PORTRETTFOTOGRAFERING

De beste tipsene for å ta flotte portretter

Forbedre portrettfotograferingsevnene dine med vår omfattende liste over de beste tipsene og teknikkene for portrettfotografering.
Canon Camera
Det kan være utfordrende å ta flotte portrettbilder. Det er mange ting å tenke på. Du må for eksempel passe på at lyset er riktig, prøve å få et bra nærbilde og være rask nok med kameraet. Det er mulig å ta gode portretter med alle typer kameraer, men mange fotografer foretrekker å bruke en speilløs modell, for eksempel Canon EOS R6 eller et speilreflekskamera som Canon EOS 850D, slik at de har mer kontroll og kan uttrykke seg kreativt.

Uansett hvilken type kamera du har, håper vi at disse tipsene vil hjelpe deg med å ta bedre bilder av andre, enten det er venner, familie, noen du møter på gaten eller kjæledyr.

Velg det rette objektivet slik at motivet skiller seg ut

Et portrett av en kvinne med en sennepsfarget, høyhalset genser og en blå jakke, som holder opp hånden slik at den kaster skygge over ansiktet hennes.

Velg riktig portrettobjektiv for komposisjonen: lengre brennvidder for portrettbilder av ansikt eller vidvinkel for portretter som inkluderer omgivelsene. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 50 mm F1.8 STM-objektiv ved 1 /1250 sek, f /4 og ISO 100. © Ejiro Dafé

En kvinne i svart og lilla rutete jakke med hvite ermer sitter sidelengs i en trapp, og ser gjennom et hvitt trerekkverk.

I tillegg til å velge riktig utstyr for bildet kan du bruke rekvisitter og omgivelsene i komposisjonen, slik som denne trappen, til å ramme inn motivet. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III (nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 24 mm, 1/180 sek., f/4.5 og ISO 100.

Når du tar bilder med et Canon EOS-kamera som bruker utskiftbare objektiver, for eksempel Canon EOS M200 eller Canon EOS RP, vil det å velge et objektiv med en høy maksimal blenderåpning, for eksempel Canon EF-M 32mm f/1.4 STM eller RF 50mm F1.8 STM, hjelpe deg med å skille motivet fra bakgrunnen. Fastobjektiver med en brennvidde på 50–100 mm er ideelle for portretter, men du kan også bruke zoomobjektiver. Du får maksimalt ut av store blenderåpninger ved å bruke blenderprioritetsprogram (Av) eller manuelt program (M), og du kan også prøve å bruke Auto ISO slik at du beholder den rette eksponeringen.

Hvis du bruker et standardobjektiv eller et fastobjektiv med vidvinkel i stedet for et zoomobjektiv, må du komme nærmere motivene dine. Da kan det lønne seg med et mindre objektiv som ikke er like forstyrrende.

På den andre siden er zoomobjektiver som Canon RF 70-200mm F4L IS USM utrolig allsidige, fordi de gir deg muligheten til å forme portrettene dine ved hjelp av ulike brennvidder i ett og samme objektiv. Når du kan det grunnleggende om fastobjektiver, kan et objektiv med stort zoomområde, som Canon RF 24-105 F4L IS USM med intern bildestabilisering, være perfekt for håndholdt fotografering, slik at du kan bevege deg rundt motivet og endre brennvidden for å oppnå ulike effekter. Telefotobrennvidden sørger for flatterende portretter, og den maksimale lengden på 105 mm er perfekt for portrettbilder på nært hold.

Omfavn utfordrende lysforhold

Et portrett i profil av en ung kvinne i en grå, høyhalset genser som ser mot kameraet.

Tenk på lyskilden din, for eksempel direkte sol, skygge, lys innendørs eller fra et vindu, og posisjoner motivet slik at du utnytter dette maksimalt. Hvis det blir for lyst, kan du bare redusere blenderåpningen eller øke lukkerhastigheten. Hvis det er overskyet, kan du prøve å bruke en kunstig lyskilde innendørs eller finne ut mer om hjemmelagde lystriks. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 85 mm, 1/100 sek, f/5,6 og ISO 100.

