A plate of pea fritters garnished with peas and rocket leaves.

FOTOGRAFERING AV MAT

De beste Canon-objektivene til matfotografering for nybegynnere

Matfotografering er en givende måte å utforske nærbilder med Canon-kameraet på – og ikke bare fordi du kan spise motivet når du er ferdig med en økt. Ta deg tid til å style ingrediensene i bildet, kontrollere belysningen og finjustere innstillingene, så finner du ut at du kan ta delikate bilder av mat.

Det finnes for øvrig en del utstyr som kan hjelpe deg med å få best mulig kvalitet fra kameraet. Et stativ kan for eksempel være nyttig når du tar bilder av mat i lite lys, eller når du tar ekstreme nærbilder – selv om Canons utvalg av objektiver med bildestabiliseringsteknologi (IS) også vil være til stor hjelp i disse situasjonene. Ved å legge til en Speedlite-blits eller en annen form for kunstig belysning i utstyrslisten din kan du også få flere kreative muligheter.

Oppgradering av objektivet er imidlertid det som vil ha størst innvirkning på matfotograferingen. Mange objektiver lar deg fokusere nært nok til å forstørre små detaljer, men kun et ekte makroobjektiv gir deg en forstørrelse på minst 1x. Dette betyr at motivet tas opp på sensoren i 1 : 1-størrelse eller i sann størrelse når minimumsfokus er angitt på objektivet.

Utstyrt med et makroobjektiv fra Canon – eller det økende antallet standardobjektiver som har en separat makroposisjon på zoomringen for å muliggjøre nærfokusering – kan du avsløre de skjulte teksturene, de intrikate mønstrene og de subtile strukturene i maten som ellers kanskje ikke blir lagt merke til.

Her tar vi en titt på de beste alternativene for alle typer EOS-kameraer.

Med Canon-objektiver med bildestabilisering er det enklere å unngå kameraristing når du tar nærbilder uten stativ.

De beste Canon EF-s-objektivene for matfotografering

Best egnet for: APS-C speilreflekskameraer

Fungerer også med: EOS M-kameraer (med en M-adapter) og EOS R-systemkameraer (med en R-adapter)

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM
Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet har et innebygd Macro Lite LED-lys. Du kan slå på begge sider for å få klare detaljer eller bare halvparten av ringen for å få bedre skygger og teksturer.

Det videste makroobjektivet i EF-S-objektivserien er utformet for å matche proporsjonene til APS-C-sensorene og gir en sikt som tilsvarer et 56 mm f/2.8-objektiv på et fullformatskamera.

Den kan levere samme gjengivelse i samme størrelse som Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objektivet, men du må være mye nærmere for å oppnå dette med det kortere objektivet. Du kan kompensere for skygger som lages når du fotograferer fra kortere avstand, ved hjelp av et innebygd Macro Lite LED-lys i enden av objektivet som gjør at du kan lyse opp motivet og gir deg kreativ kontroll over hvordan maten er opplyst. Du kan aktivere begge sider av ringen samtidig, eller du kan bruke hver av sidene uavhengig av hverandre for å legge til skygge og skape dybde.

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet er lite og lett nok til å brukes med et håndholdt kamera og er det perfekte tillegget til kompakte digitale speilreflekskameraer som Canon EOS 250D og Canon EOS 850D. Objektivet har også en hybrid bildestabilisator som minimerer kameraristing som er mer vanlig ved nærbilder.

Det innebygde Macro Lite LED-lyset gjør det mulig å belyse selv de minste detaljene.

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Canons første EF-S-makroobjektiv som kan produsere bilder i naturtro størrelse, er et godt førstevalg for matfotografer. Den er liten, lett og svært skarp og har en stor maksimal blenderåpning som gjør det enklere å plassere motivet mellom en nydelig uklar bakgrunn og forgrunn.

Med en visningsvinkel som tilsvarer et 96 mm f/2.8-objektiv på et fullformatskamera, får du effektivt større rekkevidde med Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-objektivet, slik at du kan ta bilder som fyller hele rammen fra en lengre avstand. Dette betyr både at det er en mindre sjanse for at du vil kaste skygge over motivet, og at det er enklere å isolere de mest velsmakende matbitene på tallerkenen.

Objektivet har et raskt autofokussystem, men det er også mulig å rotere fokusringen manuelt for å finjustere skarpheten.

Det beste Canon EF-M-objektivet for matfotografering

Best egnet for: EOS M-systemkameraer

La fruktskiver, omfattende desserter og skinnende sauser komme til sin rett med dette kompakte makroobjektivet for kameraer i EOS M-serien fra Canon.

Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM

I tillegg til en gjengivelse på 1 : 1 kan dette kompakte makroobjektivet for de like kompakte speilløse EOS M-systemkameraene ta bilder i mer enn naturlig størrelse. Ved hjelp av Super Macro-modusen kan du oppnå 1,2x forstørrelse, noe som gjør at du kan utforske teksturen på en skorpe eller strukturene på en deilig frukt.

Med Super Macro-modus kan du komme så nært som 13 mm på motivet, men den sammenløpende utformingen på objektivrøret bidrar til å minimere skyggen som forårsakes av objektivet. Objektivet har også den samme LED Macro lite-teknologien som Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet, noe som gir deg kreativ kontroll over belysningen når du jobber med motiver på kloss hold.

