NATURFOTOGRAFERING

Slik tar du spektakulære naturbilder med Canon-kameraet ditt

Ti innovative tips og teknikker for å ta naturfotograferingen din til nye høyder.
Canon Camera
Uforutsigbare dyr som beveger seg raskt, uregelmessig og uberegnelig, kan være noen av de mest utfordrende motivene å fotografere.

Men riktig kunnskap vil gjøre det enklere å ta bilder du kan være stolt av. Ikke ulikt sportsfotografering er det viktig å forberede seg godt, finne riktig posisjon, vite hva slags utstyr du trenger (og hvordan du bruker det) og forvente det uventede når man skal ta bilder av dyreliv.

Her er de 10 beste tipsene våre for flotte bilder av dyreliv.

1. Kjenn motivet ditt

En brunbjørn som står bak noen løvbusker, med fluer som fyller luften rundt.

Det kan være nyttig å lære hvordan dyr i oppfører seg i vill bevegelse, slik at du kan finne den beste måten å fotografere dem på. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objektiv ved 1/500 sek, f/5.6 og ISO 2500. © Markus Varesvuo

Det er svært viktig å ha kunnskap om leveforholdene og atferden til dyret du skal fotografere – det gir bedre bilder og sparer deg for tid ute i felten. Når du skal planlegge fotograferingen din, er det nyttig å vite hvilken tid på året en dyreart er aktiv. Flotte naturbilder blir sjeldent tatt uten kunnskap og planlegging.

2. Øvelse gjør mester

En svane som stiger opp av vannet med utstrakte vinger.

Naturfotografering krever tålmodighet og trening, men å vente på det perfekte øyeblikket kan gi utrolige resultater. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 600mm F4L IS USM-objektiv ved 1/1600 sek, f/4 og ISO800.

Det er ikke mye vits å være på riktig sted til riktig tid, hvis du ikke klarer å fange det som er foran deg. Det krever øvelse å fange inn et øyeblikk som varer en brøkdel av et sekund. For å lære deg å ta bilder av lettskremte dyr, må du prøve og feile til du finner teknikker som fungerer for deg.

Du kan for eksempel sette opp fuglematere i hagen din og ta bilder av fugler gjennom vinduet eller fra et provisorisk skjul ved hjelp av et zoomobjektiv med telefoto, for eksempel Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM eller Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Med et zoomobjektiv kan du justere brennvidden, for eksempel 400 mm rekkevidde for RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, slik at du kan zoome inn på selv de minste skapningene uten å forstyrre dem.

Du kan også ta med kameraet ditt til en park i nærheten eller et dyrereservat, slik at du får en bedre forståelse av dyrenes atferd. Jo mer du trener blikket ditt og reaksjonstiden din, desto bedre blir du gjøre det når du fotograferer i villmarken.

3. Gå nærme

Et nærbilde av et rødt øye og et mykt, fjærkledt hode på en tropisk fugl.

Det er vanligvis best å fokusere på øynene til et dyr, siden det er det punktet som seerens oppmerksomhet naturlig trekkes mot. Tatt med et Canon EOS 6D Mark II-kamera med et Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM-objektiv ved 164 mm, 1/160 sek, f/5.6 og ISO 400.

De fleste flotte naturbilder viser handlingen på nært hold. Hvis du kommer for nærme ville dyr, oppfører de seg ofte annerledes eller blir skremt bort. Det er viktig å bruke et objektiv med lang rekkevidde for å ta bilder som viser handlingen i detalj. Så kan du kan beskjære det endelige bildet for å komme enda nærmere.

AF-sporing for dyr på Canon EOS R5 og EOS R6 kan gjenkjenne hunder, katter og fugler og registrere enten motivets kropp, ansikt eller øye, noe som betyr at du kan ta sylskarpe bilder av dyr på farten.

4. Velg riktig objektiv

Et rødt ekorn som sitter på en gren høyt oppe i et tre.

Et langt teleobjektiv er uunnværlig for naturfotografering, der du må holde deg på respektfull avstand. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objektiv ved 200 mm, 1/320 sek, f/4 og ISO 5000. © Robert Marc Lehmann

Det lønner seg å velge objektiv med omhu. Nye RF 100-400mm F5.6-8 IS USM har et kraftig zoomområde som gir stor allsidighet. Hvis du vil ha enda større supertelefoto-rekkevidde på kameraer som Canon EOS RP, er Canon RF 600mm F11 IS STM og RF 800mm F11 IS STM flotte objektiver.

Hvis du har et Canon-kamera i APS-C-format og ønsker å starte i det små både når det gjelder størrelse og budsjett, bør du vurdere EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM til speilreflekskameraer eller EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM til speilløse kameraer som Canon EOS M50 Mark II.

Sensorene i APS-C-kameraer er mindre enn sensorene i fullformatkameraer. APS-C-kameraer fanger ikke opp hele bredden av bildet som det samme objektivet gjør i fullformatkameraer. Det brukes en beskjæringsfaktor på ca. 1,6 ganger, som gir effekten av å zoome inn på motivet, fordi motivet blir så mye større i rammen. Dette betyr at hvis du bruker et 200 mm objektiv på et APS-C-kamera, får du et synsfelt som tilsvarer et 320 mm objektiv på et fullformatkamera – med andre ord er den effektive brennvidden 1,6 ganger større.

5. Hold det stødig

En revevalp som står på en mosekledt haug.

Under naturfotografering har du ofte ikke tid til å sette opp et stativ. Bildestabilisering hjelper til med å sikre klare, håndholdte bilder, selv med lange telefoto- og makroobjektiver.

Kameraristing er et stort problem for skarpe bilder når du bruker telefotoobjektiver.

De aller fleste av Canons telefotoobjektiver har svært effektiv optisk bildestabilisering for å motvirke dette, noe som vanligvis tilsvarer rundt 3 til 5 trinn i eksponeringsverdi. Dette kan utgjøre en stor forskjell i håndholdt fotografering av dyr, der raske lukkerhastigheter kan være upraktiske i alt annet enn direkte sollys. Bildestabilisatoren med 5-trinn på Canon RF 600mm F11 IS STM bør gi konsekvent klarere bilder med en hastighet på 1/20 av et sekund i stedet for 1/640.

Bruk bildestabilisatoren til tele- og makrofotografering, særlig når du arbeider med håndholdt kamera. Hvis kamerat står på stativ, er det imidlertid ofte bedre å slå av bildestabilisatoren.

6. Hold fokus

En rovfugl som svever over himmelen.

Hvis du skjuler deg og ikke skremmer bort fugler og andre følsomme skapninger, kan du bruke tid på å øve på forskjellige avbildningsteknikkene for å utvikle ferdighetene dine. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objektiv ved 451 mm, 1/8000 sek, f/6.3 og ISO 4000. © Robert Marc Lehmann

Det er viktig å sørge for at motivet er skarpt i riktig område av naturbildene. De fleste av Canons speilløse EOS M- og EOS R-kameraer har et svært effektivt Dual Pixel AF-system som muliggjør rask autofokus for fasesøk rett på selve bildesensoren, og det dekker også det meste av bilderammen. Dual Pixel AF finnes også i de nyeste EOS-speilreflekskameraene og er tilgjengelig når du tar bilder i Live View-modus.

Prøv å holde fokus på den viktigste delen av motivet, som vanligvis er øynene. Canon EOS R5 og EOS R6 har en autofokusmodus for gjenkjenning av dyreøyne, som automatisk søker etter øyne i motivet og låser seg fast på dem. AI Servo-autofokusmodus følger kontinuerlig dyret i bevegelse, selv om det beveger seg svært raskt, for å sikre skarpe bilder. Prøv å ta en serie med bilder med kameraets raskeste opptaksinnstilling, for å fange det ultimate øyeblikket.

7. Hastigheten er viktig

En sebra som løper gjennom en eng.

Hvis du vil vite mer om å fange bevegelser i bildene dine, kan du ta en titt på våre beste tips for fotografering av bevegelse.

Å ha riktig lukkerhastighet er en viktig del av det å fange dyrelivet på sitt beste. Det logiske grepet ved fotografering av raske bevegelser er å øke lukkerhastigheten. Det kan imidlertid være lurt å skape litt uskarphet med en lavere lukkerhastighet, for eksempel på tuppene på fuglevingen for å gi en følelse av bevegelse.

Etter hvert som du blir flinkere med utstyret ditt, kan det være lurt å redusere lukkerhastigheten ytterligere, kanskje så langt ned som 1/10 sekund, og til og med bruke panoreringsteknikk som gir deg enda sterkere følelse av bevegelse.

Tommelfingerregelen er at du trenger en lukkerhastighet som er minst like rask som den motsvarende brennvidden i fullformat. Så hvis du bruker et 600 mm objektiv som Canon RF 600mm F11 IS STM, trenger du en lukkerhastighet på minst 1/600 sekund når bildestabilisering er av – på de fleste kameraer er dette 1/640.

8. Tenk på lyset: Få mest mulig ut av bakgrunnsbelysningen

En hjort som står i høyt gress.

