SVART-HVITT-FOTOGRAFERING

Mestre kunsten med sort-hvitt-fotografering med lang eksponering

Finn ut hvor, når og hvor lenge fotograf Stephen McNally fanger inn sine fascinerende landskapsbilder i sort-hvitt.
Et sort-hvitt-bilde av ruinene av en bygning, tatt med lang eksponering for å gjøre skyene uskarpe.

Stephen McNally har mestret sort-hvitt-fotografering med lang eksponering og har hatt flere utstillinger, og apetitten på sjangeren har bare vokst opp gjennom årene. Han jobber som frisør, så fotograferingen tvinger ham til å komme seg ut, finne nye steder og se kjente steder med nye øyne, noe som gir ham enorm tilfredsstillelse.


Mange velger sort-hvitt-fotografering for måten det kan fremheve drama på gjennom kontrast og tone. Fraværet av farge gjør at du ser på et bilde på en annen måte og fokuserer på komposisjon, motiv og form. Hvis du kombinerer sort-hvitt med lang eksponering, får du et ekstra lag med blikkfang. Som Stephen sier: «Fotografering med lang eksponering skaper en overjordisk verden som øyet ikke kan se, men som kameraet kan fange.»

Her finner vi ut hvordan Stephen har utviklet seg når det gjelder prosess og utstyr – og hvorfor han er så entusiastisk når det gjelder teknikken.

Hvorfor fotografere i sort-hvitt med lang eksponering?

Trestubber med røtter dukker opp over vannet i et overjordisk landskap.

«Jeg dro til Blakemere Moss i Delamere i England for å ta bilde av trestubber i innsjøen, siden skogbrukskommisjonen har hogget trærne for at innsjøen skal vende tilbake til en naturlig vannmasse», sier fotograf Stephen McNally om dette bildet. «Trestubbene skaper et utmerket abstrakt og minimalistisk bilde når de fotograferes med en teknikk med lang eksponering som isolerer motivet. Den lange eksponeringen flater ut vannet, slik at det ser ut som om det er et isdekke.» Tatt med et Canon EOS R6-kamera med en Canon-fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ved 40 mm, 7,3 sek, f/11 og ISO 100. © Stephen McNally

Bilde av et forfallent naust med skyer som ser ut til å virvle over det.

Stephen tok dette bildet av et forglemt naust under et besøk til Anglesey i Wales. «Da jeg så dette naustet, ble jeg tiltrukket av saltkornene og detaljene på dørene og kontrasten til den svært mørke tangen nederst. Det er så mange gråtoner, og så har du det hvite som dukker opp i skyene over det», sier han. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med en Canon-fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv ved 16 mm, 4 sek, f/7.1 og ISO 100. © Stephen McNally

Stephen begynte å ta bilder av populære motiver som hav ved solnedgang og soloppgang, men bestemte seg for å bytte til noe han syntes var mer utfordrende. «Jeg ble lei av å gjøre det. Alle gjorde det. Jeg ville utfordre meg selv mer og gjøre mer med kameraet», forklarer han.

En stor del av appellen ved lang eksponering, i tillegg til å skape et surrealistisk element, er overraskelsesmomentet. Du vet ikke hvordan bildet kommer til å se ut før du lukker lukkeren og ser på skjermen. Når kameralukkeren er åpen over lengre tid, registreres et spor av bevegelse som skapes av objekter som beveger seg naturlig, for eksempel vann, skyer eller til og med mennesker. Denne delen av bildet står i kontrast til de stillestående motivene, som forblir sylskarpe.

Som Stephen sier: «Den overjordiske følelsen i bildet tiltrekker meg. Fotografering med lang eksponering flater ut havet, selv om øyet kan se store bølger komme inn og ut. Du kan sette alt dette på pause i et bilde med lang eksponering – det er magien i det.»

Ideelle steder

Et ensomt tre er avbildet i fokus mot en lysere bakgrunn, med skyene fanget i bevegelse over.

