Fang hvert eneste lille øyeblikk med Canon EOS-1D X Mark II

Oslo, 2. februar 2016 – Canon lanserer i dag etterlengtede EOS-1D X Mark II – det nye flaggskipet blant digitale speilreflekser, med en kombinasjon av førsteklasses bildekvalitet, oppløsning og hastighet. EOS-1D X Mark II er skreddersydd for å gi deg et fortrinn allerede fra det sekundet bildet tas. Kameraet setter en ny standard for hastighet, med 14 bilder i sekundet (bps) med full AF/AE-følgefokus, og 16 bilder i sekundet med Live View-innstillingen – perfekt til opptak av motiver i rask bevegelse, det være seg ute i det fri eller på store sportsarrangementer.

EOS-1D X Mark II EF 50mm FSL.jpg

EOS-1D X Mark II er utviklet med utgangspunkt i tilbakemeldingene fra EOS-1D X-fotografer verden over, og kameraet er utstyrt med en ny fullformat CMOS-sensor på 20,2 megapiksler, ny Al Servo AF III+ og 4K-videoopptak opptil 60p. Den unike kombinasjonen av kraft og ytelse gjør dette kameraet til et uunnværlig redskap for de fleste spesialfelt innen foto.

Bildekvalitet og AF-presisjon når nye høyder
Med et bredt og allsidig ISO-område på imponerende 100 til 51 200, som kan utvides fra 50 opptil 409 600, briljerer EOS-1D X Mark II i alle lysforhold – fra det skarpeste lys til tilnærmet mørke.
Kameraet har forbedret autofokussystem med 61 fokuspunkter (41 er av krysstypen), som dekker et større område og fokuserer i svakt lys opptil -3EV. Resultatet er uovertruffen presisjon for hvert bilde du tar. Når du bruker utvalgte telekonvertere og teleobjektiver, er det nye nå at alle de 61 fokuspunktene i AF-systemet støtter f/8 AF, og gir deg full frihet i valg av fokuspunkt. I tillegg til Canons populære og profesjonelle AF-teknologier – EOS iTR og AF Case-innstillinger – er EOS-1D X Mark II også utstyrt med ny AI Servo AF III+ som gir forbedret følgefokus i scener der det plutselig kan oppstå bevegelse i motivet, for eksempel dyr som beveger seg raskt i naturen.

En ny 360k RGB+IR-målesensor jobber sammen med AF-systemet og gir presis eksponering og forbedret motivgjenkjenning. Funksjonen for flimmerregistering, som opprinnelig ble lansert på EOS 7D Mark II, sikrer også konsekvente resultater i kunstig lys – perfekt til sportsarrangementer innendørs.

Få med hvert eneste sekund
EOS-1D X Mark II bryter grensene for opptak i høy hastighet med 14 bilder i sekundet med full AF/AE-følgefokus og RAW-opptak. Det gjør deg godt rustet til å fange et bestemt øyeblikk under et sportsarrangement eller øyeblikket når et dyr fanger sitt bytte. Trenger du enda mer, kan du ta opptil 16 bilder i sekundet med Live View-innstillingen uten AF. Kameraet er også utviklet med støtte for CFast 2.0™-minnekort, slik at du kan ta et ubegrenset antall JPEG- eller 170 RAW-bilder, med kontinuerlig opptak i høy hastighet.

EOS-1D X Mark II er tidenes mest responsive EOS-kamera, blant annet på grunn av to nye DIGIC 6+ -prosessorer som gir lynrask prosessering av de store mengdene bildedata som fanges opp av sensoren. Forbedret speilkonstruksjon med ny drivmekanisme gir høyhastighetsopptak med minimal speilvibrasjon eller lyd.

Lag proffe filmer i 4K
Canons 4K-ekspertise når et høydepunkt i EOS-1D X Mark II, og gir filmskapere muligheten til å ta opp i 4K-kvalitet (4096 x 2160) med en rekke bildefrekvenser med opptil 60 bilder i sekundet på CFast 2.0™-minnekort. Du kan også ta opp filmer i full HD (1920 x 1080p) med imponerende 120 bilder i sekundet, perfekt til scener i sakte film. Videre kan du hente ut et avgjørende øyeblikk som et 8,8 megapikslers stillbilde med høy oppløsning, fra et 4K-opptak med 60 bilder i sekundet - noe som gir deg enda større kontroll over det eksakte opptaksøyeblikket.

Filmskapere kan glede seg over rask og jevn autofokus i 4K- og full HD-opptak, takket være Canons Dual Pixel CMOS AF-teknologi og Movie Servo AF, samtidig som du med bare ett tastetrykk på LCD-skjermen kan velge AF-punkt mens du filmer.

Førsteklasses bildebehandling og pålitelighet
Profesjonelle har alle verktøyene de trenger til bildebehandling, og kan enkelt overføre bilder til nyhetsbyråer eller andre kanaler i løpet av sekunder. Innebygd GPS registrerer opptaksstedene i EXIF-dataene, slik at det blir enklere å få en nøyaktig oversikt over alle opptak. Med både kablet Ethernet-tilkobling og SuperSpeed USB 3.0, kan du selv velge hvordan bildene deles – via FTP eller direkte til datamaskiner. I tillegg har den nye trådløse filoverføringen WFT-E8¹ støtte for den raske 802.11ac-standarden (5 GHz).

EOS-1D X Mark II er et perfekt eksempel på EOS-designen, med forbedret grep og kontroller som gir bedre håndtering og føles naturlig i hånden, samt forseglinger som beskytter kameraet mot vær og vind - perfekt til fotografering utendørs. Intelligent søker i ny utgave (Intelligent Viewfinder II) gir tilnærmet 100 prosent dekning, og gir opptaksinformasjon i søkeren slik at du slipper å ta øyet bort.

EOS-1D X Mark II – nøkkelfunksjoner:

• Fang motiver med eksepsjonell bildekvalitet
  • Gir skarpe bilder med imponerende AF-presisjon
  • Ultrahøy hastighet og pålitelig ytelse fanger hvert eneste øyeblikk
  • Avanserte 4K-filmopptak som gir historiene liv
  • Rask bildeoverføring og –behandling

Flere høyoppløselige bilder kan lastes ned fra www.canon.no/press_centre

¹ Ekstrautstyr som selges separat.
Les neste

Canon lanserer oppdatert utgave av den prisbelønte tredjegenerasjons imageRUNNER ADVANCE-serien med sikre, nettskybaserte dokumentløsninger.

Oslo, 12. februar 2018 – Canon, verdensledende leverandør av dokumentløsninger, lanserer i dag en større oppdatering av tredjegenerasjons imageRUNNER ADVANCE-serien. Oppdateringen kombinerer Canons nyeste maskinvare- og programvareteknologier som gir bedrifter sikre og ensartede nettskybaserte løsninger.