MAKROFOTOGRAFERING

Slik tar du utrolige makrobilder av bier

Tre profesjonelle insektfotografer deler tipsene sine for å lokke bier til hagen din, slik at du kan ta nærbilder av dem.
Et nærbilde av en bie som spiser på lilla hyasinter, tatt av naturfotojournalist Christian Ziegler med et Canon EOS-1D X Mark III-kamera.

Bier er utrolige skapninger. Bortsett fra å være både søte og vakre, er de også viktige for planetens biologiske mangfold. Bier bestøver planter og avlinger som holder liv i mennesker og dyr, men de er dessverre truet.

«De siste 20 årene har mange flere biearter stått i fare for å bli utryddet» sier naturfotojournalist og Canon Ambassador Christian Ziegler. Han mener det er ekstremt viktig at han og andre fotograferer bier for å vise hvor vakre og viktige de er, og for å øke bevisstheten rundt tilstanden deres.

Men hvordan kan du fotografere bier selv? Det er ikke enkelt, men med den riktige hjelpen er det mulig – selv for nybegynnere. Her deler Christian og naturmakrofotografene Matt Doogue og Ingo Arndt tipsene sine for å skape et insektvennlig miljø og ta vakre nærbilder av bier.

1. Lag en bievennlig hage

Et nærbilde av en bie på en hagtornblomst, tatt av naturfotojournalist Christian Ziegler med et Canon EOS-1D X Mark III-kamera.

Velg naturlig hjemmehørende planter til potter og kanter. Disse gir deg de beste sjansene til å tiltrekke deg bier på lang sikt. «Naturlig hjemmehørende planter sprer seg og vokser på de riktige stedene, og de er sterkere enn andre planter», sier naturfotograf Ingo Arndt. Tatt med et Canon EOS-1D X Mark III-kamera med Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/200 sek, f/22 og ISO 1250. © Christian Ziegler

Et biehotell laget ved å bore hull i pinner og tre, tatt av naturfotojournalist Christian Ziegler med et Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objektiv.

Du kan sette opp et biehotell for å tiltrekke deg bier som ikke holder til i bikube. Dette er ganske enkelt en trekasse med hull som ligner boligene biene lager til seg selv. © Christian Ziegler

Du trenger ikke å reise langt for å fotografere bier. Hvis du gjør hagen din så bievennlig som mulig, vil de komme til deg og gi deg mange muligheter til å ta fantastiske bilder. Det du gjør for å tiltrekke deg biene, bidrar også til å de får det bra.

«Mitt tips for å skape en bievennlig hage er å dyrke naturlig hjemmehørende planter med mye pollen og nektar», sier Christian. «Planter som lavendel og salvie tiltrekker seg bier ettersom de blomstrer lenger. Og ikke klipp plenen – selv et lite overgrodd område er et fantastisk habitat for bier.»

Matt sier at naturlig hjemmehørende blomster er det biene har spist på i årevis. «Les deg opp», fortsetter han. «Finn ut hva motivet ditt liker å spise, hvor det liker å være og hvilke planter det bestøver.»

«Biehoteller er ypperlige», legger han til. «Du kan kjøpe dem i butikker eller lage dem selv ved å bore hull i en bit med tre.»

2. Hold avstand

Sørg for at du er trygg. Det er viktig å respektere biene og holde seg på avstand når du fotograferer dem i sine naturlige omgivelser – de kan nemlig stikke deg. «Bier flyr vekk når du kommer for nær, men det kan være farlig å fotografere i nærheten av bikuben», forklarer Ingo.

Den enkleste måten å holde avstand på er ved hjelp av et teleobjektiv. Objektiver med lengre brennvidde, som Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, eller zoomobjektiver med telefotorekkevidde, som Canon RF-S 18–150mm F3.5-6.3 IS STM og Canon RF-S 55–210mm F5-7.1 IS STM, gjør det mulig å fotografere biene uten å komme for nær.

Canon Camera Connect-appen er også et nyttig verktøy som gjør det mulig å betjene kameraet på avstand.

Les kjøpsveiledningen vår for å finne ut mer om det beste startsettet for makrofotografering.

3. Ta bilder på riktig tidspunkt

Et nærbilde av en bie på en gul blomst med hodet dekket av pollen, tatt av makrofotograf Matt Doogue med et Canon EOS 6D-kamera.

Biene beveger seg raskere når det er varmt, slik at det er vanskeligere å fotografere dem. Tatt med et Canon EOS 6D-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS 6D Mark II) og et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/125 sek, f/9 og ISO 160. © Matt Doogue

Den gylne timen – rett etter soloppgang og rett før solnedgang når den lave solen skaper vakkert varmt lys og lange skygger – er perfekt for biefotografering. Da er også biene langsommere og roligere, slik at det er enklere å fotografere dem. «Bier er mest aktive når det er varmt», forklarer Ingo. «Midt på dagen er det også skarpt lys og skarpe kontraster, noe som vanligvis er ugunstig for fotografering. Mine foretrukne tidspunkter er én time etter soloppgang og én time før solnedgang.»

Hvis du går ut enda tidligere, kan det hende at biene fremdeles sover. «Enkelte bier sover på planter», sier Matt. «De biter seg fast i enden og beveger seg ikke, og er derfor flotte motiver når du skal øve deg og bruke fokusstabling [se nedenfor]. Humler finner du for eksempel ofte på svineblommer tidlig om morgenen. De varmer seg opp og beveger seg lite, så dette er et perfekt tidspunkt for å prøve seg på makrofotografering.»

4. Se etter farger og teksturer

Et nærbilde av en bie som står bøyd over pollenbæreren på en rød blomst, tatt av makrofotograf Matt Doogue med et Canon EOS 6D-kamera.

«Når du tar brede bilder, kan du prøve å få med litt av omgivelsene for å gi seeren en følelse av hvor bildet ble tatt – i en skog eller et blomsterbed», sier Matt. Tatt med et Canon EOS 6D-kamera og et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/160 sek, f/9 og ISO 320. © Matt Doogue

Et nærbilde av en honningbie som dypper hodet i vokskake, tatt av makrofotograf Matt Doogue med et Canon EOS 6D-kamera.

Formen og teksturen på vokskake danner en interessant bakgrunn når du fotograferer honningbier på jobb. Tatt med et Canon EOS 6D-kamera og et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/40 sek, f/10 og ISO 320. © Matt Doogue

Som med alle typer fotografering bør du se etter elementer som får bildene dine til å skille seg ut. Planteteksturer og de geometriske formene på insektøyne er helt perfekt, og Matt anbefaler å se etter sterke farger som rødt, lilla og blått. Tenk på farger når du skal bestemme deg for hvilke bievennlige planter du skal dyrke, eller bruk en farget bakgrunn i hagen eller på balkongen. slik at det blir enklere å fotografere insektene i aksjon.

Christian ser etter interessante mønstre, teksturer og lys. «Men jeg lar meg styre av insektenes atferd», legger han til.

«Atferd er et flott motiv», sier Matt. «Det er det som skaper bildet. Du kan ta et portrettbilde av en maur, noe som er flott, eller du kan fotografere mauren mens den bærer en annen død maur eller frakter mat til tuen, noe som forvandler bildet fullstendig. Det endrer måten vi betrakter bildet, på og gjør oss mer interesserte.»

5. Fotografer bier som flyr

Et nærbilde av en orkidébie som flyr mot en gul orkidé, tatt av naturfotojournalist Christian Ziegler med et Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv.

Objektiver med bildestabilisering bidrar til å holde bildene stødige når du følger en bie og fotograferer på frihånd. Tatt med et Canon EOS 5D-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV) og et Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ved 1/80 sek, f/16 og ISO 400. © Christian Ziegler

Noen av de mest slående biebildene viser insektene mens de flyr, men det kan være vanskelig å fotografere dette siden de beveger seg så raskt. «Du må være rask og bruke svært høye lukkerhastigheter for å fryse bevegelsen», forklarer Ingo.

