A baby sits upright, playing with coloured beads on an abacus.

BABYFOTOGRAFERING

12 tips til fotografering av babyer som du kan bruke i dag

Babybilder skaper glede, og foreldre, familiemedlemmer og venner er ivrige etter å ta bilder av nyfødte. Det er enkelt å forstå hvorfor: de er utrolig søte, og mens de vokser, får man se stadig mer av personligheten deres. Enten de er fnisete, nysgjerrige, tankefulle eller livlige, er fotografering noe av det beste man kan gjøre for å følge og ta vare på hvert barns unike og raske utvikling.

Alle kan ta et raskt bilde, men teknikkene nedenfor hjelper deg med å skape fantastiske bilder som virkelig fanger inn de spesielle øyeblikkene, som er klare til å deles med familie og venner, uansett hvor de er.

1. Velg det beste tidspunktet

Babyer, med unntak av nyfødte, liker rutiner. De fleste babyer er vant til å gjøre bestemte ting på bestemte tider på dagen. Du vet når babyen er i best humør, så prøv å ta bilder på disse tidspunktene. Babyen er kanskje på sitt roligste rett etter at den har fått mat. Eller like etter formiddagsluren.

2. Ta bilder i øyehøyde

Klassiske bilder av nyfødte er nærbilder av de små føttene og hendene eller når de sover på mors eller fars skulder. For små og større barn kan bilder der de er i bevegelse og leker eller gjør noe hverdagslig, bli til tidløse minner. Det viktigste når man tar slike bilder, er å ta bildene fra deres øyehøyde for å få frem en følelse av intimitet.

Det er alltid lurt å planlegge bildene du ønsker å ta. Du vet aldri hvor lenge babyens gode humør kommer til å vare, så vær forberedt på å måtte hoppe over bilder som er mindre viktige for deg hvis tiden er kort.

3. Sett opp kameraet før du tar bilder

Det er en kamp mot klokken når du fotograferer babyer. I et rolig øyeblikk får du kanskje ti minutter til å ta bilder. Sørg for at utstyret er klart når tiden er inne, slik at du får mest mulig tid med den glade babyen. Belysningen kan endre seg, og babyen beveger seg, så du må antakeligvis tilpasse underveis. Allikevel vil det å ha det grunnleggende – som objektivet, eksponeringsmodus, hvitbalanse, opptaksinnstilling og mer – klart på forhånd gi deg mer tid til å ta bilder.

4. Bruk naturlig lys

En flatterende og intim måte å live opp babybildene på er å gjøre mest mulig ut av naturlig lys. En enkel teknikk er å bruke en reflektor og lys fra vinduene. Du trenger ikke en profesjonell fotoreflektor, bare et hvitt ark eller en stor plate med hvitt papir eller hvit kartong. Plasser barnet ditt ved et vindu, og få en venn eller et familiemedlem til å holde reflektoren slik at lyset fra vinduet lyser opp skyggene på siden av babyens ansikt som vender bort fra vinduet.

5. Klargjør objektivene

Hvilket objektiv du bruker, avhenger av hvilken type bilde du vil ta. Hvis du skal ta vanlige bilder, kan du prøve et primærobjektiv som Canon EF 50mm f/1.8 STM, som fungerer godt i omgivelser med lite lys, for eksempel et soverom, eller et portrettobjektiv som Canon EF 85mm f/1.8 USM, som har rask autofokus som fungerer godt til å fange inn bevegelser som krabbing og spising.

Hvis du vil få klare nærbilder av babyens bittesmå trekk – som hendene, tærne og øyevippene – vil et makroobjektiv som Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM for speilreflekskameraer eller Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM for speilløse kameraer være et utmerket valg.

Generelt kan objektiver med faste brennvidder, for eksempel 50 eller 85 mm, fungere godt i mørke miljøer fordi de slipper inn en stor mengde lys. Men det kan være lurt å bruke et zoomobjektiv for situasjoner når babyen er aktiv. Med et zoomobjektiv som Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM kan du fortsette innrammingen mens babyen beveger seg rundt, og den gir deg en høyere sjanse for å ta bildet innenfor en kort tidsramme.

6. Vær stille Ta bilder lydløst

Beslektede artikler
canon-get-inspired-baby-photography-related-article-1

FAMILIEBILDER

Historier fra hjemmet

Noen av de beste historiene oppstår i hjemmet. Vi snakket med Caroline Holt, familiefotograf og historieforteller, om hvordan hun formidler skjønnheten ved familier i hjemmene deres.

canon-get-inspired-baby-photography-related-article-2

SKRIVERE

Her har du fem mennesketyper som trenger en skriver. Kjenner du deg igjen?

Uansett om du er en forelder, selvstendig næringsdrivende eller en kunstfotograf, finnes det en skriver som er laget for deg. Finn ut hvilken

Babyer kan lett bli distrahert og til og med skremt av høye toner og lukkerlyder. Det er her stille opptaksprogram er nyttig. Hvis du har et Canon EOS M50-kamera, kan du velge stillemodus i sceneinnstillingene. Hvis du har et Canon PowerShot-kamera, lager lukkeren allerede mindre lyd enn på mange andre kameramodeller. Et annet alternativ er å maskere lukkerlyden med beroligende eller leken musikk, avhengig av stemningen du ønsker å skape.

