FOTOGRAFERE MOTIVER I BEVEGELSE

Få med deg ethvert øyeblikk med disse objektivene som er best for fotografering av motiver i bevegelse

Du finner et fristende utvalg av høytytende, men kostnadseffektive Canon-objektiver for å fange bevegelsene i sport, enten det er svømmere som stuper ut i bassenget, eller en skateboarder midt i et hopp.
En svømmer hopper bakover i et basseng med armene utstrukket og skaper en bue av vanndråper.

Actionfotografering handler om å ta bilder av motiver i bevegelse, alt fra kjæledyr som leker og fugler som flyr i luften, til idrett og ballspill. Det kan være vanskelig å ta bildet du ønsker når motivet beveger seg i høy hastighet, men hvis du bruker kameraene og objektivene som passer best til å fange inn motiver i bevegelse, har du en stor fordel.

Som regel har de best egnede kameraene for actionfotografering et avansert autofokussystem med mange AF-punkter, slik at du kan spore motiver nøyaktig og kontinuerlig selv om de beveger seg ujevnt. De bør også ha en rask maksimal bildefrekvens i innstilling for kontinuerlig bildeopptak med en stor minnebuffer, slik at du kan ta en serie på nokså mange bilder.

Ideelle kamerahus for motiver i bevegelse inkluderer Canon EOS R6 og EOS R7. Begge har følsom og intelligent AF basert på avansert læringsteknologi med kunstig intelligens, for sporing av fugler, dyr, mennesker og til og med kjøretøy, i tillegg til superrask bildefrekvens.

Hender som holder et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 24–105 mm F4–7.1 IS STM-objektiv.

Forskjellen i datakommunikasjonshastighet mellom kameraer og objektiver for EF- og RF-fatningssystemet blir beskrevet av Canon som for «en moped og et høyhastighetstog», noe som gjør RF-objektiver som Canon RF 24–105 mm F4–7.1 IS STM til et flott valg for fotografering av motiver i bevegelse. © James North

Hvilken type objektiv er best for motiver i bevegelse?

Hastighet er nøkkelen når du tar bilder av motiver i bevegelse. Den ekstremt raske kommunikasjonen mellom Canons RF-objektiver og husene til EOS R-systemet gir deg en rekke fordeler, inkludert rask og nøyaktig autofokussporing, i tillegg til forbedret optisk bildestabilisering (IS). Optisk IS er svært nyttig når du tar bilder ved lange brennvidder med telefoto, siden risikoen for uskarpe bilder på grunn av kameraristing øker betraktelig. Den optiske bildestabiliseringen i objektivet fungerer sammen med den innebygde bildestabiliseringen (IBIS) i kameraet for å motvirke kamerabevegelser og minimere uskarphet.

Actionfotografer tar sikte på å dra seeren inn i bildene sine for å formidle opplevelsen av å sitte på tribunen eller ved en racerbane. Et objektiv med lang brennvidde gjør at du kan fylle bildet med motivet. Telezoomobjektiver- eller supertelezoomobjektiver er vanligvis det beste alternativet hvis du tar bilder fra avstand, men en standard zoom kan også være tilstrekkelig hvis du vet at du har mulighet til å komme litt nærmere handlingen.

En profesjonell sportsfotograf bruker sannsynligvis store, avanserte sportsobjektiver, inkludert zoom og superteleobjektiver av profesjonell kvalitet. Canon tilbyr imidlertid også grunnleggende telebilder som fortsatt er i stand til å fange inn handlingen og levere sylskarp bildekvalitet. Her er de beste alternativene som passer til en rekke budsjetter.

Det beste objektivet for nybegynnere innenfor actionfotografering: Canon RF 24–105 mm F4–7.1 IS STM

En skateboarder kledd i jeans og en hvit overdel, gjennomfører et dristig triks på en rampe i en svært graffitidekket skatepark.

Du har ikke alltid behov for et teleobjektiv. Et standard zoomobjektiv som Canon RF 24–105 mm F4–7.1 IS STM er ideelt når du er tett på handlingen, eller når du vil inkludere omgivelsene for å skape en spesiell stemning i motivet. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 48mm, 1/180 sek., f/13 og ISO 100.

Når du tar bilder av motiver i bevegelse, befinner handlingene seg ofte tett på: barn eller dyr som leker i hagen, fotografering i en skatepark eller til og med å stå ved banen under et motocrossløp. I slike situasjoner trenger du ikke lang rekkevidde med telefoto, og det er mer praktisk med et relativt lite, lett objektiv.

Canon RF 24–105 mm F4–7.1 IS STM er et fullformats zoomobjektiv som er spesielt kompakt. Det er mindre enn 9 cm langt og veier bare 395 g. Det er enkelt å oppbevare og gir deg friheten til å følge med på handlingen så lenge du vil uten å bli tynget ned. Rask autofokus sikres av den jevne, stillegående STM-motoren, mens den optiske bildestabiliseringen med 5 trinn gjør at du kan bruke relativt lave lukkerhastigheter (for eksempel når du panorerer kameraet med hovedmotivet) uten å risikere at kameraristing gjør bildene uskarpe.

