Gatefotografering har eksistert så lenge det har funnes kameraer som er lette å bære med seg. Sjangeren omfatter mange ulike stiler, men kan løst defineres som ikke iscenesatte bilder tatt på offentlige steder. De fleste forbinder den typiske gatefotograferingen med New York-stilen fra 1960- til 1980-tallet – bilder tatt i full fart, noen ganger rett oppi ansiktet til folk. Men i likhet med alle andre former for fotografering har dette utviklet seg.
Nå som alle har en smarttelefon i lommen, skiller seriøse gatefotografer seg ut fra mengden med kreative kamerabilder av høy kvalitet. De holder seg kanskje til stilen ovenfor, men tar gatebilder på sin egen måte.
For eksempel Andres McNeill. Han holder til i Glasgow i Storbritannia og har skaffet seg mange følgere på sosiale medier med sine dramatiske bilder av bygningene i den skotske byen. For Andres kommer bygningene først, deretter menneskene.
Her deler han tipsene sine for gatefotografering.
De beste tipsene for å ta unike gatebilder og video
Observer verden rundt deg
Andres lar seg inspirere av arkitektur, men han liker også å ha med mennesker i bybildene sine for å skape bevegelse og et personlig preg som gjør bildene levende. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objektiv ved 200 mm, 1/800 sek., f/4 og ISO 400. © Andres McNeill
Veiskiltene og metallarbeidet på utsiden av bygningen trekker seerens øyne mot den eldre mannen som går med stokken sin langs de imponerende røde mursteinsveggene. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/800 sek, f/2.8 og ISO 100. © Andres McNeill
Når Andres drar ut for å fotografere, unngår han bevisst å tenke for mye på hvor han skal, og lar seg heller styre av det han ser. Når det er sagt, har han en idé om hva han leter etter. «Jeg vil si at jeg er litt annerledes enn mange gatefotografer fordi jeg legger vekt på byarkitekturen», forklarer han. «Jeg er interessert i å vise størrelsesforhold. Jeg liker å fotografere en enorm bygning med mennesker i forgrunnen for å skape kontrast.»
Andres vandrer rundt til han finner et sted der han kan skape en virkningsfull komposisjon, og deretter gjør han kameraet klart og venter. «Jeg finner en fin bygning som danner bakgrunnen for bildet, og der personen som går forbi i forgrunnen, nesten blir uvesentlig», sier han. Det perfekte motivet er ofte basert på visuell repetisjon eller tilfeldigheter – «en person iført grønn topp står ved siden av en plakattavle med et bilde av en person iført grønn topp – ting som det».
Når du fotograferer mennesker i en scene, er det viktig å fokusere på et element – enten det er øynene til hovedpersonen, ansiktet til en person midt i en folkemengde eller noen som skynder seg nedover gaten.
Finn en stil som inspirerer deg
En av fordelene ved å bruke høye bygninger som en ramme i bildet, er at du kan fotografere når som helst. «Det spiller ingen rolle om du tar bilder midt på dagen, noe som vanligvis er et mareritt for fotografer, siden sollyset ofte er på sitt skarpeste, for du kan fortsatt finne en fin kontrast mellom lys og skygge», sier Andres. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/250 sek, f/2.8 og ISO 200. © Andres McNeill
Grunnen til at Andres liker å ta bilder som ser ut som stillbilder fra en film, er at det gir bildene et «nostalgisk utseende, nesten som Glasgow fra barndommen min», sier han. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 1/6 sek, f/4.5 og ISO 100. © Andres McNeill
Kino er viktig for Andres, som komponerer bildene sine «nesten som et oversiktsbilde i en film».
Han understreker at det ikke er «én størrelse som passer for alle» når det gjelder gatefotografering i dag. Det som fanger oppmerksomheten til Andres mest, er formene og mønstrene på bygninger – enten det er viktorianske byggverk fra 1800-tallet eller de brutalistiske strukturene man noen ganger ser i Glasgows gater. Han sier: «Jeg liker å bruke ledelinjer, slik at linjene i en bygning leder blikket ditt mot et objekt. Noen ganger tar jeg bilder med en bygning på hver side av bilderammen, og i midten er det en person eller kanskje en drosje som kommer mot meg.
