GATEFOTOGRAFERING

Slik tar du gateportretter : Tips fra en profesjonell

I denne omfattende veiledningen for gatefotografier fra portrett- og livsstilsfotograf Julian Love kan du lære alt fra hvordan du kan gå frem overfor deg et potensielt motiv, til belysning og komposisjon.
Canon Camera
Gateportretter kan lett forveksles med gatefotografering. De to stilene har mye til felles: Begge innebærer å ta bilder av fremmede i ikke-studioomgivelser. Men der gatefotografering er naturlig og spontan, noen ganger tas de uten at motivet engang vet at de har blitt tatt, er gateportretter, som livsstils- og portrettfotograf Julian Love forklarer: bilder hvor «personen du fotograferer, erkjenner situasjonen.

Du har snakket med dem, du har kanskje til og med fått dem til å posere», fortsetter han. «Det er mer interaktivt – et samarbeid, ikke bare en observasjon.» Julian tok nylig Canon EOS RP på en reise gjennom gatene i hjembyen Bath i Storbritannia og tok gateportretter. Her deler han sine åtte tips for å ta enestående bilder.
En kvinne med solbriller på hodet, i en blå, ermeløs kjole lener seg mot en steinvegg.

Emma ble avbildet mens hun ventet på en venn utenfor en restaurant. «Hvis noen fanger oppmerksomheten din fordi de ser ganske iøynefallende ut, er de vanligvis klar over det, og de reagerer ofte ganske godt på å bli fotografert», sier Julian. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/640 sek, f/2 og ISO100. © Julian Love

En smilende bodeier, iført et skjerf og forkle i burgunder, som står bak varene sine.

Ben i boden sin på Bath Farmers Market. «Det er kanskje en butikk eller bod du alltid har tenkt at ser kul ut, eller et verksted du går forbi på vei til jobben. Stikk innom, eller kontakt dem på sosiale medier, for å finne ut om de er interesserte i å bli fotograferte», sier Julian. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1 /60 sek, f /2,8 og ISO 160. © Julian Love

1. Finn et motiv

«Ordet 'gate' kan være litt villedende», sier Julian, siden motivet ditt ikke nødvendigvis trenger å gå nedover gaten. «Dette er ofte de verste personene å spørre, fordi de er i ferd med å gå et sted.» I stedet anbefaler Julian å lete etter personer som ikke har det så travelt som kanskje ønsker tilbringer fem minutter med deg. Spesielt anbefaler han å lete etter potensielle motiver på steder der folk vanligvis venter – bussholdeplasser, taxiholdeplasser eller togstasjoner.

«Butikkansatte er også flotte, siden de ofte er i interessante omgivelser», legger han til. «Ikke dra dit på lørdag morgen når de er superopptatt.» Når du velger et motiv, bør du tenke på hvordan du kan fange omgivelsene i bildet, for å fortelle en historie om dem. For eksempel gir de fargerike blomstene et perfekt bakteppe for Julians bilde av blomsterhandler Marcia Wood (avbildet øverst), som flyttet til Bath fra London sammen med mannen sin, for omtrent fire år siden. «Hun hadde en jovial personlighet og var spent på å bli fotografert», sier Julian.

2. Start en samtale

Gatefotografering avhenger av kontakten du har med motivet, så det første du må gjøre er å sette i gang en samtale. «Jeg presenterer meg selv som fotograf, og forklarer hvorfor jeg vil ta bilde av dem», sier Julian. «Det kan være fordi de er kledd på en interessant måte, de har et interessant utseende eller de er på et interessant sted. Eller bare at lyset er spesielt fint.» Noen ser kanskje ikke seg selv på samme måte som deg, så ikke vær redd for å gi en liten oppmuntring til et potensielt motiv ved å forklare hva det er med dem som gjør at du, som fotograf, synes de er så interessante.

3. Forenkle komposisjonen

Ifølge Julian, handler kunsten vi kaller komposisjon om å forenkle det som er i bildet. Og dette er spesielt sant «når du er ute i den virkelige verden, i omgivelser som du ikke kan kontrollere», sier han. På offentlige steder kan det være mye visuelt støy, sterke farger eller variasjoner fra lyst til mørkt. «Du vil minimere disse tingene for å få en litt mer grafisk komposisjon, og du vil ha en god kontrast mellom motivet og bakgrunnen. Du kan se etter en dempet bakgrunn, kanskje de er lyse og bakgrunnen deres er mørk, eller omvendt, eller det kan være en fargekontrast, hvor for eksempel de har grønne klær og bakgrunnen er rød. Prøv å få motivet til å skille seg ut.»
En kvinne med rødt hår i en dongerkjole står foran malerier som henger på en vegg av trepanel.

