De østerrikske naturvernfotografene Christine Sonvilla og Marc Graf har fotografert dyreliv over hele verden – fra gauper i de østerrikske Alpene til den sjeldne bengaltigeren. De to møttes ved universitetet i Wien, hvor de begge studerte naturvern. De oppdaget deres felles interesse for fotografering og innså at det var en måte å gi naturen en stemme på.
Marc gir et eksempel på hvordan dette kan utgjøre en forskjell: "Mot slutten av 2016 publiserte vi det første bildet med høy oppløsning av en alpegaupe som ble tatt i de østerrikske fjellene. Det var veldig spennende for oss siden det bare var 10 til 15 av disse over hele Østerrike, og siden det hadde vært to tilfeller av krypskyting av gaupe på den tiden. Vi prøvde å spre budskapet om å bevare gaupene over hele Østerrike i alle typer medier.»
Christine fortsetter historien: «Vi regner med at rundt 2,2 millioner mennesker ble eksponert for dette bestemte temaet, og det er cirka en femtedel av Østerrikes befolkning. I tillegg holder vi mange presentasjoner ved hjelp av fotografering og film. Arbeidet vårt dreier seg egentlig om å bygge bro mellom det offentlige og naturorganisasjonene, ikke-statlige organisasjoner, forskere, alle folkene der ute i felten."
Her deler Christine og Marc innsikt og råd om hvordan du kan bruke naturfotografering som et verktøy for naturvern, og deretter får du de 10 beste tipsene til å ta flotte naturbilder.
Slik tar du naturbilder og inspirerer til naturvern: innsikt og tips om naturfotografering
Det første bildet med høy oppløsning tatt med en automatisk kamerafelle av en vill gaupe i Østerrike – tatt i 2016 av Christine Sonvilla og Marc Graf. «Dette bildet ble brukt til å promotere gaupas tilbakekomst til Alpene i Østerrike», forklarer Marc. «Dette individet er så viktig for de få dyrene som nå bor der.» Tatt med en automatisk kamerafelle med et Canon-kamera og -objektiv. © Christine Sonvilla og Marc Graf
Finn en historie og en kreativ vinkel
Du trenger ikke å reise til et fjerntliggende sted for å finne en historie om naturens motstandsdyktighet. Et prosjekt som er nærmere hjemstedet, gjør at du kan bygge opp kunnskapen om motivet, og da blir det lettere å fotografere det under ulike forhold.
«Vi har fokusert på Sentral-Europa de siste årene og sett hvordan økosystemer og dyrelivet kan komme seg igjen når vi gir det tid og rom», sier Christine. «I Bayern nasjonalpark har artsmangfoldet økt utrolig fordi myndighetene lot store mengder trær som veltet i en kraftig storm, ligge igjen som dødt trevirke. Vanligvis vil disse ha blitt fjernet for å redusere sjansene for skadedyr og sykdom. Men det har gjort stor forskjell på mangfoldet.»
Ideen din trenger heller ikke å he et enormt omfang. Christine og Marc har også laget en kortfilm, Flowing: My Dream of More Freedom, som forteller historien om hvordan livet kan blomstre i en elv når demninger, kanaler og andre hindringer fjernes – fortalt fra elvens perspektiv. Se filmen under.
«Det var en ganske enkel produksjon», sier Marc, «og det viser at ideen ikke alltid må være komplisert og ta mange år med produksjon. Vi filmet alt dette i løpet av 6–7 uker på steder i Sentral-Europa.» Christine og Marc brukte hovedsakelig Canon EOS R5 (nå etterfulgt av Canon EOS R5 Mark II), sammen med RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM og et utvalg av Canon-vidvinkelobjektiver.
Christine tilføyer at til tross for at filmen bare varer i fire minutter, har den vært en stor suksess og nådd langt. Den har vunnet priser på internasjonale filmfestivaler og har til og med blitt spilt av i Europaparlamentet under en diskusjon om støtte til restaurering av elver.
