UTSTYR

Hvordan fire profesjonelle fotografer og innholdsskapere har vokst med EOS R-systemet

Vurderer du å bytte til Canon EOS R-systemet? Fire proffer forteller hvordan teknologien har bidratt til å utvikle ferdighetene deres og forbedre innholdet deres.
Trær innhyllet i tåke over et teppe av bregner, tatt med et Canon EOS R5 med et Canon RF 28-70mm F2L USM-objektiv av Verity Milligan.

For mange av dagens mest produktive fotografer og innholdsskapere har det å bytte utstyr til Canon EOS R-systemet forandret livet deres. Serien som ble lansert i 2018, med speilløse EOS R-systemkameraer og RF-objektiver, vokser jevnt og trutt. Det betyr at det alltid finnes en perfekt modell å oppgradere til – fra den kompakte APS-C-sensoren Canon EOS R100 til EOS R6 Mark II, som er en hybrid fullformats kraftpakke.

Her deler fire profesjonelle fotografer hvordan de har tatt karrierene og ferdighetene sine lenger enn noen gang, ved å bytte til EOS R-systemet. Hver fotograf er unik og spesialiserer seg på ulike områder, men systemsettet EOS R kombinerer teknologi med ren brukervennlighet og gir fotografer alle funksjonene de trenger for å blomstre og utvikle seg.

Verity Milligan – natur- og landskapsfotografering

Byen Birmingham i Storbritannia fotografert i skumringen av Verity Milligan på et Canon EOS R5 med et Canon RF 28-70mm F2L USM-objektiv.

Landskapsfotografen Verity Milligan har prøvd forskjellige kameramerker i årenes løp, men hun har alltid kommet tilbake til Canon. «Jeg liker måten RAW-bilder gjengis på, og kameraets egenskaper i vanskelige situasjoner, for eksempel når jeg må bruke høy ISO», sier hun. Hun bor i Birmingham i Storbritannia og tar ofte bilder av byen. «Tidspunktet jeg liker best til å fotografere bylandskap, er skumringen like etter solnedgang», sier hun. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 28-70mm F2L USM-objektiv ved 70 mm, 15 sek, f/11 og ISO 100. © Verity Milligan

Sanddynene ved Luskentyre på Isle of Harris i Skottland fotografert med marehalm opplyst mot en stormfull himmel – bilde tatt med et Canon EOS R5 av Verity Milligan.

I 2023 var Verity en måned på Isle of Harris i Skottland. «Dette var en av de første dagene da lyset ble levende», sier hun. «Jeg var på sanddynene ved Luskentyre, og uværsskyene skapte en kontrast til lyset som danset på marehalmen, noe som resulterte i en dramatisk scene.» Et brennviddeområde på 28–70 mm har blitt favoritten hennes for landskapsfotografering. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 28-70mm F2L USM-objektiv ved 28 mm, 0,4 sek, f/11 og ISO 320. © Verity Milligan

Verity Milligan, som holder til i Storbritannia, er mest kjent for stemningsfulle landskapsbilder. Etter fire produktive år med Canon EOS 5D Mark IV oppgraderte hun til EOS R-systemet. «Med utvalget av tilgjengelige adaptere var det et soleklart valg å oppgradere til EOS R5», sier hun. «Autofokusfunksjonene gjør det mulig å stille inn kameraet sømløst til den jobben som er aktuell den dagen. Dette gjelder spesielt for å fotografering av mennesker. Ansiktsgjenkjenning og sporings-AF-metoden er en av favorittmodusene mine.»

Verity er alltid på utkikk etter imponerende komposisjoner, og funksjonen hun bruker mest på EOS R5, er den vribare LCD-berøringsskjermen med 2,1 millioner punkter. «Det at jeg kan snu, rotere eller manipulere den i nesten alle vinkler jeg trenger, er supernyttig, og det har forbedret fotoopplevelsen min», sier hun.

