MAKROFOTOGRAFERING

Kom nærmere med matfotografering

Oppdag og fang opp små, skjulte verdener i hverdagslige gjenstander med den imponerende klarheten til makroobjektiver fra Canon.
Et makronærbilde av to fruktpastiller, med et stort sukkerkorn som danner en dråpeformet fasong som overlapper de to søtsakene, tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Når man tenker på makrofotografering, kan mat ofte bli ofret til fordel for mer tradisjonelle motiver som insekter og blomster. Men matfotografering er utrolig tilgjengelig og har mange potensielle motiver innen rekkevidde i ditt eget hjem. I tillegg er du ikke avhengig av at været er bra, eller at motivet holder seg i ro, for å få bra resultater.

Men det betyr ikke at du bare kan knipse matpakka di og få bra bilder. En annen måte å tenke på matfotografering på, er å bruke et makroobjektiv for å komme helt tett på, noe som gir fantastiske, abstrakte bilder som kan fascinere seeren. Du kan også prøve teknikker som fokusstabling – som nå er enklere enn noensinne, takket være nyskapende funksjoner som finnes i noen av Canons nyeste kameraer, for eksempel Canon EOS R10.

Vi utfordret makrofotografen Matt Doogue til å prøve matfotografering. Han er mest vant til å ta makrobilder ute i felten, og har spesialisert seg på insekter, planter og sopp. Så det var derfor en spennende opplevelse å holde seg inne og fotografere motiver på kjøkkenet, noe som har ført til at han nå ser på makrofotografering på en helt ny måte.

Her forteller han om noe av det han oppdaget.

1. Se etter teksturer, former, farger og mønstre

Et makronærbilde av kanten av et salvieblad som viser alle detaljene i bladnervene, tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Ved å ta nærbilder av mat kunne Matt fange opp alle detaljene i bladnervene til et salvieblad. Tatt med et Canon EOS R10-kamera med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/60 sek., f/6.3 og ISO 400. © Matt Doogue

Et fargerikt makrobilde av et sukkergodteri i astrobelte-stil, tatt med en forstørrelse på 1:1 på et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Matt hadde aldri tenkt på å ta nærbilder av mat. «Jeg er alltid på utkikk etter en ny utfordring som gir inspirasjon til fotograferingen», sier han. «Jeg henter mye inspirasjon fra å fotografere andre makromotiver, så jeg tenkte: ‘Hvorfor ikke prøve mat?’»

Mat som fungerer spesielt godt til supernære makrobilder, er alt som har en tekstur, mønster, farge eller form som er ekstra interessant. «Alt som er dekket med sukker, ser fantastisk ut fordi sukkerkrystallene ligner på diamanter når du tar nærbilder av dem», sier Matt. «De meste av godteri har teksturer, humper og former som fungerer bra, i tillegg til at godteri ofte har levende farger – rødt, gult, rosa og grønt.

«Videre har grønnsaker som blomkål, kål og til og med løk interessant struktur. Jo mer naturlig produktet er, jo bedre symmetri får du, mens bearbeidede produkter som godteri kan gi bedre abstrakte resultater.»

2. Vurder belysningen

Et makronærbilde av et sukkergodteri som er belyst for å vise hullet i midten som svart, tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.
Et makronærbilde av et sukkergodteri som er belyst for å vise krystallene på siden av hullet, tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Belyst ovenfra

Belyst fra siden

For Matt spiller lyssettingen ofte en stor rolle i makroarbeidet, men mat skiller seg helt ut fra de vanlige motivene hans. «Jeg trengte ikke å spre lyset i nærheten av like mye som jeg ville gjort hvis det var noe blankt, for eksempel en bille», sier han.

Matt kjøpte en billig liten softboks til dette prosjektet, men du kan alltids prøve å lage din egen. Han brukte også LED-lys for å få frem elementene i motivet.

«Du kan også lage en serie der hvert bilde ser helt annerledes ut», legger Matt til. «På bildene av sukkergodteriet er det for eksempel en rund sirkel med et svart hull, men hvis jeg belyser det fra forskjellige vinkler hver gang, kan det se helt annerledes ut, selv om kameraet og objektivet er det samme.»

Hvis du ikke har noe belysning, kan du også bruke naturlig lys – spesielt hvis du kan ta bilder av mat i nærheten av et vindu og jobbe med dagslyset. Bruk av reflektor, til og med en som er hjemmelaget av kjøkkenfolie, kan også bidra til å kaste lys på motivet.

