Markedsleder i segmentet for digitale kameraer med utskiftbare objektiver for 14. år på rad

Oslo, 29. mars 2019 – Canon Inc. kunngjør i dag at selskapets digitale kameraer med utskiftbare objektiver (digitale speilreflekskameraer og kompakte systemkameraer) har vært markedsledende globalt i 14 år på rad, fra 2003 til 2016*.

EOS_80D EF-S_18-135mm_f3.5-5.6_IS_USM FSL.jpg

EOS 80D digital speilreflekskamera

Canon utvikler nøkkelkomponentene som brukes i selskapets kameraer med utskiftbare objektiver – CMOS-bildesensorer, bildeprosessorer og utskiftbare objektiver – med fokus på «hastighet, komfort og høy bildekvalitet, som er kjernekonseptet i EOS-serien». Canon bruker disse banebrytende teknologiene i hele sitt produktutvalg; fra nybegynnermodeller med høy bildekvalitet og enkel betjening, til flaggskipmodellene myntet på proffene. Dermed ivaretas behovene til et bredt spekter av brukere på en effektiv måte.

I det digitale speilreflekskameraets spede begynnelse i 2003, fikk Canon sitt gjennombrudd med lanseringen av EOS Kiss Digital (også kalt EOS Digital Rebel og EOS 300D Digital). Det banebrytende kameraet, med konkurransedyktig pris og kompakt design med lav vekt, erobret den største markedsandelen globalt, og la til rette for vekst i det digitale speilrefleksmarkedet. Siden den gang har Canon lansert en rekke epokegjørende produkter, som blant annet EOS-1D-serien med profesjonelle kameraer, og EOS 5D-serien som banet vei for videoopptak med digital speilrefleks.

I 2016 lanserte Canon et imponerende utvalg kameraer med utskiftbare objektiver. Disse bidro til at selskapet for 14. år på rad er markedsledende globalt. I mars ble EOS 80D lansert – et kamera myntet på erfarne amatører og som gir førsteklasses stillbildekvalitet og suveren funksjonalitet ved videoopptak. I april kom flaggskipmodellen EOS-1D X Mark II på markedet – et populært kamera blant sportsfotografer takket være serieopptak med 14 bilder i sekundet. EOS 5D Mark IV med videoopptak i 4K-oppløsning, ble lansert i september. Canons utvalg av kameraer med utskiftbare objektiver ble ytterligere styrket med lanseringen av EOS M5 i november, et kompakt systemkamera i toppsjiktet.

Canon fortsetter produktutviklingen i takt med kundenes behov, og kommer til å styrke produktutvalget ytterligere i 2017. I april lanseres tre kameraer med den meget presise autofokusteknologien – Dual Pixel CMOS AF – det kompakte systemkameraet EOS M6 og de digitale speilreflekskameraene EOS 9000D (EOS 77D) og EOS X9i (EOS Rebel T7i eller EOS 800D i andre regioner).

Ved å videreutvikle selskapets allsidige bildeteknologier basert på Canons optiske kjerneteknologier, vil Canons styrke og utvide EOS-utvalget gjennom integrering av stillbilde-, video- og nettverksfunksjoner. Canon jobber kontinuerlig med å utvikle attraktive og pålitelige produkter som legger til rette for nye muligheter innen fotografering og filmopptak.

*Basert på en Canon-undersøkelse