KJØPSVEILEDNING

De beste nybegynnerobjektivene for dyrelivsfotografering

Skal du begynne med dyrelivsfotografering? Ta fantastiske bilder av ville dyr og fugler med disse fast- og zoomobjektivene fra Canon.
Canon Camera
Når du skal ta intime bilder av ville dyr og fugler i deres naturlige habitat, må du ha en forståelse for dyrenes atferd, feltarbeidsferdigheter, tålmodighet og utholdenhet. Selv om du har alt dette, kommer du likevel ikke langt uten et teleobjektiv.

Den gode nyheten er at du ikke trenger et dyrt profesjonelt objektiv for å begynne med dyrelivsfotografering. Det finnes mange lette dyrelivsobjektiver med høy ytelse å velge mellom, blant annet objektiver som passer til serien med kompakte EOS M-kameraer, det fullformats speilløse EOS R-systemet med avansert AF og funksjoner for høy ISO, samt de nyeste EOS-speilreflekskameraene.
Tre hjorter fotografert i silhuett mot skyer badet i gyllent lys.

Zoomobjektiver gir deg flere innrammingsalternativer, slik at du kan gå fra nærbilder av dyr til større bilder som viser dem blant omgivelsene sine. Dette bildet ble tatt med et kamera med en APS-C-sensor på 187 mm som tilsvarer en brennvidde på 35 mm på 299 mm. Tatt med et Canon EOS 850D-kamera med et Canon EF 70-300 mm f/4L IS II USM-objektiv ved 1/2500 sek., f/5,6 og ISO 800. © Ben Hall

Et nærbilde av en fargerik papegøye med grønne fjær på hodet, grønnblå vinger og en oransje kropp.

Med teleobjektiver kan du få detaljerte bilder av dyr som du ikke kan nærme deg, enten det er fordi de er farlige eller fordi du bare vil unngå å forstyrre dem. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 600mm F11 IS STM-objektiv ved 1/350 sek, f/11 og ISO1600.

Trenger jeg et teleobjektiv for dyrelivsfotografering?




Ikke alltid. Noen ganger kan du bruke et vidvinkelobjektiv – vanligvis definert som et objektiv med en brennvidde på 35 mm eller mindre – til å fotografere ville dyr i omgivelsene sine, men da må du komme tett på dyrene. Hvis du vil ta dyrelivsbilder som fyller hele bilderammen, trenger du vanligvis et teleobjektiv (brennvidde på 85 mm eller mer) eller er superteleobjektiv (300 mm eller mer). Disse objektivene fanger inn et smalere synsfelt – bare en liten del av motivet foran deg – slik at dyr og fugler i det fjerne ser større ut på bildet.

Bør jeg bruke et zoomobjektiv eller et fastobjektiv til dyrelivsfotografering?




Telezoomobjektiver er mer allsidige og gjør det mulig å endre komposisjonen av et bilde uten at du må flytte deg eller bytte til et annet objektiv. Fastobjektiver har bare én brennvidde, men veier vanligvis mindre enn det tilsvarende zoomobjektivet. De er også tilgjengelige i lengre brennvidder, og dette gjør det enklere å fotografere dyreliv som du ikke kan nærme deg fysisk, selv om zoomobjektivet ditt ikke har tilstrekkelig rekkevidde.
En kanadagås som svømmer i stille vann.

Det banebrytende EOS R-systemkameraet passer til nyskapende og lette objektivdesign, for eksempel Canon RF 800 mm F11 IS STM, som veier 1260 g og kun måler 281,8 mm når det er trukket inn, som gjør at det er enkelt å ta med seg. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 800 mm F11 IS STM-objektiv ved 1/500 sek, f/11 og ISO 1250. © Ben Hall

En hjort med fremtredende gevir som står i et gressområde med hodet hevet og vendt mot kameraet.

Et zoomobjektiv gir deg fleksibiliteten til å komponere bildet på nytt for å fange inn motivet når du ikke har tid til å bytte objektiv. Tatt med et Canon EOS 850D-kamera med et Canon EF 70-300 mm f/4L IS II USM-objektiv ved 300 mm (tilsvarende brennvidde for 35 mm er 480 mm), 1/500 sek., f/5.6 og ISO 400. © Ben Hall

Hvilke brennvidder er best for ville dyr og fugler?

