GATEFOTOGRAFERING

Ta bilder på en annen måte: Tips til abstrakt fotografering

Dra ut på gatene for å fange inn utrolige abstrakte bilder, uhåndgripelige detaljer og surrealistiske doble eksponeringer med Canon-kameraet ditt.
Canon Camera
Et abstrakt bilde er et bilde som ved første øyekast ikke er relatert til noe i den virkelige verden. Ved å lage bilder som har en løs tilknytning til virkeligheten, kan vi uttrykke en idé eller følelse som er løsrevet fra hverdagslige objekter og scener. Vi blir ofte fortalt at bilder skal være skarpe, rette og i fokus, men med abstrakt fotografering kan vi bryte disse reglene etter eget forgodtbefinnende. Dette gir fotografer stor frihet til å engasjere seeren på et dypere nivå, mens de utforsker fascinerende motiver og eksperimenterer med kamerateknikk.

Det abstrakte temaet går hånd i hånd med gate- og dokumentarfotografering. Gatemiljøer er fulle av detaljer, geometri og bevegelse som med en viss kameraferdighet kan observeres og fanges på en konseptuell måte, slik at man avdekker skjulte gleder i selv de mest hverdagslige og kjente scener.

Ikke bare kan den abstrakte tilnærmingen tilby en frisk vinkel på ikoniske landemerker og bygninger som er blitt fotografert mye, men den lar oss også formidle et levende inntrykk av det urbane miljøet rundt oss, enten det er preget av livlig aktivitet eller av melankolsk disharmoni. Så hvorfor ikke ta med kameraet og gå en tur rundt i byen med det abstrakte for øye? Du vet aldri hva du kommer tilbake med.

1. Fang inn kamerauskarphet

Et bilde av en gate med høy grad av vertikal uskarphet. Fotgjengerne er fortsatt synlige, men mye av scenen har blitt til striper av rosa, grønt og gult lys.

Når du skal ta bilder med kamerauskarphet, bør du se etter interessante motiver som vil skape iøynefallende mønstre, som for eksempel de fargerike paraplyene som henger over gaten her. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 35 mm, 1/15 sek., f/22 og ISO 100.

En mann som vipper et Canon-kamera opp og ned svært raskt.

Ved å bevege kamera opp og ned, kombinert med en eksponeringslengde på 1/15 sek., kan du gjøre en hverdagslig gatescene om til et bilde med vakker uskarphet.

Kameraristing er vanligvis noe fotografer ønsker å unngå, men tilsiktet bevegelse under eksponeringen kan føre til slående abstrakte gatebilder, og det er en flott måte å formidle en følelse av sted på.

Nøkkelen er å angi en lukkerhastighet som er treg nok til å skape uklarhet, men rask nok til å gi inntrykk av mennesker og former. Prøv å angi lukkerprioritetsinnstilling (Tv) på kameraet med en lukkerhastighet på 1/15 sek. Angi kameraets lysfølsomhet til ISO 100 som utgangspunkt, og juster den ut fra omgivelseslyset, til du er fornøyd med eksponeringen. Når du så trykker på lukkerknappen, kan du gjøre en kort, skarp bevegelse med kameraet. En opp-ned-bevegelse fungerer bra for scener som inkluderer mennesker, siden den bevarer formen på objektene, men du kan også prøve en sidelengs bevegelse, en skarp rotasjon eller en rask zoom.

I lukkerprioritetsmodus (Tv) kan du også angi ISO til auto, som er tilgjengelig på de fleste kameraer. Da kan du konsentrere deg utelukkende om lukkerhastigheten.

2. Eksponer for de lyse områdene

Et bilde tatt i en undergang, som viser hvordan lyset faller på en graffitidekt vegg.

Når du tar abstrakte bilder, kan det være nyttig å fotografere områder med kontrasterende lys og farger. Slike kontraster gjør det enklere å se verden som en rekke former. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 39 mm, 1/160 sek., f/8 og ISO 100.

En LCD-skjerm der noen reduserer kameraets eksponering for å skape et mørkere bilde.

Aktiver eksponeringskompensasjon, og reduser eksponeringen et hakk eller to for å eksponere for lyse områder på solrike dager. Vær oppmerksom på at du da må bruke automatiske eksponeringsinnstillinger som blenderprioritet, lukkerprioritet eller automatisk ISO.

Fotografer vil ofte unngå å ta bilder i direkte sollys om dagen, fordi det skaper kraftig kontrast med dype skygger. Men når det gjelder gatefotografering, kan du bruke denne kontrasten til å forenkle travle scener og forvandle dem til flotte abstrakte former. Når du eksponerer for lyse områder, blir skyggene i bildene nesten helt sorte, noe som gir former uten detaljer.

Den enkleste måten å gjøre dette på, er å bruke eksponeringskompensasjon. Du trenger bare å justere eksponeringen ned et hakk eller to for å gjøre motivet mørkere, slik at skyggene blir dype, mens delene av scenen som er i sterkt sollys, forblir sterke.

3. Fotografer med dobbel eksponering

En dobbel eksponering av horisontlinjen til en by, lagt over en annen, som er opp-ned.

