Tips til motefotografering

Motefotografering regnes ofte som noe eksklusivt, men i denne første artikkelen i en serie forteller to unge fotografer som jobber med det, hvordan det åpner seg.
En modell med en kveldskjole og pelskåpe står med én arm på en lyktestolpe i Piccadilly Circus i sentrum av London. Motebilde tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv av Ian Hippolyte. © Ian Hippolyte

Motefotografering er en levende og energisk bransje, men den anses ofte som eksklusiv og vanskelig å komme inn i. Her snakker to unge fotografer om reisene sine, de kreative prosessene og det stadig skiftende landskapet innenfor motefotografering.

En lidenskap for historien

Nina Zimolong bor og jobber i Cape Town i Sør-Afrika. Kjærligheten hennes til fotografering kom av en interesse for å fotografere afrikanske kvinner, og hun ble inspirert av naturen. Ian Hippolyte, som holder til i London i England, startet sin kreative karriere med interesse for film, og han innså snart at det var estetikken og filmkunsten som virkelig fengslet ham. Overgangen til motefotografering ble drevet av en tro som han har til felles med Nina: Historiefortellingen står sentralt.

«Mote er ganske virkningsfullt som et generelt historieverktøy», forklarer Ian. Nina er enig og legger til: «Med motefotografering er det en dypere historie, fordi det handler om antrekket, modellens bevegelse, poseringen, stedet, lyset – absolutt alt.»

Ian er fortsatt påvirket av video. Han har tar ofte med lys og bevegelse i komposisjonen, slik at bildene blir mer levende. Dette kan være «bevegelse i håret, eller det kan være bevegelse i klærne eller at man gjør lyset litt uskarpt for å skape følelsen av bevegelse og følelsen av energi.»

Målet hans er å lage bilder som «føles som om du har fanget noe i bevegelse», og som derfor trekker deg inn i en større historie.

Et moteportrett av en kvinne i en lang kjole med overdrevne ermer som strekker seg mot kameraet, i et tørt landskap med en stav i hånden. Tatt av Nina Zimolong med et Canon EOS R10-kamera.

Dette slående bildet fra Nina Zimolongs «I am Woman»-serien, tatt under en sandstorm, illustrerer bruken av Sør-Afrikas landskap i motefotograferingen hennes. Modell: Marie-Noelle Graobe. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nå avløst av EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) ved 200 mm, 1/2000 sek, f/2,8 og ISO 200. © Nina Zimolong

I et motebilde tatt av Ian Hippolyte med et Canon-kamera og -objektiv står en modell med armene i kors og har på seg en designerdress, røde latekshansker og en matchende lang, rød durag som henger ut på den ene siden av bildet.

Ian Hippolytes motebilde av en modell med designerdress og en lang rød durag gjenspeiler den kulturelle miksen han elsker ved London. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon fatningsadapter EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nå erstattet av EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) ved 85 mm, 1/200 sek, f/8 og ISO 250. © Ian Hippolyte

Nina og Ian har noe annet til felles: begge henter inspirasjon fra byen de bor i.

For Ian er det Londons mangfold som driver kreativiteten. Fra gamle mursteinsbygninger til elegante skyskrapere i glass – byens blanding av kulturhistorie og modernitet gir uendelig mange bakgrunner til bildene hans. Dette mangfoldet vises også i bildene. I en nylig fotoserie hadde modellen en skreddersydd dress fra et designermerke kombinert med en lang, rød durag, et tettsittende hodeplagg.

«Man blander et fransk motehus med noe som er forbundet med afroamerikansk kultur», sier Ian. «Jeg tror det er det jeg virkelig elsker med London – mangfoldet.»

Nina finner derimot inspirasjonskilden sin i Cape Towns fantastiske naturskjønnhet. «Det kan være sanddyner, så en fjellkjede, og så strender som ser ut som de er på Maldivene. Cape Town har så imponerende mye å by på», sier hun.

Barrierer brytes: motefotograferingens fremtid

Motefotografering har historisk sett vært vanskelig å komme i gang med. Ian har erfart at det er mange «portvakter». Men sosiale medier bidrar til å åpne dører. Plattformer som TikTok og Instagram gjør det mulig for nye fotografer å vise frem arbeidet sitt, dele innhold fra bak kulissene og nå ut til publikum over hele verden. «Det gjør at du kan se arbeidet til mange personer som ikke blir publisert i magasinene», sier Ian.

Nina sier at spesielt TikTok har bidratt til sunn konkurranse. «Hvis det ikke er noen konkurranse, lager de samme gamle proffene det samme gamle kjedelige arbeidet sitt, og folk blir mindre fremoverlent», sier Nina. «I stedet blir det nytt og unikt arbeid fra nye folk, og det er bra.»

Både Ian og Nina håper at bransjen vil fortsette å omfavne ulike perspektiver og ny kreativitet. «Jeg håper bransjen åpner seg litt mer i løpet av de neste fem til ti årene», sier Ian.

Et moteportrett av en modell med fyldig kjole og stor hatt – alt sammen laget av brune papirposer. Tatt av Nina Zimolong med et Canon EOS R10-kamera.

