Canon lanserer kampanje som oppfordrer oss til å tenke mer på egne ønsker i julehandelen

I årets nordiske vinterkampanje oppfordrer Canon oss til å kjøpe de julegavene vi faktisk ønsker oss, slik at det havner færre uønskede gaver uten juletreet. Nordmenn bruker hvert år mange tusen kroner på julegaver til familie og venner, men statistikken viser at over 80 prosent av oss får gaver vi ikke ønsker oss. Med kampanjen «Spoil yourself with a Canon» ønsker derfor Canon å oppfordre til et mer bærekraftig forbruk.

Ifølge en undersøkelse IPOS har utført for DNB, vil årets julehandel trolig passere 51 milliarder kroner. Samtidig har uønskede gaver til millioner av kroner en innvirkning på miljøet. Omfanget av feilslåtte gaver er særlig tydelig i ulike salgsapper, der mange legger ut ting for salg allerede på julaften. Canon vil derfor oppfordre forbrukere til å gå mot strømmen og unne seg noe de virkelig har lyst på til jul. Et kamera er dessuten en gave som gir deg mulighet til å bevare gode minner og gi noe til andre.

Gi deg selv en gave som varer

Det å unne seg en gave du kan bruke lenge – og som samtidig gir deg mulighet til å glede andre – er både smart og bærekraftig. Tilby deg å være fotograf og forevige minneverdige øyeblikk gjennom året. Ta bilder på skoleavslutninger, jubileum og fødselsdager. Det er en vinn-vinn-vinn-situasjon – for deg, familien og miljøet.

- Vi ville gjøre noe nytt med årets vinterkampanje og valgte å rette søkelyset på den hektiske julehandelen med en litt leken og humoristisk tone. I lys av dagens storforbruk mener vi at folk bør tenke gjennom forbruket sitt slik at de kan foreta veloverveide og smarte kjøp som er bærekraftige og nyttige over tid, sier Trond Gjertsen, Kommunikasjonsansvarlig hos Canon Norge.

Kampanjen starter 28. november på nettet og i butikk.