Det mest allsidige objektivet for actionfotografering: Canon RF 24–240 mm F4–6.3 IS USM

En yabusame-bueskytter kledd i seremonielle klær og med en stor pil og bue, rir på en hest i fart nedover en smal bane.

Hvis du bare kan ta med deg ett objektiv, er det allsidige Canon RF 24–240 mm F4–6.3 IS USM perfekt for en rekke scenarioer innen fotografering av motiver i bevegelse. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 24–240 mm F4–6.3 IS USM-objektiv ved 240 mm, 1/800 sek, f/6.3 og ISO 800.

Et vanlig problem er at du aldri helt vet hvor handlingen kommer til å finne sted når du tar bilder av motiver i bevegelse. Når du for eksempel står i nærheten av målene under en amatørfotballkamp, prøver du kanskje å få med deg en takling i ene enden av banen i det ene øyeblikket og spenning nær målet i det neste. Hvis du bytter mellom teleobjektiver og vidvinkelobjektiver, kan det hende du går glipp av viktige øyeblikk.

Den store 10x zoomrekkevidden til Canon RF 24–240 mm F4–6.3 IS USM gjør det ideelt til denne typen fotografering, med alt fra vidvinkelbilder til kraftig telefotorekkevidde. Hvis du parkobler dette fullformatobjektivet med Canon EOS R7, som har en mindre APS-C-sensor, øker rekkevidden ytterligere, noe som gir en visning som tilsvarer et 38,4–384 mm objektiv på et fullformatkamera.

I tillegg til å spore handlingen med den lange zoomrekkevidden har objektivet også et svært raskt Nano USM AF-system og 5-trinns bildestabilisator, og alt er pakket inn i en behagelig kompakt og lett konstruksjon.

Det beste teleobjektivet for håndholdt actionfotografering: Canon RF 70–200 mm F4L IS USM

En kvinne som holder et Canon EOS R-systemkamera inntil ansiktet, tar bilder av en fisker som slipper en hummerteine ned i havet.

Til tross for at det er et telefotoobjektiv, er størrelsen og bærbarheten til Canon RF 70–200 mm F4L IS USM perfekt for håndholdt fotografering av motiver i bevegelse, samt reise- og naturbilder. © Andrew Ford

Bilde tatt bakfra av en kvinne i en ullhatt som holder et Canon EOS R-systemkamera med et Canon RF 70–200 mm F4L IS USM-objektiv.

Effektiviteten til den 5-trinns optiske bildestabilisatoren i Canon RF 70–200 mm F4L IS USM-objektivet forsterkes til så mye som 7,5 trinn når det arbeider sammen med IBIS i EOS R-system-kameraer som EOS R6. © Andrew Ford

Selv om handlingen av og til skjer i nærheten, tar du vanligvis bilder på avstand. Dette gjelder spesielt for arrangementer med publikum, fra idrett til motorsport. Dersom du ikke tar med vidvinkel- og standardbrennvidder i beregningen, kan du velge et objektiv som er viet til telefotoytelse.

Det utrolig kompakte Canon RF 70–200 mm F4L IS USM beviser at teleobjektiver ikke trenger å være store og tunge. Takket være den uttrekkbare utformingen er det opptil 12 cm langt, noe som gjør det enkelt å oppbevare, og det veier bare 695 g, til tross for den robuste, værbestandige konstruksjonskvaliteten i L-serien.

Høydepunktene i ytelsen inkluderer en rask blenderåpning på f/4 som forblir konstant gjennom hele zoomområdet, og superrask AF basert på Dual Nano USM-motorer.

Det beste supertelezoomobjektivet på nybegynnernivå for actionfotografering: Canon RF 100–400 mm F5.6–8 IS USM

En hockeyspiller iført rød drakt og svart hjelm i sideprofil, med den blå hockeykøllen sin løftet i været.

Den kraftige 5,5-trinns optiske bildestabilisatoren i Canon RF 100–400 mm F5.6–8 IS USM gir imponerende bilder av motiver i bevegelse uten at du trenger et stativ. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 100–400 mm F5.6–8 IS USM-objektiv ved 400 mm, 1/500 sek, f/8 og ISO 1600.

En landhockeyspiller iført blå drakt og lange, blå sokker, konkurrerer om ballen på en kunstgressbane.

En ni-bladers blenderåpning gir også en fantastisk uskarp bakgrunn. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 100–400 mm F5.6–8 IS USM-objektiv ved 400 mm, 1/640 sek, f/8 og ISO 1600.

Det skjer ofte i sports- og naturfotografering at du rett og slett ikke kan komme så nær handlingen som du vil. Selv et objektiv på 70–200 mm eller Canon RF 24–240 mm F4–6.3 IS USM har kanskje ikke god nok telerekkevidde. For å dekke avstanden trenger du et superteleobjektiv.