«Det finnes så mange tilnærmingsmåter», legger Andres til. «Den gamle metoden var å bruke 35 mm brennvidde og noen ganger fotografere fra hoften og opp, men i dag bruker vi mange ulike brennvidder. Hvis du er innadvendt, kan du bruke brennvidder på 85 mm eller 200 mm og fotografere fra andre siden av gaten, og fange inn øyeblikk som du kanskje går glipp av ved 35 mm.»
Vis respekt
Da han startet, prøve Andres å etterligne fortidens gatefotografer som gikk så nært innpå objektene som mulig. «Jeg liker ikke å invadere intimsonene til folk», har han siden konkludert. «Det er ikke min stil.» Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/500 sek, f/4.5 og ISO 100. © Andres McNeill
Det er alltid lurt å sjekke om du har lov til å ta gatebilder der du planlegger å fotografere, men i de fleste land er det tillatt å fotografere på offentlige steder med mindre det står et forbudsskilt der. Dermed kan man som oftest fotografere fotgjengere på gaten og mennesker på offentlige steder, for eksempel i parker.
Det kan være skummelt å fotografere fremmede. «Bare vær ærlig om hva du driver med, og la lidenskapen din skinne gjennom», sier Andres. Han tar vanligvis bildet først, og deretter, hvis det er mulig, går han og snakker med objektene og viser dem bildet på baksiden av kameraet. Du kan også tilby deg å dele bildene eller oppgi brukernavnet ditt på sosiale medier, slik at de kan gå og se bildene på nettet.
De fleste er forståelsesfulle, men Andres sletter gjerne bildet hvis de ber om det.
Gatefilmkunst
Det er ikke vanskelig å se at Andres elsker kinostilen, noe som har ført til at han tar stemningsfulle videoer sammen med gatebildene. Han bruker ofte et Canon EOS R5 (nå etterfulgt av EOS R5 Mark II) når han vil bytte mellom stillbilder og video, men han bytter til et EOS C70-filmkamera når han bare skal fokusere på video – takket være de innebygde banebrytende ND-filtrene som styrer eksponeringen.
Når det gjelder gatefilmkunst, anbefaler Andres at man er mer bevisst med måten man rammer inn scenen på. «Det er mye lettere å lykkes med gatefotografering. Du må fortsatt være nøye når du rammer inn bildene, men du kan endre beskjæringen senere. Men hvis noe ikke ser riktig ut eller blokkerer rammen på en video, er det vanskeligere å løse dette – selv om man med 8K Canon-kameraer kan beskjære scenen for å lage et 4K- eller Full HD-bilde.»
Han foreslår også å utvikle en tankegang som ligner mer på den en naturfotograf har, og være mer tålmodig med gatemotivene: «Når du tror at ingenting skjer, og du er i ferd med å gå videre til et annet sted, er det bare å fortsette opptaket i 10 sekunder til – det er alltid da noe skjer!»
Han sier at tilnærmingen hans til filming er «veldig lik, men også veldig annerledes» enn den han har til fotografering. «Jeg vet at det er et kjempestort paradoks! Jeg liker kjappe videoer i dokumentarstil, noe som ligner på gatefotografering fordi man bare er der og observerer øyeblikkene. Men de er også forskjellige retninger. Med gatefotografering er det et fokus på personene som skal komme inn i bildet, men med gatefilmkunst er menneskene nesten sekundære. Det handler mer om lyset og bygningene og om å male en hel scene.»
Denne maleriske tilnærmingen tas med inn i etterproduksjonen: «Jeg liker virkelig å se sluttresultatet og eksperimentere med fargene og se hva slags sprø bilder man kan få. Jeg er en stor fan av ting som Blade Runner, der de virkelig gjør fantastiske ting med fargene fra tid til annen.»
Andres sier det følgende om redigere sammen sekvenser til sosiale medier: «Jeg ser etter en god komposisjon med arkitektur, og jeg liker å ramme den inn med mennesker som går inn og ut av bildet, eller noen ganger en folkemengde foran en bygning jeg fokuserer på. Jeg liker også å panorere folk som går, eller syklister for å skape litt bevegelse.»
Fotografering til sosiale medier
Du må ofte vente litt på det perfekte bildet. Andres kan bli værende på samme sted i en halvtime uten å få det bildet han ønsker, for eksempel en person som går inn i bildet. Men når du har funnet et interessant sted, kan du alltids dra tilbake dit en annen dag. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L USM-objektiv ved 1/250 sek, f/4.5 og ISO 3200. © Andres McNeill
Det videofokuserte Canon EOS R50 V-kameraet har en vertikal stativkontakt, noe som gjør det enklere å filme vertikalt til sosiale plattformer. Det brukes her med det allsidige Canon-stativgrep HG-100TBR.