Både Ingo og Matt anbefaler å låse fokus på et område bien sannsynligvis vil passere, for eksempel en blomst. «Forhåndsfokuser på et område med manuell fokus (MF), og vent», sier Matt.

Hvis du skal fotografere flyvende bier uten blits, anbefaler Christian å bruke lukkerprioritetsmodus (Tv) og angi en hastighet på minst 1/500 sek. Han anbefaler også å angi en høy lukkerhastighet når du fotograferer med manuell innstilling (M), og deretter justere ISO-verdien for å balansere eksponeringen. «Når du ikke bruker blits, er ISO løsningen», sier han. «Uten blits kan du gå til ISO 8000. Jeg har til og med brukt ISO 25 600, og det fungerer bra.»

6. Eksperimenter med manuell fokus

Et nærbilde av en flyvende bie mot en gul bakgrunn, tatt av naturfotojournalist Christian Ziegler.

Ingo anbefaler å eksperimentere for å ta interessante bilder. «Prøv forskjellige ting, spesielt når du lærer. Noen ganger får du fine resultater», sier han. Du kan prøve lang eksponering i stedet for å fryse alt, eller prøve å følge et flyvende insekt med lavere lukkerhastighet.» Tatt med et Canon EOS R3-kamera og et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/200 sek, f/16 og ISO 1000. © Christian Ziegler

Et nærbilde av en rekke bier mellom bikaker i en bikube, tatt med et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv av makrofotograf Ingo Arndt.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM har et ekte forstørrelsesforhold på 1 : 1, noe som betyr at motivet ditt ser ut til å være i naturlig størrelse i sensoren på kameraet. RF-ekvivalenten, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektivet, går hele veien til 1.4x forstørrelse. Tatt med et Canon EOS 5DS R-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV) og et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/200 sek, f/16 og ISO 250. © Ingo Arndt

Matt, Christian og Ingo anbefaler å eksperimentere med manuell fokusering. «Det er bedre å fastslå nøyaktig hvor fokuset er på insektet», sier Ingo. Han anbefaler å bruke fastsatt manuell fokus, slik at du kan reagere raskere på bevegelsene til insektet. «Du må som regel være veldig rask», fortsetter han. «Jeg justerer fokus på forhånd og finner riktig avstand. Deretter går jeg til biene og beveger hodet frem og tilbake for å finne fokus. Jeg beveger alltid meg selv eller kameraet i stedet for å justere fokus på objektivet. Det går mye raskere.»

Fokuspeaking fremhever fokalplanet og gjør det enklere å sjekke fokus. Du kan også bruke sanntidsvisning til å zoome inn på et bilde og sjekke fokus mens du komponerer. «Dette er en ypperlig metode for å sikre at motivet er i fokus», sier Matt. «Dobbeltsjekk alltid, spesielt når du fotograferer med manuell fokus.»

Med Canon Camera Connect-appen kan du justere manuell fokus på objektivet fra en smarttelefon.

7. Bruk spredt blits

Et nærbilde av en bie på et trebord som reflekteres i vann, tatt av naturfotojournalist Christian Ziegler med et Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objektiv.

Ingo anbefaler å bruke tradisjonelle Speedlite-blitser og spre lyset med en softboks for å vise refleksjoner i insektøyne. «Du kan bruke en ringblits, men det ser unaturlig ut når ringen reflekteres i store insektøyne», forklarer han. «Refleksjonen av solen ville bare vært en liten prikk.» Christian bruker også denne taktikken når han tar bilder. Tatt med et Canon EOS R3-kamera og et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/320 sek, f/14 og ISO 320. © Christian Ziegler

Med stor forstørring er det vanskelig å få bred nok dybdeskarphet til at hele insektøyet er helt i fokus. Den beste løsningen er kunstig belysning, for eksempel blits, som gir tilstrekkelig eksponering når du bruker en liten blenderåpning for å få bred dybdeskarphet, høy nok lukkerhastighet til at du unngår uskarphet, og lav ISO-verdi for å få et renest mulig bilde.

