombinert med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv for å få maksimal fleksibilitet da han komponerte bildene sine. Valg av objektiv til monokrom-fotografering er i stor grad det samme som til farger. Det som skiller seg ut, er hvordan du komponerer bildet. «I stedet for å bruke farger som seerens øyne trekkes mot, bruker du fremheving og kontrast. I menyen Bildestiler kan du velge en stil som heter «monokrom», og der finner du en annen meny for justering av alt fra skarphet til kontrast», sier Chris. «Du kan også legge til et innebygd filter som endrer måten kameraet reagerer på forskjellige farger på, slik at alt som er rødt, grønt, blått, gult eller oransje blir mørkere». Selv liker Chris å bruke det røde filteret, fordi det gjør himmelen og løvverket i landskap mørkere og fjerner uønskede forstyrrelser.

Hvis du bruker et Canon EOS R-system med EF- eller EF-S-objektiver, gjør dessuten EF-EOS R-fatningsadapteren for drop-in-filter at du kan bruke tetthetsfiltre eller polariseringsfiltre til å blåse liv i landskapene dine.

Bildene du tar på Canon EOS R6 ved hjelp av bildestiler, lagres som komprimerte JPEG-filer. Hvis du tar bilder i RAW-format, beholder filene hele dataområdet som er tatt av kameraet. «Fordelen med å jobbe med RAW-filer, er at det gir meg mer informasjon når jeg redigerer», sier Chris.

Chris tar ofte bilder i farger. «Jeg har snakket med forskjellige fotografer, og det ser ut til at de som ikke er fargeblinde, synes det er enklere å ta bilder i sort-hvitt hvis de stiller kameraskjermen til sort-hvitt, mens fargeblinde fotografer foretrekker å ta bilder i farger», bemerker han.

Redigere monokrom-bilder

En rekke tømmerstrukturer dukker opp over vannet i en diagonal linje, med mørkt mot en lys bakgrunn i dette monokrom-bildet.

«Det var en ganske tåkete dag i Bridlington, og det var nesten høyvann, så tømmerstrukturene var for det meste under vann», mimrer Chris om dette minimalistiske bildet som ble tatt med bildestilene til Canon EOS R6. «Lukkerhastigheten var avgjørende, fordi jeg ville at den skulle være treg nok til å gjøre større bølger uskarpe, men likevel rask nok til å gi inntrykk av vann i refleksjonene uten et ND-filter. Jeg var ute etter et minimalistisk resultat, så jeg kunne utheve eksponeringen på sjøen og bare trengte å få tømmerstrukturene riktig. Treverket er faktisk veldig mørkt, så det var større mulighet til å overeksponere og få frem flere detaljer. Jeg endte fortsatt opp med å skyve blenderåpningen hele veien. Dette er trolig det eneste bildet jeg noen gang har tatt med f/40.» Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 94 mm, 0,6 sek, f/40 og ISO 100. © Chris Ward

–Et godt råd jeg fikk tidlig om å redigere sort-hvitt, var å alltid ta det litt for langt i begynnelsen», sier Chris. «Når du bruker glidebryteren for farge i programvaren til etterarbeid, er det alltid et vindu der bildet ser bra ut. Hvis du går lenger enn det, ser det ikke bra ut. Hvis du går under det, er det ikke nok», fortsetter han. «Hvis du imidlertid begynner med å ha gjort for mye, og så fører det tilbake, er sluttresultatet i stor grad det ytterste av hva du kan slippe unna med.»

Overraskende nok kan farger være et viktig verktøy for å redigere sort-hvitt. «Når du konverterer til sort-hvitt i redigeringsprogrammet, får du tilgang til glidebryterne for fargekanaler», forklarer han. «Farger kan være et verktøy for å skape kontrast, så når du redigerer, kan du identifisere hvor fargen spiller denne rollen og i stedet skape kontrast med toner.»

Det er vanligvis seks skyvekontroller for farger, avhengig av programvaren, og hver av dem påvirker lystettheten til en separat fargekanal. I et landskapsbilde kan du for eksempel endre tonen på himmelen ved å justere glidebryterne for blått og blågrønt, og vegetasjonen med glidebryterne for gult og grønt. Glidebryteren for rødt kan være nyttig hvis du har mursteinsbygninger, mens den oransje glidebryteren kan bidra til å forbedre hudfargene i portretter.

«Det vanskeligste scenariet å jobbe med, er sannsynligvis steiner ved siden av gress», forklarer Chris. «Når du konverterer det til sort-hvitt, kan det se ut som et kaos av mellomtoner der ingen av delene skiller seg ut. Hvis du går inn i redigeringsprogrammet og endrer lysstyrken på den grønne og gule kanalen, forblir steinen den samme, mens gresset blir lysere. Med blomster kan du bruke kanalene til å skille toner i forskjellige deler av planten».

Tips til monokrom-utskrifter

Et bilde i fullfarge av en hvit bro som er opplyst blant mørke trær.