Det å dele gatebilder og -videoer på sosiale kanaler er en fin måte å nå ut til nye og større publikum på. Andres sier at sosiale medier var avgjørende da han startet opp: «Det var alt, for jeg vet ingenting om nettsteder og SEO.»
Video er i ferd med å bli prioritert i sosiale medier, sier han, og han lager nå dedikerte klipp til kanalene sine. «En purist sier sannsynligvis at alt må filmes horisontalt, men det er ikke ideelt for sosiale medier – bare på YouTube. Noen ganger tar jeg gatevideoer bevisst vertikalt. Men det lønner seg jo, for engasjementet på TikTok blir mye større for vertikalt innhold.» Canon EOS R50 V er laget med fokus på video og har en vertikal stativkontakt som hjelper deg med å få mest mulig ut av disse mulighetene.
En vertikal komposisjon kompletterer ofte gatefotografering som har fokus på arkitektur, men Andres liker å ta horisontale bilder. «På Instagram kan du lage for eksempel en trippelstabel der du har tre ulike horisontale scener oppå hverandre i en 4 x 5-ramme. Dette kan du av og til bruke til å fortelle en historie visuelt.»
Når det gjelder hvilke bilder som skal legges ut på sosiale medier, anbefaler Andres at man ikke prøver å gjøre inntrykk på andre enn seg selv: «Jeg har lært meg å ikke fotografere for andre lenger, og jeg prøver bare å ta bilder av det jeg selv syns er interessant.»
Selv om trendene innen sosiale medier stadig endrer seg, har Andres et velprøvd tips til å øke tilhengerskaren for gatebildene sine og holde dem engasjerte: vær interaktiv. «Jeg er ikke en sånn skaper som bare legger ut nye meldinger og så ignorerer dem. Jeg har et bra grunnpublikum som samhandler med meg hver dag, og selv om jeg ikke har enormt mange følgere, tar jeg meg fortsatt tid til å svare på alle kommentarene og prate med alle som tar kontakt. Hvis man har en million følgere, kan man selvfølgelig ikke gjøre det, men jeg mener sosiale medier skal være toveiskommunikasjon.»
Samle det perfekte utstyret til gatefotografering
En av de store gledene ved gatefotografering er å fange spontane øyeblikk og eksentriske motiver. Et kamera med en egen modus for raske bildeserier er perfekt for dette. Med EOS R8 kan du ta opptil 40 bilder/sek med den elektroniske lukkeren, og kameraet har også en RAW-seriemodus for 30 bilder/sek med forhåndsfotografering, slik at du kan begynne å lagre RAW-filer ved å trykke lukkerknappen halvveis ned.
Mange Canon EOS-kameraer har en vribar skjerm som gjør det enkelt å komponere bildet når man fotograferer fra uvanlige vinkler. Canon PowerShot V1 har også denne funksjonen i tillegg til flere videoorienterte alternativer.
Canons speilløse EOS R-systemkameraer, fra fullformatskameraene EOS R8 og EOS R6 Mark II til APS-C-kameraene EOS R10 og EOS R50, er kompakte og fungerer utmerket i svakt lys, noe som gjør dem ypperlige for gatefotografering. Hvis du vil ha noe som får plass i lommen, bør du vurdere et kompaktkamera, for eksempel Canon PowerShot V1, som kombinerer høy bildekvalitet med avanserte bilde- og videofunksjoner for innholdsskapere.
Andres tar vanligvis bildeserier med høy lukkerhastighet. «Jeg ønsker å fryse handlingen og ikke gå glipp av bildet», forklarer han.
Tradisjonelt har gatefotografer brukt 35 mm eller 50 mm objektiver. siden disse ligger nærmest måten menneskeøyet ser verden på, og derfor gir et naturlig perspektiv. Både Canon RF 50mm F1.8 STM og RF 35mm F1.8 MACRO IS STM gir vakker, jevn bokeh, og de store blenderåpningene bidrar til å skape en filmlignende effekt ved å isolere motivet, samtidig som bakgrunnen holdes uskarp.
