FOTOGRAFERING AV ARKITEKTUR

Kom opp på et nytt nivå slik kan du ta bedre arkitekturbilder

Oppdag skjønnheten i bygninger, monumenter og mye mer med disse tipsene og teknikkene fra den prisbelønte Canon Ambassador Fernando Guerra.
Canon Camera
Canon Ambassador Fernando Guerra vet mye om bygninger. Han utdannet seg til arkitekt i hjemlandet Portugal, og jobbet deretter flere år for et arkitektfirma i Macau. Til tross for at han likte jobben sin, klarte han aldri å gi slipp på kjærligheten til fotografering som han utviklet i barndommen.

Fernandos lidenskap for å fotografere bygninger vokste, og han begynte å fotografere arkitektur for store magasiner og privatkunder sammen med broren sin, Sergio. Han så seg aldri tilbake og har i dag mottatt en rekke priser.

Her deler Fernando litt innsikt og noen tips og triks han har lært seg gjennom årene.

I felten: finne den perfekte bygningen

En mann står i det enorme betonggalleriet i Saya Park-prosjektet i Sør-Korea.

«Jeg ville ikke gjøre det samme som alle andre arkitekturfotografer», sier Fernando om karriereveien sin. «Jeg ville ha det gøy. Jeg begynte å fotografere bygninger med mennesker i motivet, og det gjorde dem levende. Jeg føler meg som en budbringer når jeg fotograferer arkitektur. Bildet mitt bringer bygningen fra arkitekten til offentligheten.» Tatt med et Canon EOS 5DS R-kamera med Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv ved 1/8 sek., f/10 og ISO 200. © Fernando Guerra

En kvinne og flere barn leker med et hoppetau i solen ved siden av en kritthvit bygning. Alle barna vises i silhuett, bortsett fra ett.

«Jeg tenker ikke på geometri eller linjer som leder øyet inn i et bilde», sier Fernando. «Jeg ser bare etter former som er estetisk tiltalende, og hvordan lyset påvirker dem. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV) med Canon TS 24mm f/3.5L II-objektiv ved 1/2500 sek., f/8 og ISO 200. © Fernando Guerra

Arkitekturfotografering handler ikke bare om imponerende kontorbygninger eller utsmykkede kirker. Disse vil riktignok se fantastiske ut på bilder, men Fernando mener at alle bygninger kan se vakre ut – hvis du bare ser nøye nok … eller kanskje ikke.

«Ikke tenk på å finne riktig sted», sier han. Du kan finne utrolige bygninger på forferdelige steder. Tenk på individuelle bygninger og hva som gjør dem interessante. Det kan være alt fra en falleferdig låve eller et fattigslig hus til fantastiske museer eller katedraler. Jeg mener at alle bygninger kan være gode motiver. Det handler bare om å vente på riktig lys og riktig øyeblikk. »

Når du har funnet og forelsket deg i en bygning, anbefaler Fernando at du legger til flere lag i bildet. Dette er en teknikk han har hentet fra et av sine største forbilder, Magnum-fotografen Alex Webb, og vil – som Fernando forklarer nedenfor – gi bildene dine en ekstra dimensjon.

«Jeg ble fascinert av hvordan han la flere lag oppå hverandre for å få flere elementer i et bilde», sier Fernando om Webb. «Du kan for eksempel ha mennesker her, en hund her, en fyr som går forbi med en paraply der borte. Bildene hans har flere lag, og du får en følelse av liv og kontekst.

«Som arkitekt prøver jeg å finne de perfekte proporsjonene, det perfekte materialet og de perfekte fargene og overflatene. Som fotograf prøver jeg fortsatt å formidle akkurat dette – for å få ting til å se vakre ut», fortsetter Fernando. «Jeg ser ikke etter geometri som «fungerer». Jeg prøver bare å få bygningen til å se fantastisk ut. Det er budskapet jeg prøver å formidle.»

Frihåndsfotografering: glemme «reglene»

Fire uskarpe person går gjennom en stor korridor i en enorm, hvit bygning med futuristiske vinduer og vegger.

Fernando mener at fotografering alltid bør uttrykke personligheten din, selv om det innebærer å bryte de tradisjonelle reglene for sjangeren. «Mange føler at arkitekturfotografering er som klassisk musikk», sier han. «Alt står i notene, og du må spille det som står skrevet. For meg er det mer som jazz. Glem reglene, og bruk øynene.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera med Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv ved 0,4 sek., f/9.5 og ISO 200. © Fernando Guerra

Studenter går langs de fargerike gangveiene på EPFL Quartier Nord i Lausanne i Sveits.