3. Velg riktig makroobjektiv til matfotografering

Et makronærbilde av en bringebær som viser de små stilkene på hver lille steinfrukt, tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Et nærbilde av et friskt bringebær tatt med full forstørrelse, belyst fra øverst til høyre og litt bakfra for å tilføre skygge og form. Dette var første gang Matt fotograferte med Canon EOS R10, og han var svært imponert over mulighetene. «Bildekvaliteten er fantastisk for et kamera til så lav pris», sier Matt. «Det er utrolig.» Tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/60 sec, f/7.1 og ISO 1250. © Matt Doogue

Selv om du kan ta bilder av mat med mange forskjellige typer objektiver, bør du se etter et objektiv merket med «makro» for å få de beste og mest detaljerte resultatene.

Det finnes alternativer som passer til mange ulike budsjetter og fotograferingsstiler. Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektivet er et fantastisk alternativ – det er lett og har nær fokuseringsavstand. Forstørrelsesforholdet er 0,5x, men du kan likevel ta detaljerte bilder, eller du kan trekke det litt tilbake for å vise mer kontekst hvis du vil. For de med et høyere budsjett som vil komme så nær som mulig, er RF 100mm F2.8L MACRO IS USM et utmerket valg, med 1,4x forstørrelse for abstrakte utenomjordiske bilder.

Se veiledningene våre til det beste nybegynnersettet for makrofotografering og de beste Canon-objektivene for matfotografering for å få flere råd. Du kan også bruke Canons praktiske objektivvelger, som tilpasser anbefalingene basert på kameraet ditt, sjangeren du vil ta bilder av, og hvilke funksjoner du liker best.

4. Prøv fokusstabling

Et makronærbilde av en vaffelkjeks, som viser hvor like luftboblene er, tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

En bit av en sjokoladetrukket vaffelkjeks som er fotografert med full forstørrelse, belyst øverst til høyre og litt bakfra for å gi skygge og kontrast, og med et stativ og fokusstabling i kameraet for å sikre at alle delene av bildet er i fokus. «Mat er veldig bra til å øve på fokusstabling», sier Matt. «Du kan eksperimentere hjemme for å se hvor mange stabler (bilder) du trenger for å få ønsket dybdeskarphet.» Tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/60 sek, f/7.1 og ISO 1250. © Matt Doogue

Et makronærbilde av en bakbelyst vaffelkjeks, noe som gir en glødende effekt gjennom luftboblene, tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

En annen bit vaffelkjeks – denne gangen fra baksiden for å gi et inntrykk av glødende ild, igjen ved å bruke fokusstabling i kameraet. «Fokusstabling med EOS R10 gjorde det mye enklere,» sier Matt. «Jeg stabler vanligvis manuelt, men med EOS R10 var det lett som en plett. Noe jeg vanligvis bruker mange timer på, kan jeg nå gjøre på et minutt.» Tatt på et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/320 sek, f/7.1 og ISO 320. © Matt Doogue

Fokusstabling er en teknikk der bilder som tas med ulike fokuspunkter, blir slått sammen. Du kan gjøre dette manuelt ved hjelp av verktøy som dybdekomponeringsverktøyet i Canons Digital Photo Professional-programvare (DPP), men på modeller som Canon EOS R10 og EOS R7 kan du gjøre alt i kameraet.

«Jeg kommer til å spare så mye tid», sier Matt. «Med EOS R10 kunne jeg ta en fokusstabel på 100 bilder på et minutt, og så ble bildet raskt behandlet for meg i kameraet. Da jeg prøvde denne teknikken tidligere, måtte jeg kjøpe en helt ny avansert datamaskin for å håndtere bildefilene og slå dem sammen i bilderedigeringsprogrammer. Nå kan jeg få EOS R10 til å lage en sammensetning og jobbe raskt med én enkelt bildefil, og det har virkelig inspirert meg til å prøve denne teknikken oftere.

«Og ikke bare det, men kameraet gir deg også enkeltbildene. Det er bra hvis du senere ikke vil ha en ‘full stabel’ – for eksempel hvis du vil ha en mykere forgrunn. Det at du får alle filene, gir deg friheten eller kreativiteten til å justere ting akkurat slik du vil.»

Alle EOS R-systemkameraer har også en funksjon for manuell fokuspeaking som bruker sterke farger til å markere områdene på bildet som er i fokus.