Bygg et nettverk
Til å begynne med kan du finne et lokalt skogplantings- eller naturvernprosjekt i nærheten, noe du kanskje allerede er involvert i. Videre kan du ta kontakt med forskere og spesialister i naturvernfellesskapet som jobber med emner du er interessert i. Ved å bygge opp et nettverk av kontakter kan du oppnå mer enn å finne historier som er verdt å fortelle, du kan også potensielt oppdage nye måter å fortelle dem på.
Et av prosjektene til Christine og Marc der de fanget opp at naturen hentet seg inn, var på et helt usannsynlig sted, og dette ble bare mulig på grunn av kontaktene deres i den vitenskapelige verden. De hadde holdt kontakten med en gammel venn fra universitetet som studerte kronørn i storbyområdet rundt Durban i Sør-Afrika.
Christine sier: «Hvem skulle tro at en av Afrikas største rovfugler trives i en by med en befolkning på 4 millioner mennesker?».
«På grunn av avskoging i den sørlige delen av Afrika kjemper disse ørnene for å overleve og tilpasse seg byområder», legger Marc til. «Men folk planter trær i hagene sine, og de er glade for at ørner hekker i dem.»
Christine forklarer: «Det var et par som hadde en kronørn hekkende rett utenfor stuevinduet. Det første damen gjorde hver morgen, var å sjekke at fuglene hadde det bra. Vi dokumenterte alle disse forskjellige aspektene.»
Christine og Marc fotograferte et par som så på kronørn som hekket i hagen deres. Stuemiljøet gir ekstra kontekst, mens kontrasten mellom den varme gløden i lyset i rommet og det kjølige utendørslyset gir et slående resultat. © Christine Sonvilla og Marc Graf
Gjør deg kjent med kameraet og vær kreativ med objektivene dine
Hvis du fotograferer ville dyr, kan det hende du bare får flyktige glimt av motivet. Hvis du er kjent med kamerakontrollene, kan du få mest mulig ut av spontane øyeblikk.
«Først og fremst anbefaler jeg at du øver med kameraet og lærer deg hvordan du justerer blenderåpningen, slik at du kan gjøre det instinktivt – som å kjøre bil», sier Christine.
«Så er det bare å være utholdende og ikke gi opp så lett. Noen ganger kan du ha dager der du ikke engang trykker på utløseren, fordi det ikke skjer noenting. Men du må holde det gående.»
«Det er også viktig å ha et åpent sinn for alt som er i bildet. Ikke bare fokuser på motivet, men også på de små detaljene i bakgrunnen. Selv om bakgrunnen skulle være litt uklar, kan den gjøre bildet helt annerledes enn andre bilder av samme motiv.»
Hvordan du bruker objektivet, kan også hjelpe deg med å formidle detaljer i motivet på en fengslende måte. Et teleobjektiv trekker for eksempel ikke bare motiver som er langt unna, inn i synsfeltet, det får også bakgrunnsdetaljer til å se større ut og nærmere motivet enn når du fotograferer med et vidvinkelobjektiv. Du kan bruke denne effekten til å få en plante eller et dyr til å se ut som om de er «truet» av omgivelsene.
Et annet bilde av en kronørn som hekker i Durban – tatt med et Canon-kamera og et Canon 300 mm teleobjektiv. «I likhet med et vidvinkelobjektiv samler du motivet og informasjonen fra bakgrunnen til ett bilde, men på en svært komprimert måte», sier Marc. Her bidrar det til å føre menneskets og fuglens ulike verdener nærmere hverandre. © Christine Sonvilla og Marc Graf
Spre historien din
Det kan være nyttig å dele dyrelivsbildene dine på sosiale medier for å øke bevisstheten og inspirere andre til å finne ut mer. Du kan bruke bilder som fanger opp naturens motstandsdyktighet, eller bilder som viser trusler og press mot naturen.