Blits påvirker også fargene på bildene og effekten de har. «Når du skal vise insektøyne, er det mye bedre å bruke kunstig lys i stedet for naturlig lys», forklarer Ingo. «Noen ganger er de skinnende eller regnbuefargede. Når du bruker blits, får du flere farger i bildet.»

Ingo anbefaler også at blitslyset kommer ovenfra for å etterligne lyset fra solen. «Hvis du tar bilder i liggende retning, kan du la blitsen være på kameraet. I stående retning kan du holde blitsen i hånden over kameraet», sier han.

Du kan også plassere blitsen på siden slik at den kaster laterale skygger på motivet og gir bildet et kreativt preg. Uansett oppsett anbefaler Matt å spre lyset fra blitsen. «Hvis du ikke gjør det, får du et skarpt lys», sier han. «Vi ønsker at lyset skal være behagelig. Når lyset spres, fjernes det harde bortfallet mellom lys og skygge.»

Mange Canon Speedlite-blitser leveres med diffusør som gjør lyset mykere, men du kan lage din egen ved å plassere et hvitt papirark foran blitsen.

8. Prøv fokusstabling

Et nærbilde av en bie som sitter på en rosa blomst, og ser rett mot kameraet, med grunn dybdeskarphet. Tatt av makrofotograf Matt Doogue.

Dybdeskarphet gjør det mulig å kontrollere hvor mye av et bilde som er i skarp fokus – og hvor mye som er uskarpt – og er et av de viktigste kreative verktøyene for fotografer, spesielt ved makrofotografering. Tatt med et Canon EOS 6D-kamera og et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/180 sek, f/4 og ISO 100. © Matt Doogue

Du kan også kontrollere dybdeskarpheten ved å bruke fokusstabling, men dette fungerer bare for stillestående motiver, for eksempel bier som sover.

«Du kan kompensere for mangelen på lys ved å åpne blenderåpningen og stable bildene dine», forklarer Matt. Fokusstabling går ut på at kameraet tar en serie med bilder og flytter brennpunktet for hvert bilde, slik at du kan legge inn deler som er i fokus. På denne måten kan du bruke høye lukkerhastigheter og store blenderåpninger, samtidig som du har et bredt fokalplan, uten at du trenger blits eller høy ISO-verdi.

Canon EOS R10, EOS R8 og EOS R7 har fokusstabling og dybdekomposisjon som legger sammen bildene med fokusstabling, slik at det endelige bildet produseres helt og holdent på kameraet.

Et nærbilde av en bie på vokskake, tatt av makrofotograf Matt Doogue med et Canon EOS 6D-kamera.

Ypperligere makrobilder krever flere års erfaring, ferdigheter og innsats. Matt har mer enn ti års erfaring på området, og nå bruker han plattformen sin til å sette fokus på miljøvern. Tatt med et Canon EOS 6D-kamera og et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/40 sek, f/11 og ISO 320. © Matt Doogue

Selv om de første bildene dine ikke ser like imponerende ut som bildene i denne artikkelen, må du ikke miste motet. Husk at det tar tid å mestre alle typer fotografering. Det som er viktig, er at du er kreativ, utvikler ferdighetene dine og tar bilder du er fornøyd med.

«Det er vanskelig å ikke å sammenligne bildene sine med andres fantastiske bilder, spesielt i sosiale medier», innrømmer Matt. «Men hvis du fortsetter å jobbe, øve og utfordre deg selv, vil du ende opp med noen suverene bilder.»



Skrevet av Peter Wolinski

Related Products

Relaterte artikler