Rebecca står foran kunstverk til ektemannen sin inne på et galleri. «Prøv å plassere motivet slik at lyset faller på den ene siden av ansiktet, dette gir kontrast og fremhever trekkene deres», sier Julian. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1 /80 sek, f /2,8 og ISO 100. © Julian Love

En gråhåret mann i en mørkebrun jakke som sitter bak en markedsbod, selger antikke boller og vaser.

Du trenger ikke å sette i gang uten en plan. Tenk på steder eller personer du vil nærme deg. «Det er et antikvitetsmarked i Bath hver lørdag, så jeg tok et bilde av en av bodeierne. Det var 09:30 om morgenen, før det var kommet så mange, og han slappet av i fluktstolen sin.» Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv på 1 /640 sek, f /2.8 og ISO 100. © Julian Love

4. Ikke vær redd for å regissere

Som Julian sier, handler gateportretter om kontakt, så ikke vær redd for å be motivet om å bevege seg hvis det er nødvendig. «Lyset er kanskje bedre hvis du tar bilder i skyggen, eller det kan gi et bedre bilde hvis du gir dem noen tips om hvordan de kan posere», sier Julian. Han fant ut at bakskjermen på Canon EOS RP hjalp til med dette elementet ved gateportretter. «Du er litt mer opptatt av motivet og gjemmer deg ikke bak kameraet», sier han.

Canon EOS RP-funksjonen for ansiktsgjenkjenning og -sporing var også nyttig. «Det er en flott teknologi, som igjen gjør at du kan bruke mer tid på å samarbeide med motivet og velge komposisjon uten å måtte bekymre deg for fokuseringen. Hvert bilde er perfekt fokusert på personens ansikt, selv når de er relativt små i bildet.»

5. Bytt objektiver

Under en nylig fotograferingsøkt, tok Julian bilder av mennesker både innendørs og utendørs ved hjelp av tre ulike objektiver: Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM, Canon RF 50 mm F1.8 STM og Canon RF 85 mm F2 Macro IS STM. «Til innendørs portretter brukte jeg 35 mm eller 50 mm, og for utendørs portretter brukte jeg 50 mm eller 85 mm. Beslutningen min er basert på hvor mye bakgrunn jeg vil inkludere. Innendørs er du nærmere motivet fordi det er mindre plass, og du ønsker å vise mer av det naturlige miljøet, så da er 35 mm nyttig. Utendørs er bakgrunnen mer travel og mindre kontrollert, så et langt objektiv hjelper til med å isolere motivet og få portrettet til å fokusere mer på dem.»

Alle Canon EOS RP- og Julians objektiver er lette, noe som gjør dem ideelle for portretter på farten. EOS RP leveres også med AF øyesporing. Denne Dual Pixel CMOS AF-teknologien bidrar til å holde motivets øyne i superskarpt fokus og sikrer sylskarp bildekvalitet i portrettene dine.

6. Få mest mulig ut av lyset

Julian bruker bare det naturlige lyset som er tilgjengelig i sine gateportretter. «Når jeg tar bilder innendørs, for eksempel i en butikk, ber jeg dem om å slå av de kunstige lysene. Lokalene er ofte opplyst av lysstriper eller spotlys som er veldig lite flatterende og vanskelige å arbeide med. Så en del av forarbeidet er å jakte etter et sted med store vinduer», sier han.

«Hvis du tar bilder utendørs, kan du ta bilder tidlig eller sent på dagen når solen står lavt på himmelen», legger han til. «Ofte når de starter, tror fotografer at de trenger vakkert solskinn for å ta fine bilder. For portretterer det definitivt ikke tilfellet. På en overskyet dag fungerer skyene som en enorm softboks, og spredt lys er mye mer flatterende.»
En kvinne med kort blondt hår, briller og mørke klær, sittende på en krakk utenfor en lys steinbygning.