«Vi tenker alltid på historien vi vil fortelle, og de viktigste bildene vi ønsker å få til», forklarer Marc. Målet er å ta ett bilde som forteller hele historien, sier han: «Det er kjernen i arbeidet. Derfor er det viktig å ha en plan. Siden kan du justere alle de tekniske aspektene, for eksempel blenderåpning og brennvidde, kameravinkel, hvordan du komponerer bakgrunnen, og så videre.
«Vi går alltid mot den positive siden ved historiefortelling når det gjelder sosiale medier. Vi deler nesten ingen bilder som viser en negativ side av en historie. Hvis vi gjør det, viser vi hva som var før, og hvordan det ble – så det er et positivt fokus.»
Christina og Marc sier at fotoprosjektet om brunbjørner i hjertet av Europa har hatt størst effekt. «Det er inspirerende å se at store rovdyr som bjørn, ulv og gaupe øker så raskt på et kontinent som er blant de tettest befolkede i verden.» Et historisk bilde tatt med en automatisk kamerafelle med et Canon-kamera og -objektiv. © Christine Sonvilla og Marc Graf
Ti tips til å ta bedre naturbilder
Uforutsigbare dyr som beveger seg raskt, uregelmessig og uberegnelig, kan være noen av de mest utfordrende motivene å fotografere.
Men fotografering av dyreliv ligner mye på sportsfotografering – viktige hensyn er god forberedelse, å finne riktig posisjon, vite hva slags utstyr du trenger (og hvordan du bruker det) og være klar for det uventede.
Her er de 10 beste tipsene våre for flotte bilder av dyreliv.
1. Kjenn motivet ditt
Det kan være nyttig å lære hvordan dyr i oppfører seg i vill bevegelse, slik at du kan finne den beste måten å fotografere dem på. Tatt med et Canon EOS RP-kamera ved 1/1600 sek, f/2.8 og ISO 1250. © Dani Connor
Det er svært viktig å ha kunnskap om leveforholdene og atferden til dyret du skal fotografere – det gir bedre bilder og sparer deg for tid ute i felten. Når du skal planlegge fotograferingen din, er det nyttig å vite hvilken tid på året en dyreart er aktiv. Flotte naturbilder blir sjeldent tatt uten kunnskap og planlegging.
2. Velg riktig sett til naturfotografering
Bruk Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM-zoomobjektivet sammen med et APS-C speilløst systemkamera som EOS R7, og det gir en effektiv zoomrekkevidde på 28,8–240 mm, slik at du kan zoome ut for å se det store bildet – perfekt for å fotografere dyreliv i praktfulle landskap eller for å zoome inn nærmere for å fange opp detaljer.
En kombinasjon av kamera og objektiv som er relativt lett, er mer praktisk å ta med seg hvis du må reise til avsidesliggende steder. Pålitelig autofokus og rask hastighet for kontinuerlig fotografering (høyt antall bilder per sekund) gjør at du kan ta bilder i rask rekkefølge, slik at du kan fange opp bruddstykker av dyrs adferd. Et kamera med en vribar LCD-skjerm gjør det enklere å ta bilder fra kreative vinkler, for eksempel fra bakken for å ta bilder av dyr i øyehøyde.
3. Velg riktig objektiv
Fuglefotografering krever vanligvis supertelefoto-brennvidder. Dette bildet ble tatt av dyrelivsfotografen Guy Edwardes med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM-objektiv ved 500mm, 1/250 sek, f/14 og ISO 6400. © Guy Edwardes
Med teleobjektiver kan du fotografere dyreliv lenger unna, men det er også verdt å vurdere andre typer objektiver til naturfotografering. Med vidvinkelobjektiver kan du ta bilder av dyr og planter i et bredere landskap eller bylandskap, mens makroobjektiver hjelper deg med å ta virkningsfulle nærbilder av insekter og andre små motiver.
Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM har et stort zoomområde som gir stor allsidighet. Hvis du vil ha enda større supertelerekkevidde på et speilløst fullformatskamera som Canon EOS R8, er Canon RF 600mm F11 IS STM og RF 800mm F11 IS STM flotte objektiver.
Hvis du har et kamera i APS-C-format, for eksempel EOS R7, og ønsker å begynne i det små, både når det gjelder utstyr og budsjett, bør du vurdere Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.
Siden sensoren i et APS-C-kamera er mindre enn sensoren i et fullformatskamera, blir motivet større i rammen, så et APS-C-kamera zoomer i praksis inn med en faktor på ca. 1,6 x. Du kan for eksempel parkoble objektivet RF 100-400mm F5.6-8 IS USM med EOS R7 og dra nytte av en «effektiv brennvidde» på 160–640 mm. Finn ut mer i den omfattende veiledningen for å forstå brennvidde.
Finn ut mer om hvordan du velger de beste objektivene til dyreliv.
4. Kamerainnstillinger: Behold fokus
Hvis du skjuler deg og ikke skremmer bort fugler og andre følsomme skapninger, kan du bruke tid på å øve på forskjellige avbildningsteknikkene for å utvikle ferdighetene dine. Tatt med et
Når du fotograferer dyreliv, er det viktig å sørge for at motivet er skarpt. Canons utvalg av speilløse EOS R-systemkameraer har et svært effektivt autofokussystem som bruker Canons Dual Pixel AF-teknologi. I dette systemet kan alle lyssensorene brukes til både autofokus og bildebehandling, noe som blant annet innebærer at motiver kan hentes inn og spores hvor som helst i bilderammen.
Noen kameraer, deriblant Canon EOS R7 og EOS R6 Mark II, har en autofokusmodus for gjenkjenning av dyreøyne, som automatisk søker etter øyne i motivet og låser seg fast på dem. AI Servo-autofokusmodus følger kontinuerlig dyret i bevegelse, selv om det beveger seg svært raskt, for å sikre skarpe bilder. Prøv å ta en serie med bilder med kameraets raskeste opptaksinnstilling, for å fange det ultimate øyeblikket.
5. Kamerainnstillinger: Hold det stødig
Under naturfotografering har du ofte ikke tid til å sette opp et stativ. Bildestabilisering hjelper til med å sikre klare, håndholdte bilder selv med lange telefoto- og makroobjektiver.
Kameraristing er et stort problem for skarpe bilder når du bruker telefotoobjektiver.
De aller fleste av Canons telefotoobjektiver har svært effektiv optisk bildestabilisering for å motvirke dette, noe som vanligvis tilsvarer rundt 3 til 5 trinn i eksponeringsverdi. Dette kan utgjøre en stor forskjell i håndholdt fotografering av dyr, der raske lukkerhastigheter kan være upraktiske i alt annet enn direkte sollys. Bildestabilisatoren med 5-trinn på Canon RF 600mm F11 IS STM bør gi konsekvent klarere bilder med en hastighet på 1/20 av et sekund i stedet for 1/640.
Bruk bildestabilisatoren til tele- og makrofotografering, særlig når du arbeider med håndholdt kamera. Men hvis kameraet står på et stativ, er det bedre å slå av bildestabilisatoren.
6. Kamerainnstillinger: Øk lukkerhastigheten for å unngå uskarphet
Bruk en rask lukkerhastighet for å fryse bevegelsen du fotograferer. Hvis du vil vite mer om å fange bevegelser i bildene dine, kan du se våre beste tips for fotografering av bevegelse. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM-objektiv ved 400 mm, 1/3200 sek, f/6.3 og ISO 100. © Robert Marc Lehmann
Det logiske grepet ved fotografering av raske bevegelser er å øke lukkerhastigheten. På bildet over har en lukkerhastighet på 1/3200 sek fryst hegren i bevegelse og vanndråpene i luften. Omtrent 1/2000 sek eller raskere er et bra utgangspunkt. Det kan imidlertid være lurt å skape litt uskarphet med en lavere lukkerhastighet, for eksempel på tuppene på fuglevingen for å gi en følelse av bevegelse. På mindre fugler som beveger seg raskt, får du sannsynligvis uskarphet på vingetuppene også ved ganske raske 1/1000 sek.