Hun syntes også at utvalget av RF-objektiver var fristende. «Objektivet som har forandret alt, er Canon RF 28-70mm F2L USM. Den konstante blenderåpningen og muligheten til å ta bilder med f/2 i hele området betyr at den til slutt erstattet alle EF-primærobjektivene jeg eide.» Nå har hun siktet seg inn på Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektivet. I tillegg gjør det å ha Canon RF 15-35MM F2.8L IS USM-objektivet i utstyrsveska det mulig å utvide brennvidden i begge retninger.

Diana Millos – mote- og reisefotografering

En selvportrett av reisefotografen Diana Millos, som poserer i en lang rød kjole foran en rekke forseggjorte bueganger, tatt med et Canon EOS R10.

Diana Millos, som lager reiseinnhold, dukker ofte selv opp i bildene sine for å blåse liv i dem, og hun sier at den vribare berøringsskjermen på Canon EOS R10 hjelper henne med å komponere og fotografere. «Jeg bruker stativet og intervalltidtakeren for at innrammingen skal bli riktig, og så hopper jeg inn i bildet», sier hun. Tatt med et Canon EOS R10-kamera med et Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM-objektiv ved 18mm, 1/100 sek, f/5.6 og ISO 100. © Diana Millos

To flamencodansere, begge med én arm i været og den andre på hofta, poserer på en gårdsplass full av planter – bilde tatt med et Canon EOS R10 av Diana Millos.

«Selv om jeg likte det forrige kameraet mitt, er Canon EOS R-systemet en stor oppgradering, og det hjelper meg med å få ta bildene når jeg er på reise», sier Diana. «Jeg elsker hvor allsidig Canon EOS R10 er, spesielt øyeregistrerings-AF, og nå blir alle bildene mine perfekt fokusert.» Tatt med et Canon EOS R10 med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv på 1/200 sek, f/1.8 og ISO 200. © Diana Millos

Diana Millos er ofte på farten og lager luksuriøst reiseinnhold, og derfor trenger hun et bærbart kamera. Hun oppgraderte til Canon EOS R10 i 2022 fordi det hadde kompakt størrelse og rask autofokus. «Jeg oppnådde gode resultater med Canon EOS 7D Mark II, men det var ikke like enkelt og gikk ikke like raskt å få alle bildene i perfekt fokus som på EOS R10», sier hun. «Jeg elsker teknologien for øyeregistrering. Nå kan jeg ikke leve uten den.»

EOS R10 benytter samme Dual Pixel CMOS AF II-system som mer profesjonelle EOS R-systemkameraer, for eksempel EOS R3. Kameraet kan også fokusere ned til -4 EV, slik at Diana kan ta skarpe bilder i svakt lys. «Når du tar bilder fra soloppgang til solnedgang og bruker mange timer på å utforske, er det ideelt å ha lett utstyr», sier hun. «EOS R10 får plass i en håndveske og gjør at jeg kan holde en lav profil, slik at andre ikke forstår at jeg tar fantastiske bilder med et så lite kamera.»

Diana elsker å ta bilder med vidvinkelperspektiv og trengte ikke å bytte ut EF-objektivene da hun oppgraderte. «Jeg kan fortsatt bruke objektivene Canon EF 50mm f/1.8 STM og Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM med EOS R10 via Canon-fatningsadapteren EF-EOS R», sier hun. Hvis du ser etter RF-ekvivalenter til disse objektivene, kan du velge mellom Canon RF 50mm F1.8 STM og Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM. Diana har foreløpig bare ett RF-objektiv – Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM – men hun prøvde andre RF-objektiver da hun var på reise i Sevilla, og hun sier at hun elsker at bildene blir så skarpe.

EOS R10 har gode muligheter for direkte strømming, spesielt til YouTube, og det at hun har begynt å produsere videoinnhold har gitt mange flere følgere. «Jeg kan ta opp i HD og 4K med utrolige resultater», sier hun. «Jeg anbefaler det til alle innholdsskapere der ute. Det neste jeg ønsker meg, er Canon EOS R6 Mark II på grunn av fullformategenskapene.»

EOS R50 er også et bra alternativ hvis du vil ta opp video av høy kvalitet til sosiale medier. Du kan se de viktigste forskjellene mellom EOS R50 og EOS R10 i den praktiske veiledningen vår, som hjelper deg å velge riktig.

Andres McNeill – gate- og reklamefotografering

En kirke fotografert i snøvær på et Canon EOS R6 av Andres McNeill.

«Jeg elsker å fotografere i regnvær, og da må jeg ha et kamera som kan håndtere vær og vind», sier gatefotografen Andres McNeill. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 50 mm, 1/640 sek, f/7.1 og ISO 400. © Andres McNeill

Bilde tatt ovenfra av en bil som kjører nedover en gate med høye bygninger – tatt med et Canon EOS R8 av Andres McNeill.

Andres har også prøvd Canon EOS R8. «Jeg kunne nesten ikke tro hvor kompakt det var når det brukes sammen med Canon RF 28mm F2.8 STM-objektivet», sier han. «Det var det perfekte oppsettet for gatefotografering, og jeg brukte det også til å ta sportsbilder med 40 bilder/sek i seriemodus.» Tatt med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv på 1/2000 sek, f/2.8 og ISO 100. © Andres McNeill

Andres McNeill, som holder til i Glasgow i Skottland, driver med fotografering av reklamemateriell, portretter og sport, men han er lidenskapelig opptatt av gatefotografering og bruker dramatisk arkitektur som bakteppe. Han har gode minner fra å ha prøvd det gamle Canon-speilreflekskameraet til en venn, og elsket hvordan det så ut og føltes i hendene. «Canon EOS 400D var det første kameraet mitt, og det var med meg overalt da jeg lærte meg å ta bilder», sier han. «Jeg likte Canon EOS M50 på grunn av den mindre formfaktoren, flott autofokus og fantastisk videokvalitet.»

Andres byttet til Canon EOS R-systemet da han ville bli profesjonell. Med fullformatskameraene Canon EOS R5 og Canon EOS R6 kunne han umiddelbart fokusere på belysning og komposisjon. «Muligheten til å følge motivets øyne og ansikt fra den andre siden av gata er revolusjonerende, for det gjør at jeg kan konsentrere meg om andre sider ved bildene mine», sier han. «Pålitelig autofokus og høyhastighetsmodus må selvfølgelig utnyttes når man jobber med profesjonelle utøvere.»

Begge kameraene har innebygd bildestabilisator (IBIS) langs 5 akser, som kan utvides til 8 trinn med kompatible objektiver – og det gjør at Andres kan jobbe på steder med svak belysning uten stativ. «Det er utrolig å kunne ta bilder med tregere lukkerhastigheter håndholdt for gatefotografering», sier han.

Andres har en blanding av RF- og EF-objektiver, men har gradvis gått helt over til RF. «Jeg elsker Canon RF 50mm F1.8 STM-objektivet fordi det har liten formfaktor, noe som er perfekt til gatefotografering. Og den raske blenderåpningen på f/1.8 passer utmerket til situasjoner med lite lys, for eksempel ved fotografering i skumringen eller om natten», forklarer han. «Det andre objektivet jeg bruker, er Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, som er et bra allround-objektiv. Det er veldig praktisk å kunne bruke vidvinkel helt fra 24 mm til 105 mm, spesielt til gatefotografering, ettersom det er bra å ta et vidvinkelbilde og så zoome inn i den samme scenen og fange opp et nytt perspektiv.» Andres bruker også Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, som han sier er utrolig skarpt. «Dette objektivet er førstevalget mitt til produktfotografering og profesjonelt arbeid som krever mange detaljer», sier han videre.

Men Andres sier at allround-objektivet hans er Canon RF 24-70MM F2.8L IS USM. «Jeg bruker dette til arrangementer, bryllup og gatefotografering», sier han. «Den optimale kombinasjonen er å ha et brennviddeområde på 24–70 mm med en rask blenderåpning på f/2,8.»