Det kan være vrient å ta portrettbilder når det er mørkt, ettersom du sannsynligvis trenger en blits for å få tilstrekkelig med lys. Omgivelseslyset rundt motivet kan imidlertid ofte gi en spesiell stemning og være noe du ønsker å beholde i portrettet. Canons fullformats speilløse systemkameraer, for eksempel Canon EOS R6, som har et Dual Pixel CMOS AF II-fokussystem, kan automatisk fokusere ned til EV -6,5, som gjør at du ofte kan ta bilder uten blits selv under dårlige lysforhold.

Hvis du skal bruke blits, vil det å bruke nattportrettprogram, som finnes på de fleste Canon EOS-kameraer, inkludert Canon EOS M200 og Canon EOS RP, forenkle prosessen ettersom det endrer hvordan kameraet tenker. Det bruker enten den innebygde blitsen eller registrerer Speedlite-blitsen på tilbehørsskoen for å belyse hovedmotivet og gi omgivelseslyset nok tid til å bli virkningsfullt på bildet. Dette gjør den ved å bruke en lavere lukkerhastighet og automatisk justere innstillingene for blitstid. Plasser motivet slik at personen blir belyst av blitsen og ikke av omgivelseslyset, og du får det beste resultatet ved å bruke et stativ som bidrar til å redusere kameraristing.

Lyssterke forhold kan resultere i at kontrasten blir for stor på bildene. Når motivet blir belyst bakfra av sterkt sollys, kan det hjelpe å bruke en blits. Du bør da enten feste en Speedlite-blits til tilbehørsskoen på kameraet eller angi at kameraets innebygde blits skal utløses hver gang du tar et bilde. Kameraet jobber med å finne den rette balansen mellom blitslys og naturlig lys, og bildet blir mye flottere når det rette lyset oppnås både for motivet og bakgrunnen.

Når du bruker automatiske opptaksprogram som blenderprioritet (Av), eller når du bruker Auto ISO, kan du raskt justere for skiftende eller utfordrende lys ved hjelp av eksponeringskompensasjon. Det høres kanskje komplisert ut, men det er bare en måte å gjøre bildene dine lysere eller mørkere på. Dette er spesielt nyttig når du skal ta bilde av lyse hudtoner uten at den eller de du tar bilde av ser bleke ut, eller når du skal ta bilde av mørkere hudtoner som du vil skal se naturlige ut. Nesten alle Canon-kameraer har en innstilling for eksponeringskompensasjon. Se etter innstillingen i bruksanvisningen.

Øv deg på å ta uformelle bilder

Et smilende barn i en fargerik jakke og revehatt sparker fra med beina på en huske.

Prøv å holde motivet ditt interessert og avslappet mens du fotograferer. Dette gjør at du kan ta mer uformelle bilder. Det hjelper også å bruke mindre objektiv, da større objektiv er mer forstyrrende. Tatt med et Canon EOS M50-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS M50 Mark II) med et Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv ved 15 mm, 1/800 sek., f/3,5 og ISO 100.

Mange Canon-kameraer, som Canon PowerShot G1 X Mark III, kan fjernstyres med en smarttelefon over Wi-Fi ved hjelp av Canon Camera Connect-appen.

På enkelte modeller inkluderer denne fjernstyringen en sanntidsvisning av hva kameraet ser, i tillegg til muligheten til å ta bilder ved å bare trykke på skjermen på telefonen. Plasser kameraet ditt på en overflate, og bruk deretter smarttelefonen til å vise og ta bildet i det rette øyeblikket. Fordi du ikke ser rett på dem, kan dette gjøre motivet mer avslappet.

Ta et par bilder før og etter den du tar bilde av, er klar til å posere for kameraet. Da får du naturlige og uformelle portretter. De du tar bilde av, føler seg mer komfortable, og det er større sannsynlighet for at du klarer å fange et naturlig smil eller et barns rampete blikk når du knipser et bilde når de ikke forventer det. Hvis du arbeider med et speilløst kamera, for eksempel Canon EOS R6, kan du til og med bruke den elektroniske lukkerinnstillingen for å fotografere mer lydløst. Hvis kameraet har innstilling for serie eller kontinuerlig fotografering, bør du prøve den ut. Du kan også bruke et zoomobjektiv og ta bilder på større avstand, så ser portrettene mer naturlige ut.