Gullsmeden Tina Engell står utenfor verkstedet ved siden av butikken hennes. Tina, som er dansk, studerte på Goldsmiths i London og flyttet til Bath for 25 år siden. «Jeg vil at bakgrunnen skal være tydelig, men jeg vil også at personen skal skille seg ut litt», sier Julian. «En stor blenderåpning gir myke bakgrunner som ikke er helt uskarpe.» Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv på 1 /640 sek, f /2 og ISO 100. © Julian Love

En kvinne med langt, krøllete mørkebrunt hår sitter ved en butikkdisk ved siden av en boktrykkmaskin.

Athena Cauley-Yu har to originale boktrykkerskrivere fra Heidelberg i studioet sitt, der hun lager vakre, håndlagde varer. «Athena er svært aktiv på sosiale medier, så jeg tenkte hun kunne være interessert i å ta et portrett», sier Julian. «Jeg fotograferte henne ved siden av boktrykksmaskinen hennes – prøv alltid å finne interessante objekter i omgivelsene som forteller folk litt om motivene dine.» Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM-objektiv på 1 /80 sek, f /2.2 og ISO 320. © Julian Love

7. Fang naturlige øyeblikk

Du jakter ikke på actionbilder eller «avgjørende øyeblikk» i gateportretter, men det kan bidra til å lage en historie ved å vise motivet engasjert i noe som er relevant for dem, for eksempel en trykker ved siden av en trykkemaskin. «Vanligvis beveger ikke motivet eller bakgrunnen seg, og jeg trenger ikke å reagere veldig raskt på mange endringer, så jeg bruker som regel Manuell (M)-modus», sier Julian. «Hvis du bruker blenderprioritetsmodus (av), endres eksponeringen når kameraet beregner bildet på nytt hver gang du endrer rammen litt. Ofte har jeg noe lyst i bakgrunnen eller forgrunnen, og jeg vil bare holde på det uthevede området.»

8. Hold kontakten

Julian har vanligvis rundt fem små utskrifter fra porteføljen sin for å vise potensielle motiver, i tillegg til en instantskriver, slik at han kan gi dem bildene med en gang. «På den måten føles det mer som en utveksling», sier han. En bærbar skriver som Canon Zoemini eller Canon SELPHY Square QX10 er ideelt til dette formålet. Ofte vil folk be om en kopi av bildet, kanskje for profilen på sosiale medier eller for å skrive ut og vise det frem, så Julian har også visittkort med seg. «På den måten slipper du å skrive ned e-postadressen din 25 ganger om dagen", legger han til.

Selv om han alltid ber om tillatelse før han tar gateportretter, bruker Julian kun modellsamtykkeskjema hvis han tar bilder for kommersielle oppdrag. «Du trenger ikke et modellsamtykke for redaksjonelle formål, der du bare er en person slik de er, og ikke knytter dem til et produkt, en tjeneste eller et merke. Jeg forklarer hvordan bildet vil bli brukt og får muntlig tillatelse», sier han.

Det som gjør denne sjangeren utfordrende, er akkurat det som gjør den spennende: Den er uforutsigbar. Men selv om det er mange aspekter utenfor din kontroll, kan du med inspirasjon, læring og selvtillit, arbeide kreativt med elementene du har til rådighet – motivet, komposisjonen, lyset og stedet – for å ta vakre og autentiske gateportretter.


Skrevet av Rachel Segal Hamilton

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • Et portrett av en kvinne med lange fletter, iført en rosa, kort cardigan og grå jeans, gående langs en bygate.

    PORTRETTFOTOGRAFERING

    Slik får du perfekte hudtoner i portretter

    Mestre den snedige kunsten å forevige naturlige hudtoner, med motefotograf Jade Keshia Gordon.

  • GATEFOTOGRAFERING

    Oppdag abstrakt gatefotografering

    Lag imponerende kunst av det hverdagslige med disse enkle teknikkene for surrealistiske urbane bilder.

  • Ta bilder på en annen måte: Tips til abstrakt fotografering

    GATEFOTOGRAFERING

    Tips til gatefotografering

    Forevige magien hver dag med disse tipsene og teknikkene fra gatefotografen Giuseppe Esposito-Rodrigues.

  • En kvinne med lange fletter som blir fotografert på gaten av vennen sin, og som holder et Canon EOS R6-kamera.

    MOTEFOTOGRAFERING

    Slik tar du bilder av vennene dine som motemodeller

    Den London-baserte motefotografen Jade Keshia Gordon kommer med seks enkle tips for å ta bedre bilder til sosiale medier.