UTENDØRS

En kort veiledning for fotografering av vintersport

Her er 7 tips til å ta imponerende vintersportsbilder fra Richard Walch – en prisbelønt sports- og actionfotograf som har flere tiårs erfaring med fotografering i snø.
En snøbrettkjører med blå og røde vinterklær går bort fra seeren i et snødekt fjellandskap under en blå himmel. © Richard Walch.

Fotografering av raske bevegelser i snøfulle omgivelser byr på helt unike utfordringer.

Når du dokumenterer våghalsene som setter utfor fjellet, er du alltid på jakt etter bedre puddersnø og heftigere triks. Batteriene tømmes raskt i den iskalde luften. Fingrene føles stive mot lukkeren i kulda. Og sola skinner klart i skråningene.

Richard Walch, en høyt anerkjent profesjonell sportsfotograf og Canon-ambassadør, lar seg ikke skremme av disse utfordringene.

«Med tiden har jeg lært at når man er i fjellet, må man være klar», sier han. «Du trenger det rette utstyret, for hvis noe går galt der oppe, er det som regel lite spillerom til å improvisere.»

For at du skal være helt forberedt på å ta imponerende vinterbilder, kan du se Richards tips til fotografering av vintersport her.

Snøbrettkjører som stryker snøen med hånden. Tatt med Canon. © Richard Walch.

Richard fotograferer den profesjonelle snøbrettkjøreren Bene Meier idet han suser ned et fjell i Kamtsjatka i Russland. Tatt med Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

Planlegg dagen basert på lyset. Men vær fleksibel.

Richard sier at det er viktig å følge med på når lyset er perfekt – og å vente tålmodig.

«Soloppgang og solnedgang gir vakre lysforhold for fotografering i bakken. Canon EOS R50 er et fantastisk kamera å bruke når det er lite lys, for eksempel ved soloppgang og solnedgang. Det har en svært avansert DIGIC X-prosessor, så det gir flotte resultater selv om du må skyve ISO-en litt høyere for å kompensere for mangelen på lys.»

Til tross for at EOS R50 er et nybegynnerkamera, kan det ta 15 bilder per sekund, noe som betyr mindre tid mellom bildene og mer tid til å fange opp øyeblikket uten at det går på bekostning av bildekvaliteten.

Men Richard advarer mot å prøve å rekke alt innenfor et lite tidsrom. I stedet bør man klar for å tilbringe hele dagen på fjellet.

«Været i fjellheimen er uforutsigbart og kan endre seg raskt. Jeg anbefaler å dra opp på fjellet så tidlig som mulig», sier han. «Da er du allerede på plass når øyeblikkene med perfekt lys kommer.»

En skiløper som tar baklengs salto fra et snødekt fjell i Kamtsjatka. Tatt med Canon. © Richard Walch.

Richard bruker et fisheye-objektiv til å fotografere fristilkjører Sven Kueenle, som tar en baklengs salto fra en klippe på et fjell i Kamtsjatka i Russland. Tatt med Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Etabler en kontakt med personen som er motivet ditt.

Når du fotograferer sport, er det viktig å ha en dialog med personen som er motivet ditt, slik at dere kan samarbeide om å få tatt et imponerende bilde.

«Hvis du er på fotoshoot med en idrettsutøver, har dere et felles mål fordi dere begge ønsker at det skal bli et enestående bilde.»

Richard sier at nøkkelen er å balansere ferdighetene dine som fotograf med utøverens kompetanse. «Jeg kan si til utøveren om stedet tar seg bra ut på kamera, eller hva jeg trenger for at det skal bli bra. Men først spør jeg alltid: 'Hvor føler du deg komfortabel? Hvor kan du vise meg det beste av deg selv?' Da kan dere være kreative sammen.»

Soloppgang i Alpene fotografert med et Canon-kamera. © Richard Walch

Soloppgang i Alpene tatt i iskald temperatur (og med ekstra batterier) på EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Beskytt deg selv og kameraet mot kulden (og ta med ekstra batterier).

«Trikset i kulden er: Hvis du er ute i kulden, hold deg i kulden. Når du går inn i en varm bygning fra den kalde skibakken, vil det raskt legge seg dugg på kameraobjektivene, og derfor er det viktig at du oppbevarer utstyret ute helt til dagen er over», sier Richard.

«Dessuten kan lave temperaturer tømme et kamerabatteri for strøm veldig raskt, så det er best å ha med to reservebatterier for at det skal holde hele dagen.»

Du bør selvfølgelig spise noe, så ta med deg nok mat. «Hold deg mett – og hold deg varm – for å holde fokus», sier Richard.