Den «gylne timen» har et passende navn. Solen står lavt på himmelen den første timen etter soloppgang og den siste timen før solnedgang, noe som gir lyset en gyllen varme. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM-objektiv ved 400 mm, 1/1250 sek, f/8 og ISO1250. © Ben Hall

Du kan bedre bildene ved å velge riktige lysforhold når du fotograferer motivene dine. Med tanke på dyrenes atferdsmønstre bør du prøve å bruke sol tidlig om morgenen eller sent om kvelden for varmt, lavt lys, noe som gir fyldige farger og dype skygger.

9. Kontroller dybdeskarpheten

En hjort som stikker hodet over et teppe av bregner, som er uskarpe.

Selv om et teleobjektiv kanskje mangler en stor blenderåpning, kan du likevel bruke det for å gjøre bakgrunnen i bildene uskarpe, siden den lange brennvidden kan gi inntrykk av ganske liten dybdeskarphet, selv med en relativt smal blenderåpning. Dette er takket være telefotoobjektivenes evne til å komprimere avstand og å få uskarpe bakgrunner som er ute av fokus, nærmere motivet. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 100-400mm F5.6 IS USM-objektiv ved 400 mm, 1/60 sek, f/8 og ISO1250. © Ben Hall

Dette tipset er veldig viktig. I vanlig fotografering er det vanlig å bruke blenderprioritetsprogram (AV på kameraets funksjonshjul). På makroobjektiver er blenderåpningen, på grunn av de korte avstandene, satt ned til f/16, f/22 eller mer for å maksimere dybdeskarpheten og sørge for at hele bildet er i fokus.

Du kan forbedre naturfotograferingen din ved å bruke bokeh, som gjør motivet til fokuspunktet i bildet. Det kan imidlertid være lurt å unngå å gjøre bakgrunnen uskarp hvis du vil ta bilder av dyreliv i sitt naturlige miljø.

En lengre brennvidde kan gi en større uskarphet i bakgrunnen. Dette er grunnen til at telefotozoom kan brukes til å isolere et motiv og omdanne detaljer til en uskarp bakgrunn. Om du ønsker mer uskarphet og bedre bokeh, ta noen skritt tilbake og zoom inn med lengre brennvidde.

10. Ekstreme nærbilder

En brun hoppeedderkopp som sitter på en gren.

Makrofotografering av levende motiver kan være utfordrende, så du trenger riktig utstyr og massevis av tålmodighet for å ta virkelig enestående bilder. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-objektiv ved 1/250 sek, f/8 og ISO 500. © Pierre Anquet

Ved å sette opp en scene der motivet er plassert i sine naturlige omgivelser, kan du få et slående dyrebilde. Til dette trenger du et vidvinkelobjektiv. For mindre motiver, for eksempel fugler og insekter, er det mer virkningsfullt å ta ekstreme nærbilder, slik at motivet ikke går tapt i et bredt perspektiv. Dette krever et makroobjektiv. Selv om det ikke er et makroobjektiv, kan du bruke Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, som kan forstørre med 0,41x og har funksjoner for nærfokusering som kan gi bilder som ligger svært tett opptil makrobilder.

Mange av Canons nåværende makroobjektiver har «hybrid bildestabilisering», som korrigerer både x-y-forskyvning og det mer vanlige vinkelvibrasjon. Dette gjør at de er utmerkede til håndholdt fotografering av ekstreme nærbilder. Objektivene Canon RF 35mm F1.8 IS Macro STM og RF 85mm F2 Macro IS STM er førsteklasses eksempler på dette, med forstørrelsesfaktor på 0,5x for makrobilder med kortest mulig nærgrense.

Det fine med et makroobjektiv er at det lar deg skape bilder som vises noe større enn det vi normalt ser på skjerm eller på trykk. Du kan vise insekter som spektakulære monstre med store øyne, eller du kan vise intrikate detaljer som vanligvis ikke oppdages av menneskelige øyne.

Hvis du ser etter det rette objektivet til naturfotografering, kan du ta en titt på den fullstendige veiledningen vår.


Skrevet av Matthew Richards

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • A swan on a body of water glistening in golden light.

    NATURFOTOGRAFERING

    De beste objektivene for dyreliv

    Ta fantastiske bilder av ville dyr og fugler med disse fast- og zoomobjektivene.

  • En leopard som hviler i skyggen.

    NATURFOTOGRAFERING

    Fra prisvinnere til proffer

    To vinnere av Young Wildlife Photographer of the Year forteller om hva tidlig suksess har betydd for dem.

  • NATURFOTOGRAFERING

    Dyrelivsbilder med Canon EOS 90D

    Se de utrolige dyrelivsbildene som Markus Varesvuo har tatt med Canon EOS 90D.

  • Et nærbilde av en brun hoppeedderkopp.

    MAKROFOTOGRAFERING

    Oppdag insektenes skjulte verden

    Se nærmere på det hemmelige livet til de bittesmå skapningene med råd fra Pierre Anquet.