Etter hvert som du blir flinkere, kan det være lurt å redusere lukkerhastigheten ytterligere, kanskje så langt ned som 1/10 sekund, og til og med bruke panoreringsteknikk som gir deg enda sterkere følelse av bevegelse.
Tommelfingerregelen er at du trenger en lukkerhastighet som er minst like rask som den motsvarende brennvidden i fullformat. Så hvis du bruker et 600 mm objektiv som Canon RF 600mm F11 IS STM, trenger du en lukkerhastighet på minst 1/600 sekund når bildestabilisering er av – på de fleste kameraer er dette 1/640.
7. Kamerainnstillinger: Kontroller dybdeskarpheten
Selv om et teleobjektiv kanskje mangler en stor blenderåpning, kan du likevel bruke det for å gjøre bakgrunnen i bildene uskarpe, siden den lange brennvidden kan gi inntrykk av ganske liten dybdeskarphet, selv med en relativt smal blenderåpning. Dette er takket være telefotoobjektivenes evne til å komprimere avstand og å få uskarpe bakgrunner som er ute av fokus, nærmere motivet. Tatt med et Canon EOS RP-kamera (nå etterfulgt av EOS R8) med et Canon RF 100-400mm F5.6.-8 IS USM-objektiv ved 400 mm, 1/60 sek, f/8 og ISO 1250. © Ben Hall
I hverdagsfotografering er det vanlig å bruke et blenderprioritetsprogram (AV på kameraets funksjonshjul). På grunn av den korte arbeidsavstanden som benyttes med makroobjektiver, setter du vanligvis blenderåpningen ned til f/16, f/22 eller mer for å maksimere dybdeskarpheten og sørge for at hele scenen er i fokus.
Du kan ofte forbedre naturfotograferingen din ved å utnytte uskarpe deler av bildet, kjent som bokeh, som gjør at motivet skiller seg ut. Det kan imidlertid være lurt å unngå å gjøre bakgrunnen uskarp hvis du vil ta bilder av dyreliv i sitt naturlige miljø.
En lengre brennvidde kan gi en større uskarphet i bakgrunnen. Dette er grunnen til at telefotozoom kan brukes til å isolere et motiv og omdanne detaljer til en uskarp bakgrunn. Om du ønsker mer uskarphet og bedre bokeh, ta noen skritt tilbake og zoom inn med lengre brennvidde.
8. Komposisjon og lys
Den «gylne timen» har et passende navn. Solen står lavt på himmelen den første timen etter soloppgang og den siste timen før solnedgang, noe som gir lyset en gyllen varme. Tatt med et Canon EOS RP (nå etterfulgt av EOS R8) med et Canon RF 100-400mm F5.6.-8 IS USM-objektiv ved 373 mm, 1/1250 sek, f/8 og ISO1250. © Ben Hall
Du kan bedre bildene ved å velge riktige lysforhold når du fotograferer motivene dine. Med tanke på dyrenes atferdsmønstre bør du prøve å bruke sol tidlig om morgenen eller sent om kvelden for varmt, lavt lys, noe som gir fyldige farger og dype skygger.
Bruk tredjedelsregelen for å skape en dynamisk komposisjon. Hvis du aktiverer et rutenett på 3 x 3 i den elektroniske søkeren på et Canon EOS R-systemkamera, kan det hjelpe. La det være mer plass foran motivet enn bak det, slik at det ser ut som dyret beveger seg inn i bildet, ikke ut av det.
