Giuseppe taking a photo of a shop window, showing passers by in the reflection.

GATEFOTOGRAFERING

Hverdagsmagi: Giuseppe Esposito-Rodrigues' tips for gatefotografering

Fotografering er i DNA-et til Giuseppe Esposito-Rodrigues. Han ble født i Venezuela med en italiensk far som elsket å fotografere landskap og en portugisisk mor med lidenskap for reisefotografering. Det var naturlig for Giuseppe å følge i fotsporene til foreldrene sine.
Siden 2013 har han hatt base i Dublin der han har vandret langs elvebredder og opplyste gater for å forevige sin filmatisk slående, men likevel intime gatefotografering, som har dukket opp i publikasjoner som Lonely Planet og Culture Trip. Tidligere har Giuseppe foretrukket Canon EOS 5D Mark III (som nå har blitt etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV) og brukt det sammen med enten et Canon EF 24–70 mm f2.8L II USM-objektiv, et Canon EF 50mm f/1.4 USM-objektiv eller et Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-objektiv. Men nylig har han utforsket det speilløse kameraet Canon EOS M6 Mark II.
«Canon EOS M6 Mark II er et svært allsidig kamera for gatefotografer fordi det kombinerer høy oppløsning (32,5 megapiksler), serieopptak (14 bilder per sekund) og flott video (4K uten beskjæring) med et godt grep, som gjør det svært komfortabelt å holde når du tar bilder på gatene i lengre perioder.» I likhet med andre Canon EOS M-kameraer kan EOS M6 Mark II brukes med en Canon EF-EOS M-fatningsadapter, slik at du kan bruke et stort utvalg av over 80 EF-S- og EF-objektiver, inkludert spesialobjektiver som makro og fiskeøye.
Her deler Giuseppe sin tilnærming, teknikker og tips for kreativ gatefotografering.

1. Vis hensyn

Det å fotografere folkemengder er en måte å holde motivet anonymt på, og skape et bilde som formidler den travle atmosfæren i en bygate.

Det er alltid tilrådelig å sjekke lovligheten av gatefotografering der du planlegger å fotografere – men som regel tillater de fleste land fotografering på offentlige steder med mindre noe annet er angitt, og det omfatter fotografering av fotgjengere på gaten og mennesker på offentlige steder, for eksempel parker. Men ikke alle liker å bli tatt bilde av. Giuseppe sier: «Det jeg gjør, er å raskt vise dem bildene, og forhåpentligvis ser de at jeg har en kunstnerisk tanke bak bildene. Noen ganger viser jeg dem Instagram-kontoen min, slik at de kan se at jeg ikke gjør dette av noen annen grunn enn av kjærlighet til kunsten, og de setter vanligvis pris på det og slapper av.»

2. Plasser deg selv på ett sted

A man walking past a row of houses covered in autumnal foliage (left).Three people crossing the road next to a bus on the streets of Dublin (right).
Komponer bildet ditt ved å velge en bakgrunn først og vente til det endelige bildet faller på plass.

Travle miljøer er en av de største utfordringene i sjangeren. «Alt beveger seg hele tiden,» sier Giuseppe. «Lyset, motivet og miljøet. Dra tilbake i morgen, og du vil ikke se det samme. Du må godta at du ikke kan kontrollere noe. Alt du kan gjøre, er å ha en idé og prøve å forutse når du kan få satt den ideen ut i livet. Det handler om å utnytte omgivelsene rundt deg.»

Giuseppe gir seg selv den beste sjansen for suksess ved først å finne en bakgrunn han liker, og deretter et hjørne der han kan sitte for seg selv. «Når jeg er i en travel gate, finner jeg et hjørne og venter tålmodig på at den rette personen skal komme inn i bildet. Jeg kan bevege meg litt for å prøve å fange inn noe fra en annen vinkel eller et annet perspektiv, men de fleste gangene plasserer jeg meg på et sted hvor jeg tror at bakgrunnen vil fungere med et motiv, og venter.»

3. Velg riktig opptaksprogram for å fortelle historien

Beslektede artikler
Joel Thorpe taking a selfie with the Zoemini S on Brighton beachfront.

INSTANTKAMERAER

Vær kreativ med bærbare skrivere

Se en influensers beste tips for å utvikle stilen din med utskrifter.

Two people skateboarding down a bustling street at night.

URBAN FOTOGRAFERING

Slik får du mest mulig ut av kameraet på en storbyferie

11 tips og råd som kan hjelpe deg med å fange inn stemningen og atmosfæren i den urbane jungelen.

Piotr Malecki taking photos on the street.

GATEFOTOGRAFERING

Piotr Maleckis hemmeligheter til gatefotografering med Canon EOS M6 Mark II

Oppdag spenningen du kan forevige i hjembyen din, med Piotr Maleckis inspirerende byfotografering.

Det store grepet og det lette, kamerahuset til Canon EOS M6 Mark II gjør det til det perfekte verktøyet for lange opptak på gaten.

Giuseppe bruker erfaringen sin når han sier at det beste opptaksprogrammet for gatefotografering er Av. «Du trenger ikke å kontrollere alt, bare blenderåpningen og kanskje ISO. Det kan hende at du må øke ISO-innstillingen hvis du tar bilder om natten, og i løpet av dagen kan du bruke høyere hastighet med en liten blenderåpning, noe som gir større sjanse for å forevige et motiv i bevegelse i fokus.»