Canon RF 100–400 mm F5.6–8 IS USM gir deg dobbelt så stor telerekkevidde som et 70–200 mm objektiv, men er likevel relativt kompakt og svært lett med en vekt på bare 635 g. Det er alltid større risiko for at kameraristing reduserer skarpheten ved bruk av supertelefoto-brennvidder, men bildestabilisatoren sikrer skarpe, håndholdte stillbilder og jevne filmer. Det svært raske Nano USM-autofokuset sporer handlingen. Hvis 400 mm fortsatt ikke gir deg nok rekkevidde, er objektivet kompatibelt med Canon Extender RF 1.4x og Extender RF 2x.

Det beste superteleprimærobjektivet på nybegynnernivå for actionfotografering: Canon RF 600 mm F11 STM

En mannlig sprinter som driver fremover når han forlater blokkene.

For noen typer bilder av motiver i bevegelse kommer du deg nesten aldri så nærme som du virkelig vil. Den lengste mulige brennvidden som kan oppnås, vinner over muligheten til å zoome. Dette gjør superteleobjektiver som Canon RF 600 mm F11 IS STM og Canon RF 800 mm F11 IS STM til de beste alternativene. Tatt med et Canon EOS R-kamera og et Canon RF 600mm F11 IS STM-objektiv ved 1/1600 sek, f/11 og ISO 800.

Telefoto- og supertelezoomobjektiver gir deg allsidigheten til å justere synsfeltet når du er begrenset til én enkelt fotograferingsstilling, for eksempel når du er blant publikum og skal ta bilder av sport eller ligger på lur for å ta bilder av dyreliv. I andre tilfeller må du bruke all telefotorekkevidden du kan få, noe som betyr at zoomområdet blir uviktig. Typiske scenarioer er når du tar bilder av fugler i luften eller ville dyr på avstand.

Det revolusjonerende Canon RF 600 mm F11 IS STM er det ideelle verktøyet for jobben. Takket være den uttrekkbare utformingen er bærelengden mindre enn 27 cm, og objektivet veier bare 930 g. Det er fullstendig håndterbart selv for lange økter med håndholdt fotografering, og du kan stole på at den 5-trinns optiske bildestabilisatoren sørger for jevn skarphet. Hvis du trenger det, gir Canon RF 800 mm F11 IS STM enda større rekkevidde, og begge disse objektivene kan brukes med Canon Extender RF 1.4x og Extender RF 2x.

Det beste objektivet på profesjonelt nivå for actionfotografering i høy hastighet: Canon RF 70–200 mm F2.8L IS USM

En roer lener seg fremover på årene. Utøveren er i skarpt fokus, mens bakgrunnen er uskarp.

Et raskt objektiv, for eksempel Canon RF 70–200 mm F2.8L IS USM, gir en relativt liten feltdybde, noe som er ideelt for å isolere hovedmotivet i et actionbilde ved å gjøre bakgrunnen uskarp. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 70–200 mm F2.8L IS USM-objektiv ved 111 mm, 1/1000 sek., f/2.8 og ISO 1000. © Matthew Joseph

En fotograf iført jeans og blå jakke, lener seg tilbake for å ta et bilde med et Canon-kamera og et RF 70–200 mm F.2.8L IS USM-objektiv.

Akkurat som med Canon RF 70–200 mm F4 IS USM har dette raskere f/2.8-objektivet fullstendig værbestandig byggekvalitet, superrask og nesten lydløs Dual Nano USM AF og 5-trinns bildestabilisator.

Når du trenger å fryse bevegelsen til superraske motiver, er det bare tilstrekkelig med raske lukkerhastigheter. Hvis du vil fryse raske bevegelser i øyeblikket, trenger du lukkerhastigheter som er opptil 1/2000 sek. Det kan være et problem dersom det ikke er sterkt sollys. Én løsning er å øke ISO-innstillingen til kameraet, men da risikerer du kornete bildekvalitet på grunn av bildestøy og tap av fine detaljer.

Hvis du har litt større budsjett, er Canon RF 70–200 mm F2.8L IS USM den mest elegante løsningen. Den konstante f/2.8-blenderåpningen muliggjør raske lukkerhastigheter, selv i dårlige lysforhold, i hele zoomområdet. En annen bonus er at du kan isolere hovedmotivet i et motiv ved å gjøre bakgrunnen uskarp.

Alle alternativene vi har nevnt her, er perfekte for actionfotografering: Lette, enkle å håndtere og egnede for en rekke budsjetter. Uansett om du planlegger å stå på sidelinjen under en amatørfotballkamp eller ta bilder av en idrettsutøver som beveger seg raskt på banen, bør det være et objektiv i denne serien som dekker behovene dine. Alt som gjenstår er å komme seg ut, prøve seg frem og oppdage hva som er mulig.



Skrevet av Matthew Richards

Relaterte produkter

Relaterte artikler