«Kalde hender gjør det også vanskelig å bruke utstyret, så husk å ta med varme hansker, og du bør ta med sterke UVP-solbriller for å beskytte øynene mot sollyset og gjenskinn fra snøen. Ta også med en robust, isolert ryggsekk som beskytter utstyret ditt hvis du skulle falle.»

For å gi kuldebeskyttelse har noen av kameraene i Canon EOS R-systemet værforsegling, noe som kan bidra til å beskytte alle ledd, skruer og åpninger mot vann og snø.

Skiløper som kjører ned fjellet idet snøen spruter. Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Richard fryser handlingen med et bilde av Sven Kueenle som kjører ned bakker i Montafon i Østerrike. © Richard Walch.

4. Velg riktig posisjon for fotograferingen, og ikke stå i veien.

Det er like viktig å velge rett sted på fjellet som det er å velge rett lys. Det er ikke noe galt med litt prøving og feiling, men det er enkelte steder man absolutt ikke bør stå og fotografere.

«Tar du bilde rett opp en fjellside, ser den flat ut. Du vil alltid fotografere enten til siden eller litt under motivet.»

Uansett hvor du vil plassere deg, må du passe på at du ikke overdriver regisseringen. La utøveren gjøre greia si, enten det er en skiløper, snøbrettkjører, bobkjører eller hva det måtte være.

«Poserte bilder bør helst unngås – du bør alltid være en tredjeparts observatør, mens personen ser i den retningen skiene eller snøbrettet går.»

Det er selvfølgelig lov å ta et portrettbilde av og til. Men Richard sier at dette ikke bør være adskilt fra selve handlingen.

«Når det gjelder portretter, bør det enten være et direkte portrett hvor du er nær og snakker med personen, eller så kan du være flue på veggen og dokumentere det som skjer. Ikke prøv å være midt i mellom.»

Skiløper som kjører ned et snødekt fjell, mens sola skinner i bakgrunnen. Tatt med Canon. © Richard Walch.

Richard fotograferte den profesjonelle skiløperen Johanna Holzmann idet hun kjørte gjennom Østerrikes største skianlegg på en isbre, Stubaier Gletsche. Tatt med Canon EOS R5. © Richard Walch.

5. Fotografer mot sola og kast litt snø i været.

Vanligvis bør du unngå å ta bilder mot sola. Men Richard sier at dette er en regel med unntak.

«Når sollyset bryter gjennom skyene, er det virkelig en velsignelse for fjellfotografering. Ikke vær redd for å fotografere mot sola – det er sånn du får noen av de beste vintersportsbildene.»

Men før du sikter objektivet mot sola, bør du også passe på at du ikke slipper inn for mye lys i bildet.

«Den beste måten å forhindre overeksponering på under slike forhold, er å angi lukkerhastigheten manuelt til 1/2000 sekunder, blenderåpningen til f/8 og ISO til 200. Hvis du fotograferer med automatiske innstillinger, må du passe på å kompensere eksponeringen med +1 til +3 stopp, ellers vil bildene bli for mørke.»

Hvis du finner de riktige innstillingene, vil effekten du oppnår være verdt det.

«Sola vil gi bakgrunnslys til snøen som spruter når skiløperen eller snøbrettkjøreren beveger seg. Det er enda bedre hvis du kan få sola rett bak personen. Objektivene vi har nå, er virkelig kraftige.»

Richard sier at det også finnes praktiske måter å utnytte sola på. «Når du har snø for hånden, kan du prøve å kaste en håndfull av den i luften og fotografere rett mot sola – det skaper en fantastisk effekt.»

Richard Walch står og holder et Canon-kamera med et RF 24-240mm F4-6.3 IS USM-objektiv og ser ut over et snødekt kystlandskap.

Richard reiste til Arktis med et beskjedent Canon EOS RP-kamera og det kompakte RF 24-240mm F4-6 3 IS USM-objektivet. Han sier at objektivets lave vekt, 10x zoomområde og optiske bildestabilisering gjør det til det perfekte objektivet til å fotografere hvor som helst når du vil reise lett, men samtidig være forberedt på alle situasjoner, for eksempel skiløypa.

Et nærbilde av programhjulet på et Canon EOS R7 satt til manuell innstilling (M).

Når du tar bilder i blendende snødekte bakker, anbefaler Richard at du setter kameraet i manuell innstilling (M), sånn at du får full kontroll over alle innstillingene.

6. Bruk de riktige innstillingene for snødekte bakgrunner og motiver som beveger seg raskt.

Når du fotograferer i snødekte omgivelser, er de uberørte hvite fjelltoppene med på å definere disse bildene. Men ren, hvit snø gir også mye refleksjon.

«Nå må vi bli litt tekniske her. Sensoren til et kamera er kalibrert til grått. Den forstår refleksjonen av grått. Så hvis scenen hovedsakelig er hvit, må du justere for det.»

