KJØPSVEILEDNING

Ta profesjonelle bilder: det du trenger for å ta fotograferingen din til et nytt nivå

Tre unge Canon-ambassadører som jobber innenfor ulike sjangere, diskuterer de beste kameraene og objektivene for ambisiøse fotografer og studenter som ønsker å følge i fotsporene deres.
En ung kvinne iført vinterlue fotograferer høstløv med et Canon-kamera og et stort objektiv.

Hvis du skal ta profesjonelle bilder, må du ha det riktige utstyret. Men med det enorme utvalget av kameraer og objektiver som nå er tilgjengelig, takket være fremskrittene innen kamerateknologi, hvordan vet du hvilket utstyr du bør velge?

Enten du er nyutdannet i bransjen, en ivrig hobbyfotograf som ønsker å utvikle ferdighetene dine, eller en fersk profesjonell som ønsker å klatre oppover på karrierestigen, er det svært viktig å tenke på hvilken type fotografering du vil jobbe med. En dokumentarfotograf som gjerne må jobbe stille og diskré i en rekke ulike omgivelser, har andre utstyrsbehov enn for eksempel en motefotograf som jobber med nøye konstruerte kulisser og profesjonelle modeller.

Kameraets videoopptakskapasitet er en annen viktig faktor. «Det blir et stadig viktigere verktøy», sier Mike Burnhill, produktspesialist for Canon Europe. «Video er for eksempel en viktig del av sosiale medier, og ferdigheter innenfor både stillbilder og videoopptak byr på mange nye jobbmuligheter i fotobransjen.»

Her er tre unge proffer som alle har spesialisert seg innenfor ulike felt, og som har hver sin unike historie om hvordan de fikk fotfeste i bransjen. De snakker om hvilke Canon-kameraer og -objektiver de bruker, og hvorfor disse er ideelle for stilen de har valgt. De tre består av den nigerianske mote- og portrettfotografen Emmanuel Oyeleke, den tysk-russiske dokumentarfotografen Nanna Heitmann og den Østerrike-baserte fotografen Ingo Leitner som er en del av bryllupsfotografduoen Carmen og Ingo. I tillegg til deres personlige innsikt, deler Mike Burnhill ytterligere ekspertråd.

Det beste utstyret for motefotografering

En kvinne iført perletopp og et skjørt med flere lag ligger på en sofa og holder en hånd over ansiktet. Rød røyk bølger bak henne.

Mote- og portrettfotografen Emmanuel Oyeleke sier at funksjonene på EOS R-systemkameraene, for eksempel rask, nøyaktig autofokus og intern bildestabilisering (IBIS), gir motefotografer friheten til å være kreative. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 28 mm, 1/125 sek., f/4.5 og ISO 160. © Emmanuel Oyeleke

En kvinne i en slående rød kappe står på et teppe av blålilla blomster foran en mørk grå stein.

Emmanuel foretrekker å bruke primærobjektiver til motefotografering. «Jeg har hovedsakelig brukt de nye RF-primærobjektivene og kan anbefale dem», sier han. «Jeg bruker Canon RF 50mm F1.2L USM, men EF 50mm f/1.8 STM er også et godt og rimelig alternativ.» Tatt med et Canon EOS R5-kamera med Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/400 sek, f/5 og ISO 400. © Emmanuel Oyeleke

Emmanuel Oyeleke er en tidligere profesjonell Scrabble-spiller som forelsket seg i fotografi på reiser til turneringer over hele verden, og som har vunnet flere priser, inkludert ASFA Fashion Photographer of the Year i 2019. Han er i stor grad selvlært og begynte med å fotografere bryllup (noen med 3000 gjester) i hjemlandet Nigeria, før han gikk over til livsstilsfotografering. Nå produserer han jevnlig dristige og vakre lederartikler for de største motebladene i Afrika, samt kommersielt arbeid for varemerker som Coca-Cola og Unilever.

«Jeg begynte å bruke EOS R-systemet i 2018, og det var en åpenbaring for meg», sier han. «Du trenger ikke å bekymre deg for det tekniske aspektet. Kameraene gir deg friheten du trenger for å være kreativ, uten begrensninger.» Han har hovedsakelig brukt Canon EOS R5 etter at det ble lansert i 2020. «Sensoren på 45 megapiksler registrerer en enorm mengde informasjon og gir meg muligheten til å beskjære bildet uten å miste den høye oppløsningen.

«Hvis du har budsjettet til det, vil jeg si at EOS R5 er ideelt for motefotografering. Hvis du ønsker et rimeligere alternativ, kan jeg anbefale EOS R6 siden det gjør nesten alt det R5 gjør, bare med lavere oppløsning.»

«Selv om motefotografering handler om klærne, trekkes gjerne oppmerksomheten først mot ansiktene til personene i bildet. Derfor er ansikts-/øyesporingen på EOS R5 og EOS R6 viktig», legger Mike Burnhill til. «Andre funksjoner som er nyttige for motefotografering, er den vribare berøringsskjermen som gjør det mulig å fotografere fra ulike vinkler, slik at du får interessante og dynamiske bilder.»

