Forskjellen et portrettobjektiv kan utgjøre

Et spesialobjektiv kan hjelpe deg med å løfte portrettbildene dine til et nytt nivå, enten du tar headshot-bilder som fyller hele bilderammen, eller gateportretter med vidvinkel.
Photographer Corinne Cumming showing an image on the back of the Canon EOS R6 Mark III to the members of a band she is photographing in a studio.

De fleste EOS-kameraer leveres med et objektiv for generell bruk som fungerer for de fleste typer fotografering. Hvis du skal løfte fotograferingen din til et nytt nivå, er det imidlertid verdt å investere i et utvalg objektiver som er egnet for sjangeren din, for eksempel portrettfotografering. Objektivet du velger, kan utgjøre en stor forskjell for bildene dine når det gjelder alt fra brennvidde og maksimal blenderåpning til vekt og størrelse.

Hva er et godt portrettobjektiv?

Det som først og fremst er spesielt for et portrettobjektiv, er brennvidden og den maksimale blenderåpningen. Det er imidlertid flere ting du må tenke på når du skal finne portrettobjektivet fra Canon som passer best for deg.

Objektivkomp.

For det første bør du tenke på hvilket kamera du har, og hvilke objektiver som er kompatible med kameraet. Canon EOS R-systemets speilløse kameraer, som Canon EOS R6 Mark III, EOS R8 og EOS R100, gir deg tilgang til Canons beste objektiver for portretter. EOS R-systemkameraer og -objektiver bruker RF-fatningen, som har en 12-pinners tilkobling, noe som gir utrolig raskt og pålitelig autofokus. De kreative mulighetene som speilløs teknologi har å by på, gjør RF-fatningen til en god investering med tanke på fremtidig maskinvare.

Flere fargerike lysspor snor seg rundt hodet og overkroppen til modellen mot en svart bakgrunn – tatt med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-zoomobjektiv.

Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet er bare 88,8 mm stort og utstyrt med bildestabilisering, og er et allsidig alternativ for portrettfotografering. Tatt med et Canon EOS R6-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS R6 Mark III) og et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 44 mm 8 sek, f/16 og ISO 100.

Bildestabilisering

For det andre må du huske på at du kanskje ikke alltid vil, eller kan, bruke et stativ når du skal ta vakre portrettbilder. Det er her bildestabilisering kommer inn i bildet. Objektiver som Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM og RF 24-105mm F4-7.1 IS STM har bildestabilisering som sikrer superskarpe bilder når du fotograferer på frihånd. Bedre stabilisering gjør det mulig å redusere lukkerhastigheten for å slippe inn mer lys, slik at du får den fleksibiliteten du trenger til å fotografere i alle slags lysforhold.

Effekten blir enda større når du kombinerer et stabilisert objektiv med et kamera som har innebygd bildestabilisering (IBIS), for eksempel Canon EOS R6 Mark III, slik at de sammen kan levere opptil 8,5 trinn med stabilisering. Selv om objektivet ikke har bildestabilisering, kan du likevel ha nytte av IBIS i seg selv – det er spesielt effektivt med objektiver med kort brennvidde.

Størrelse og vekt

Du må også tenkte på størrelse, vekt og allsidighet. Et lite, lett objektiv er et godt valg for portrettfotografer som ønsker å være fleksible, eller som ønsker å bruke objektivene sine innenfor flere sjangre. Canon RF 50mm F1.8 STM og RF 35mm F1.8 MACRO IS STM er begge veldig kompakte objektiver som er perfekte og rimelige tillegg til utstyrsvesken for gateportrettfotografer. Den lille størrelsen går ikke ut over objektivenes klassiske portrettpotensial, takket være en bred maksimal blenderåpning på f/1.8 for vakre uskarpe bakgrunner og fleksibel dybdeskarphet. Den slanke RF 28mm F2.8 STM-modellen gir et bredere perspektiv for gruppeportretter, men veier bare 120 gram. Allsidighet av ypperste klasse får du imidlertid med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Dette objektivet har en enorm brennvidde og er den perfekte allrounderen i hverdagen. Det er ideelt for neste alle sjangre innen fotografering, fra svært brede 24 mm arkitekturbilder til 85 mm studioportretter og 105 mm headshot-bilder med teleobjektiv.

maksimal blenderåpning

En annen viktig ting å tenke på når du velger et portrettobjektiv, er den maksimale blenderåpningen. Blenderåpningen er størrelsen på åpningen til objektivet som slipper lys inn i kamerasensoren.

Alle objektiver har et blenderåpningstall, for eksempel f/2.8 eller f/4. Noen zoomobjektiver har et blenderåpningstall som avhenger av hvilken brennvidde som er valgt. Disse objektivene viser et blenderåpningstall som for eksempel f/4–7.1. Andre zoomobjektiver, inkludert Canon RF 24-105mm F4L IS USM og RF 24-70mm F2.8L IS USM, har i stedet en fast maksimal blenderåpning som gir konvekvent eksponering i hele zoomområdet. Disse objektivene med konstant maksimal blenderåpning og værbestandigheten som kjennetegner L-serien, er perfekte for fotografer som ønsker en oppgradering fra RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, eller som bare trenger et profesjonelt objektiv.

Et bilde av en modell i sideprofil med mørk rød leppestift som vender ansiktet mot kameraet, med rekker av uskarpe lys i bakgrunnen – tatt med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

Brennvidden på 50 mm er egnet for mange ulike sjangre, mens den brede maksimale blenderåpningen gjør objektivet perfekt for å oppnå en myk, uskarp bakgrunn i portrettbilder. Tatt med et Canon EOS R6-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS R6 Mark III) og et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/125 sek, f/1,8 og ISO 1250. © Ejiro Dafé

Et lavt blenderåpningstall betyr en stor maksimal blenderåpning. Bruk av et objektiv med en større blenderåpning ved portrettfotografering har sine fordeler.

En større blenderåpning slipper inn mer lys gjennom objektivet og inn i kameraet. Objektiver med stor blenderåpning, som Canon RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STM og RF 85mm F2 MACRO IS STM, egner seg derfor svært godt til fotografering i svakt lys (f.eks. innendørsportretter) og når du trenger fleksibilitet til å leke litt med lyset, for eksempel hvis du skal ta bilder i svart-hvitt eller abstrakte portrettbilder. En annen fordel er at fotografering med maksimal blenderåpning, ofte kalt vidåpen blenderåpning, gir en mer uskarp bakgrunn, noe som er svært populært blant portrettfotografer.

La oss se på noen eksempler på portrettfotografering med ulike blenderåpninger.

Tre portrettbilder av en person iført rød leppestift og gul høyhalset genser. Bildet til venstre har et klart motiv og en uskarp bakgrunn, bildet til høyre har et klart motiv og klar bakgrunn, og bildet i midten er midt i mellom.

Alle disse tre bildene er tatt ved samme brennvidde med et Canon RF 50mm f/1.8 STM-objektiv, og med en blenderåpning som varierer fra bred (lavt f-nummer) i det første bildet, til smalere (høyere f-nummer) i det tredje bildet. Når du prøver å fjerne en distraherende bakgrunn eller gjøre den uskarp i portrettbilder, er det nyttig å ha en stor blenderåpning. På det første bildet holdes oppmerksomheten på motivets ansikt. Dette gir et langt mer virkningsfullt portrett. © Ejiro Dafé

Dette betyr imidlertid ikke at et objektiv med litt smalere maksimal blenderåpning, for eksempel f/4 på Canon RF 24-105mm F4L IS USM, ikke kan gi vakker uskarphet, spesielt ved telefotobrennvidder. Dette er fordi lengre brennvidder fanger opp en mindre del av bakgrunnen enn kortere brennvidder, noe som gjør at all bakgrunnsuskarphet fremstår som større og mer diffus i bildet, slik at objektet skiller seg mer ut.

