MAKROFOTOGRAFERING

Gå deg vill i detaljene: 4 teknikker for å ta makrobilder hjemme

Hjemmet ditt er fullt av lett tilgjengelige muligheter for kreative nærbilder. Bli inspirert av detaljene i stuen, på kjøkkenet eller i vinduskarmen.
Et sort og hvitt nærbilde av en mor kysser en sovende baby hun holder på skulderen.

Nærbilder er en flott måte å bli kreativ på med det du har hjemme. Uansett om det er rynker i håndflatene til en nyfødt, intrikate detaljer på bladene eller kronbladene til potteplanter eller såpebobler i kjøkkenvasken. Å oppdage de små tingene du kanskje har oversett, kan gi deg glede, inspirasjon og endeløse nye perspektiver å fotografere.

Det morsomme med nærbilder eller makrofotografering er at det ikke har noen begrensninger – du kan finne fantastiske motiver i alle rom i huset. Uansett hva slags kamera du har hjemme, kan du komme deg nærmere og utforske fascinerende detaljer. Et standard zoomobjektiv (eller settobjektiv), eller til og med et kompaktkamera, kan gi vakre bilder. Her deler seks fotografer noen av de små, men fengslende tingene de har fotografert hjemme, og avslører hva som inspirerte dem til å ta en nærmere titt.

1. Zoom inn på dine nærmeste

Et nærbilde av hodet til en baby som ligger på ryggen.

Her har fotografen Kate Gray plassert en nyfødt på en seng i nærheten av et vindu for å dra nytte av den naturlige lyskilden. «Dette er et godt utgangspunkt for å få både høye og lave vinkler, i tillegg til at babyen har det godt og komfortabelt», forklarer hun. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III (nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV) med et EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/320 sek, f/2.8 og ISO 500. © Kate Gray Photography

«Det var bildene jeg tok av mine egne barn da de var babyer som inspirerte meg til å ta nærbilder for andre familier», sier familiefotografen Kate Gray. «Jeg vet at uten disse bildene ville jeg ikke husket de perfekte små linjene på datteren min sine lubne fingre, eller måten huden rundt sønnen min sine øyne rynket seg med hans første tannløse smil.»

Selv om et eget makroobjektiv er ideelt for nærbilder, kan du også oppnå flotte resultater med et standard zoom- eller til og med et fastobjektiv. Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektivet kan for eksempel fokusere så nært som 25 cm, noe som betyr at det fanger opp de minste detaljene på en perfekt måte.

De fleste dedikerte makroobjektiver har en brennvidde for telefoto som er perfekt for å isolere hvert element, og hvis du bruker et zoomobjektiv, er det bare å huske å zoome inn. Deretter setter du blenderåpningen til f/5.6 eller raskere hvis det er mulig, og bruker bildestabilisering for å fjerne risikoen for kameraristing. Til slutt kan du ramme inn bildet og prøve å komme så nær motivet som du kan. Du mister fokus hvis du nærmer deg objektivets minimumsavstand for fokus, så det kan hende at du må bevege deg forsiktig frem og tilbake for å få plasseringen helt rett.

2. Fang inn naturens intrikate detaljer

Et svært forstørret bilde av et snøfnugg med intrikate detaljer på svart, loddent materiale.

«Med f/8 prioriterte jeg blenderåpningen siden den måtte være smal, noe som gjorde det mulig for mer av snøfnugget å være i fokus», sier fotografen Jamie Spensley. «Jeg balanserte deretter innstillingene mine slik at det var et nesten svart bilde i naturlig lys ved å stille inn ISO-innstillingen min på 200 og lukkerhastigheten på 1/100 sek. Deretter tok jeg noen referansebilder med forskjellige blitsstyrker for å se hva som fungerte best for å vise bildet mitt pent.» Tatt med et Canon EOS 80D med et Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objektiv. © Jamie Spensley

Et nærbilde av en brønnkarseplante med en vanndråpe på.

«Jeg har alltid lagt merke til de små tingene, så makrofotografering ble naturligvis favoritten min», sier fotografen Agi Wojcik. «Våren 2020 begynte jeg å plante mine egne urter og grønnsaker, og jeg la merke til hvor vakre de grønne bladene var etter at jeg vannet dem. Jeg ønsket å fange solskinnet på vanndråpen fordi jeg visste at den ikke ville bli liggende lenge på bladet.» Tatt med et Canon EOS RP med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/250 sek, f/8 og ISO 800. © Agi Wojcik

Makro kan avsløre usynlige naturlige skatter, fra det labyrintaktige mønsteret på baksiden av et blad til den unike kompleksiteten til et perfekt snøfnugg. Når du tar nærbilder, får du muligheter til å fange naturens skjønnhet overalt, inkludert i vinduskarmen din på en kald og regntung dag.

En svart jakke var den eneste bakgrunnen Jamie Spensley trengte for å få frem de fascinerende detaljene i et hvitt snøfnugg. Han oppnådde den særegne, myke belysningen ved hjelp av en makrospreder. «Det er en kjegle av hvitt materiale som passer rundt fronten av objektivet. Så er det en tunnel med reflekterende materiale festet til blitsen, slik at lyset når frem til kjeglen. Sluttresultatet er veldig mykt lys, perfekt for makro.»

EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM- og EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM-objektivene har et innebygd Macro Lite som gjør at fotografer kan komme nærmere uten skygger. Dette gir deg flere måter å være kreativ med lys på når du tar nærbilder.

Fotografen Agi Wojcik brukte modusen Close-up Scene til å fotografere brønnkarse i leiligheten sin. «På denne måten trengte jeg ikke å bekymre meg for innstillingene og kunne i stedet konsentrere meg om å sørge for at fokusen var riktig. Jeg brukte også Spot-AF og et veldig praktisk forstørrelsesalternativ i Live View-modus. Etter at jeg så hvor bra bildet var, ble jeg inspirert til å plukke opp kameraet og utforske andre motiver rundt meg i hjemmet.»

3. Finn det ekstraordinære i det ordinære

Et makrofotografi av en blyant som tegner en linje på papir.

«Jeg satte ISO-innstillingen relativt lavt, siden det var nok lys», sier fotograf Lucas Piltz. «Blenderåpningen var f/7.1, så det var store områder med skarphet, mens lukkerhastigheten var satt til 1/100 sek.» Tatt med et Canon EOS 250D ved 1/100 sek, f/7.1 og ISO 800. © Lucas Piltz

For mange kunstnere starter det hele med en enkel blyant, og ved å fotografere på nært hold fant fotografen Lucas Piltz en måte å feire og omfavne hans kreative side på.

Lucas valgte å ta en bildesekvens for å oppnå større dybdeskarphet enn det som normalt ville vært mulig. «Jeg brukte et stativ for å unngå risting», sier han, «og fokuserte manuelt fordi jeg har mer kontroll og lærer mer på den måten. Jeg begynte fra det fremste fokusområdet og stablet meg helt frem til det bakerste.» Med bilde innrammet fotograferte Lucas 40 versjoner av blyanten, alle med forskjellige fokuspunkter, før han slo dem sammen.

Denne teknikken kalles fokusstabling, og du kan gjøre det ved å slå sammen et sett med bilder med ulike fokuspunkter i Canons Digital Photo Professional-programvare.

4. Finn et abstrakt perspektiv på hverdagslige ting

Et makrobilde av olje i vann som danner runde dråper som er farget lilla.

Andrea Hunt bruker enkle ingredienser som olje og vann til å lage et surrealistisk utseende i de abstrakte bildene. Å variere mengden olje og plassere forskjellige, fargerike objekter under brettet med vann, gir deg uendelige unike mønstre og motiver. Tatt med et Canon EOS 7D Mark II med et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/100 sek., f/10 og ISO 1250. © Andrea Hunt

Et nærbilde av oppvaskmiddel med gule bobler.

Tibo Tuypens omfavner geometriens kraft for å sette seerens fantasi i sving. «Jeg brukte Canon EOS 7D Mark II-kameraet og EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-objektivet sammen med en Speedlite-blits», sier han. «Jeg kan trygt holde meg til ISO 100 med en lukkerhastighet på 1/400 sek og en blenderåpning på f/2.8 for å gjøre bakgrunnen fin og uklar.» © Tibo Tuypens

«Som en travel helsearbeider bruker jeg fotograferingen min som et verktøy for å holde meg glad og avslappet på fritiden», forklarer makrofotografen Andrea Hunt. «Makrofotografering avslører detaljer som sjelden blir sett, og mye kreativitet kan oppnås innenfor husets fire vegger, og i hagen.»

Hvis du vil gjenskape Andrea sine surrealistiske bilder, trenger du en bakeform i glass, løftet opp fra gulvet i hvert hjørne og fylt med vann. Fyll deretter på med olje – gradvis, slik at du kan eksperimentere med forskjellige mengder. Hvis du vil legge til iøynefallende farge på oljen, plasserer Andrea en smarttelefon eller nettbrett under formen med en fargerik skjerm, men du kan også bruke farget papir eller tapet.

Når du tar bilde av olje, er det enklest å fokusere manuelt og ta bilder i program for blenderprioritet (Av). «Når jeg tar bilder med f/10, får jeg nok dybdeskarphet til å dekke et oljelag uten å nå bunnen av glassformen», sier Andrea.

Du kan bruke samme teknikk for å gjøre husarbeidet lettere. Fotografen Tibo Tuypens fant ut at oppvaskmiddel kan produsere vakre, geometriske former ved ganske enkelt å legge noen dråper på grunt vann i en bakeform.

Til bakgrunnen liker Tibo å bruke fargede ark. «Deretter bruker jeg en blits for å reflektere fargene gjennom vannet», sier han. «Dette fungerer bra når du skal kombinere farger og skape graderinger.»

Hvis du vil lage bobler, tar du bare et sugerør og blåser i vannet – og deretter kan du ta bilder. «Uansett hva du plasserer foran objektivet, er det alltid en lekeplass av former, teksturer og lys», sier Tibo.

Skrevet av Phil Hall

Relaterte produkter

Relaterte artikler