I tillegg til UD-elementer (Ultra Low Dispersion) og asfæriske objektivelementer som sikrer høy bildekvalitet, har Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM-objektivet en hybrid bildestabilisator. Med en brennvidde som tilsvarer full bilderamme på ca. 45 mm, er det et flott objektiv å ta med seg når man utforsker matmarkeder og utendørs spisesteder, spesielt når det kombineres med et kamera som tilbyr utmerket autofokus med lite lys, for eksempel Canon EOS M6 Mark II.

De beste Canon EF-objektivene for matfotografering for begynnere

Best egnet for: fullformat speilreflekskameraer

Fungerer også med: APS-C-speilreflekskameraer, EOS M -systemkameraer (med en M-adapter) og EOS R-systemkameraer (med en R-adapter)

Den store blenderåpningen på Canon EF 50mm f/1.8 STM-objektivet gir deg muligheten til å få motivet i skarpt fokus.

Canon EF 50mm f/1.8 STM

I motsetning til de andre matfotograferingsobjektivene som anbefales her, har ikke Canon EF 50mm f/1.8 STM noen makrofunksjon. Men det lar deg fokusere så nært som 35 cm og har en standard visningsvinkel på et fullformatskamera, som gir bildene et naturlig utseende.

Objektivets store maksimale blenderåpning på f/1.8 slipper inn mye lys, noe som gjør det til et godt valg når du tar bilder på kafeer og i restauranter med svak belysning. Det gjør det også mulig for deg å fokusere selektivt på et lite område av matmotivet, mens bakgrunnen smelter sammen til en myk uskarphet.

Med STM-autofokusen (trinnmotor) fokuserer objektivet på motivet stille og raskt, slik at det er et godt valg hvis du vil ta videoopptak i tillegg til bilder. Hvis du foretrekker å fokusere nærbilder manuelt, kan du gjøre det med presisjon ved hjelp av den forstørrede Live View-skjermen på Canon-speilreflekskameraer som Canon EOS 850D og Canon EOS 4000D.

Med den nærmest lydløse STM-teknologien kan Canon EF 50mm f/1.8 STM-objektivet fokusere svært raskt.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Dette middels store makroobjektivet med telefoto har kanskje ikke den hybride bildestabilisatoren til det profesjonelle Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektivet, men det kan likevel gi knivskarpe resultater.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objektivet gir 1x forstørrelse når det fokuserer på dets nærmeste avstand, men den relativt lange brennvidden på 100 mm betyr at du ikke er nødt til å komme så tett på motivet som det du må med et kortere objektiv. Dette kan gjøre det enklere å plassere belysning, reflektorer og annet utstyr som kan være nødvendig for å gi liv til matmotivet.

Autofokusen er rask og nøyaktig takket være den ultrasoniske motoren (USM), og du kan forbedre AF-hastigheten ytterligere ved hjelp av fokusbegrensningsbryteren på objektivrøret.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objektivet er optisk overlegent og kan fange inn et stort utvalg av farger og fine detaljer. En blenderåpning med åtte blader skaper vakre, ufokuserte områder i bildet, mens Super Spectra-objektivbelegg reduserer refleksjoner inne i objektivet for høykontrastresultater.

Et objektiv med rask autofokus som gjør det mulig å ta sylskarpe bilder.

Det beste Canon RF-objektivet for matfotografering for begynnere

Best egnet for: EOS R-systemkameraer

Canon RF 35mm F1.8 IS STM er et flott og allsidig objektiv for matfotografering.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM er et allsidig makroobjektiv utformet for det fullformats speilløse systemkameraet Canon EOS R, og kan ta alt fra et vidvinkelbilde av et matmotiv på et bord og et nærbilde i halv naturlig størrelse.

Objektivet er lite og lett nok til å brukes uten stativ og har 5-trinns Dual Sensing IS-teknologi som hjelper deg med å få mest mulig ut av objektivets imponerende oppløsning.

Som med andre objektiver i Canons RF-serie har Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM en justerbar kontrollring foran på objektivrøret, som du kan tildele en viktig kamerakontroll som blenderåpning, ISO-innstilling eller eksponeringskompensasjon. Dette gjør at du enkelt og presist kan justere innstillingen ved å vri ringen raskt.

Prøv å bruke dette objektivet med Canon EOS RP for å dra nytte av kameraets fokuseringsfunksjon og dermed ta enda skarpere matbilder.

Skrevet av Marcus Hawkins

Beslektede artikler
A table display with cakes, meringue, iced donuts and pastries.

FOTOGRAFERING AV MAT

Mestre kunsten å fotografere mat

Fotograf og matblogger Lina Lomelino avslører sine beste tips til å få mest mulig ut av matfotograferingen.

A father and son flick through the pages of a recipe book together.

UTSKRIFTSTIPS

Skriv ut din egen oppskriftsbok

Natasha Amipour-Faridani om hvordan du fotograferer og skriver ut din egen oppskriftsbok.

A woman standing in front of shuttered windows touches a paper star hanging from the ceiling.

FOTOGRAFERING INNENDØRS

Tre ideer for kreative fotoseanser hjemme

Bli kjent med kameraet ditt, og finn ut hvordan du tar kinematiske portretter, makrobilder og intervallopptak.

Relaterte produkter

Beslektede artikler



La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker