Å presse kreative grenser er en stor del av motefotografering, og det er ekstremt viktig når vi beveger oss mot en demokratisert bransje – der både nye og etablerte fotografer kan fortelle sine unike historier gjennom objektivet. Her forteller Canon-ambassadøren Emmanuel Oyeleke, som holder til i Nigeria, om sin inspirerende reise som motefotograf i Lagos.
Emmanuel Oyeleke: En kreativ reise innen motefotografering
Fra Scrabble-kort til kameraobjektiver
Emmanuels vei til fotografering er like unik som bildene hans. Tidligere spilte han Scrabble profesjonelt og reiste verden rundt på turneringer. Det var under disse eventyrene at han utviklet en sterk kjærlighet til fotografering – fotografering av minner og øyeblikk fra reisene.
Emmanuel beskriver seg selv som en «seriegründer» som er god på å kanalisere energi inn i lidenskapene sine, og dette har vært avgjørende for å gjøre interessen hans om til en blomstrende karriere.
Filosofien bak originalitet
Et av Emmanuels veiledende prinsipper er å aldri ta nøyaktig det samme bildet to ganger. «Jeg liker ikke rutiner», innrømmer han. «Jeg har lett for å kjede meg, så selv om jeg tar et bilde jeg har tatt tidligere, er kanskje belysningen annerledes. Kunder ønsker selvfølgelig konsekvente resultater, men jeg unngår å være skjematisk. Jeg finner forskjellige veier for å komme dit jeg vil. Det er noe som har holdt meg gående. Det har holdt meg nysgjerrig.
«Når man tenker: ‘Nå har jeg skjønt det – det er sånn jeg gjør det', så begynner man å bli selvtilfreds, og på et eller annet tidspunkt begynner bildene å bli ensformige. I kulturer som den nigerianske ønsker folk nye ideer og noe annerledes hver gang. Og når du har gjort noe bra, kommer mange yngre fotografer til å etterligne det. Så hvis du ikke finner nye måter å gjøre ting på, vil arbeidet ditt begynne å se ut som arbeidet til hundre andre fotografer. Det å kunne gjøre ting annerledes hver gang gjør at jeg holder ting ferskt – både for meg og kundene mine.»
Enten det er et personlig prosjekt eller et kundeoppdrag, er det alltid en personlig visjon på gang, sier Emmanuel – og noen ganger, selv om det ikke var det kundene så for seg, treffer resultatet dem, og de elsker det.
«Spontanitet og kunstneriske elementer er grunnleggende i arbeidet mitt, men jeg synes også belysningen er en stor del av det», sier Emmanuel. «Jeg mener det bestemmer mye av følelsen du får fra det. Men det viktigste er at arbeidet mitt har sjel.» Tatt med et Canon EOS R5 med Canon RF 50mm F1.2L MACRO IS USM-objektiv ved 1/160 sek, f/2.8 og ISO 125. © Emmanuel Oyeleke
«Jeg elsker å belyse og fremheve styrken i motivene mine», sier Emmanuel. «Jeg liker også å være litt dynamisk med komposisjonene til bildene mine. Dette er noen av elementene jeg vil si holder arbeidet mitt relevant.» Tatt med et Canon EOS R5 med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv på 1/160 sek, f/2.8 og ISO 160. © Emmanuel Oyeleke
Historiefortelling gjennom motefotografering
I likhet med Nina Zimolong og Ian Hippolyte, som var med i en tidligere artikkel i denne serien, mener Emmanuel at historiefortelling alltid er en del av motefotograferingen.
«Selv om man ikke skulle se det, finnes det alltid et element av historiefortelling», sier han, «selv om det er i de minste tingene – modellens blikk, komposisjonen eller hva jeg velger å ta med eller utelate fra bildet mitt. Det er noe jeg prøver å si med arbeidet mitt.»
Emmanuel gjenkjenner den samme kreative impulsen i selve motebransjen og legger derfor vekt på hvor viktige plattformene er for at nye stemmer skal bli hørt. «Lagos Fashion Week er bygd for etablerte merker, men noen av disse tar også med plattformer for nye designere. Det er også mange andre som dukker opp nå.» Han understreker verdien av arrangementer som Street Souk – en tilstelning for gatemote i Lagos – som fører sammen ulike kreative aktører for å hedre mote og vise frem arbeidet deres. «Disse plattformene er veldig viktige for nye designere, i tillegg til andre sider ved bransjen – nye sminkører, hårstylister, fotografer og innholdsskapere. Alle trenger bare en plattform for å kunne vise frem hva de kan tilby.»