Be familie eller venner om å posere for deg for å få litt erfaring. Hvis du vil ta portrettbilder av fremmede, må du be om tillatelse først. Mange tar det som et kompliment. I tillegg får du tid til å gjøre deg klar.

Det å eksperimentere med selvportretter er en god måte å bli kjent med innstillingene og komposisjonsstilene på.

Fortell en persons historie ved å ta bilder i kontekst

En gateselger i hvit frakk som serverer mat.

Dette bildet av en gateselger som serverer mat, er et godt eksempel på å gi kontekst i et portrettbilde. Les veiledningen vår om å ta portrettbilder av mennesker i omgivelsene deres for å få flere tips og mer informasjon. Tatt med et Canon EOS M5 med et Canon EF-M 32mm F/1.4 STM-objektiv ved 1/4000 sek, f/1.4 og ISO 200. © Richard Walch

En brud kledd i tradisjonell sari og smykket med gullsmykker og dekorativ henna på hånden.

Når du inkluderer kontekst i bredere portretter, må du ta hensyn til omgivelsene. Se på bakgrunnen før du tar bilder, og vær nøye slik at du unngår distraherende elementer. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 28-70mm F2L USM-objektiv ved 70 mm, 1/1000 sek., f/2 og ISO 1600. © Sanjay Jogia

Et portrett av noen i deres vante miljø forteller en dypere historie enn hva et vanlig portrett kan. Du kan for eksempel bruke et vidvinkelobjektiv, som Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM eller Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, for å ta bilder av en kokk i arbeid på et kjøkken eller av en bonde på en eng med kuer. Eller hva med å fotografere en musiker med en gitarbutikks interiør i bakgrunnen? Tenk på hva du vil ha i bakgrunnen av bildet ditt, og hvorfor. Målet er å ta et bilde som er visuelt sterkt og med mening, og å oppfordre målgruppen din til å ville finne ut mer.

Eksperimenter og gjør noe annerledes

Et sort-hvitt bilde tatt ovenfra av en mor og et barn som leser en bok. Barnet ser mot kameraet og strekker seg fremover for å snu om siden.

Eksperimenter med portrettbildene dine ved hjelp av ulike bildestilinnstillinger. Dette bildet i sort-hvitt er like tøft og slående som et fargebilde, om ikke mer. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1250 sek., f/2.2 og ISO 1000. © Helen Bartlett

Et portrett i profil av en kvinne med mørkerød leppestift som ser mot kameraet. Lyslenker uskarpe lys henger bak henne.

Tenk over hvordan kamerainnstillingene, som eksponering og dybdeskarphet, kan hjelpe deg med å oppnå det resultatet du er ute etter. Ikke vær redd for å eksperimentere og leke med innstillingene for å skape ulike effekter. Du kan til og med prøve å legge til bokeh i bildet for å legge til et dynamisk element, som med lysene her. Hvis alle portrettbilder var like, ville verden vært et kjedelig sted. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/125 sek, f/1.8 og ISO1250. © Ejiro Dafé

Det finnes noen enkle måter å gjøre portrettbildene dine mer interessante på enn å bare justere kamerainnstillingene. Du kan be motivet om å se på noe innenfor rammen eller på avstand i stedet for å se direkte i kameraet. Du kan også prøve å ta bilder av motivet ovenfra ved hjelp av en trappestige. Eller du kan bøye deg ned og ta bilder fra midjehøyde. Gjør noe annerledes ved å la den du tar bilde av, fylle rammen helt. Eller prøv motlys, skygger og lav lukkerhastighet for å skape stemning i portrettene.

Du kan til og med sette opp ditt eget hjemmestudio for å eksperimentere med ulike teknikker eller finne ut mer om å lage dine egne kreative innstillinger for portrettbilder*. Målet er å eksperimentere, lære og få resultater du blir fornøyd med.



Skrevet av Peter Wolinski og Tamzin Wilks



*Kun tilgjengelig på engelsk

Relaterte produkter

Relaterte artikler