Autofokus

Portrettfotografering trenger vanligvis ikke det superraske autofokuset som brukes til sport eller dyreliv, men det er fortsatt veldig nyttig å bruke et objektiv som fokuserer raskt og stille – særlig hvis du også planlegger å spille inn videoer. Se etter Canon-objektiver med USM-teknologi (ultrasonisk motor) eller STM-teknologi (trinnmotor). Disse systemene gir en jevn og nesten lydløs fokusering som det er mindre sannsynlig at kameraets mikrofon fanger opp.

Takket være den fine bakgrunnsuskarpheten og naturlige motivseparasjonen fungerer Canon-portrettobjektiver også utmerket til videointervjuer. Du kan også utforske Canons hybridobjektiver som er konstruert for å levere resultater av profesjonell kvalitet for både stillbilder og video.

De beste Canon-objektivene for headshot-bilder og tradisjonelle portretter

Et portrett av en figur med skjegg som står i langt gress og holder et lite barn – tatt med et Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv.

Canon RF 85mm F2 Macro IS STM er et rimelig alternativ for fotografer som ønsker et eget portrettobjektiv til et speilløst systemkamera. Tatt med et Canon EOS R6-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS R6 Mark III) og et Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv ved 1/800 sek, f/2 og ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Et portrett tatt med et Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv som viser en eldre person med kort hår og et antrekk i lys turkis.

RF 85mm F2 Macro IS STM-objektivet kan gi vakre portrettbilder med sin telefotobrennvidde. Det gir også rask og pålitelig autofokus, selv i svakt lys. Tatt med et Canon EOS R6-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS R6 Mark III) og et Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv ved 1/800 sek, f/2 og ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Brennvidde er avstanden mellom objektivet og kamerasensoren når motivet er i fokus, og er angitt i millimeter (mm). Zoomobjektiver har et brennviddeområde som er skrevet som minimums- og maksimumsverdi, for eksempel 24–105 mm. Et portrettobjektiv er vanligvis et objektiv med en brennvidde på cirka 85 mm eller mer, for eksempel Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, som har en lett konstruksjon og femtrinns bildestabilisering og som gir deg perfekte portrettbilder når du fotograferer på frihånd.

I den klassiske komposisjonen med hode og skuldre gir et portrettobjektiv på 85 mm et fint nivå av perspektivkomprimering. Ansiktstrekkene gjengis med riktige proporsjoner, mens telefotobrennvidden bidrar til å skille modellen din ut fra bakgrunnen. På et kamera med APS-C-sensor vil et 50 mm objektiv gi omtrent samme synsfelt som et 85 mm objektiv på et fullformatkamera.

Ved å bruke en kortere brennvidde, for eksempel 24 mm, kan du overdrive perspektivet når du bruker det på nært hold, slik at trekk som er nærmere kameraet, for eksempel nesa, blir større. Bakgrunnen blir også mer fremtredende ved kortere brennvidde.

Et ufokusert portrettbilde av en person med kort, krøllete blondt hår gjennom glass dekket med vanndråper.

Canon RF 50mm F1.8 STM er et flott objektiv for dem som ønsker å skaffe seg sitt første fastobjektiv. Tatt med et Canon EOS R6-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS R6 Mark III) og et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 50 mm 1/200 sek, f/2,8 og ISO 320.

De beste Canon-objektivene for gruppeportretter og gateportretter

Et gruppeportrett av det britiske bandet Venus Grrrls – tatt av fotografen Corinne Cumming med et RF 24-70mm F2.8 L IS USM-objektiv.

Med en maksimal brennvidde på 70 mm er Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM et allsidig valg for gruppebilder og gateportretter. Det rimeligere Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-zoomobjektivet gir enda større rekkevidde. Tatt med et Canon EOS R6 Mark III-kamera med et Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM-objektiv ved 35 mm, 1/125 sek, f/5,6 og ISO 200.

Et allsidig zoomobjektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, gir deg det beste fra både brede brennvidder og telefotobrennvidder, og alt i mellom. På sitt bredeste på 24 mm har dette objektivet et synsfelt som får plass til store gruppeportretter og en mengde kontekst i situasjonsbestemte gateportretter, mens den øvre rekkevidden er ideell for klassiske portretter og headshot-nærbilder.