Sosiale medier: styrker kunstnere
Emmanuel mener at betydningen av sosiale medier ikke kan understrekes nok – for fotografer og for andre kreative aktører i motebransjen og ellers.
Sosiale medier har demokratisert eksponeringen, sier han, slik at alle slags kunstnere kan «selvpublisere» arbeidet sitt og nå ut til et globalt publikum uten å benytte tradisjonelle «portvakter» – et uttrykk Ian også brukte til å beskrive inngangsbarrierer på dette området – som forleggere, gallerier og produsenter. «Sosiale medier har virkelig gitt makt, spesielt til nye fotografer, designere, sminkører og så videre, som ikke hadde kontakter, rekkevidde eller nettverk før.
«Kanskje du aldri har vært utenfor Nigeria, men arbeidet ditt har reist over hele verden. Jeg synes det er veldig viktig.»
Emmanuel ser på video- og innholdsskaping som en sentral del av arbeidet sitt, noe som gjør at han ikke bare tar bilder, men også deler det som skjer rundt opprettelsen av disse bildene. «Du kan fange opp nyansene av opplevelsen. Det kan ikke kjøpes for penger.» Tatt med et Canon EOS R5 med Canon RF 50mm F1.2L MACRO IS USM-objektiv ved 1/160 sek, f/2.8 og ISO 100. © Emmanuel Oyeleke
Råd til lovende motefotografer
Emmanuel gir disse praktiske rådene til nye motefotografer og kommende industritalenter for at arbeidet skal få enestående eksponering:
- «Forsikre deg om at du er synlig. Deling bidrar til synligheten til afrikanske talenter – fotografering, filming, filmkunst, mote. Vi har et ordtak som sier: «Lukkede munner blir ikke matet.» Jeg mener at man som kunstner ikke ønsker å lage kunstverk som bare blir liggende uten at folk ser dem. Jeg tror det er viktigere enn noen gang å dele.»
- Fortell historien din. «Folk liker historier, ikke bare bilder eller videoer. Fortell historien din, for ingen kan fortelle historien din slik du ville fortalt den.»
- Omfavn åpenhet. «Hvor ofte hører du folk si: ‘Arbeidet mitt taler for seg selv’? Men det er mye støy og mange distraksjoner, også på sosiale medier. Så nå må man virkelig dele så mye som mulig, så ofte som mulig. Og jeg vil si at man ikke bare skal dele det som er bra, men også utfordringene – del det som skjer bak kulissene, så kanskje folk ser verdien i det du gjør.»
Emmanuels reise er et bevis på kraften i lidenskap, originalitet og kreativitet og viser hvordan entreprenørånd og sosiale medier kan forme karrierene til dagens visuelle historiefortellere. Hvis det er én ting å lære, er det at med riktig verktøy og tankegang kan store drømmer bli virkelighet.
Les mer:
Skrevet av Mabinty Taylor-Kamara og Sarah Kay Bland
Relaterte produkter
-
- Spar nok3500
EOS R6 Mark II
Stillbilder eller video, bevegelser eller portrett – EOS R6 Mark II-kameraets kombinasjon av ytelse og bildekvalitet gjør at kreativiteten din kan blomstre -
-
- Spar nok750
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektivet er allsidig for nærbilder takket være diskret telefotokomprimering og 5-trinns bildestabilisering i et kompakt og lett kamerahus. -
-
- Spar nok750
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med stor blenderåpning for vidvinkelperspektiv, nær fokusering og Hybrid IS. -
-
- Spar nok1500
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Et lite, raskt og lett zoomobjektiv på f/2,8 28–70 mm for fullformatkameraer med bildestabilisering og værforsegling. Perfekt på reise, til portretter og til kreativitet i hverdagen. -
-
RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
Et standard APS-C-zoomobjektiv for EOS R-serien som er perfekt til bruk i hverdagen.