Suksessen bak et sort-hvitt-bilde, ifølge Stephen, har alt å gjøre med forskjellige nyanser. «Jeg jobber basert på et prinsipp om at jeg i et sort-hvitt-bilde har ren hvit til ren sort og deretter forskjellige nyanser og graderinger. I redigeringsprogramvaren viser tallene nederst fra 1–12 meg alle nyansene, og hvis jeg har alle 12, er det et perfekt sort-hvitt-bilde.» Tatt med et Canon EOS R6-kamera med en Canon-fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv ved 20 mm, 30 sek, f/11 og ISO 100. © Stephen McNally

Ruinene av et gammelt gårdshus, med trær og en åker i bakgrunnen og skyer fanget i bevegelse over.

«Ta alltid et testbilde for å se hva histogrammet sier, og derfra vet du hvordan du skal angi lukkerhastigheten», sier Stephen. «Jeg har lagt på blinkerne [over/under-eksponeringsvarsel], slik at jeg kan se når høydepunktene blir uthevet. Hvis du eksponerer bildet så mye du kan, vet du at du har fått med så mye data som mulig. Hvis høydepunktene blir for uthevet, er det ikke noe data igjen å gjenopprette.» Tatt med et Canon EOS R6-kamera med en Canon-fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv på 16 mm, 38 sek, f/11 og ISO 100. © Stephen McNally

Stephen kommer gang på gang tilbake til de samme stedene i Nordvest-England. Han har noen favorittrær og liker å se hvordan de endrer seg gjennom årstidene. Når han er på et nytt sted, utforsker han landskapet først og merker seg steder han planlegger å vende tilbake til.

Hvis du tar bilder ved sjøen, «må du undersøke tidevannet», oppfordrer han. «Jeg fotograferer vanligvis når det går mot fjære. Hvis du fotograferer når det er flo, vil du se at kameraet beveger seg under eksponeringen, slik at bildene ikke blir skarpe. Det er mye stillere ved fjære.»

Stephen har en tendens til å ta bilder om høsten, siden det er bedre å ha en overskyet dag – selv med mye skyer, for å ta bilder av himmelen med lang eksponering, siden du naturlig slipper inn mer lys i kameraet. «Jeg tar ikke bilder midt på sommeren, siden jeg må dra klokken to på morgenen, så jeg starter vanligvis i september siden daggry er ca. klokken seks om morgenen. Jeg undersøker stedene mine, når solen stiger opp, og hvor lyset blir kastet. Hvis det er dunkelt og delvis skyet, vet jeg at jeg har noe å jobbe med,» forklarer han. Han begynner med å se på et histogram på kameraet for å finne ut hva slags lys som er tilgjengelig, og hvor mye tid han har.

Det er en melankolsk atmosfære i Stephens bilder som delvis skyldes motivet. Han har en tendens til å fokusere på industrielle landemerker eller forlatte bygninger – steder som nå er forsømt, og som en gang var fulle av liv. «Jeg fascineres av gamle bygninger», sier han. «Da jeg nylig var i Anglesey i Wales, snublet jeg over dette gamle gårdshuset (se høyre bilde ovenfor), og jeg tenkte: hvor lenge har denne gården vært i ruiner? Og hvorfor måtte de gi opp med å vedlikeholde den? Hvor er menneskene som bodde og jobbet der?»

Disse påminnelsene fra fortiden er også svært godt egnet for sort-hvitt-fotografering. «Når du tar bilder i sort-hvitt, blir komposisjonen fokuset, og den må være sterk», legger han til.

Favorittutstyret

Ruinene av en bygning skiller seg ut mot en lys himmel, og skyenes bevegelser er uskarpe i bildet.

Når han fotograferer ruinene av denne viktorianske porselensfabrikken, erkjenner Stephen at «arbeiderne har nok måttet gå mange kilometer, fordi det finnes ikke noe annet i nærheten. De lagde porselen og finservise, og deretter kom båtene inn og tok det med seg.» Tatt med et Canon EOS R6-kamera med en Canon-fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv på 16 mm, 86 sek, f/11 og ISO 100. © Stephen McNally

En jordhaug på en klippekant, med et rolig hav i bakgrunnen og skyer fanget i bevegelse over.