5. Utforsk ulike motiver

Et makronærbilde av sukkerkrystallene på overflaten til en fruktpastill, tatt med et Canon EOS R10-kamera med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Ved å se på et motiv gjennom et makroobjektiv kunne Matt verdsette den vakre strukturen. Fullt forstørret er overflaten på dette fruktgodteriet helt ugjenkjennelig. Tatt med et Canon EOS R10-kamera med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/60 sek., f/7.1 og ISO 250. © Matt Doogue

Et makronærbilde av tre fruktpastiller, der den midterste er belyst bakfra for at det skal se ut som det gløder, tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Dette bildet ble består av tre fruktpastiller, der de to på sidene overlapper den bakbelyste pastillen under. «Prøv makrofotografering på livløse motiver først», sier Matt. «Bli vant til belysningen og hvordan kameraet fungerer. Det er perfekt å prøve matfotografering hjemme.» Tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS STM-objektiv ved 1/60 sek., f/7.1 og ISO 250. © Matt Doogue

Hvis matfotografering er nytt for deg, kan det være vanskelig å roe ned og jobbe på en mer gjennomtenkt måte. Men det kan også åpne øynene dine for nye måter å se motivet på, og fungere som en mulighet til å lage nye typer bilder og utforske en mer oppmerksom side ved fotograferingen din.

«Jeg ble imponert av opplevelsen, særlig bildene av fruktpastiller», sier Matt. «Jeg ble oppslukt av matverdenen. Alle disse små tingene som du bare plukker med deg på butikken – du tar dem opp, legger dem i handlekurven, spiser dem, men du ser faktisk ikke på dem og setter ikke pris på kompleksiteten og designet, særlig når det gjelder naturlige produkter. Mye kunst er inspirert av naturen, og du ser hvorfor når du tar nærbilder og ser disse fantastiske designene og strukturene som kommer fra naturen.»

6. Lag spennende bilder

Et makronærbilde av en bit rødkål som er tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv.

«Jeg har aldri tenkt på mat som et motiv for makrofotografering, men det skal jeg absolutt gjøre nå», sier Matt. «Jeg ble helt satt ut av mønstrene, teksturene og den abstrakte kunsten man kan lage.» Tatt med et Canon EOS R10 med Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv ved 1/60 sek, f/7.1 og ISO 250. © Matt Doogue

Når lager abstrakte nærbilder, får du superkrefter – muligheten til å fengsle og skape spenning med bildene dine. Du kan til og med lage et eget spill med «matgjetting» med venner, familie eller følgere på sosiale medier.

«Jeg sendte bildet av fruktpastillen [header image] til to geologer», sier Matt. «Jeg spurte om de kunne fortelle meg hvilken stein de trodde det var. Flere av dem svarte at det var rosenkvarts. Det ble til og med en liten diskusjon om hva det var!

«Da jeg fotograferte kål, sa noen i familien at de aldri skulle spise det igjen på grunn av detaljene som ble avslørt på nært hold.»

Som med all kunst handler fotografering om å få seeren til å føle noe, enten det er overraskelse, sult eller, i dette tilfellet, vemmelse. Hvis det skaper sterke følelser, betyr det at det har oppnådd formålet.

Det at Matt prøvde matfotografering, har åpnet øynene hans for de kreative mulighetene. «Jeg skal absolutt ta med mer av de naturlige elementene og mer av symmetrien i planter, blader og blomster i bildene mine», sier han. «Jeg skal også ta en nærmere titt på sopp og lav, i tillegg til mønstrene på trær og bark. Hvis jeg kan få en fruktpastill til å se ut som et krystallmaleri, er jeg sikker på at jeg også kan gjøre noe fantastisk med de vanlige motivene mine.»

Matt holder også seminarer og kurs, så denne utfordringen har fått frem nye ideer. «Jeg har alltid anbefalt å kjøpe blomster til å øve hjemme, men nå kommer jeg til å anbefale mat, fordi jeg ble så forbløffet over hva jeg fikk se.»

Skrevet av Astrid Pitman

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • Et nærbilde av en øyenstikker på et gresstrå, tatt med et Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv.

    MAKROFOTOGRAFERING

    Det beste utstyret for å komme i gang med makrofotografering

    Velg kameraer, objektiver og tilbehør for å ta detaljerte makrobilder.

  • Et sort og hvitt nærbilde av en mor kysser en sovende baby hun holder på skulderen.

    MAKROFOTOGRAFERING

    Fokuser på detaljene med makro

    Fire oppfinnsomme tips for å komme i gang med makro ved å bruke vanlige ting til å lage ekstraordinære bilder.

  • En ferdigbehandlet stabel på 100 bilder som viser en påfuglfjær på nært hold, tatt av Matt Doogue ved hjelp av Canon EOS R10-kameraets innebygde funksjon for dybdekomposisjon med fokusbracketing.

    GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

    Fokusstabling for nybegynnere

    Fotografen Matt Doogue forklarer hvordan Canons verktøy for fokusstabling kan hjelpe deg med å ta makrobilder og landskapsbilder med skarp forgrunn og bakgrunn.

  • VIDEO

    Slik filmer du matvideoer av høy kvalitet som en proff

    «Jessie Bakes Cakes» har fått over 100 000 følgere på grunn av de imponerende matvideoene. Her forklarer hun hvordan man behersker matvideoer.