Fugler er vanligvis mindre og vanskeligere å komme tett på enn andre ville dyr, så du trenger ofte en lengre brennvidde når du skal fotografere dem. Du kan bruke et objektiv på 300 eller 400 mm til å ta bilder av et stort pattedyr som fyller hele bilderammen, men til enkelte typer fuglefotografering trenger du gjerne et objektiv på 500, 600 eller til og med 800 mm.

Størrelsen på kameraets sensor kan imidlertid hjelpe deg. APS-C-sensorene i speilløse EOS M-systemkameraer og APS-C EOS-speilreflekskameraer er mindre enn fullformatsensorer og beskjærer i praksis bildet fra objektivet, slik at motivet fyller en større del av bildet. «Beskjæringsfaktoren» er 1,6 x, noe som betyr at hvis du tar et EF-objektiv som er utformet for et fullformatkamera, og bruker det på et kamera med en APS-C-sensor, vil du i praksis øke rekkevidden til objektivet med en faktor på 1,6. Et 400 mm EF-objektiv på et Canon EOS 250D-kamera gir for eksempel en visning tilsvarende et 640 mm objektiv (400 x 1,6) på et fullformatkamera. De andre egenskapene til objektivet forblir uendret, men større sensorer har ofte kapasitet for smalere dybdeskarphet som skaper mer uskarphet i bakgrunnen.
A male photographer in a green waterproof jacket crouches down to look through the viewfinder of a camera paired with a long lens with a camouflage cover.

Hvilke andre funksjoner er viktige når du skal velge dyrelivsobjektiv?

Objektiver med lengre brennvidder kan være vanskeligere å holde stødig, men en innebygd optisk bildestabilisator (IS) kan bidra til å rette opp eventuell uskarphet som er forårsaket av kameraristing. En kraftig fokusmotor vil gjøre det enklere å holde tritt med dyr som beveger seg raskt, og jo mer stillegående den er, jo mindre sannsynlig er det at du skremmer bort dyrene. Med en høyere maksimal blenderåpning (lavere f-nummer) kan objektivet slippe inn mer lys i kameraet, noe som kan være nyttig hvis du fotograferer dyr som beveger seg raskt i omgivelser med lite lys. Til slutt bør du tenke på objektivets størrelse og vekt ettersom et kompakt og lett objektiv gjør at du utnytte mulighetene for dyrelivsfotografering til det fulle.

Uskarpheter er imidlertid ikke alltid negativt, noe den profesjonelle dyrelivsfotografen Ben Hall forklarer i videoen sin om kreativ abstrakt dyrelivsfotografering*.

Hvilke Canon-objektiver er best for dyrelivsfotografering?

Her er et utvalg av brukervennlige fast- og zoomobjektiver som produserer kvalitetsbilder av ville dyr og fugler.

Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

En hjort med fremtredende gevir som står i en klarning i skogen og snur seg mot kameraet.

Det å fordoble brennvidden – for eksempel fra 200 mm til 400 mm – får dyr og fugler til å se dobbelt så store ut i bildet, slik at du får mest mulig ut av motivet som fokuspunkt. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 100-400 mm F5.6-8 IS USM-objektiv ved 400 mm, 1/40 sek., f/8 og ISO 800. © Ben Hall

En hjort med små gevirspirer står innrammet av bregner i en grønn skog.

Den smale synsvinkelen som telefotoobjektiver gir, gjør det enklere å finne den perfekte, myke bakgrunnen man kan ramme inn dyret mot. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 100-400 mm F5.6-8 IS USM-objektiv ved 373 mm, 1/50 sek., f/8 og ISO 1250. © Ben Hall

Canons RF-objektiver for EOS R-systemkameraer har en rekke nyskapende designelementer, og RF 100-400mm F5.6-8 IS USM er intet unntak. Det er lettere enn Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS II USM, men har lengre rekkevidde som kan forlenges ytterligere med RF-forlengere. Det har fordelen med 5,5-trinns bildestabilisering som gir skapere håndholdte bilder (som dem ovenfor), og det bruker Nano USM-fokuseringsteknologi for rask, stillegående autofokus som ikke skremmer dyrene når du prøver å komme tett på dem.