Emmanuels favorittobjektiver er Canon RF 50mm F1.2L USM og RF 85mm F1.2L USM, og han anbefaler begge for motestudenter. «De er skarpe, raske, svært godt konstruerte og vel verdt investeringen – et godt objektiv vil vare i mange år», sier han.

«Disse er flotte objektiver for alt fra bilder i full lengde til portrettbilder med et flatterende perspektiv», sier Mike. «Det andre alternativet er en zoom, for eksempel RF 24-70mm F2.8L IS USM, eller EF 24-70mm f/2.8L II USM som festes med en adapter

Det beste utstyret for dokumentarfotografering

To menn går gjennom en mørk skog, bare opplyst av de brennende glørne rundt seg.

Canon EOS R-systemkameraer kan ta bilder med høy ISO og lite støy. Dokumentarfotografen Nanna Heitmann bruker denne funksjonen flittig i arbeidet sitt siden den gjør det mulig å ta flotte bilder i svakt lys. Her fotograferte hun to frivillige som kjempet mot en skogbrann i Magras i Sibir i 2021. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/1.8 og ISO 8000. © Nanna Heitmann / Magnum Photos

En gruppe eldre kvinner iført matchende hvite drakter og hodesjal, fotografert nedenfra.

Nanna bruker ofte Canon EOS R5- og EOS R-kameraets funksjon for stille fotografering, slik at hun kan jobbe diskré. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv ved 1/1600 sek, f/2.8 og ISO 200. © Nanna Heitmann / Magnum Photos

Dokumentarfotografen Nanna Heitmann ble født i Tyskland i 1994 og kjøpte sitt første speilreflekskamera, et Canon EOS 400D (nå etterfulgt av Canon EOS 850D), da hun var 14 år. Under oppveksten ble hun inspirert av bildene hun så i National Geographic, og deretter tok hun en grad i fotojournalistikk og dokumentarfotografi ved universitetet i Hannover. Arbeidet hennes har senere blitt publisert i blant National Geographic, TIME Magazine og de Volkskrant. I 2019 ble hun invitert til å bli en Magnum-kandidat.

I senere år har Nanna, som hovedsakelig jobber med langsiktige prosjekter, blant annet med å dokumentere samfunnet rundt Tysklands siste kullgruve, brukt Canon EOS R og Canon EOS R5. «Tidligere brukte jeg Canon EOS 5D Mark III, men nå elsker jeg å jobbe med de speilløse kameraene fra Canon», sier hun. «Når jeg bærer rundt på utstyret hele dagen, er det mye bedre å jobbe med et lettere kamera.»

Nanna sier at nyskapninger som fulgte med EOS R og EOS R5, inkludert autofokus i svakt lys ned til -6 EV, byr på store fordeler for dokumentararbeid. «Følsomheten i svakt lys er viktig når du fotograferer i svakt lys uten blits, og innstillingen for stille fotografering gjør det mulig å jobbe diskré», sier hun. «Jeg vil helt klart anbefale både EOS R og EOS R5 til dokumentarstudenter.»

For de som ønsker et rimeligere alternativ, er et annet EOS R-systemkamera, nemlig EOS RP, et godt alternativ. «Det er et mindre, lettere kamera med mange flotte funksjoner, inkludert modus for stille fotografering, og er i likhet med andre EOS R-systemkameraer fullstendig kompatibelt med EF-objektiver», sier Mike.

«Hvis du kan strekke budsjettet til EOS R6, får du noen flotte funksjoner for fotografering i svakt lys som betyr at du kan håndtere en rekke ulike lysforhold, mens ansikts-/øyesporingen tar seg av fokuseringen og sørger for at du kan konsentrere deg om timing, komposisjon og uttrykk.»

Nanna liker å komme tett på personene hun fotograferer, og hun bruker nesten alltid Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM- og RF 50mm F1.2L USM-objektiver. «To objektiver er alt jeg trenger», sier hun. «Jeg foretrekker fastobjektiver foran zoomobjektiver siden de tvinger deg til å bevege deg rundt og jobbe mer med bildene.»

Mike er enig i at disse to objektivene er den perfekte kombinasjonen. «Brennvidder på 35 og 50 mm har alltid vært populære innenfor dokumentar- og reportasjearbeid siden de gir et naturalistisk perspektiv», sier han. «RF 35mm F1.8 Macro IS STM er et lite og rimelig objektiv med 5-trinns bildestabilisering som gir skarpe bilder ved frihåndsfotografering.»

Det beste utstyret for bryllupsfotografering

Et par smiler og danser mens de holder hverandre i hendene på en eng med slått gress og ett eneste bart tre.

