DYRELIV

Dyrefotografering: En proff test og en hobbytest av Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Dyrefotografen Guy Edwardes samarbeider med den entusiastiske hobbyfotografen Pete Lau for å dele gode tips til gode dyrebilder med Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.
En stor grå ugle med knallgule øyne ser rett mot kameraet i et bilde tatt av Guy Edwardes med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Dyreliv er en helt unik sjanger – hvert øyeblikk er en sjanse til å fange det ekstraordinære. Men det som virkelig er vakkert, er at hvem som helst kan prøve seg. Dette er noe den tidligere brannmannen Pete Lau som ble lidenskapelig opptatt av fotografering, beviste under en fotoseanse på tomannshånd med den profesjonelle natur- og landskapsfotografen Guy EdwardesHawk Conservancy Trust i Hampshire i Storbritannia.

Pete og Guy var blant de første til å bruke Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, et lett superteleobjektiv med en brennvidde på opptil 800 mm – ideelt for å fotografere dyr og fugler fra alle posisjoner uten å forstyrre dem. Kameraet er beregnet på seriøse hobbyfotografer og har et blenderområde på f/6.3–9, en 5,5-trinns optisk bildestabilisator og lynrask autofokus, noe som sikrer klarhet og skarphet uansett hvor kortvarig øyeblikket er. RF 200-800mm F6.3-9 IS USM er laget for å tåle skiftende vær, med støv- og fuktbestandighet tilsvarende Canons profesjonelle objektiver i L-serien. Den har også et hvitt, reflekterende belegg som gir pålitelig optisk ytelse når du fotograferer i varm sol.

«WOW-faktoren til dette objektivet er rekkevidden», sier Pete, som tidligere har brukt Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM og RF 800mm F11 IS STM for å fange inn motiver som er langt unna. «Rekkevidden fra 200 til 800 mm er helt utrolig, og med muligheten til å bruke bare ett objektiv på et motiv som kan være noen få meter unna det ene øyeblikket, og så 40 meter unna det neste, gir meg mye mer fleksibilitet enn om jeg må måtte bytte mellom to objektiver. RF 200-800mm F6.3-9 IS USM gir enestående resultater, eksepsjonell kapasitet og mye for pengene.»

Et ansiktsbilde av hobby- og dyrefotografen Pete Lau.

Pete Lau

Pete ble lam fra brystet og ned etter en ulykke på terrengsykkel i 2014, og bruker nå rullestol. Til tross for kroniske smerter har han fått en lidenskap for dyrefotografering, og han driver nå et nettsted som gir råd om hvordan folk som bruker mobilitetsutstyr, kan komme seg ut i naturen.

«Vekten, eller mangelen på sådan, var den første overraskelsen med RF 200-800mm F6.3-9 IS USM,» sier Guy. «Det er ganske kompakt og veldig lett med tanke på brennvidden. Det at det tar bilder med opptil f/9 er et ganske godt kompromiss når det gjelder hva slags bilder man kan ta med den vekten og størrelsen man sparer.»

Guy valgte å bruke RF 200-800mm F6.3-9 IS USM sammen med Canon EOS R5, mens Pete paret det med EOS R7. Her deler Guy og Pete erfaringer med å fotografere naturens underverker – og selv om de brukte RF 200-800mm F6.3-9 IS USM til å fotografere rovfugler, gjelder rådene her alle dyr.

Et ansiktsbilde av landskapsfotograf Guy Edwardes.

Guy Edwardes

Guy har jobbet som landskaps- og naturfotograf i nesten 30 år. Han fotograferer hovedsakelig dyreliv og natur i Storbritannia, men arrangerer også workshoper over hele verden og står bak tusenvis av arkivbilder.

1. Fotografer i dyrets øyehøyde

En slagfalk som blåser opp vingene og står i gresset, i et bilde tatt av Pete Lau med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Fordi Pete ikke kan stå, gå ned på kne eller bevege seg bort fra rullestolen, måtte de to finne en kreativ måte å fotografere fugler på, for eksempel denne slagfalken. Tatt med et Canon EOS R7-kamera med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv ved 800 mm, 1/1600 sek, f/9 og ISO 1600. © Pete Lau

Et Canon-kamera med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv holdes lavt mot bakken av en person i rullestol.

«Guy foreslo at jeg kunne folde ut den vribare berøringsskjermen på Canon EOS R7 og slå på Live View», sier Pete. «Jeg senket kameraet forsiktig ned på bakken mens jeg brukte den andre hånden til å styre det. Med berøringsskjermen pekende oppover kunne jeg ta bildet.»