Chris Priestley – reklamefotografering

En kvinne lener seg mot rattet i en bil i et reklameportrett som er tatt med et Canon EOS R5 av Chris Priestley.

Den høye oppløsningen på EOS R5 med 45 megapiksler gjør at Chris kan få best mulig bildekvalitet ut av RF-objektivene sine. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 50mm F1.2L STM-objektiv ved 1/320 sek, f/2.2 og ISO 125. © Chris Priestley

En person står på ski ned et fjell med snøen sprutende bak seg – et bilde tatt med et Canon EOS R5 av Chris Priestley.

Chris synes at Canon EOS R5 med funksjonen for elektronisk lukker på 20 bilder/sek er helt utrolig til å fange opp action, for eksempel under denne skifotoøkten for et kjent sportsmerke. «Jeg vet at jeg får 20 til 30 bilder av høy kvalitet å velge mellom på ett knips», sier han. «Du kan også justere EOS R5s autofokusinnstillinger for å få best mulig oppsett til det du trenger.» Tatt med et Canon EOS R5 med et Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv ved 119 mm, 1/1250 sek, f/7.1 og ISO 125. © Chris Priestley

Den London-baserte regissøren, videografen og fotografen Chris Priestley lager avansert grafikk for sosiale kanaler og varemerker over hele verden. Han presser hele tiden innholdet og kameraene til det ytterste. «Utstyret mitt hjelper meg med å oppnå resultater som tilsvarer et høyt budsjett», sier han.

Etter hvert som Chris' karriere har utviklet seg, har kundenes krav gjort det samme. «Jeg ble hele tiden spurt om å levere 4K-video og bilder av høyere kvalitet for utskrift, og så en dag lanserte de EOS R5», sier han. «Så det var det perfekte tidspunktet å oppgradere på».

Han tar ofte stillbilder og video samtidig, og hybridkameraet EOS R5 leverer kompromissløs ytelse på begge områder. «EOS R5 kan ta 8K 30p – ikke at jeg trenger å bruke det ennå, men jeg bruker fullformats 4K 120p regelmessig», sier han.

EOS R5 og sensoren med 45 megapiksler er en stor fordel, og det er mer enn det dobbelte av hva det forrige speilreflekskameraet hans hadde. «I situasjoner der jeg ikke har kontroll over motivet, er jeg ikke alltid så heldig at jeg kan komponere bildet på en perfekt måte», fortsetter han. «Den høyere oppløsningen gjør det mulig for meg å ramme inn bildene mine på nytt i etterproduksjonen, og fortsatt levere bilder av høy kvalitet.»

Ta det neste steget i den digitale transformasjonsreisen

For mange har Canon EOS R-systemet omdefinert hva det betyr å være fotograf og innholdsskaper. Systemet inneholder alt fra rimelige nybegynnermodeller til kraftige flaggskip, i tillegg til en serie med bransjeledende optikk, og det kan utvikle seg sammen med deg – enten du tar dine første skritt inn i vlogging eller prøver deg på profesjonell fotografering og er på jakt etter din neste «arbeidshest».

Lauren Scott

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • GATEFOTOGRAFERING

    Valg av riktig objektiv til gatefotografering

    Hvorfor Canon RF 28mm F2.8 STM er et viktig objektiv for gatefotografer.

  • REISEFOTOGRAFERING

    En tur i Sevilla med EOS R10

    Bloggeren Diana Millos oppdager hvorfor dette kreative kameraet er det perfekte reisefølget.

  • LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    Landskapsobjektivutfordring

    Proffe Verity Milligan deler sin erfaring med å ta kreative landskapsbilder med to lette objektiver.

  • REISE

    Det perfekte reisefølget

    Den profesjonelle fotografen Martin Bissig tar med seg EOS R10 på tur til Sri Lanka.