Selv om været og lysforholdene er riktige, er det best å ta så mange bilder som mulig. «Sky- eller vannbevegelsene er ikke alltid forutsigbare, og de kan være prikken over i-en eller ødelegge bildet ditt. Jeg tok over 100 bilder i Anglesey, men jeg har kun behandlet 20. Resten jeg har forkastet», sier Stephen. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med en Canon-fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv ved 16 mm, 55 sek, f/11 og ISO 160. © Stephen McNally

Ved å oppgradere kameraet sitt kunne Stephen tilpasse prosessen sin. Han begynte med et Canon EOS 450D (nå etterfulgt av Canon EOS 850D), før han gikk videre til et Canon EOS 60D (nå etterfulgt av Canon EOS 90D) og det siste var et Canon EOS R6. Til tross for at Stephen har byttet til et speilløst kamera, kan han fortsatt bruke EF-objektivene han liker best, uten at det påvirker kvaliteten, med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R.

«Jeg elsker berøringsskjermen på Canon EOS R6. Den er så intuitiv. Du kan bare trykke på skjermen for å endre F-tallet eller ISO-verdien», sier han.

Stephen tar ofte bilder i Bulb-modus, noe som gjør at han kan holde lukkeren åpen så lenge fingeren holder utløserknappen nede. Hvis du bruker en kabelutløser, kan du unngå kameraristing forårsaket av at du holder lukkeren nede. «Bulb-modus er viktig for å holde lukkeren åpen i lange perioder når du tar bilder i mørket, eller med et ND-filter [nøytral tetthet] på 10 eller 16 trinn», sier han.

Stephen tar ofte med seg flere kameraer på turene sine, for å ha noe å gjøre hele tiden. Når han tar en 20-minutters eksponering på Canon EOS R6, kan han sette opp et annet kamera fra en annen vinkel, noe som gjør at han holder seg opptatt mens han venter.

Det siste verktøyet i Stephens utstyrsveske er redigeringsprogramvaren. Han tar bilder i RAW-format og i farger, slik at han får mer informasjon å jobbe med når han redigerer. Deretter konverterer han bildet til sort-hvitt før han bruker redigeringsprogramvare som Adobe Photoshop eller den gratis programvaren Canon Digital Photo Professional (DPP). «Jeg justerer nivåene og kurvene og legger til noen graderinger. Hvis jeg arbeider med en fil i mer enn ti minutter, slettes den. Jeg vil unngå for mye redigering, så jeg prøver å få det riktig på kameraet», forklarer han.

Ta det perfekte bildet

En hummerteine i forgrunnen av et landskap. Vannet ser stille ut, og skyene er fanget i bevegelse bak.

Naturen gir ikke alltid en perfekt komposisjon, så Stephen anbefaler å gripe inn litt for å skape balanse i et bilde. «Hummerteinen var plassert på siden av rammen, men jeg flyttet den nærmere midten. Jeg prøver alltid å ha et blikkfang i forgrunnen – jeg har brukt et stykke drivved før, og jeg liker å lage ganske abstrakte motiver.» Tatt med et Canon EOS R6-kamera med en Canon-fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv på 16 mm, 71 sek, f/11 og ISO 100. © Stephen McNally

Trerøtter dukker opp fra et stille, lyst vann, noe som gir bildet en skulpturell kvalitet.

Stephen får en indre ro når han tar bilder med lang eksponering i lite lys. «Mens du venter på at lyset skal titte frem, føles det som om verden står stille. Ingen er i nærheten. Det virker som om du har verden for deg selv», sier han. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med en Canon-fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv ved 80 mm, 36 sek, f/11 og ISO 100. © Stephen McNally

Jakten på fotografering i lite lys og utmerket fotografering med lang eksponering er en utfordring. «Ni av ti ganger er det ikke vellykket», forklarer Stephen. «Det beste man kan gjøre når man ønsker å utforske denne sjangeren, er å eksperimentere og komme seg ut i lyset», legger han til.

«Det er nyttig å ha et ND-filter ved 10 stopp eller mer. Du kan også ta bilder i lite lys rett før daggry. Du får eksponeringer på opptil 50 sekunder før daggry, noe som gir utmerkede resultater. Jeg bruker også ND-filtre med omvendt gradering når det er mørkere i horisonten, siden det kommer til å bli det lyseste stedet når solen kommer opp.»

Finn et sted, undersøk området, kom deg opp tidlig på morgenen, og prøv Stephens teknikk for å ta sort-hvitt-bilder med lang eksponering. Stephens siste råd er: «Sug til deg så mye informasjon du kan, og prøv deg frem. Du får aldri det du vil ha, hvis du ikke jobber med det.»



Skrevet av Natalya Paul

Relaterte produkter

Relaterte artikler