Guy foretrekker å fotografere i dyrenes øyehøyde. «Hvis motivet befinner seg på gress, sand eller vann, ligger jeg på bakken eller fotograferer fra lavest mulig vinkel», forklarer han. «Du får en fin diffusjon i forgrunnen, og den kaster bakgrunnen ut av fokus mye raskere. Selv en liten justering på 15–30 cm kan utgjøre en stor forskjell for utseendet på bildet. Når du tar bilder av rovfugler, skjules snorene [som er festet til fuglens ben].»

Det var umulig for Pete å komme seg ned på bakken, selv med hjelp fra Guy. Heldigvis fant duoen en løsning ved hjelp av Canon EOS R7s vribare berøringsskjerm. «Ved å holde kameraet over siden av rullestolen og bruke skjermen kunne Pete ta bilder fra en veldig lav vinkel», sier Guy. «Han kom så lavt som cirka 30 cm fra bakken, og det endret utseendet på bildene fullstendig.»

Pete, som har vært en ivrig hobbyfotograf i flere år, sier at han vanligvis ikke gjør dette. «Det er utrolig fordi det ga meg så mye mer fleksibilitet», sier han.

2. Skift perspektiv for å finne en bedre bakgrunn

I en lysning i skogen bruker to fotografer, den ene i rullestol, Canon-kameraene sine med RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

I tillegg til at RF 200-800mm F6.3-9 IS USM er utrolig allsidig, er det relativt kompakt og lett til å være et objektiv med dette zoomområdet, noe som gjør at det ikke bare egner seg for nybegynnere og hobbybrukere, men også for personer med mobilitetsutfordringer, som Pete.

En lappugle som sitter på en gren og ser mot kameraet, i et bilde tatt av Guy Edwardes med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

«For å få en interessant bakgrunn trenger du ikke nødvendigvis å bevege deg så mye», sier Guy. «Petter flyttet bare rullestolen sin noen centimeter til den ene siden, og det var nok til å endre bakgrunnen, slik at han fikk et brukbart bilde.» Tatt med et Canon EOS R5 med et Canon RF 200-800 mm F6.3-9 IS USM-objektiv ved 600 mm, 1/640 sek, f/8 og ISO 3200. © Guy Edwardes

«Det er ikke alltid nok å ha et virkelig flott motiv, for eksempel en ugle. Du må tenke på bakgrunnen», sier Guy, og forklarer at selv en liten bevegelse kan utgjøre en stor forskjell. «Rekkevidden på 800 mm til RF 200-800 mm F6.3-9 IS USM gir deg et veldig smalt synsfelt, så du trenger bare å bevege kroppen litt for å endre bakgrunnen fullstendig.»

Pete ble positivt overrasket over at en liten endring i posisjonen til rullestolen gjorde at han kunne forbedre bildekomposisjonen betydelig. «Jeg trodde man måtte bevege seg langt, men det må man ikke», sier han. «Til å begynne med fikk bildene mine rotete bakgrunn, med kvister som stakk ut både her og der, men det at jeg beveget meg noen centimeter til venstre eller høyre, gjorde en stor forskjell.»

3. Bruk lengst mulig rekkevidde

En afrikahaukørn fotografert flygende med uskarp bakgrunn. Tatt av Guy Edwardes med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

«Jo større brennvidden er, jo raskere havner bakgrunns- og forgrunnselementene ut av fokus, mens motivet forblir skarpt», sier Guy. «Jo lenger unna du er motivet, jo mindre sannsynlig er det at du forstyrrer.» Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv med 455 mm, 1/2500 sek, f/8 og ISO 1000. © Guy Edwardes

En nordkarakara fotografert flygende med uskarp bakgrunn. Tatt av Pete Lau med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

RF 200-800mm F6.3-9 IS USM dekker en brennvidde på 200–800 mm og er ideell for fotografer som ønsker et alt-i-ett-objektiv til fotografering av dyr. «Som hobbybruker kan jeg egentlig ikke rettferdiggjøre prisen på et dedikert 500 mm, 600 mm og 800 mm objektiv», sier Pete. «Men RF 200-800mm F6.3-9 IS USM gir meg en fleksibel rekkevidde og muligheten til å ta bedre bilder enn jeg kunne ha gjort før.» Tatt med et Canon EOS R7 med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv ved 742 mm, 1/8000 sek, f/9 og ISO 1250. © Pete Lau