Enten det er snakk om å lage egne moteklær eller bruke uventede lokasjoner, finnes det mange måter å overvinne hindringer og presse kreative grenser på. «Til ‘papirpose’-bildene mine ville jeg lage skjønnhet av noe vanlig og hverdagslig som ikke ses på som pent», sier Nina. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objektiv ved 52mm, 1/160 sek, f/8 og ISO 100. © Nina Zimolong

Et moteportrett i svart-hvitt av en modell med en kort fjærjakke, fotografert med fjær som drysser ned overalt rundt henne. Tatt av Ian Hippolyte med et Canon EOS R5.

Et særegent eksempel på hvordan Ian innlemmer et inntrykk av bevegelse i motefotograferingen sin. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objektiv ved 90 mm, 1/250 sek, f/8 og ISO 200. © Ian Hippolyte

Råd til lovende motefotografer

For dem som ønsker å ta motebilder, anbefaler Ian å være seg selv. «Det er det som gjør at du skiller deg ut, så finn stilen og stemmen din, hold deg til den og utvikle den.»

Dette kan innebære å være selvhjulpen og klare seg med begrensede ressurser, i hvert fall til å begynne med. Ian sier at da han begynte, pleide han å eksperimentere med venner i provisoriske studioer. «Vi rigget opp i stua med ett eller to billige lys fra eBay», minnes han. Nina anbefaler også å være oppfinnsom på denne måten. Merker som Maison Schiaparelli har inspirert henne med bruken av sprø antrekk, og hun synes ikke at mangelen på tilgang til moteklær i Sør-Afrika burde begrense henne. «Hvis jeg ikke har tilgang til noe, betyr ikke det at jeg ikke kan fotografere det.» Hun sier med selvtillit: «Hvorfor ikke lage det selv?»

Samtidig sier Ian at man må lære å samarbeide med andre. På en mote-fotoshoot finner du stylister, sminkører og mange flere, så det er viktig å kunne samarbeide.

I tillegg anbefaler Ian: «Gjør det arbeidet du vil at folk skal bestille fra deg. Hvis du vet at du vil ta svart-hvitt-portretter, for eksempel, kan du gjøre det, holde deg til det og bli virkelig god på det. Potensielle kunder vil gjenkjenne deg for den du er, og komme til deg når de vil ha stilen din.»

Nina har et lignende råd: «Bare gå ut og gjør det. Se på et bilde og spør: «Hvordan kan jeg lage dette med det jeg har?» Selv om folk skulle hate det, kommer minst én person til å elske det.»

Motefotografering er både utfordrende og givende. Med de riktige verktøyene, en sterk visjon og litt flaks er det mulig å skaffe seg sin egen plass. For Ian, Nina og mange andre er målet en «demokratisert» motebransje der fotografer med alle slags bakgrunner kan fortelle historiene sine gjennom objektivet.

Les mer:

Skrevet av Mabinty Taylor-Kamara

Relaterte produkter

  • EOS R10

    Ta neste steg innen fotografering og video med et speilløst EOS R-systemkamera som er bygd rundt en sensor i APS-C-størrelse.

    EOS R50 [Sort]

    Få det mest oppsiktsvekkende innholdet med dette speilløse EOS R-systemkameraet – fra skarpe stillbilder til 4K-filmer og direktesendinger. Alt-i-ett-enhet.
  • EOS R8

    Ta steget opp til fotografering og videoopptak i fullformat, og gi liv til de kreative ambisjonene dine.

    EOS R6 Mark II

    Stillbilder eller video, bevegelser eller portrett – EOS R6 Mark II-kameraets kombinasjon av ytelse og bildekvalitet gjør at kreativiteten din kan blomstre

    RF 28-70mm F2.8 IS STM

    Et lite, raskt og lett zoomobjektiv på f/2,8 28–70 mm for fullformatkameraer med bildestabilisering og værforsegling. Perfekt på reise, til portretter og til kreativitet i hverdagen.

    RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med stor blenderåpning for vidvinkelperspektiv, nær fokusering og Hybrid IS.
  • RF 50mm F1.8 STM

    Et kompakt, stillegående og lett 50mm RF-fastobjektiv med en stor blenderåpning på f/1.8, som er midt i blinken for de kreative ideene dine.

    RF 85mm F2 MACRO IS STM

    RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektivet er allsidig for nærbilder takket være diskret telefotokomprimering og 5-trinns bildestabilisering i et kompakt og lett kamerahus.

Relaterte artikler

Sett opp ditt eget hjemmestudio

Oppdag hvordan du kan bli kreativ med blits, og ta fantastiske portretter på en rimelig måte.

"High-key"- og "low-key" -portrettbelysning

Lag klassiske lysoppsett for stemningsfulle portretter av høy kvalitet.

Slik tar du bilder av vennene dine som motemodeller

Den London-baserte motefotografen Jade Keshia Gordon kommer med seks enkle tips for å ta bedre bilder til sosiale medier.

Tips til portrettfotografering

Forbedre portrettfotograferingsevnene din med disse tipsene og teknikkene.