Fernando fotograferer på frihånd for å få optimal kreativ fleksibilitet, og bruker den vribare berøringsskjermen på kameraet til å se bildene i sanntid, uansett fotograferingsvinkel. «Jeg har ikke brukt søkere på kameraene mine på mange år», sier den selverklærte opprøreren. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera med Canon TS-E 45mm f/2.8-objektiv ved 1/13 sek., f/2.8 og ISO 640. © Fernando Guerra

Du tror kanskje at en av de første reglene for arkitekturfotografering er å bruke et stativ. Dette er ikke Fernando enig i.

«Jeg liker å ha bevegelsesfrihet, så jeg foretrekker ikke å bruke stativ, noe mange tror er et helt nødvendig verktøy for arkitekturfotografering», utdyper han. «Jeg vil heller bevege meg rundt og utforske en bygning fra forskjellige vinkler, så jeg fotograferer på frihånd. Fra det øyeblikket jeg kommer til stedet, er jeg i konstant bevegelse frem til jeg drar.

«En annen fordel med ikke å bruke stativ er at hvis du befinner deg på et sted med mange folk, kan du fotografere uten å tiltrekke deg oppmerksomhet. Ellers kan personene i motivet begynne å se på deg og det du holder på med, i stedet for å opptre naturlig. De vribare skjermene på mange Canon-kameraer er perfekte for dette. Du kan fotografere fra ulike vinkler uten at det ser ut som om du tar bilder i det hele tatt.»

Ifølge Fernando er det bare én regel du bør følge i arkitekturfotografering.

«Vertikale linjer må være rette, så du må aldri peke kameraet oppover eller nedover med mindre du bruker et tilt-og-shift-objektiv som kan korrigere perspektivet», forklarer han. «Du kan korrigere perspektivet ved hjelp av programvare når du redigerer bildene, men jeg synes ikke det ser riktig ut. Det finnes mange andre regler som ofte blir drøftet, men jeg mener at du må bryte regler for å ta særegne bilder som skiller seg ut. Så lenge de vertikale linjene er rette, er det bare å slippe seg løs.»

Inn i lyset: velge tidspunktet for fotograferingen

En forlenget og opphøyd trebygning om natten. Trærne rundt er opplyst av to skarpe lys.

«Hold det gående, og ikke gi deg ved solnedgang», sier Fernando. «Noen bygninger får et helt nytt liv etter mørkets frembrudd. Vinduer kan fungere som øynene til en bygning, og på kvelden, når lysene er på innendørs, er det som om du kan se rett inn i disse øynene. Noen bygninger forvandles til vakre, magiske bokser med glitrende glass om kvelden.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera med Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv ved 30 sek., f/7.1 og ISO 1600. © Fernando Guerra

Noen fugler flyr over en ekstravagant bygning ved sjøen i skumringen.

«Én ting jeg har lært, er aldri å bruke blits», sier Fernando. «Hvis jeg kan se motivet med øynene mine når jeg fotograferer et interiør, kan Canon-kameraet mitt fange det inn. Hvis det er ekstreme forskjeller mellom skyggeområder og godt belyste områder, kan det hende at jeg bruker bracketing til å fotografere med to ulike eksponeringer som jeg deretter slår sammen, eller at jeg bruker kameraets HDR-modus, men jeg bruker aldri blits eller ekstra belysning.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark III med Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv ved 1/80 sek., f/5 og ISO 800. © Fernando Guerra

En annen misoppfatning, ifølge Fernando, er at det beste lyset for arkitekturfotografering er lyset tidlig om morgenen eller sent på ettermiddagen, ofte kalt «den gylne timen.»

«Hvis jeg skal fotografere en bygning, liker jeg å dra dit tidlig om morgenen og bli der til stjernene titter frem om kvelden. Det er på sett og vis den samme tilnærmingen som en fotojournalist gjerne bruker. Jeg følger lyset rundt bygningen, og ulike aspekter vil se bedre ut på ulike tidspunkter gjennom dagen. Du får også se hvordan folk bruker bygningen, noe som igjen tilfører et element av liv. Det blir som å fotografere «en dag i et bygningens liv.» Jeg vil fange inn mer enn selve bygningen.

«Hvis lyset er sterkt, kan du leke deg med skyggene. Jeg tok nylig noen flotte bilder av et hus midt på dagen mens solen sto høyt på himmelen. Lyset strømmet inn gjennom takvinduene og lyste opp hele interiøret i bygningen, og det så fantastisk ut. Når solen står lavere på himmelen, kan en bygning se stygg ut fra den ene siden, men flott ut fra den andre. Du må bare bevege deg rundt og se. Selv om været er grått og tåkete, kan du ta noen interessante bilder med et mykt preg. En annen misoppfatning er at når du har fotografert en bygning fra ett sted, er du ferdig med det perspektivet. Kom tilbake senere på dagen for å se hvordan den ser ut i et annet lys.»

I vesken: velge riktige objektiver

En stor lysinstallasjon med ansiktet til en ung kvinne kan ses gjennom vinduet i en bygning mens en gul bil kjører forbi.