Heldigvis finnes det måter å tilpasse seg snøen på.

«For å unngå at snøen blir seende grå ut på bilder med mye hvitt i, er startpunktet mitt en bestemt kombinasjon av innstillinger.» Richard anbefaler å sette kameraet i M-program(manuell), stille lukkerhastigheten til 1/2000 sek, blenderåpningen til f/8 og ISO til 200.

For ekstra detaljer sier Richard at en fargerik jakke blir ekstra stilig mot en snødekt bakgrunn.

I tillegg til å konfigurere kameraet for et snøhvitt landskap bør du gjøre det klart for den raske handlingen i bratte bakker.

«Trikset er å lede autofokuset. Det betyr at du må begynne å fotografere så snart du ser motivet. Autofokuset lærer fra bilde til bilde – det forstår hvilken retning motivet ditt beveger seg i, og hvor raskt det beveger seg, og det vil forutse hvor neste bilde kommer til å være.»

Skiløper som kjører ned et fjell, omgitt av snø. Tatt med Canon, © Richard Walch.

Her har Richard fotografert Legs of Steel-medlemmet Bene Meier under frikjøring ned et fjell i Haines i Alaska i USA. Tatt med Canon EOS-1D C. © Richard Walch.

7. Ta med riktig kamera til jobben.

Richard sier at kameraene har forandret seg mye siden han begynte å fotografere snøbrettkjøring for de største sportsmagasinene.

«Jeg husker at jeg tok bilder ved Fleck Glacier, og etter den første uka kjørte jeg til et laboratorium i Vancouver og satte inn 20 filmruller. Tre timer senere fikk jeg dem tilbake og begynte å gråte. For alle bildene var undereksponert», sier Richard. «Hvis man bommet med bare et halvt trinn med diasfilm, var alt ødelagt.»

Nå kan behandlingsproblemer som dette unngås helt takket være digital redigering. Men du må likevel passe på å ta med deg riktig type kamera og utstyr.

«Når du drar ut i bakken, vil du ha et kraftig og kompakt kamera», sier Richard. «Du vil også trenge en søker, ettersom det ofte er for lyst på fjellet til å komponere et bilde bare ved hjelp av en skjerm. Hvis du vil fotografere fartsfylt sport, trenger du et kamera med rask bildefrekvens – minimum 5 bilder per sekund.»

Canon EOS R7 og Canon EOS R8 er gode følgesvenner til skibakkene. Begge har ekstremt raske hastigheter for kontinuerlig fotografering, og de har Dual Pixel CMOS AF II for rask og nøyaktig fokusering. Både APS-C-sensoren på EOS R7 og fullformatsensoren på EOS R8 fanger opp skarpe detaljer.

«Bare gå for det», sier Richard. «Du må begynne å eksperimentere og finne din egen stil. Så ikke vær sjenert. Begynn å knipse.»

John Marshall

Relaterte produkter

  • Speilløse kameraer

    EOS R50

    Få det mest oppsiktsvekkende innholdet med dette speilløse EOS R-systemkameraet – fra skarpe stillbilder til 4K-filmer og direktesendinger. Alt-i-ett-enhet.
  • Speilløse kameraer

    EOS R6 Mark II

    Stillbilder eller video, bevegelser eller portrett – EOS R6 Mark II-kameraets kombinasjon av ytelse og bildekvalitet gjør at kreativiteten din kan blomstre
  • Speilløse kameraer

    EOS R7

    Utforsk naturen med et kamera som har imponerende hastighet og bildekvalitet i et kompakt APS-C-kamerahus som er utformet for fremtiden.
  • Speilløse kameraer

    EOS R8

    Ta steget opp til fotografering og videoopptak i fullformat, og gi liv til de kreative ambisjonene dine.
  • CANON-OBJEKTIVER

    RF 28mm F2.8 STM

    Et slankt og lett pannekakeobjektiv for reise- og gatefotografering med en allsidig brennvidde på 28 mm og rask maksimal blenderåpning på f/2.8.
  • RF-objektiver

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Et lite og lett zoomobjektiv med ultravidvinkel og en allsidig brennvidde på 10-18 mm, noe som er perfekt til reiser, vlogging og landskapsfotografering.
  • Zoomobjektiv med ultravidvinkel

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Et kompakt og lett RF 15-30mm-zoomobjektiv som er perfekt til reisefotografering, inkludert byer, landskap, arkitektur og vlogging på farten.
  • RF-objektiver

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Et lite og svært lett zoomobjektiv på 24–50 mm i RF-serien som du kan bruke hver dag til reiser, landskapsbilder med mer.
  • RF-objektiver

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Et allsidig 10x-zoomobjektiv til EOS R-systemet med god fleksibilitet for et enkelt bærbart objektiv.
  • Relaterte artikler