Canon RF 800mm F11 IS STM

RF 800mm F11 IS STM er for øyeblikket det lengste tilgjengelige RF-objektivet og gjør det mulig å ta dyrelivsbilder som fyller hele bilderammen, enten du fotograferer storvilt eller fugler i hagen. Kombiner objektivet med Canon Extender RF 1.4x eller Canon Extender RF 2x for å få enda større rekkevidde – opptil 1600 mm med sistnevnte. EOS R-systemkameraene kan fokusere automatisk selv ved denne imponerende brennvidden.

RF 800mm F11 IS STM-objektivet er overraskende kompakt og lett i forhold til den store rekkevidden, og har en 4-trinns optisk bildestabilisator som gir skarpere håndholdte bilder og videoer.
En hare på et jorde med uskarp bakgrunn og sollys som viser blodårene i det ene øret.

Den lange rekkevidden til et teleobjektiv, for eksempel RF 800 mm F11 IS STM, gjør det mulig å fotografere skvetne dyr uten å skremme dem. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 800 mm F11 IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/11 og ISO500. © Ben Hall

En årvåken lemur på en stein med noen åpninger i fjellsiden bak.

Teleobjektiver med mindre maksimale blenderåpninger, for eksempel f/5,6 og f/11, er enklere å bære med seg og rimeligere enn objektiver med stor maksimal blenderåpning (lavere f-tall). Tatt med et Canon EOS RP-kamera Canon RF 600mm F11 IS STM-objektiv ved 1/1400 sek, f/11 og ISO 1600.

Canon RF 600mm F11 IS STM

Canon RF 800mm F11 IS STM er spesielt velegnet for fuglefotografering, mens RF 600mm F11 IS STM er et mer allsidig superteleobjektiv som egner seg for både fugler og dyr. Det har et lignende funksjonssett som RF 800mm, inkludert en bladløs blenderåpning på f/11 for behagelig uskarp bakgrunn og en STM-motor for nesten lydløs autofokus, og fungerer med Canon Extender RF 1.4x (gir en brennvidde på 840 mm) og Canon Extender RF 2x (gir en brennvidde på 1200 mm). Objektivet kan også trekkes sammen til en lengde på mindre enn 20 cm, og er derfor et allsidig superteleobjektiv som du kan ta med deg overalt.

Canon EF 70-300mm IS f/4-5.6 IS II USM

En and fotografert på vannivå med vanndråper som drypper fra nebbet dens.

Det allsidige Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM-objektivet er kompatibelt med både fullformat- og APS-C EOS DLSR-kameraer, og det kan også brukes på EOS R-systemkameraer og kameraer i EOS M-serien via adaptere. Tatt med et Canon EOS 850D-kamera med et Canon EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM-objektiv ved 267 mm (brennvidde tilsvarende 35 mm er 427 mm), 1/320 sek, f/5.6 og ISO 640. © Ben Hall

Dette er et zoomobjektiv som dekker et stort brennviddeområde på 70–300 mm, og er et klassisk nybegynnerobjektiv som gir fleksible komposisjonsmuligheter for store dyr. Hvis du vil komme enda tettere på motivet, kan du sette EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM-objektivet på et Canon EOS-speilreflekskamera med en APS-C-sensor (for eksempel Canon EOS 850D, EOS 250D eller EOS 90D), og dra nytte av den lille sensorens forstørrelseseffekt som gir en rekkevidde tilsvarende 112–480 mm.

Det reisevennlige objektivet veier bare 710 g, er komprimert ned til 14,55 cm og har en 4-trinns bildestabilisator som gir skarpere bilder ved å redusere uskarphet fra kameraristing.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

En sothøne som svømmer på en stille elv.

Det allsidige EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS STM-objektivet er lett og kompakt, hvilket betyr at du kan ta det med deg overalt. Tatt med et Canon EOS 850D-kamera med et Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS STM-objektiv ved 250 mm (tilsvarende brennvidde til 35 mm er 400 mm), 1/400 sek., f/5.6 og ISO 800. © Ben Hall

To svaner som svømmer i stille vann.