Det viktigste er at du alltid sjekker bakgrunnen for distraksjoner. Et skinnende objekt i det fjerne eller en gren som ser ut til å vokse ut av hodet på et dyr, trekker seerens oppmerksomhet bort fra hovedmotivet.
9. Ikke forstyrr dyrene
Bruk et Canon-teleobjektiv, enten det er et primærobjektiv eller et zoomobjektiv som dette RF 100–500 mm F4,5-7.1 L IS USM, for å unngå å måtte komme for nær dyrene, og pass på å stille inn kameraet før du begynner å nærme deg motivet. © Robert Marc Lehmann
Hvis du vil ta bilder av dyr med naturlig adferd, må du være så stille som mulig og gå i sikksakk i stedet for å gå rett mot dem. Sørg for at vindretningen er mot deg når du beveger deg nærmere, slik at lukten blåses vekk fra dem. Bruk tilgjengelige trær, steiner og andre ting i landskapet som skjul, og unngå å bryte horisonten.
Sjekk at kameraet er slått på og konfigurert før du prøver å komme deg nærmere. EOS R-systemkameraer er mye mer stillegående enn speilreflekskameraer fordi de ikke har et speil som beveger seg opp og ned inni kameraet mellom hvert bilde. På Canon EOS R7, EOS R10 og flere andre kameraer i serien kan du velge funksjonen for stille lukker når du bruker en av modusene for kreativ sone. Dette deaktiverer ulike kamerafunksjoner som ellers kunne gjøre et dyr oppmerksom på deg, for eksempel lukkerutløserlyden, blitsen og AF-hjelpelyset.
På mange EOS R-systemkameraer kan du stille lukkermodusen til å være elektronisk, uavhengig av funksjonen for stille lukker. Du kan også deaktivere kameraets pipelyder i hovedmenyen.
10. Ekstreme nærbilder
Med riktig utstyr og mye tålmodighet kan du bruke makrofotografering til å ta virkelig enestående bilder av små motiver. Tatt med et Canon EOS R50-kamera og et Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM-objektiv ved 210mm, 1/50 sek, f/7.1 og ISO 100.
Når du fotograferer mindre motiver, for eksempel bier, sommerfugler og andre insekter, kan du ta bilder på veldig nært hold for å sikre at motivet ikke blir borte i et stort bilde. Det beste alternativet til dette er et makroobjektiv, eller du kan bruke Canon RF 100-400MM F5.6-8 IS USM, som kan forstørre med 0,41x, og som har funksjoner for nærfokusering som kan gi bilder som ligger svært tett opptil makrobilder.
Canons nyeste makroobjektiver har ofte hybrid bildestabilisering, noe som gjør at de utmerker seg ved håndholdt fotografering av ekstreme nærbilder. Objektivene Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM og RF 85mm F2 MACRO IS STM er førsteklasses eksempler på dette, med forstørrelsesfaktor på 0,5x for makrobilder med kortest mulig nærgrense.
Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se veiledningene våre til å velge sett for å komme i gang med makrofotografering og de beste objektivene for naturfotografering.
Skrevet av Matthew Richards, Natalie Denton og Marcus Hawkins
Relaterte produkter
-
- Nyhet
EOS R6 Mark III
Fang opp handlingen med en optimal balanse mellom oppløsning, hastighet og brukervennlighet – perfekt for dyreliv, sport og portretter. -
-
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Et vidvinkel-til-telezoomobjektiv i EOS R-serien som er godt egnet til reise-, dyrelivs-, sports og livsstilsfotografering. -
RF 75-300mm F4-5.6
Et prisgunstig telezoomobjektiv med lav vekt for dyreliv, sport og familieopplevelser. -
RF 100-400mm F5.6-8 IS USM
Et allsidig, kompakt og lett RF 100–400 mm zoomobjektiv med 5,5-trinns IS som tar bilder av dyreliv og bevegelser.