I Hartsholm Country Park i Lincoln pleide det å stå et majestetisk hus som ble revet på 1950-tallet. Chris drar ofte dit. Dette motivet bød på noen utfordringer. «Det er et stort, dynamisk område mellom belysningen i trærne og lyset som treffer den lyse broen», sier Chris. «Jeg eksponerer alltid for broen og lar trærne falle inn i skyggene, mens trærne nærmest elven fortsatt er godt opplyst.» Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 70 mm, 1/40 sek, f/11 og ISO 320. © Chris Ward

Et monkrom-bilde av den samme opplyste broen i midten av de mørke trærne, med en lilla fargetone som er innebygd i kameraet.

Chris konverterte bildet til monokrom ved hjelp av bildestilene på EOS R6-kameraets bildestiler, og la deretter til en lilla fargetone, som er ett av alternativene. «Alle tonene er i samme farge, så det er fortsatt monokrom», forklarer han. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 70 mm, 1/40 sek, f/11 og ISO 320. © Chris Ward

I tilfeller der Chris har tatt et rent sort-hvitt-bilde, stiller han skriveren til gråtoner, men han skriver oftest ut i farger.

«Jeg har en tendens til å legge til små nyanser i bildene mine i etterproduksjonen, og deretter skriver jeg det ut i farger», sier han. «Jeg øker eksponeringsnivået med omtrent et halvt trinn om gangen. Når du ser på det på skjermen, ser det alltid lysere ut enn når det kommer ut som en utskrift.»

Chris liker å bruke en delt toneeffekt, og bruker en annen farge til fremheving og skygger. «Jeg pleier ofte å gjøre det jeg vil utheve, litt varmere, og skyggene kaldere. Det bidrar virkelig til å forbedre bildet».

En kompakt A3-skriver som Canon imagePROGRAF PRO-300 er ideell for å skrive ut sort-hvitt-utskrifter av høy kvalitet.

Ha kameraet klart

Et bilde i fullfarge av en rekke rosa roser på en bakgrunn av svart papir.

Chris har tatt hundrevis av bilder av blomster siden han begynte. «De fleste av dem er det ingen andre enn meg som får se», innrømmer han, «fordi de er testbilder. Dette ble tatt med naturlig lys, innendørs, mot en bakgrunn av svart papir og tatt med stativ, noe som er litt uvanlig for meg. Det gjorde at jeg kunne bruke en ganske liten blenderåpning». Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 57 mm, 30 sek, f/25 og ISO 100. © Chris Ward

Et monokrom-bilde av de samme rosene med de røde fargekanalene justert og en svak rød fargetone lagt oppå, slik at de ser ut til å være veldig lyselilla.

«Alle justeringer av fargekanaler påvirker bildet først, før det konverteres til sort-hvitt», forklarer Chris. «Hvis den røde fargekanalen reduseres, vises rødfargene som en mørkere gråtone når bildet konverteres til sort-hvitt. Jeg har også brukt en svak rødfarge på dette bildet for å fange de fine tonene og strukturene i rosene og få alt til å se naturlig ut». Tatt med et Canon EOS R6 med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 57 mm, 30 sek, f/25 og ISO 100. © Chris Ward

Hvor er det best å begynne hvis du synes eksperimentering med sort-hvitt-fotografering høres interessant ut? «Øv deg på blomster», foreslår Chris. «De har mange fine teksturer og forskjellige farger som du kan leke deg med. Hvis du kan få blomster til å se naturlige ut i sort-hvitt – selv om fargen ofte er det som definerer en blomst – kan du bruke det du har lært, på alt annet.»

Mange av historiens mest ikoniske bilder er i sort-hvitt – dramatiske landskap av Ansel Adams, empatiske portrettbilder av Dorothea Lange og levende gatebilder av Henri Cartier-Bresson. Disse bildeskaperne var ikke fargeblinde. De jobbet med verktøyene som var tilgjengelige før fargefotografering kom, men de så verden annerledes og satte pris på mønstrene, detaljene og gråtonene.

I dag kan du bruke sort-hvitt-alternativene i digitalkameraet til å gjøre det samme – se omgivelsene fra et annet perspektiv og tolke det du ser på nye måter.



Skrevet av Rachel Segal Hamilton

Relaterte produkter

Relaterte artikler

Naturen i sort-hvitt

Med PowerShot G7 X Mark III kan du ta imponerende naturbilder i sort-hvitt.

Tips til sort-hvitt-fotografering

Fra bryllup og landskap til sport og portretter – oppdag hvordan du kan ta fantastiske bilder i sort-hvitt.

Sort-hvitt-fotografering med lang eksponering

Finn ut hvordan Stephen McNally fanger inn mystiske sort-hvitt-bilder med lang eksponering.

Tips til familiefotografering

Finn ut hvordan Canon Ambassador Helen Bartlett fant sin lidenskap for familiefotografering.