Med EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS STM-objektivet kan du komme tett på fjerne dyr og ta bilder jevnt og stille, slik at du ikke forstyrrer motivet. STM-fokuseringen er så stille at det er langt mindre sannsynlig at kameraet fanges opp av mikrofonen. Tatt med et Canon EOS 850D-kamera med et Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS STM-objektiv ved 200 mm (tilsvarende brennvidde for 35 mm er 320 mm), 1/4000 sek., f/5.6 og ISO 800. © Ben Hall

Hvis du er på utkikk etter et telezoomobjektiv som passer til et 18–55 mm objektiv, er dette et godt alternativ. EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM er utformet for EOS-speilreflekskameraer med APS-C-sensorer som for eksempel Canon EOS 2000D og EOS 4000D, og gir bilder med tilsvarende synsfelt som et 88–400 mm objektiv på et fullformatkamera. Det er lite, lett og enkelt å bære med seg på besøk i en dyrepark eller naturpark, eller en tur lenger ut i felten.

Canon EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM

En fargerik papegøye som slapper av på en gren med trær med masse løv i bakgrunnen.

Med den manuelle fokusringen i EF-M 55-200 mm f/4.5-6.3 IS STM-objektivet kan du raskt, enkelt og nøyaktig justere fokuseringen, noe som er perfekt for sterke portretter og detaljer. Tatt med et Canon EOS M2-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS M6 Mark II) med et Canon EF-M 55-200 mm f/4.5-6.3 IS STM-objektiv ved 200 mm, 1/6 sek., f/8 og ISO 100.

Dette kompakte telezoomobjektivet for speilløse EOS M-systemkameraer gir en visning tilsvarende et 88–320 mm objektiv på et fullformatkamera. EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM har en 3,5-trinns bildestabilisator som gjør at du kan ta skarpere håndholdte bilder, og bruker en trinnmotor (STM) for jevn, svært stillegående autofokus som er spesielt godt egnet for dyrelivsvideoer som fyller hele bilderammen.

Alternative dyrelivsobjektiver

Selv om teleobjektiver er arbeidshestene innenfor dyrelivsfotografering, finnes det mange andre objektiver som kan produsere kreative bilder av dyr og fugler.

Makroobjektiver som Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM og Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, er for eksempel perfekte for fotografering av insekter og andre bittesmå skapninger. De fokuserer nærmere enn andre typer objektiver, slik at du kan fylle hele bildet med et lite motiv. Det finnes makroobjektiver med en rekke ulike brennvidder, og lange objektiver er best egnet for dyrelivsfotografering ettersom de gjør det mulig å ta nærbilder på lengre avstand. Selv om Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ikke er et dedikert makroobjektiv, har det imponerende makroforstørrelse på nesten halv størrelse og nærfokusfunksjoner som kan være praktiske når du plutselig oppdager noe i nærheten du vil fotografere.

Vidvinkelobjektiver, for eksempel Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM og det ultravide Canon RF 16mm F2.8 STM, kan også være nyttige hvis du skal fotografere mer av et dyrehabitat eller en hel flokk med fugler, eller hvis du skal filme deg selv mens du snakker om dyrelivet bak deg. Hvis du bruker et kamera med Wi-Fi, kan du gå bort fra kameraet og la dyret nærme seg det, og deretter fjernstyre lukkeren ved hjelp av den kostnadsfrie Canon Camera Connect-appen for smarttelefoner.


Skrevet av Marcus Hawkins


*Videoen er bare tilgjengelig på engelsk.

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • Et rødt ekorn løper over et teppe av tørkede blader og nedfalne kronblader, mens det ser rett i kameraet.

    NATURFOTOGRAFERING

    Tips til naturfotografering

    Tips og teknikker for å ta naturfotograferingen din til nye høyder og for å få mest mulig ut av Canon-kameraet og -objektivene dine.

  • En leopard som hviler i skyggen.

    NATURFOTOGRAFERING

    Fra prisvinnere til proffer

    To vinnere av Young Wildlife Photographer of the Year forteller om hva tidlig suksess har betydd for dem.

  • NATURFOTOGRAFERING

    Dyrelivsbilder med Canon EOS 90D

    Se de utrolige dyrelivsbildene som Markus Varesvuo har tatt med Canon EOS 90D.

  • Et nærbilde av en brun hoppeedderkopp.

    MAKROFOTOGRAFERING

    Oppdag insektenes skjulte verden

    Se nærmere på det hemmelige livet til de bittesmå skapningene med råd fra Pierre Anquet.