Hvis bakgrunnen er like viktig som motivet, kan det være lurt å velge et vidvinkelobjektiv i stedet. Det svært kompakte Canon RF 28mm F2.8 STM-objektivet har både en allsidig brennvidde og rask blenderåpning for når du vil eksperimentere med uskarp bakgrunn, noe som gjør det perfekt for gatefotografering. Det allsidige Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM-objektivet har optisk bildestabilisering som minimerer kameraristing, og gir deg fleksibiliteten til å ta både bymotiver med vidvinkel og mer intime gateportretter. «Noen ganger liker jeg å kunne zoome inn og skape forskjellige perspektiver», sier Andres.
Hvis du bruker et teleobjektiv, kan du holde en viss avstand mellom deg selv og objektet, slik at du slipper å invadere vedkommendes intimsone. Canon RF 24–240 mm F4-6.3 IS USM er et svært allsidig objektiv med 10 x zoom, noe som er perfekt hvis du ønsker ett objektiv med en brennvidde som passer til enhver situasjon.
Fem gode tips til kreativ gatefotografering
1. Velg kreative perspektiver
Andres har gjort en ellers uinteressant scene spennende ved å bruke bakken og undersiden av broen som naturlige bilderammer, og sørget for at bygningen og trærne reflekteres i den store sølepytten på veien. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/1000 sek, f/3.5 og ISO 100. © Andres McNeill
Ta mer varierte bybilder ved å fotografere et gatemotiv ovenfra eller fra bakken og oppover. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16 mm, 1/160 sek., f/5 og ISO 100. © Andres McNeill
For å skape unike bilder kan du prøve å fotografere fra en uvanlig vinkel eller et utradisjonelt perspektiv. En av tingene Andres liker med Glasgow, er de ulike perspektivene og lagene han får frem i bildet siden byen er så kupert. Høydene er også ypperlige for fotografering av solnedgangen.
En annen nyttig teknikk er å se etter refleksjoner i vinduer eller andre skinnende overflater. I tillegg til vinduer kan du også eksperimentere med sølepytter og elver for å skape interessante komposisjoner.
Når du tar gatebilder, kan du tenke på hva som er unikt med byen du bor i, og bruke det til å gjøre bildene mer interessante og personlige.
2. Fang inn kamerauskarphet
Når du skal ta bilder med kamerauskarphet, bør du se etter interessante motiver som vil skape iøynefallende mønstre, som for eksempel de fargerike paraplyene som henger over gaten her. Ved å bevege kamera opp og ned, kombinert med en eksponeringslengde på 1/15 sek., kan du gjøre en hverdagslig gatescene om til et bilde med vakker uskarphet. Tatt med et Canon EOS RP (nå etterfulgt av EOS R8) med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 35 mm, 1/15 sek, f/22 og ISO100.
Kameraristing er vanligvis noe fotografer ønsker å unngå, men tilsiktet bevegelse under eksponeringen kan føre til slående abstrakte gatebilder, og det er en flott måte å formidle en følelse av sted på.
Nøkkelen er å angi en lukkerhastighet som er treg nok til å skape uklarhet, men rask nok til å gi inntrykk av mennesker og former. Prøv å angi lukkerprioritetsinnstilling (Tv) på kameraet med en lukkerhastighet på 1/15 sek. Angi kameraets lysfølsomhet til ISO 100 som utgangspunkt, og juster den ut fra omgivelseslyset, til du er fornøyd med eksponeringen. Når du så trykker på lukkerknappen, kan du gjøre en kort, skarp bevegelse med kameraet. En opp-ned-bevegelse fungerer bra for scener som inkluderer mennesker, siden den bevarer formen på objektene, men du kan også prøve en sidelengs bevegelse, en skarp rotasjon eller en rask zoom.
I lukkerprioritetsmodus (Tv) kan du også angi ISO til auto, som er tilgjengelig på de fleste kameraer. Da kan du konsentrere deg utelukkende om lukkerhastigheten.
3. Eksponer for de lyse områdene
Når du tar abstrakte bilder, kan det være nyttig å fotografere områder med kontrasterende lys og farger. Slike kontraster gjør det enklere å se verden som en rekke former. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 39 mm, 1/160 sek., f/8 og ISO 100.
Aktiver eksponeringskompensasjon, og reduser eksponeringen et hakk eller to for å eksponere for lyse områder på solrike dager. Vær oppmerksom på at du da må bruke automatiske eksponeringsinnstillinger som blenderprioritet eller lukkerprioritet.