Bryllupsfotografene Carmen og Ingo Leitner tar mange bilder og videoopptak med Canon EOS R5- og EOS R6-kameraene sine, inkludert spontane bilder når personene beveger seg. Mike forklarer hvorfor disse er de perfekte kameraene for store anledninger: «Ansikts-/øyesporingen på EOS R5- og EOS R6-kameraet er svært pålitelig, slik at du kan konsentrere deg om å ramme inn og fange øyeblikket.» Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv og Canon-fatningsadapteren EF-EOS R ved 1/1600 sek, f/1.4 og ISO 160. © Carmen and Ingo Photography

Et brudepar kysser lidenskapelig i et rom fylt med lysslynger og oppsatte bord.

For bryllupsfotografering anbefaler Ingo raske primærobjektiver med brennvidder på 35 og 50 mm, og med blenderåpningen helt åpen når du ønsker å skille motivet fra bakgrunnen. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/200 sek, f/1.4 og ISO 4000. © Carmen and Ingo Photography

Carmen og Ingo Leitner møtte hverandre på en italiensk strand i 2003. Etter å ha oppdaget en felles lidenskap for fotografering mens de var på reise sammen, begynte de å fotografere bryllup i vennegjengen og familien før de tok skrittet fullt ut og etablerte sin egen virksomhet i 2009.

Mannen og kona, som startet karrierene sine som henholdsvis teknisk ingeniør og makeupartist, har siden fotografert bryllup på noen av vakreste stedene i verden. Deres første speilreflekskamera, som de fortsatt har, var Canon EOS 350D (nå etterfulgt av Canon EOS 850D). Nå bruker de EOS R5- og EOS R6-kameraene, ofte samtidig mens den ene tar stillbilder og den andre filmer.

«Den viktigste funksjonen for oss er det svært nøyaktige fokuseringssystemet på både EOS R5 og EOS R6», sier Ingo. «Selv med vidåpne objektiver blir bildene utrolig skarpe. Den andre store fordelen, som også gjelder for video, er den interne bildestabiliseringen (IBIS) som gir opptil 8-trinns stabilisering med enkelte objektiver, og som betyr at vi slipper å bruke stativer.»

For de som ønsker å jobbe som bryllupsfotografer, mener Ingo at det definitivt er verdt å investere i EOS R5. «Hvis du ikke trenger filer med 45 megapiksler, får du også alt du trenger med EOS R6», legger han til.

«De to største fordelene med disse kameraene når det gjelder bryllupsfotografering, er ansikt-/øyesporingen og funksjonen for stille fotografering som gjør at du kan ta bilder uten at personene rundt er klar over det, spesielt i rolige omgivelser», legger Mike til. «De er også hybridkameraer som kan levere videoopptak i opptil 8K RAW og 4K ved 120p på EOS R5, og 4K UHD ved opptil 60p på EOS R6.»

Carmen og Ingo bruker hovedsakelig Canon EF 35mm f/1.4L II USM, RF 50mm F1.2L USM og RF 85mm F1.2L USM, samt RF 28-70mm F2L USM. Ingo har følgende råd til nybegynnere innenfor bryllupsfotografering: «Jeg anbefaler et 35 mm objektiv og et 50 mm objektiv med store maksimale blenderåpninger – objektiver fra L-serien hvis du har råd til dem.»

«Hvis du er i startsfasen som bryllupsfotograf, er et allsidig zoomobjektiv som RF 24-105mm F4L IS USM, svært nyttig. Dette er et objektiv som kan gjøre litt av alt», sier Mike. «Du kan kombinere det med et RF 50mm F1.8 STM- eller EF 85mm f/1.8 USM-objektiv – noe som er raskt, lite og lyssterkt. Dermed kan du ta en rekke ulike typer bilder, for eksempel ved å bruke den største blenderåpningen for å isolere motivet fra bakgrunnen. Med et zoomobjektiv og et raskt primærobjektiv er du godt forberedt på de fleste situasjoner.»

Uansett hvilken sjanger du ønsker å tre inn i, enten det er mote- og portrettfotografering, dokumentarfotografering, bryllupsfotografering osv., investerer du i fremtiden din når du investerer i godt utstyr. Eventyret starter her …


Skrevet av David Clark

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • Et bilde i sort-hvitt av en baby som tar på en bok.

    FAMILIEFOTOGRAFERING

    Tips til familiefotografering

    Finn ut hvordan Canon Ambassador Helen Bartlett fant sin lidenskap for familiefotografering.

  • Et portrett av en kvinne med et stort grønt halskjede og en blå alpelue mot en lilla bakgrunn.

    HJEMMEPROSJEKTER

    Sett opp ditt eget hjemmestudio

    Oppdag hvordan du kan bli kreativ med blits, og ta fantastiske portretter på en rimelig måte.

  • Et portrett av en kvinne med lange fletter, iført en rosa, kort cardigan og grå jeans, gående langs en bygate.

    PORTRETTFOTOGRAFERING

    Slik får du perfekte hudtoner i portretter

    Mestre den snedige kunsten å forevige naturlige hudtoner, med motefotograf Jade Keshia Gordon.

  • Slik fotograferer du utendørsbryllup

    BRYLLUPSBILDER

    Slik fotograferer du utendørsbryllup

    Bryllupsfotograf Steph Zakas deler tipsene sine for å fotografere den store dagen.