7. Ta bilder med innstillingen for lukkerprioritet

Med Tv-program (innstilling for lukkerprioritet) kan du angi lukkerhastigheten du ønsker, så beregner kameraet den beste blenderåpningen deretter. Dette programmet gir deg frihet til å jobbe raskt og kreativt uten å måtte bry deg med å gjøre en rekke justeringer mens du tar bilder. For eksempel må lukkerhastigheten være rask nok til å unngå at bildene blir uskarpe. Når du tar bilder av en livlig baby, er 1/250 sekund en god start. Det kan være utgangspunktet, og juster avhengig av aktiviteten.

Du vil som regel at hele ansiktet til babyen skal være i fokus, så det er viktig å kontrollere at dybdeskarpheten ikke er for grunn. Hvis du lar ISO stå på automatisk, kan det hjelpe deg med å stille inn ønsket lukkerhastighet og blenderåpning, men husk at jo lavere ISO du har, jo høyere vil bildekvaliteten være.

8. Bruk programmet for kontinuerlig opptak

Når du tar bilder til vanlig, tar du sannsynligvis bare ett bilde av gangen. Men når du skal ta babyportrettbilder, bør du prøve å bytte kameraets opptaksprogram til programmet for kontinuerlig opptak. Kontinuerlig opptak (også kjent som serieopptak) er spesielt nyttig hvis du har en baby som er i farten! Det vil hjelpe deg til å følge alle de brå bevegelsene og gi deg den beste muligheten til å fange inn det perfekte øyeblikket, fordi det er liten sjanse for at en baby kommer til å holde seg i posisjonen du ønsker særlig lenge.

9. Eksperimenter med fokuspunkter

I portretter fokuserer man vanligvis på motivets øyne. Når du tar portrettbilder av babyer, kan du skape noen imponerende bilder ved å bryte denne regelen en gang i blant.

Siden babyer er så små, kan deler av kroppen, som hender og føtter, være interessante motiver. Hvis kameraet har en berøringsskjerm, er det enkelt å fokusere – du bare trykker på skjermen der du ser fingrene eller tærne. Hvis du bruker en stor blenderåpning, vil alt annet i bildet bli uskarpt, og fokus holdes på trekket du vil fremheve.

10. Bruk indirekte blits

I situasjoner der du ønsker å kontrollere belysningen med en blits, er det viktig å ikke rette blitsen inn i babyens øyne, ettersom lyset fra blitsen kan være svært uheldig for små og større babyer. Du kan i stedet bruke en ekstern blits for å gi indirekte blits via taket eller en vegg. Med Canon Speedlite 470EX-AI* er dette enkelt takket være et motorisert hode som kan vippes og roteres, og som automatisk finner riktig vinkel for flatterende belysning. Du får ikke bare mer naturlige resultater, men det motoriserte hodet kan i seg selv tiltrekke barnets oppmerksomhet.

11. Bruk et stativ

Babyer gjør ofte plutselige bevegelser, så du tror kanskje at et stativ ikke er det ideelle tilbehøret, men det gir deg hendene fri til å plassere eller distrahere babyen og lokke frem de uttrykkene du ønsker.

Et stativ gjør også at du kan bli med i bildet selv og lage tidløse, klassiske bilder med hendene dine rundt babyens hender eller føtter, for eksempel. Når kameraet er montert på et stativ, bytter du opptaksinnstilling til selvutløser. Du kan ofte velge mellom to og ti sekunder. Velg i så fall ti sekunder. Ta et testbilde av deg selv først, eller be partneren din eller en venn om å stå der du har tenkt å stå, slik at du kan få optimale fokus- og eksponeringsinnstillinger. Når du er fornøyd, trykker du på lukkerknappen og gjør deg klar.

12. Bruk apper

Det finnes mange nyttige apper som gjør fotografering, læring og deling enklere og morsommere.

Hvis du har et Wi-Fi-aktivert kamera, kan du bruke den kostnadsfrie Canon Camera Connect-appen til å fjernstyre kameraet fra en Android- eller iOS-enhet, slik at du unngår kameraristing. Når kameraet er montert på et stativ, kan du samspille med babyen, overvåke kameraets Live View på telefonen, og utløse lukkeren når det avgjørende øyeblikket finner sted. Du kan også bruke appen til å importere bildene direkte på telefonen for enkel deling.

Lifecake er en app som er spesialutviklet for småbarnsforeldre. Den hjelper deg med å lagre alle bildene og videoene dine på ett sted og skaper en flott tidslinje for barnets utvikling. Du kan kategorisere bildene på nyttige måter, og du kan til og med bruke appen til å lage trykte fotobøker. Lifecake-tidslinjen kan deles med familie og venner på smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner, slik at besteforeldre, tanter, onkler og andre føler seg mer involvert i barnas liv.

Canon Photo Companion-appen tilbyr tilpassede tips og øvelser som passer til kameramodellen din. Du trenger bare å velge EOS-kameraet ditt når du blir bedt om det, så blir et stort utvalg av instruksjonsvideoer, inspirerende artikler og tips om ulike emner, som å fotografere barn, lett tilgjengelig. Dermed kan du stadig forbedre fotograferingsferdighetene dine og lære nye ting på farten.

Skrevet av Jeff Meyer

*Merk: Helautomatisk indirekte blits er bare tilgjengelig på EOS-kameraer som ble lansert i andre halvdel av 2014 eller senere, unntatt EOS 1300D, EOS 2000D, EOS 4000D, EOS M10, EOS M3, EOS M5, EOS M6 og EOS M100.