Verdens første blits med AI indirekte blits – Canons Speedlite 470EX-AI gir uovertruffen lyssetting

Oslo 26. februar 2018 – Canon lanserer i dag verdens første blits med AI indirekte blits – en ny automatisk intelligent indirekte blitsfunksjon (AI Bounce) som gir imponerende enkel og brukervennlig blitsfotografering. Denne revolusjonerende nye teknologien beregner og justerer automatisk bildehodeposisjonen for å sikre optimal belysning og flott resultat. Canon Speedlite 470EX-AI er et uunnværlig verktøy for alle fotografer – fra fotoentusiaster som vil lære seg blitsfotografering, til profesjonelle som vil ha enkel og problemfri blitsfotografering.

Canon Speedlite 470EX-AI

Jo Thorne som er en erfaren portrett-, livsstils- og bryllupsfotograf, testet blitsen mens den var under utvikling. Hun oppsummerer slik: – Jeg har brukt Speedlite 470EX-AI til noen oppdrag nylig og resultatet var enestående og overgikk forventningene mine med god margin. Speedlite 470EX-AIs innstillingseffektivitet gjør at jeg kan fange flere øyeblikk på sparket, noe som gir meg mange flere bilder å velge blant og mindre etterarbeid. Denne blitsen pustet virkelig liv i min lidenskap for lys, noe som kan tilføre mye i bildet.

Revolusjonerende blitsinnovasjon – AI indirekte blits
Funksjonen for AI indirekte blits automatiserer indirekte blitsbelysning. Denne splitter nye innovative funksjonaliteten fyrer av et testblink med blitsen som brukes til å beregne beste blitshodeposisjon for naturlig, flott motivbelysning, og det motordrevne blitshodet justeres så automatisk til denne posisjonen. Denne helautomatiske moduseni justerer blitshodet for hvert enkelt bilde og eliminerer uønskede komplikasjoner. Dermed trenger du ikke bruke tid på å vurdere bildet og endre blitshodeposisjon manuelt. Med Speedlite 470EX-AI får fotografer på alle ferdighetsnivåer tilgang til rask og brukervennlig blits med flott resultat.

Fotografer som har mer erfaring med blitsfotografering, kan bruke den halvautomatiske modusen til å stille inn vinkelen for indirekte blitsbelysning til ulike opptakssituasjoner. Speedlite 470EX-AI justerer så automatisk blitshodet til ulike kameraretninger. Denne banebrytende teknologien gjør det enklere for fotografer å jobbe kreativt med lyssettingen og oppnå konsekvente resultater. Dette er særlig viktig for portrettfotografer som ofte veksler mellom å holde kameraet vanlig eller på høykant.

Kraftig og pålitelig
Speedlite 470EX-AI bygger på lysstyrken og påliteligheten som kjennetegner Canons blitsteknologi, og gir suveren belysning i et bredt spekter av opptakssituasjoner. Den banebrytende blitsen har et ledetall på 47ii som gir god blitsdekning over større avstander – perfekt til fotografering i større lokaler og arenaer og i krevende opptakssituasjoner der alt i motivet må lyssettes perfekt. Den imponerende objektivdekningen – fra 24 mm til 105 mm og mulighet for 14 mm med innebygd adapter, gir nok blitslys til flott lyssetting i bilder tatt med vidvinkelobjektiv. Dette er spesielt nyttig for bryllupsfotografer som tar gruppebilder.

Selv de mest spontane øyeblikk kan foreviges med naturlig lys siden Speedlite 470EX-AI lades opp raskt og stille på kun 5,5 sekunder med fire AA/LR6-batterier eller 3,5 sekunder med oppladbare NiMH-batterier. Dette er uvurderlig når du tar flere bilder raskt etter hverandre, for eksempel i et bryllup eller på en fest. Speedlite 470EX-AI har rask synkroniseringsfunksjon som gjør det mulig å fyre av blitsen flere ganger raskt etter hverandre og dermed bruke en høyere lukkerhastighet enn det som vanligvis er mulig. Dette er spesielt nyttig til actionfotografering eller når du vil ha en mørkere eller uskarp bakgrunn for bilder som virkelig skiller seg ut.

Kreativitet og kontroll
Funksjonen for AI indirekte blits kan rotere blitshodet 180 grader til høyre og venstre og vippe det 120 grader oppover som gir perfekt tilpasning til ulike opptaksmiljøer og mulighet til å fjerne uønskede skygger. Adapteren for indirekte blits kan festes på Speedlite 470EX-AI for å skape et mykere blitslys som gir strålende portretter. Med denne typen blitskontroll kan fotografen fokusere på å ta flott belyste bilder av høy kvalitet.

Speedlite 470EX-AI har 19 tilpassbare funksjoner som gir full kreativ kontroll og lar fotografen tilpasse innstillingene til sine behov i jakten på flotte og unike bilder. Den trådløse optiske mottakeren gjør det mulig å bruke blitsen med avstander på opptil 10 meter fra kameraet. Med innebygd Speedlite-sender eller Speedlite med optisk sender kan du eksperimentere med ulike lyssettinger og ta enda mer kreative bilder. Dette er perfekt for fotografer som ønsker å utvikle og skape sin egen lyssettingsstil. LCD-panelet med punktmatrise har et intuitivt grensesnitt som gjør det enkelt å navigere i blitsinnstillinger og velge hvor diffust eller konsentrert lyset skal være via prioritetsinnstillinger. Ønsker du maksimal blitsstyrke, gir hurtigknapper og kontrollhjul rask tilgang til innstillingene for kreative effekter og jevn fordeling av blitslys i hele bildet.

Nøkkelfunksjoner

• Indirekte blits med AI med hel- og halvautomatiske moduser
  • Ledetall 47 (m, ISO 100)
  • Stor blitsdekning på 24 til 105 mm
  • Trådløs optisk mottaker
  • Stort LCD-panel og intuitivt brukergrensesnitt

i Selv om blitsen er kompatibel med alle EOS-produkter, vil den helautomatiske AI indirekte blitsmodusen kun fungere med EOS-modeller produsert etter 2014 - unntatt EOS 2000D, EOS 4000D, 1300D, EOS M6, EOS M5 og EOS M3.

ii Denne blitsen med høy ytelse oppnår ledetall på 47 med 105 mm og 100 ISO