Sunset over town

Landskapsfotografering

Se forskjellen med et spesialistobjektiv for landskapsfotografering

Uansett hvilket objektiv du bruker, kan du ta noen flotte landskapsbilder. Men i noen tilfeller får du mest mulig ut av motivet ditt hvis du bruker et spesialistobjektiv.

Vidvinkelobjektiver, ofte kalt landskapsobjektiver, gir vidåpne visninger som gjør at du får plass til mer i bildet og dermed kan skape mer interessante og dramatiske bilder.

La oss se på noen eksempler …

Old Brighton pier

bildet til venstre:
Canon EOS 5DS – brennvidde på 105,0 mm
80 sek, f/4,0, ISO 800

bildet til høyre:
Canon EOS 5DS – brennvidde på 24,0 mm
60 sek, f/4,0, ISO 800

Hvis du tar bilder med den lengre brennvidden, får du en større visning av detaljer som ellers ville gått tapt. Bruk av det bredere objektivet trekker oppmerksomheten bort fra disse detaljene og legger vekt på at omgivelsene viser oss mer av motivet. Den myke bakgrunnen skaper ekstra kontrast, og stolpene og stranden med småstein gjør at komposisjonen blir bedre rammet inn ved å inkludere mer av stålbjelkestøttene.

City view at night

bildet til venstre:
Canon EOS M5 – brennvidde på 50,0 mm
20 sek, f/8.0, ISO 100

bildet til høyre:
Canon EOS M5 – brennvidde på 21,0 mm
13 sek, f/8.0, ISO 200

Ved bruk av zoomobjektivet med en brennvidde på 50 mm vises detaljer av byen på nært hold i det første bildet – du kan se hver enkelt bygning. Med en brennvidde på 21 mm kan vi legge til flere bygninger i tillegg til å fokusere på den uvanlige lyssettingen i dette bybildet, inkludert blåtonene som bryter gjennom skyene og det varme lyset fra husene foran.

Bridge over low tide

bildet til venstre:
Canon EOS 200D og Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM med en brennvidde på 18,0 mm
10 sek, f/5,0, ISO 400

bildet til høyre:
Canon EOS 200D og Canon EF-S 10-18mm f/4,5-5.6 IS STM med en brennvidde på 10,0 mm
8 sek, f/5,0, ISO 400

Ved bruk av et bredere objektiv ved fotografering av dette motivet, ble det plass til mer hav, noe som skaper en bedre balanse for broen i bildekomposisjonen. Vidvinkelobjektivet produserte også et bilde med mer himmel som gjenspeilet de vakre fargene på denne overskyede dagen.

Bruk av et vidvinkelobjektiv kan gi deg flere fordeler når det gjelder landskapsfotografering – en mer fullstendig silhuett, mer himmel og forgrunnsdetaljer eller kjennemerker som ikke fanges opp av et standardobjektiv.

Relaterte artikler
LANDSCAPE PHOTOGRAPHY

LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Sjekkliste for landskapsfotografering

Her er 6 viktige ting å huske på når du tar landskapsbilder.

TIME-LAPSE PHOTOGRAPHY

INTERVALLOPPTAK

Tips til bruk av intervallopptak

I denne korte videoen og veiledningen kan du finne ut hvordan du kommer i gang med intervallopptak.

LANDSCAPE AND MACRO PHOTOGRAPHY

LANDSKAPS- OG MAKROFOTOGRAFERING

Landskaps- og makrofotografering – i samme bilde

Henrik Spranz kombinerer tekniske ferdigheter med en kreativ stil og tar flotte bilder som har blitt svært populære på Internett.

Relaterte produkter

Beslektede artikler



La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker