Kunstfotografen Chris Ward vender ofte tilbake til samme motiv – for eksempel dette treet, like sør for Lincoln i England – for å fange opp virkningen himmelen og avlingen som er plantet i åkeren kan ha på bildet. «Her var det en skyfri, uklar himmel og en stubb fra en nylig innhøsting», sier han. Chris overeksponert himmelen og åkeren for å få en renere sammensetning. «Det negative området bidrar til å isolere treet, og hekken gir en sterk horisontlinje skiller himmelen fra åkeren». Tatt med et Canon EOS R6 med Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv på 105 mm, 1/330 sek, f/11 og ISO 100. © Chris Ward
Fargeoppfatning er sterkt knyttet til følelser. Det finnes psykologiske teorier om hvordan ulike farger påvirker oss. Det varierer mellom kulturer, men grønt og blått antas ofte å være beroligende, mens rødt og oransje stimulerer oss og kan faktisk gjøre oss sultne! Disse ideene spiller inn på det vi velger å ha på oss, hvordan vi innreder hjemmene våre og, når det gjelder fotografering, bildene vi tar.
Men det er ikke alle som oppfatter farger på samme måte. Den britiske kunstfotografen Chris Ward ble født med en tilstand kalt deuteranopi, grønnblindhet, som betyr at han har problemer med å se nyanser av grønt. Han har imidlertid oppdaget at synet gjør at han gjenkjenner fine detaljer, diskré kontraster og variert tekstur i langt større grad enn andre, noe som er perfekt for en spesialist i monokrom-bilder.