I multieksponeringsmodus gir LCD-skjermen en direkte forhåndsvisning av det sammensatte bildet mens du fotograferer, noe som gjør det enkelt å komponere den andre eksponeringen slik at den fungerer sammen med den første. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 55 mm, 1/160 sek., f/7,1 og ISO 100.

En opp-ned LCD-skjerm på et Canon-kamera viser en dobbel eksponering av bygninger som tilsynelatende henger fra himmelen.

Ved å snu kameraet opp-ned for å ta det andre bildet i en dobbel eksponering kan du skape surrealistiske bybilder.

Dobbel eksponering har vært populært siden 1800-tallet. Med denne teknikken kan du oppnå slående resultater ved å legge ett bilde oppå et annet. Canon EOS 90D og mange andre nye kameraer har en egen multieksponeringsmodus som gjør at du kan skape denne effekten mens du fotograferer. Bare aktiver modusen, angi ønsket antall eksponeringer, og begynn å ta bilder. Når Live View er aktivert, får du en forhåndsvisning av effekten idet du tar det andre bildet (eller det tredje eller fjerde – modusen tillater opp til ni), slik at du kan justere bildet for å få den mest interessante sammensetningen.

Når du ser etter motiver og scener med tanke på dobbel eksponering, må du huske på at lysere områder bare vil bli like lyse eller lysere, aldri mørkere. Dette betyr at mørkere bygninger og former mot en lys bakgrunn, som himmelen, kan gi dristige bilder.

4. Legg flere bilder oppå hverandre

Et multieksponeringsbilde av en skyskraper i sort-hvitt.

Når du fotograferer med flere bilder, kan du velge mellom modusene Additive og Average. Additive legger de lysere områdene oppå hverandre, mens Average bidrar til å hindre at noen områder blir overeksponert. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 21 mm, 1/640 sek., f/11 og ISO 100.

Et overlagt bilde av en gjenspeiling av Londons horisontlinje.

Når du legger flere bilder over hverandre, kan du prøve å speilvende bildet slik det er gjort her, så du får en abstrakt horisontlinje. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 47 mm, 1/250 sek., f/9 og ISO 100.

Hvorfor stoppe ved dobbel eksponering? Med multieksponeringsmodusen som er tilgjengelig på kameraer som Canon EOS 90D og Canon EOS RP, kan du knipse og sette sammen en hel serie med bilder til ett stemningsfullt bilde. Hvis du vil ta et iøynefallende arkitekturbilde, kan du prøve å stille inn på fem bilder og fotografere en bygning, samtidig som du skaper små variasjoner i synsvinkelen eller objektivzoomen. Bildene legges oppå hverandre når du fotograferer, noe som gir en slående multieksponeringseffekt.

5. Fokuser på detaljer

En mann med et kamera som står i en bygate og ser opp på store, glassdekte bygninger.

Når du er på farten med kameraet, kan du se etter interessante kontrastpunkter, harmoniske mønstre, geometriske former, dristige fargeflater eller abstrakte arkitektoniske detaljer.

Siden av en skyskraper fotografert nedenfra, med fargerikt glass på den ene siden.

Nærbilder av detaljer på bygninger, som dette bildet som er tatt i vinkel, fungerer bra hvis du vil fremstille arkitektoniske strukturer som abstrakte. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 30 mm, 1/250 sek., f/9 og ISO 100.

En av de store gledene ved gatefotografering er det store utvalget av interessante detaljer som finnes overalt, fra abstrakte arkitektoniske linjer til fargerike skilt, teksturer, typografi og speilbilder. Ofte har de beste abstrakte bildene en enkel komposisjon. Ved å velge én eller to detaljer og ekskludere alt annet kan du lage vakre bilder som bare antyder omgivelsene. Bilder som dette kan også skape fantastisk veggkunst, så hvorfor ikke skrive ut favorittene dine?

6. Lek med skygge

En trappeoppgang i dyp skygge, der bare litt av hvert trinn er synlig.

Med litt kreativ tenkning kan skyggene i en trappeoppgang skape et dristig abstrakt bilde. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 21 mm, 1/250 sek., f/10 og ISO 250.

Et sort-hvitt bilde av en betongbygning, tatt nedenfra, der skyggen skaper geometriske former.

Ved å fokusere på å fange inn skygger og silhuetter kan du enkelt gjøre bildene dine mer abstrakte. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 31 mm, 1/250 sek., f/8 og ISO 100.

Når solen står lavt på himmelen, vil skyggene på gaten bli lengre, og dette kan være et flott tidspunkt for å ta bilder av abstrakte skyggeformer. Finn skygger som faller i interessante vinkler over gaten. Prøv å få med skyggene til mennesker og bygninger. Prøv å eksponere for de lyse områdene, som beskrevet i tips 2, for å gjøre bildet enklere slik at mørkere områder blir svarte.

Abstrakt fotografering gir en frihet som få andre sjangere kan matche, og det er en flott måte å utforske kameraets kreative kontroller og innstillinger på uten å føle seg begrenset av de vanlige reglene for fotografering. Ingenting er riktig eller feil, det er bare uendelige muligheter for å ta stemningsfulle abstrakte bilder.

Skrevet av James Paterson

Relaterte produkter

Relaterte artikler