PORTRETTFOTOGRAFERING

Slik tar du enestående gruppeportretter

Fire Canon Ambassadors deler de beste tipsene sine for hvordan du tar alle slags gruppebilder, fra portretter av familier og brudefølger til idrettslag.
Et gruppeportrett av en brud og brudepikene hennes som poserer ved siden av en lagdelt bryllupskake.

Spesielle anledninger som bryllup, sportsarrangementer og familiefeiringer gir deg gylne muligheter til å ta gruppebilder av venner og familie som vil settes pris på i årevis.

Men det å ta et godt gruppebilde er en kunst – en vanskelig kunst. Når du håndterer flere personer samtidig, må du raskt kunne bestemme deg for hvor de skal stå og fortelle dem klart og tydelig hva du vil de skal gjøre. Det betyr at du allerede må ha lært deg det grunnleggende i gruppeportretter.

Noen råd er universelle. Uansett hva slags gruppebilde du tar, bør du sørge for at alle har et bra ansiktsuttrykk, at bildet er godt komponert og eksponert, og at bakgrunnen ikke er rotete eller distraherende.

Belysning er også alltid viktig. Hvis du for eksempel tar bilder utendørs på en solskinnsdag, bør du se etter et område med skygge, slik at motivene ikke myser mot kameraet.

Hvis du bruker et kamera med en elektronisk søker, for eksempel Canon EOS RP eller Canon EOS R6, kan du se gruppebildene samtidig som du tar dem og justerer eksponeringen, mens en vribar skjerm lar deg ta bilder fra forskjellige vinkler, hvilket er nyttig for både praktiske og kreative hensyn.

Når du tar bilder innendørs med naturlig lys, hjelper det veldig å bruke raske objektiver, for eksempel Canon RF 50mm F1.8 STM. Og hvis du tar bilder av en stor gruppe på et relativt lite område, får du tatt gode bilder med et Canon RF 16mm F2.8 STM-objektiv med ultravidvinkel.

Her får du de viktigste tipsene for å ta flotte gruppebilder, uansett situasjon, fra fire Canon Ambassadors som alle er svært erfarne fagpersoner på området.

1. Gruppeportretter for familier

Et svart/hvitt bilde av en familie på stranden. Faren løfter barnet sitt opp i luften, og alle tre er i silhuett mot solen.

«Å få familien til å gå eller løpe mot deg kan gi gruppebildet god dynamikk, og barn liker å løpe rundt», sier familiefotografen Helen Bartlett. «Eller gjør fotoseansen til en lek slik at det blir gøy!» Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS-1D X Mark III) med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 24 mm, 1/5000 sek, f/2,8 og ISO 200. © Helen Bartlett

Et svart-hvitt gruppeportrett av en familie som poserer utendørs, foreldrene sitter på huk og de to barna lener seg på skuldrene deres.

I dette bildet er foreldrene lengre ned i bildet enn barna. Dette er en komposisjonsteknikk som sikrer at alle ansiktene kommer på samme nivå. Tatt med et Canon EOS-1D X-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS-1D X Mark III) med et Canon EF 50mm f/1.2L USM-objektiv ved 1/100 sek, f/5 og ISO 1000. © Helen Bartlett

Som en av Storbritannias beste familiefotografer, er gruppefotografering en del av Helen Bartletts daglige arbeid. «Hvis det er mulig, er det lurt å arrangere folk slik at det blir en interessant komposisjon med varierende høyde og plassering for å få et balansert bilde», sier hun.

«Jeg anbefaler at du begynner med et bilde tatt med øynene mot kameraet, og så venter du mens scenen utfolder seg. Vanligvis er det beste bildet det man tar etter det formelle portrettet, idet familiemedlemmene snur seg mot hverandre og prater og ler.»

Hvis du tar bilder i en hage eller park, foreslår Helen at du grupperer motivene rundt ting i omgivelsene. Et nedfalt tre kan for eksempel vær en stilig rekvisitt som unge barn kan sitte på.

«Hvis du tar bilder innendørs, bør du tenke på lyset og helst få familien vendt mot vinduet for å få jevn belysning på alle ansiktene deres», fortsetter Helen. «Når du jobber i små omgivelser og tar bilder av små barn, kan foreldrene holde barna. Slik slipper man at barna løper avgårde, og alle får hodet på samme høydenivå.

«Hvis du plasserer familien i sofaen, kan de yngre barna sitte på fanget til foreldrene sine. Når det er eldre barn, kan de sitte på armlenene eller sofaryggen for å få en variert komposisjon.»

Til slutt, hvis du vil bruke den nyeste teknologien til å ta spontane familiebilder på arrangementer som barneselskapeller familiesammenkomster, kan Canon PowerShot PX være svaret. Det er et smart kamera som bruker bildegjenkjenningsteknologi og komponerer bilder automatisk, slik at du kan nyte arrangementet.

2. Gruppeportretter for bryllup

Et gruppeportrett av tre kvinner i fargerike, tradisjonelle indiske kjoler med henna og mange armbånd på armene, som står foran en blomsteroppsats.

Bryllupsfotograf Sanjay Jogias metode for å unngå det evige problemet med blinking i bildene er å først be gruppen om å lukke øynene. «Så sier jeg: 'Jeg kommer til å telle ned fra tre til én, og så åpne dere øynene.' Jeg tar tre bilder, omtrent et halvt sekund fra hverandre.» Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 24 mm, 1/1000 sek, f/3.5 og ISO 320. © Sanjay Jogia

En stor familiegruppe, formelt kledd og plassert i et rom med dempet belysning og gylne takdetaljer.

Sanjay bruker ikke stor blenderåpning på gruppebilder, da dette kan føre til at personer ikke er i fokus. «Vanligvis gjør jeg det trygt og enkelt, og går ikke lavere enn f/8 på gruppebilder, selv om det er utendørs og motivet står på én linje, fordi du da får med litt mer detaljer fra bakgrunnen», forklarer han. Tatt med et Canon EOS 5DS R-kamera med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 44 mm, 1/200 sek., f/8 og ISO 200. © Sanjay Jogia

Sanjay Jogia har tatt bryllupsbilder siden 2008, og har spesialisert seg på indisk bryllup og destinasjonsbryllup rundt om i verden. Selv om de fleste bryllup har profesjonelle fotografer som tar de offisielle bildene, har han råd til alle som ønsker å ta sine egne gruppebilder.

«For å unngå situasjoner med ujevn belysning anbefaler jeg at du plasserer gruppene dine i åpen skygge, for eksempel under et stort tre eller i skyggen av en bygning som også gir deg en fin bakgrunn», sier Sanjay. «Du stiller helst ikke folk opp mot veggen. Du vil som regel ha litt avstand mellom motivet og bakgrunnen, slik at fokuset blir på menneskene.»

Sanjay rammer inn gruppene sine slik at bildet hovedsakelig er fylt med mennesker, med noe luft rundt seg, samtidig som de unngår eventuelle forstyrrelser i bakgrunnen. Hvis bruden og brudgommen er i bildet, plasserer han dem i midten.

«Jeg poserer vanligvis bruden og brudgommen og endrer bare hvilke folk som er rundt dem», sier han. «Hvis det er en stående gruppe, prøver jeg å få dem på én linje, slik at jeg kan ha likt antall folk på begge sider, får dem til å snu seg mot brudeparet, og får dem til å stå tett sammen slik at de tar opp mindre plass.»

3. Gruppeportretter for lag

Et gruppeportrett av det australske cricket-laget iført gul og grønn drakt.

«Tenk på lyset», sier sjefssportsfotograf Marc Aspland. «Vi har en tendens til å ta lagbilder for raskt, men bare ved å se hvor det beste lyset er, får man så mye mer igjen for det. Jeg foretrekker alltid bakgrunnsbelysning over direkte sollys for jevn belysning.» © Marc Aspland

Marc Aspland er den ledende sportsfotografen i avisen The Times. Selv om mye av arbeidet hans fokuserer på å fange handlingen, tar han også gruppebilder. «Et jevnt, ryddig og presist lag er alltid bedre enn et tilfeldig gruppebilde», sier han.

Hvis du for eksempel tar bilder av et fotballag, anbefaler Marc at du plasserer laget på to rader, med den bakre raden stående og den fremre raden knelende med den ene hånden på kneet, eller med foldede armer. Lagkapteinen skal være midt på den bakerste raden, og laglederen skal stå ved siden av gruppen. Han anbefaler også lav kameravinkel, omtrent på høyde med hodene til de på fremste rad.

Et telefoto zoomobjektiv med vid til medium vinkel, for eksempel Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, får med hele laget på bildet samtidig som det lar deg være fleksibel med komposisjon. «Oppstillingen av laget bør matche nesten nøyaktig til størrelsen på søkeren i kameraet», fortsetter Marc. «Du trenger ikke superrask lukkerhastighet, men dybdeskarpheten er viktig for å sikre at begge radene er i fokus. En blenderåpning på f/5.6 eller f/8 gir god definisjon.»

Hvis noe distraherer de på bildet ditt, må du sørge for å få oppmerksomheten deres ved å rope eller vinke, slik at de ser direkte på deg. Marc legger til: «Du må også sørge for at ingen av dem lager kaninører bak hodet på sidekameraten sin!»

4. Gruppeportetter for mote

Et svart-hvitt gruppeportrett av tre unge kvinner som sitter på panseret til en bil foran en malerisk innsjø.

Dette bildet av motefotografen Julie Pike viser den norske popstjernen Aurora (sentrum) og de to søstrene hennes. «Jeg spurte spesifikt om vi kunne møtes i barndomshjemmet deres, siden det var et sted de ville føle seg vel», sier hun. Tatt med et Canon EOS-5D Mark III-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 24–105mm f/4L IS USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ved 105 mm, 1/400 sek., f/9 og ISO 500. © Julie Pike

Tre unge kvinner i sommerklær går gjennom en skog mens solen skinner gjennom trærne. En av kvinnene har hendene i været.

Julie sier at det er viktig å følge ordentlig med på motivene sine for å få gode bilder. «Vær mer bevisst på hvordan de beveger seg og hva de gjør», sier hun. «Prøv å få kontakt med dem i stedet for å bare være bak kameraet. Hvis ikke blir det avstand mellom deg og menneskene du fotograferer.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera med et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv ved 24 mm, 1/200 sek, f/7.1 og ISO 320. © Julie Pike

Julie Pike er en motefotograf som holder til i Oslo i Norge, og fotograferer drømmeaktige, spontane bilder for de meste kjente merkene og bladene. Hvis du vil fotografere en liten gruppe i forbindelse med mote eller livsstil, anbefaler hun at du velger et sted hvor alle er komfortable, for eksempel et hus eller en hage. Hun anbefaler også å bruke bare ett zoomobjektiv, så du ikke bruker tid på å bytte objektiver.

«På begynnelsen av fotoseansen bør du gå litt rundt med gruppen for å løse opp stemningen», sier hun. «Jeg begynner alltid fotoseansen med å snakke med folk. Jeg vil heller snakke med dem i 15 minutter og ta bilder i 5 minutter enn omvendt. Alltid ha kameraet klart. Når alle slapper av, kan du begynne å ta noen bilder.»

Hvis du fotograferer, for eksempel 3 modeller, og du vil ha alle i fokus, anbefaler Julie at du tar bilder ved f/8 eller f/11, med en lukkerhastighet på minst 1/250 sek hvis modellene beveger seg. Når du tar bilder i lite lys, kan du bruke kameraer som Canon EOS RP eller Canon EOS R6 til å fotografere med høyere ISO-innstillinger uten å måtte bruke blits. «Kameraer er blitt så gode nå at bildene fremdeles ser bra ut selv om du skrur ISO-en kjempehøyt opp.», sier hun.

Julies fotograferingsstil for motebilder innebærer at hun ber modellene bevege seg som om de blir filmet, altså skal de ikke vente på neste bilde. «De skal ikke se på kameraet hele tiden», sier hun. «Jeg vil heller bare be dem se på meg når jeg vil at de skal det. Jeg vil at de skal glemme kameraet.»

På ditt neste arrangement sammen med familie eller venner, sørg for å samle alle rundt for å ta et klart og slående gruppeportrett.

Skrevet av David Clark

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • FESTFOTOGRAFERING

    De beste tipsene for gode festbilder

    Ta utrolige festbilder med disse enkle tipsene og teknikkene.

  • PORTRETTFOTOGRAFERING

    Slik får du perfekte hudtoner i portretter

    Mestre den snedige kunsten å forevige naturlige hudtoner, med motefotograf Jade Keshia Gordon.

  • PORTRETTFOTOGRAFERING

    Tips til portrettfotografering

    Forbedre portrettfotograferingsevnene din med disse tipsene og teknikkene.

  • FAMILIEFOTOGRAFERING

    Ta bedre julebilder i år enn i fjor

    Fotografen Lena Petrova forteller hvordan du kan forbedre julebildene.