Fotografer vil ofte unngå å ta bilder i direkte sollys om dagen, fordi det skaper kraftig kontrast med dype skygger. Men når det gjelder gatefotografering, kan du bruke denne kontrasten til å forenkle travle scener og forvandle dem til flotte abstrakte former. Når du eksponerer for lyse områder, blir skyggene i bildene nesten helt sorte, noe som gir former uten detaljer.
Den enkleste måten å gjøre dette på, er å bruke eksponeringskompensasjon. Du trenger bare å justere eksponeringen ned et hakk eller to for å gjøre motivet mørkere, slik at skyggene blir dype, mens delene av scenen som er i sterkt sollys, forblir sterke.
4. Fotografer med dobbel eksponering
I multieksponeringsmodus gir kameraet deg en direkte forhåndsvisning av det sammensatte bildet mens du fotograferer, noe som gjør det enkelt å komponere den andre eksponeringen slik at den fungerer sammen med den første. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 55 mm, 1/160 sek., f/7,1 og ISO 100.
Ved å snu kameraet opp-ned for å ta det andre bildet i en dobbel eksponering kan du skape surrealistiske bybilder.
Dobbel eksponering har vært populært siden 1800-tallet. Med denne teknikken kan du oppnå slående resultater ved å legge ett bilde oppå et annet. Canon EOS R8, EOS R7 og andre nye kameraer har en egen multieksponeringsmodus som gjør at du kan lage denne effekten mens du fotograferer. Bare aktiver modusen, angi ønsket antall eksponeringer, og begynn å ta bilder. Du kan få en forhåndsvisning av effekten idet du tar det andre bildet (eller det tredje eller fjerde – modusen tillater opptil ni), slik at du kan justere bildet for å få den mest interessante sammensetningen.
Når du ser etter motiver og scener med tanke på dobbel eksponering, må du huske på at lysere områder bare vil bli like lyse eller lysere, aldri mørkere. Dette betyr at mørkere bygninger og former mot en lys bakgrunn, som himmelen, kan gi dristige bilder.
5. Fokuser på detaljer
Når du er på farten med kameraet, kan du se etter interessante kontrastpunkter, harmoniske mønstre, geometriske former, dristige fargeflater eller abstrakte arkitektoniske detaljer. Nærbilder av detaljer på bygninger, som dette bildet som er tatt i vinkel, fungerer bra hvis du vil fremstille arkitektoniske strukturer som abstrakte.
En av de store gledene ved gatefotografering er det store utvalget av interessante detaljer som finnes overalt, fra abstrakte arkitektoniske linjer til fargerike skilt, teksturer, typografi og speilbilder. Ofte har de beste abstrakte bildene en enkel komposisjon. Ved å velge én eller to detaljer og ekskludere alt annet kan du lage vakre bilder som bare antyder omgivelsene. Bilder som dette kan også skape fantastisk veggkunst, så hvorfor ikke skrive ut favorittene dine?
Gatefotografering er den mest tilgjengelige typen fotografering. Du trenger ikke avansert og dyrt utstyr for å komme i gang. Du trenger ikke å reise til utlandet, dra på fjellvandring eller sitte flere uker på et gjemmested mens du venter på at en sjelden skapning skal dukke opp. Alt du trenger å gjøre, er å ta med deg utstyret ditt, gå ut på gaten i nærheten av der du bor, og knipse i vei. Dette er også en ferdighet som blir bedre med litt øvelse. «Før du har trent opp øynene dine, aner du ikke at det oppstår utrolige øyeblikk hele tiden», sier Andres. «Det handler om å være tålmodig.»
Du finner fascinerende motiver rett utenfor døren. Så kom deg ut, gjør deg klar og trykk på utløserknappen.
Skrevet av Rachel Segal Hamilton, James Paterson og Marcus Hawkins
Relaterte produkter
-
PowerShot V1
Et kompaktkamera med fokus på video – med 4K-opptak, presist autofokus og krystallklar lyd – perfekt for innholdsskapere på farten. -
- Spar nok1500
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Et lite, raskt og lett zoomobjektiv på f/2,8 28–70 mm for fullformatkameraer med bildestabilisering og værforsegling. Perfekt på reise, til portretter og til kreativitet i hverdagen. -
-
RF 50mm F1.8 STM
Et kompakt, stillegående og lett 50mm RF-fastobjektiv med en stor blenderåpning på f/1.8, som er midt i blinken for de kreative ideene dine.