Guy bruker ofte et Canon RF 600mm F4L IS USM-objektiv med en Canon Extender RF 1.4x til å fotografere dyreliv, men han ble imponert over rekkevidden på 800 mm på RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. «Når det gjelder å følge motivet, gjorde RF 200-800mm F6.3-9 IS USM en veldig god jobb med sporing, selv i lite lys», sier han. «Men det beste med å fotografere på den avstanden er raskere autofokus. Tenk deg at du tar bilder av en fugl som flyr mot deg, med et 800 mm objektiv. Den kommer til å være langt unna, og autofokusen trenger bare å bevege seg litt for å følge den. Hvis du vil ha fuglen i samme størrelse i bildet med et 300 mm objektiv, må den være mye nærmere deg. Det betyr at objektivelementet må bevege seg lengre og raskere for å holde den i fokus. Jo lengre brennvidden er, jo lettere blir fokuseringen, og jo mer effektiv er den.»

RF 200-800mm F6.3-9 IS USM med brennvidde på 800 mm bød på flere fordeler for Pete. «Den største frustrasjonen jeg har, er at jeg ikke kan komme nær nok motivene», sier han. «Hvis jeg er på en sti eller løype, er jeg fysisk begrenset til det området. Hvis jeg går utenfor løypa, er det en mulighet for at jeg faller ut av stolen, så det er utrolig for meg å ha denne brennvidden. Det gjør at jeg kan komme nærmere enn noen gang før.»

Hvis du kobler RF 200-800mm F6.3-9 IS USM sammen med et APS-C-kamera som EOS R7, er det ekstra nyttig fordi den mindre sensoren effektivt beskjærer bildet og øker rekkevidden til objektivet. I 800 mm-enden av objektivområdet gir APS-C-sensoren deg det samme synsfeltet som ved fotografering med et teleobjektiv på 1280 mm på et fullformatkamera.

Guy sier videre at noe annet fint med objektivet er zoomområdet. «Hvis du prøver å finne en fugl på himmelen, og du har zoomet helt til 800 mm, kommer du til å slite», forklarer han. «Start med objektivet zoomet tilbake til 300 eller 400 mm, slik at du finner motivet, og zoom deretter inn til 800 mm for å få et motiv som fyller hele bildet.»

4. Håndholdt fotografering gir fleksibilitet

Fotografen Guy Edwardes holder et Canon-kamera med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Guy sier at håndplasseringen er avgjørende når man holder et langt objektiv som Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. For maks fleksibilitet foreslår han at du tar tak i objektivet så langt ned som mulig og støtter det med håndflaten undenfra, med fingrene mot forsiden for å justere zoomringen.

Peter Lau holder et Canon-kamera med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Guy og Pete ble begge positivt overrasket over den kompakte størrelsen til RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. «Jeg hadde vanligvis ikke klart å ta med et 800 mm-objektiv, for det er for stort og tungt, men RF 200-800mm F6.3-9 IS USM er utrolig lett», sier Pete.

Guy anbefaler at du lar stativet bli igjen hjemme, hvis du skal ta bilder av dyr som beveger seg raskt. «Når du fotograferer håndholdt, får du fleksibiliteten du trenger hvis du må bevege deg raskt eller til forskjellige steder», forklarer han. «Det eneste problemet er hvis du fotograferer med et tungt teleobjektiv – du klarer ikke å holde så mye vekt særlig lenge.»

Petes foretrukne stabilisator er et enbent stativ som også hjelper han med vekten av utstyret, men Guy viste ham en ny teknikk. «Hvis jeg trekker albuene tilbake mot magen, gir det meg mye mer fleksibilitet når jeg følger et motiv som beveger seg. Med det enbente stativet er jeg begrenset til det nivået», sier han. «RF 200-800mm F6.3-9 IS USM er så lett at jeg kan håndtere det med én hånd, mens noen objektiver er så tunge at det føles som om jeg er på et treningssenter.

«Designet er også veldig gjennomtenkt», legger han til. «Jeg når omtrent alt med en finger og tommelen, og for et superteleobjektiv er det fint og kompakt.»