Canon EOS R-systemet er ideelt for nybegynnere innen arkitekturfotografering som ønsker å utvikle ferdighetene sine. Kombinasjonen av et kraftig fullformats speilløst systemkamera som Canon EOS R med et originalt Rf-objektiv som Canon RF 24-105mm F4L IS USM – kombinasjonen Fernando brukte når han tok dette bildet – eller Canon RF 16mm F2.8 STM, gir deg den kreative friheten du trenger til å utvikle deg. Tatt ved 56 mm, 100 sek., f/7,1 og ISO 125. © Fernando Guerra

Store trelister henger vertikalt fra en stor bygning malt i en mørk kremfarge. I et rom i første etasje av bygningen kan du se silhuetten av to personer.

Når du blir en mer erfaren fotograf, anbefaler Fernando å oppgradere til tilt-og-shift-objektiver. «Favorittobjektivene mine er Canon TS-E 17mm f/4L og Canon TS-E 24mm f/3.5L II», sier han. «De er dyre, men det finnes ingenting som kan erstatte shift-funksjonen. Den gjør det mulig å kontrollere perspektivet og holde vertikale linjer i bygninger rette.» Tatt med et Canon EOS 5DS R-kamera med Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv ved 1/100 sek., f/11 og ISO 100. © Fernando Guerra

Hvis du er nybegynner, anbefaler Fernando objektiver som balanserer et relativt bredt synsfelt og lav bildeforvrengning. «Jeg elsker Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM og Canon RF 50mm F1.8 STM», sier han begeistret. «De er små og diskré, slik at du kan ta bilder uten å bli lagt merke til. Kvaliteten er god, og de er relativt rimelige. Jeg bruker også Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM fordi det er så allsidig. Jeg kan ikke akseptere forvrengning i arkitekturbildene mine, men EOS R-kameraenes innebygde korrigering gjør det til et forvrengningsfritt objektiv.»

Et annet objektiv som er spesielt velegnet for arkitekturfotografering, er Canon RF 16mm F2.8 STM. Dette svært rimelige fastobjektivet med 16 mm brennvidde er også et ultravidvinkelobjektiv, slik at du kan få mer inn i bildet, for eksempel en hel bro. Arkitekturentusiaster vil også elske de interessante effektene for linjer og vinkler som objektivet byr på.

Når du har valgt et kamera og et objektiv som passer for deg, og har lært deg det grunnleggende, anbefaler Fernando å eksperimentere videre med arkitekturfotografering og alt fra vinkelen på bildet til objektivfiltre.

«Et nøytralt tetthetsfilter gjør det mulig å bruke lang eksponering, selv i sterkt lys», forklarer Fernando. «Når du fotograferer arkitektur på et travelt sted, vil lang eksponering gjøre at menneskene og trafikken som beveger seg rundt, forsvinner ut av bildet. Et sirkulært polariseringsfilter er nyttig hvis du vil fjerne gjenskinn fra glassvinduer. Det fungere like godt på bygninger med skinnende overflate. Jeg måtte fotografere en rødmalt betongbygning som var svært blank. Jeg trengte bare å vri den sirkulær polariseringen litt, og all glansen forsvant slik at fargen kom ordentlig frem.»

Arkitekturfotografering er ikke bare en jobb for Fernando, det er et kall. Han er like inspirert av dunkende hjerter som av bygninger.

«Arkitekturfotografering er levebrødet mitt, men jeg mener likevel at det mest interessante elementet er menneskene som befinner seg på innsiden eller som bruker bygningene», konkluderer han. «For meg handler arkitekturfotografering om å fange inn liv.»

Er du klar til å komme i gang?

Skrevet av Matthew Richards

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • En by sett ovenfra om kvelden, og mange av bygningene er opplyst under en mørkeblå himmel med rosa striper.

    BYFOTOGRAFERING

    Følg våre beste tips for å få mest mulig ut av fotomulighetene i byen

    Fotografer flotte bylandskaper og detaljerte bymotiver. Les videre for å finne alt du trenger av råd, tips, teknikker og inspirasjon.

  • Ta bilder på en annen måte: Tips til abstrakt fotografering

    GATEFOTOGRAFERING

    Tips til gatefotografering

    Forevige magien hver dag med disse tipsene og teknikkene fra gatefotografen Giuseppe Esposito-Rodrigues.

  • GATEFOTOGRAFERING

    Oppdag abstrakt gatefotografering

    Lag imponerende kunst av det hverdagslige med disse enkle teknikkene for surrealistiske urbane bilder.

  • 11 tips til byfotografering

    URBAN FOTOGRAFERING

    11 tips til byfotografering

    Tips og råd som kan hjelpe deg med å fange inn stemningen og atmosfæren i den urbane jungelen.