Giuseppe bruker vanligvis store blenderåpninger (lave f-numre), som hjelper ham med å skape sitt karakteristiske filmaktige preg. «Fotografering med f/1.4, f/1.8 eller f/2.8 hjelper meg med å isolere motivet samtidig som bakgrunnen blir uklar. Bakgrunnen er der fortsatt, for å hjelpe meg med å fortelle historien, men vi trenger ikke å se hver eneste detalj.»

4. Velg det beste objektivet for opptaket

A tram on the tracks in Dublin city centre (left). An old man reading the newspaper on the top level of a double-decker bus (right).
Giuseppe har brukt bystrukturen i sin komposisjon – trikkelinjene leder øyet til fokuspunktet i dette bildet (venstre). Tatt med: Canon EOS M6 Mark II + EF-M 32mm f/1.4 STM. Giuseppe har komponert dette bildet (til høyre) ved å forevige de matchende fargene på innsiden av bussen og løvet som er synlig gjennom vinduet.

«Folk vil fortelle deg at til gatefotografering bør du bruke en brennvidde på 28–55 mm, for dette er det nærmeste det menneskelige øyet ser, og gir derfor et naturlig perspektiv,» sier Giuseppe. «Men for meg er bakgrunnen like viktig som motivet, så jeg fotograferer med 28 mm eller 24 mm.» Da han var ute med Canon EOS M6 Mark II, brukte han Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektivet til å skape de åpne scenene han liker. «Objektivet var så allsidig i nesten alle situasjonene jeg befant meg i,» sier han. «Jeg liker spesielt måten jeg kunne forevige stemningsfulle scener på ved å fokusere på hele scenen i stedet for bare et bestemt motiv.»

I tillegg til å fotografere i vidvinkel har Giuseppe nylig utviklet en preferanse for fotografering på avstand. «I det siste synes jeg det har vært mer behagelig å fotografere med teleobjektiver, noe mange proffer sier man ikke skal gjøre. Jeg synes at denne uttalelsen er veldig gammeldags. Når jeg tar bilder med et 85 mm-objektiv eller et telezoomobjektiv som Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-objektivet, kan jeg holde litt avstand mellom meg og motivet, slik at jeg ikke invaderer deres privatliv. Det hjelper meg med å isolere motivet, og det får bakgrunnen til å bli veldig uklar, noe jeg liker.»

5. Fokuser på motivet

Fokus på ett motiv i et større bilde er en måte å skape et fokuspunkt på og ramme inn motivet. Dette er Giuseppes velkjente teknikk for å få den filmaktige følelsen.

For Giuseppe har Canon EOS M6 Mark II vært revolusjonerende. «Autofokusen er pålitelig og rask, og ansikts- og øyeregistreringen er så nøyaktig.» Når det er sagt, oppfordrer Giuseppe også gatefotografer til å prøve å bytte til manuell fokus for ekstra kreativitet. «La oss si at jeg vil fokusere på noen midt i scenen, men jeg vil at alle personene som krysser bildet, skal være uskarpe for å gi en følelse av bevegelse. Manuell fokus vil være et bedre alternativ.»

6. Finn måter å være kreativ på

Hvis du tar bilder med fokus på kunstig lys, kan det gi bildene atmosfære. Eksperimentering med reflekterende overflater i gatefotografering kan gi et nytt kreativt lag.

For å skape særpregede bilder foreslår Giuseppe å ta bilder fra en uvanlig vinkel eller et ukonvensjonelt perspektiv. En av favorittteknikkene hans er å finne refleksjoner i vinduer eller andre skinnende overflater. «Det jeg gjør, er å finne folk bak glass, enten det er et bussvindu eller en kafé osv., og så finner jeg et interessant motiv som reflekteres. Det kan være en bygning, en bil eller en person,» sier han. «Dette skaper stemning i bildet.»

I tillegg til vinduer foreslår Giuseppe å eksperimentere med vannpytter og elver for å skape interessante komposisjoner.

Han anbefaler også at man er villig til å fotografere mot lyset og omfavne kunstig belysning. «Lys er alfa og omega innen fotografering, det vet vi alle, men det er måten vi leker med lyset på, som bidrar til å skape inntrykk,» sier han. Hvis lyset er skarpt eller direkte, foreslår han at det er en mulighet til å eksperimentere med silhuetter. «Jeg finner en bakgrunn som jeg liker som har motlys, og deretter venter jeg på at noen skal komme inn i bildet til rett tid. Dette er spesielt bra hvis du ikke vil ha med motivets ansikt.

«Andre ganger elsker jeg å bruke kunstig lys, fra gateskilt eller lyktestolper, fordi det skaper en stemning og bidrar til å lede fokuset til seeren.»

Når bevegelsen fryses i en scene på denne måten, får seeren en følelse av den travle, levende atmosfæren i bygaten.

Hvis du vil prøve gatefotografering, har Giuseppe noen enkle råd: «Øvelse og mer øvelse,» sier han. «Hvis du er lidenskapelig, vil du til slutt bli bedre uansett hva det er du ønsker å oppnå, og du vil finne din egen stil. Jeg gjør det fremdeles i dag. Jeg øver alltid. Det beste rådet jeg kan gi deg, er å bare ta opp ett kamera og gå ut der og fotografere.»

Er du nervøs for å fotografere i offentligheten eller bekymret for folks reaksjoner? «Det å fotografere mennesker i gatene er en grense du må krysse,» sier Giuseppe. «Jo mer du gjør det, jo raskere vil du føle deg komfortabel når du er ute og tar bilder, slik at du kan konsentrere deg om det som faktisk betyr noe – og ta det magiske bildet.»

Skrevet av Natalie Denton

Relaterte produkter

Beslektede artikler



La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker