Listen over utstyr for motefotografering

Tre fotografer som har bygd en karriere innen motefotografering, forteller hva de bruker, og hva de anbefaler til alle som begynner med dette.
Fashion photographer Ian Hippolyte holding a Canon EOS R5 camera up to his eye.

I de tidligere artiklene i denne serien snakket vi med motefotografene Nina Zimolong, Ian Hippolyte og Emmanuel Oyeleke om demokratiseringen av motefotografering, og vi utforsket hvordan de bygger seg karrierer i bransjen. Her tar vi et dypdykk inn i kameraene og objektivene som hjelper disse fotografene med å blåse liv i moteinnholdet sitt, og de forteller oss hvordan de engasjerer motivene sine og sørger for en vellykket motefotografering.

Ninas anbefalinger

Nina begynte reisen sin med et Canon EOS 5D Mark II kombinert med et allround-objektiv (EF 50 mm). Et tilsvarende speilløst kamera i dag kan være fullformatskameraet EOS R6 Mark II med RF 50mm F1.8 STM-objektivet. Over tid sparte hun til et Canon 70–200 mm objektiv, som ble det hun brukte til mesteparten av arbeidet sitt. Et tilsvarende objektiv i dag vil være RF 70-200mm F2.8L IS USM – et objektiv fra Canons «triplett» av profesjonelle f/2,8-zoomobjektiver.

«Jeg forelsket meg virkelig i 70–200 mm-objektivet. Jeg tror det var dybden som gjorde det. Det er mer enn bare det man kan se på overflaten, og det er det jeg elsker med det.»

I dag er førstevalget hennes et speilløst EOS R5 Mark II-kamera med et RF 85mm F1.2L USM-objektiv. Men hun sier: «For en som starter opp i dag, anbefaler jeg EOS R8 eller EOS R7 – begge er lette, tilgjengelige speilløse alternativer med kraftig ytelse for stillbilder og video. Hvis du er mer interessert i innholdsskaping eller hybridbruk, er EOS R6 Mark II et utrolig allsidig kamera – raskt, intuitivt og utmerket i svakt lys.»

Som objektiv anbefaler Nina Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM som et allsidig standardvalg. Det er skarpt og raskt og dekker et stort nok område for portretter, mote, dokumentar og innhold fra bak kulissene.» Hvis du har et strammere budsjett, er RF 28-70 F2.8 IS STM et bra alternativ. RF 35mm F1.8 MACRO IS STM er et vakkert og kompakt primærobjektiv med nydelig bokeh og skarpe detaljer som passer godt til både stillbilder og håndholdt video.

Motefotografen Nina Zimolong står mot en mørk bakgrunn og ser på bakskjermen på et Canon EOS R5-kamera med et RF 85mm F1.2L USM-objektiv.

Nina bruker et Canon EOS R5 Mark II med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv, men for dem som nettopp har begynt, anbefaler vi det lettere og mer tilgjengelige EOS R8 eller EOS R7 med et RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv. © Nina Zimolong

Motefotografen Ian Hippolyte står i et studio og holder et Canon EOS R5-kamera med to studiolys på sidene.

Ian fotograferer alltid håndholdt fordi det gjør at han kan bevege seg rundt i studioet, og han synes Canon EOS R5 har en perfekt størrelse og vekt til dette. EOS R6 Mark II er et annet fullformatalternativ som er lett å håndtere. © Ian Hippolyte

Ians anbefalinger

Ians første kamera var et Canon EOS 600D, som han sier var «svært nybegynnervennlig». Han syntes det var nyttig, spesielt på grunn av den helt vipp- og vribare LCD-skjermen. Et tilsvarende speilløst kamera i dag er Canon EOS R10, men etter hvert som karrieren hans utviklet seg, var oppgraderingen til EOS R5 «helt revolusjonerende», sier han – takket være autofokusegenskapene.

«Jeg mener at EOS R10 er et godt valg for nybegynnere. Det er lite og lett og kan levere bilder av høy kvalitet i tillegg til 4K-video, så det er perfekt for hybridbrukere og til innholdsskaping.»

Som objektiv foreslår Ian å begynne med Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM-objektivet som følger med, men man «bør også vurdere å legge til primærobjektivet RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i utstyrssettet sitt, for det er bra i situasjoner med svakt lys og til å leke med dybdeskarpheten».

Emmanuels anbefalinger

Emmanuel sier at et av de første kameraene han brukte profesjonelt, var Canon EOS 60D. «Det var lett, prisgunstig og pålitelig.» Nå bruker han EOS R5 Mark II, som han kaller en «speilløs kraftpakke for fotografering av både stillbilder og videoinnhold på høyeste nivå» – sammen med RF 50mm F1.2L USM- og RF 85mm F1.2L USM-objektivene.

For alle som begynner i bransjen i dag, hvis de har som mål å jobbe profesjonelt både med fotografering og video, anbefaler han EOS R6 Mark II som er «den perfekte allrounderen – 24 megapikslers stillbilder, kraftig 4K-videoytelse og utmerket ved svakt lys. Det er perfekt for arrangementer, portretter, arbeid bak kulissene og innholdsskaping. Jeg bruker det til alt videoinnholdet mitt.»

For hybridarbeid anbefaler Emmanuel et raskt og lett zoomobjektiv som RF 28-70 F2.8 IS STM, som har bildestabilisering og en konstant maksimal blenderåpning på f/2,8 som gir konsekvente resultater.

Motefotografen Emmanuel Oyeleke står mot en rustfarget studiobakgrunn med et Canon EOS R5-kamera i hendene.

Emmanuel sier at EOS R5 Mark II har revolusjonert arbeidsflyten. «Med autofokus, oppløsning på 45 megapiksler, innebygd bildestabilisering og imponerende video passer det perfekt for dagens hybridskapere.» Men du trenger ikke det aller beste utstyret for å begynne med motefotografering: «Canon har konsekvent gjort bildebehandlingsutstyr med høy ytelse tilgjengelig for mange ulike budsjetter», sier han.

En kvinne med et hvitt korsett, høye sko og et forseggjort, glitrende hodeplagg lener seg mot en hvit drapering – med en lilla-blå himmel og luftige, hvite skyer i bakgrunnen. Motebilde tatt av Emmanuel Oyeleke med et Canon EOS R5- og Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv.

Emmanuel sier at da han begynte, hadde han ikke tilgang til store studiobudsjetter eller premiumutstyr, men «Canons kameraer for nybegynnere og mellomnivå ga meg verktøyene til å fotografere profesjonelt moteinnhold som oppfylte bransjestandardene. Påliteligheten, den brukervennlige konstruksjonen og fargeteknologien gjorde at jeg kunne fokusere på historiefortelling og belysning, som begge er viktige innenfor mote, uten å bli hemmet av tekniske begrensninger. Det ga meg utrolige muligheter.» Tatt med et Canon EOS R5 med Canon RF 50mm F1.2L MACRO IS USM-objektiv ved 1/200 sek, f/7,1 og ISO 200. © Emmanuel Oyeleke

Sikre rom og flotte bilder

Selv om utstyret er viktig, mener Nina at man ikke alltid trenger de mest ekstravagante produktene. Egentlig er det teknikken som gjør arbeidet unikt. «Det handler om hvordan man tar bildet, og hvordan man rammer det inn.»

Hun sier: «Alt handler om god kontakt. Jeg gjør en bevisst innsats for å skape et trygt og åpent rom på settet – der folk føler seg sett, hørt og forstått. Jeg skynder meg ikke med å ta bildene. Jeg snakker med motivet, finner en rytme og lar det være rom for øyeblikkene imellom. Jeg har funnet ut at de beste bildene blir til når det er tillit i rommet – når noen slipper deg innpå seg og føler at de bare kan være.

«Jeg tror også på å lede gjennom energi, ikke kontroll. Jeg veileder forsiktig med signaler i form av stemning eller bevegelse, men gir rom for at motivets personlighet kan skinne gjennom. Enten det er en modell, en artist eller noen som aldri har blitt fotografert før, skjer magien i de øyeblikkene der de føler seg helt som seg selv.»

Også kommunikasjonen er viktig for Ian. «For å få mest mulig ut av motivene mine prøver jeg alltid å kommunisere og dele visjonen min med dem så langt det er mulig. Det er veldig viktig å huske at de også er en del av samarbeidsprosessen, så jeg deler alltid stemningstavler og visuelle referanser med dem, slik at de kan få en idé om hva jeg ser etter. Det hjelper også å spille bra musikk på settet!»

Emmanuels tilnærming er ganske så lik. «Jeg bruker noen minutter på samspill og kontakt med motivet», sier han. «Uansett om de er erfarne modeller eller det er første gang, får man frem autentiske uttrykk når de føler seg trygge, sett og respekterte.

«Jeg prøver å være tydelig når jeg veileder motivene, men beholder en leken og samarbeidsvillig stemning», legger han til. «Musikk, latter og bekreftelse hjelper folk til å slippe seg løs og åpne seg.»

Nina, Ian og Emmanuel viser at det er kunstnerens visjon – muliggjort av riktig utstyr og alltid gjennom samarbeid – som blåser liv i en historie. Det er en påminnelse om at fotografering ikke bare handler om å ta et bilde, men om å lage en historie som treffer seeren lenge etter at bildet ble tatt.

Mabinty Taylor-Kamara & Sarah Kay Bland

Relaterte produkter

    EOS R6 Mark II

    Stillbilder eller video, bevegelser eller portrett – EOS R6 Mark II-kameraets kombinasjon av ytelse og bildekvalitet gjør at kreativiteten din kan blomstre
  • EOS R8

    Ta steget opp til fotografering og videoopptak i fullformat, og gi liv til de kreative ambisjonene dine.
  • EOS R7

    Utforsk naturen med et kamera som har imponerende hastighet og bildekvalitet i et kompakt APS-C-kamerahus som er utformet for fremtiden.
  • EOS R10

    Ta neste steg innen fotografering og video med et speilløst EOS R-systemkamera som er bygd rundt en sensor i APS-C-størrelse.

    RF 24-70mm F2.8L IS USM

    Ta den speilløse fotograferingen i fullformat til neste nivå med en 24–70 mm zoom, stor blenderåpning og 5-trinns bildestabilisering.

    RF 85mm F2 MACRO IS STM

    RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektivet er allsidig for nærbilder takket være diskret telefotokomprimering og 5-trinns bildestabilisering i et kompakt og lett kamerahus.

    RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med stor blenderåpning for vidvinkelperspektiv, nær fokusering og Hybrid IS.
  • RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM

    Et standard APS-C-zoomobjektiv for EOS R-serien som er perfekt til bruk i hverdagen.

Relaterte artikler

Det beste nybegynnerutstyret for portretter

Kameraer og objektiver for alle typer portrettbilder.

Det perfekte objektivet til portretter

Hva du bør tenke på når du velger et portrettobjektiv.

Slik tar du bilder av vennene dine som motemodeller

Den London-baserte motefotografen Jade Keshia Gordon kommer med seks enkle tips for å ta bedre bilder til sosiale medier.

Sett opp ditt eget hjemmestudio

Oppdag hvordan du kan bli kreativ med blits, og ta fantastiske portretter på en rimelig måte.