Vidvinkel kan være svært nyttig i situasjonsbestemte portretter der motivets omgivelser har stor betydning for historien som skal fortelles, og i gruppeportretter der flere objekter må få plass i bildet.

Hvis du skal ta gruppeportretter, er Canon RF 16mm F2.8 STM-objektivet ideelt. Hvis du skal fotografere en gruppe på et relativt lite område, kan du ta flotte bilder med denne ultravidvinkelen.

De beste Canon-objektivene til bokeh

En ung kvinne som står på huk i nærheten av en elv, med uskarpe detaljer av en båt, bygninger og trær i bakgrunnen takket være Canon RF 45mm F1.2 STM-objektivets store maksimale blenderåpning.

Canon RF 45mm F1.2 STM er et utrolig raskt objektiv som gjør at du kan lage jevne og uskarpe bakgrunner på helfigurportretter, takket være den store maksimale blenderåpningen på f/1,2 – perfekt til innholdsrike og travle motiver som dette.

Objektiver med stor maksimal blenderåpning i forhold til brennvidden kalles ofte «raske» objektiver, ettersom de slipper mer lys inn i kameraet og dermed gjør det mulig å bruke raskere lukkerhastighet. Men det er det jevne, kremete utseendet til de ufokuserte områdene av et bilde – kjent som «bokeh» – der raske portrettobjektiver som Canon RF 45mm F1.2 STM virkelig utmerker seg. Med en maksimal blenderåpning på f/1,2 er Canon RF 45mm F1.2 STM det raskeste RF-objektivet som er tilgjengelig utenfor Canons profesjonelle L-serie, noe som gjør det til et godt valg for kreative effekter med dybdeskarphet.

Fordi raske objektiver gir ekstremt grunn dybdeskarphet, kan et presist fokus være utfordrende ved vidvinkel. Aktivering av øyeregistrering i nyere Canon EOS R-systemkameraer som EOS R6 Mark III og EOS R8 kan være veldig nyttig, fordi kameraet automatisk fokuserer på motivets øyne. Du kan til og med velge om du vil prioritere venstre eller høyre øye for å få ekstra presisjon.

De beste Canon-objektivene for skjønnhetsbilder

Et nærbilde av ansiktet til en modell i sideprofil med skinnende leppestift og rosa sminke – tatt med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv.

Kom tettere på og oppdag vakre detaljer i portrettbildene dine med Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektivet med vidvinkel. Tatt med et Canon EOS R-kamera med Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/200, f/2,8 og ISO 200. © Guia Besana

Selv om du gjerne forbinder makroobjektiver med nærbilder av fascinerende insekter eller fristende matretter, gir de et utrolig detaljnivå som også er perfekt for portrettbilder. Makroobjektiver brukes ofte i mote- og skjønnhetsportretter for å fremheve individuelle ansiktstrekk og sette fokus på bestemte skjønnhetsprodukter.

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM har en minste fokuseringsavstand på 35 cm, mens RF 35mm F1.8 MACRO IS STM kan fokusere så nært som 17 cm. Ved å bruke et makroobjektiv og komme tett på objektene kan du få frem utsøkte detaljer og fremheve deres individuelle skjønnhet.

Skrevet av Peter Wolinski og Marcus Hawkins

Relaterte artikler

Ta abstrakte portrettbilder

Eksperimenter med flere eksponeringer, maling med lys, skyggespill og mye mer.

Tips til portrettfotografering

Forbedre portrettfotograferingsevnene din med disse tipsene og teknikkene.

Kameraer og objektiver for perfekte portretter

Med det beste Canon-nybegynnerutstyret for portrettfotografering kan du ta bilder av barn, dyr og familiegrupper.

Tips til motefotografering

Motefotografering regnes ofte som noe eksklusivt, men to unge fotografer som jobber med det, forteller hvordan det åpner seg.