5. Lær hvordan du fryser raske bevegelser

En gråhubro fotografert i lufta av Pete Lau med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Petter klarte å få tatt dette bildet av gråhubroen i lufta ved hjelp av rask lukkerhastighet. «Dette er den eneste ugla med rosa øyelokk», sier han. «Konturene på vingene hjelper den med å endre posisjonen og retningen den flyr i, noe som var fantastisk å se, og da var jeg spesielt takknemlig for EOS R7s øyeregistrerings-AF for dyr, som fungerte veldig bra.» Tatt med et Canon EOS R7 med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv ved 200 mm, 1/2700 sek, f/6.3 og ISO 100. © Pete Lau

En tårnugle sprer vingene i luften i et bilde tatt av Guy Edwardes med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

Den 5,5-trinns optiske bildestabilisatoren i RF 200-800mm F6.3-9 IS USM fungerer sammen med bildestabilisatoren i EOS R7 for å levere opptil 7,5-trinns stabilisering, noe som gjør det mulig å reagere raskt og ta bilder av fugler uten risting ved håndholdt fotografering. Tatt med et Canon EOS R7-kamera med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv ved 481 mm, 1/4000 sek, f/8 og ISO 800. © Guy Edwardes

Når du tar bilder av dyreliv, anbefaler Guy at du bruker en rask lukkerhastighet. «Fotografer ved 1/2500 sekunder eller raskere, selv om det er en fugl som har satt seg», sier han. «Hvis den plutselig flyr av gårde, er du klar.»

Ikke bare kan en rask lukkerhastighet fryse dyrets bevegelser, men Pete forklarer at det også bidrar til å kompensere for egne bevegelser. «Jeg er ganske ustabil selv», forklarer han. «Fra brystet og ned har jeg ingen kontroll over hva kroppen min gjør, så jeg opplever mye kameraristing. Ved å øke lukkerhastigheten kompenserer jeg for både fuglen og meg selv. Den optiske bildestabilisatorenRF 200-800mm F6.3-9 IS USM er helt fenomenal – den forandrer alt for sånne som meg, som fungerer annerledes.»

For å sikre rask lukkerhastighet sier Guy at han jobbet komfortabelt med ISO 6400, spesielt i de skyggefulle skogsområdene der det var lite lys. «Jeg tror folk bekymrer seg for mye for høy ISO og støy», sier han. «Jeg vil heller ha et skarpt og klart bilde med litt støy, som jeg kan ta meg av senere ved å bruke programvare, enn å gå glipp av hele bildet.» I tillegg betyr den høye ISO-ytelsen og støyreduksjonsteknologien i moderne kameraer at du kan ta renere bilder ved høyere ISO-verdier enn man skulle forvente.

Et nærbilde av en hvithodehavørn med nebbet åpent, tatt av Pete Lau med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv.

«Denne enorme hvithodehavørnen var i innhegningen, men ved gjerdet, så jeg valgte et portrett for å se hvordan objektivet ville definere detaljene», forklarer Pete. «Resultatene taler for seg selv, i likhet med fargene som kommer gjennom.» Tatt med et Canon EOS R7-kamera med et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv ved 338 mm, 1/400 sek, f/8 og ISO 100. © Pete Lau

Enten du fotograferer fugler eller ville dyr, kan Guys teknikker, Petes erfaringer og et objektiv som Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, med sitt allsidige zoomområde og imponerende funksjoner, hjelpe deg med å komme ett skritt nærmere å forevige den utemmede skjønnheten i naturen. «Bare prøv det», sier Pete. «Alle kan gjøre det. Kom deg ut og se hva du får til.»


Skrevet av Natalie Denton

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • En ung tårnfalk som sitter på en trestolpe med vingene utslått, som kommer med et kraftig utrop.

    NATURFOTOGRAFERING

    Tips til fotografering av natur

    Proffen Dani Connor deler sine beste råd for å lykkes i bransjen med en lovende ung naturfotograf.

  • En fugl med lys oransje fjærdrakt blir fotografert på en gren, bakgrunnen er ute av fokus, i et bilde tatt med et Canon EOS R6 av dyrelivsfotografen Aron Sterling.

    DYRELIV

    Slik fotograferer du fugler

    Tips og det beste nybegynnersettet for fuglefotografering.

  • NATURFOTOGRAFERING

    De beste objektivene for dyreliv

    Ta fantastiske bilder av ville dyr og fugler med disse fast- og zoomobjektivene.

  • Tre Canon RF-objektiver – RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM og RF 85mm F2 MACRO IS STM – på en treflate med en oransje vegg bak.

    GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

    Slik velger du et objektiv

    Alt du trenger å vite om objektiver – fra objektivtyper til funksjonene du bør se etter.