Canon lanserer EOS C200 – et kompakt 4K Cinema-kamera for ultimat kreativitet og fleksibilitet

Oslo, 31. mai 2017 – Canon, en verdensledende produsent av bildeløsninger, lanserer i dag EOS C200 – et nytt tilskudd i den anerkjente Cinema EOS-serien. Det nye kompakte 4K Cinema-digitalkameraet byr på eksepsjonell kreativitet og fleksibilitet, og er et utmerket valg for en rekke profesjonelle aktører.

Canon_EOS_C200.jpg

Canon EOS C200

EOS C200 er det første Cinema EOS-kameraet med støtte for det nye RAW-opptaksformatet – Cinema RAW Light – som gir samme fleksibilitet når det gjelder fargenyansering som Cinema RAW - med mindre filstørrelse, noe som gjør det mulig å ta opp internt på et CFast 2.0™-kort.

Nyutviklede Canon Dual DIGIC DV 6-prosessorer gjør det mulig å ta opp 4K UHD/50P MP4, 4K DCI RAW og kontinuerlig med 120 bilder/sek HFR (høy bildefrekvens) i full HD uten beskjæring. Samtidig sørger forbedringer i Dual Pixel CMOS AF-teknologien og en ny LCD berøringsskjerm for jevn autofokus og effektiv sporing.

Funksjonalitet inspirerer til kreativitet
EOS C200 er utstyrt med Canons 4K Super 35mm CMOS-sensor med 8,85 effektive megapiksler samt en nylig utviklet Dual DIGIC DV6-bildeprosessor. Det betyr at det er mulig å ta opp i Cinema RAW Light-format med 4K DCI 50P internt på et CFast 2.0™-kort. Det er også mulig å ta opp i 4K UHD med 150 Mbps og 2K eller full HD med 35 Mbps på SD-kort i MP4-format.

Med støtte for opptil 15-stopps dynamisk omfang med Cinema RAW Light og opptil 13-stopps dynamisk omfang i MP4 (Canon Log / Log 3), fanger kameraet detaljer i høylys og skygge på en utmerket måte.

EOS C200 har også opptak i både sakte og rask film med opptil 120 bilder/sek uten beskjæring i full HD/MP4, noe som er perfekt til kreative opptak i sakte film.

ISO-område fra 100 til 102 400 sikrer utmerket ytelse selv i vanskelige lysforhold, for eksempel når du raskt bytter mellom opptakssteder. Innebygde optiske ND-filtre med opptil 10 stopp gir ytterligere fleksibilitet og gjør det mulig for filmskapere å filme i sterkt lys og utvide dybdeskarphetskontrollen.

Avansert betjening og ergonomisk design
EOS C200 er designet for proffer og passer perfekt til oppdrag alene. Kameraet er utstyrt med avansert autofokussystem som gir pålitelighet og nøyaktighet når du tar opp i 4K-format, samt en LCD berøringsskjerm der filmskapere enkelt kan velge motiv. Har du behov for å veksle mellom ulike motiver i et opptak, sørger Dual Pixel CMOS AF for jevn autofokus, mens funksjonene for manuell fokusassistent, ansiktsgjenkjenning med ansiktsprioritet og kun ansikt, gir deg større kreativ fokuskontroll.

Det lette kamerahuset til EOS C200 på kun 1,4 kilo, er designet for behagelige håndholdte opptak, og er en stor fordel ved lange opptak. Den kompakte størrelsen gjør også kameraet egnet for montering på drone eller i slingrebøyle (gimbal).

Med innebygget Wi-Fi- og Ethernet-tilkobling kan du betjene kameraet fra en nettleser og overføre filer via FTP. Kameraet er også kompatibelt med en rekke nytt og spennende tilbehør, inkludert Canons elektroniske søker, EVF-V70.

Cinema RAW Light – neste generasjons arbeidsflyt
Canon har samarbeidet med flere partnere for å sikre at Cinema RAW Light-formatet integreres i ulike programvarer1. Som et resultat kan man nå redigere Cinema RAW Light-videoformatet i DaVinci Resolve fra Blackmagic Design. Det er også mulig å redigere i Media Composer fra Avid Technology ved hjelp av Canon RAW Plugin for Avid Media Access2. Formatet kan også redigeres ved hjelp av Canon-programmet Cinema RAW Development3.

Det er også planlagt at EDIUS Pro, som er Grass Valleys redigeringsprogram, får støtte for Cinema RAW Light i løpet av 2017. I tillegg vil en fremtidig versjon av Final Cut Pro X fra Apple Inc. ha støtte for Canons Cinema RAW Light-format ved hjelp av Canon RAW Plugin for Final Cut Pro X4.

Fremtidig fastvareoppgradering
Canons XF-AVC-videoformat blir tilgjengelig i en fremtidig fastvareoppgradering. Denne oppgraderingen er gratis og vil etter planen bli tilgjengelig 1. halvår 2018.

EOS C200 – nøkkelfunksjoner:

• Internt 4K-opptak i Cinema RAW Light og MP4-format
  • Kontinuerlig opptak med høy bildefrekvens på 120 bilder/sek (maksimum) uten beskjæring ved full HD
  • Opptil 15-stopps dynamisk omfang (Cinema RAW Light)
  • Bilde og lyd i høy profesjonell kvalitet
  • Dual Pixel CMOS AF med berøringskontroll og omfattende opptaksfunksjoner
  • Enkel betjening og fleksibel konfigurasjon

1Hvis du vil ha mer informasjon om hvilke selskaper og produkter som støtter Cinema RAW Light, vil informasjonen om dette bli oppdatert på våre nettsider.
2Windows- og Mac-versjoner kan lastes ned fra Canons nettsider.
3Windows- og Mac-versjoner kan lastes ned fra Canons nettsider.
4Lanseringsdatoen blir bekreftet senere.